|
Statistická gramotnost studentů učitelství přírodopisu/biologie v České republice
Hybšová, Aneta ; Teodoridis, Vasilis (vedoucí práce) ; Švecová, Milada (oponent) ; Molnár, Josef (oponent)
Přírodovědná gramotnost je v současné době diskutována zejména v souvislosti s výsledky výzkumu PISA. V nich se ukazuje, že čeští žáci mají v porovnání s žáky dalších států nižší procedurální znalosti a mají potíže s vyhodnocováním a navrhováním přírodovědného výzkumu. Aby mohli učitelé přírodopisu/biologie využít synergický efekt mezi přírodovědnou a statistickou gramotností, je nezbytné, aby byli sami statisticky gramotní. Předkládaná disertační práce se věnuje problematice statistické gramotnosti a jejímu významu pro studenty učitelství přírodopisu, resp. biologie. Cílem této práce je popsat současný stav statistické gramotnosti studentů učitelství přírodopisu/biologie. Vzhledem ke komplexnosti tohoto cíle byly navrženy a realizovány dílčí cíle/studie, které nejprve analyzují úroveň statistických znalostí studentů prvních ročníků na vysokých školách, metodou obsahové analýzy rámcových vzdělávacích programů pro základní školy a gymnázia. Z této analýzy vyplývá, jaké statistické znalosti studenti učitelství přírodopisu/biologie mají mít podle kurikulárních dokumentů. Úroveň osvojení těchto znalostí je ověřena pomocí testu, resp. dotazníku, který byl studentům učitelství přírodopisu/biologie (n = 295) předložen. Dále je pomocí obsahové analýzy sylabů zkoumáno, jaké předměty rozvíjející statistickou...
|
|
Význam celoživotního vzdělávání učitelů ekonomických předmětů
Hybšová, Aneta ; Krpálková Krelová, Katarína (vedoucí práce) ; Klvaňa, Libor (oponent)
Cílem práce je představit problematiku jednotlivých částí celoživotního vzdělávání učitelů ekonomických předmětů. V teoretické části je popsáno profesní i další vzdělávání učitelů včetně aktuálně diskutovaných blízkých témat. Na teoretickou část navazuje diskuse výsledků realizovaného dotazníkového šetření mezi učiteli ekonomických předmětů a na jehož základě bylo ověřeno, že přístup ke vzdělávání učitelů ekonomických předmětů není jednotný, neboť mezi učiteli v praxi jsou jak aprobovaní učitelé v daném oboru, tak i neaprobovaní. Dále bylo zjištěno, že v oblasti dalšího vzdělávání mají učitelé nestejné možnosti dalšího vzdělávání. Ačkoliv chuť učitelů ekonomických předmětů dále se vzdělávat je veliká, velmi se liší témata, která učitele zajímají.
|
|
Délka doktorského studia na Fakultě informatiky a statistiky
Hybšová, Aneta ; Malá, Ivana (vedoucí práce) ; Čabla, Adam (oponent)
Předkládaná práce se zabývá analýzou přežití, přesněji Kaplanovým-Meierovým odhadem doby přežití. Podstatná část práce se věnuje problému cenzorovaných dat, která jsou charakteristickým rysem analýzy přežití. Empirická část práce popisuje dobu doktorského studia studentů Fakulty informatiky a statistiky a jejich "přežívání" ve studiu. Pro názornost jsou analyzována nejprve necenzorovaná data a následně celý soubor dat (cenzorovaná i necenzorovaná data).
|
|
Srovnání různých statistických softwarů pro analýzu dat
Hybšová, Aneta ; Löster, Tomáš (vedoucí práce) ; Vrabec, Michal (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá porovnáváním statistických programů z pohledu uživatele, zhodnocením různých nástrojů, které jednotlivé aplikace používají a celkovým hodnocením komplexnosti těchto statistických paketů. První část teoreticky popisuje vybrané tématické části statistiky. Ve druhé části jsou porovnávány programy SAS Learning Edition 4.1, SPSS 18 (PASW Statistics 18), StatXact 6 a Minitab 15. Komparace systémů bude zaměřena především na tvorbu statistik a metod, na výstupy a uživatelská rozhraní, které jednotlivé softwary nabízí.
|