Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Mariánský atlas na Svaté Hoře
Hovorková, Eva ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Ottová, Michaela (oponent)
Mariánský atlas na Svaté Hoře Eva Hovorková Diplomová práce Resumé Diplomová práce se zabývá mariánským atlasem na Svaté Hoře, který má oproti jiným místům plastickou podobu, sochy andělů stojící na balustrádě vyvýšené terasy drží v rukou kartuše s vyobrazeními mariánských obrazů a soch v Čechách. V úvodu se práce zabývá barokní zbožností, mariánskou úctou a poutěmi. Dále shrnuje informace o knižně vydávaných mariánských atlasech (Wilhelm Gumppenberg, Bohuslav Balbín, atd.). Pojednává o dalších výtvarně ztvárněných mariánských atlasech v Čechách. Jak uvádí již Johanna von Herzogenberg jsou výtvarně zpodobené mariánské atlasy záležitostí, se kterou se setkáme pouze v Českých zemích. Pozoruhodné je to, že na místě s vlastním mariánským obrazem či sochou, jsou zachycena a znázorněna další poutní místa. Johanna von Herzogenberg uvádí, že poutník má možnost na jednom místě čerpat z bohaté studnice milostí, která jsou jinak rozdávána na jednotlivých poutních místech. Poutník tak dosahuje nejen jednoho cíle svého putování, ale na jednom místě může čerpat i z milostí dávaných jinde. Dále se práce věnuje mariánskému atlasu na Svaté Hoře. Pojednává o sochaři Matiasu Hueberovi, tvůrci mariánského atlasu. Na základě jeho podoby, zasazení do celku poutního místa Svaté Hory a dobové literatury vysvětluje jeho roli a...
Barokní obraz světa a jeho stopy dnes
Hovorková, Eva ; Blažková, Miloslava (vedoucí práce) ; Rybák, David (oponent)
Eva Hovorková Resumé Diplomová práce zabývá barokním světem a člověkem. Klade otázky, co bylo pro člověka a vnímání a prožívání jeho světa určující. Pro baroko byla představa Boha základní představou, která určovala jeho myšlenkový svět. Hmotný svět není ale něčím okrajovým, skrze hmotný svět usiluje o proniknutí do jiného světa, k transcendenci. Baroko usiluje o maximalizaci, vystupňování, dosažení až k nadzemskému. Kořeny lze podle Zdeňka Kalisty hledat až na Kostnickém koncilu ve vystoupení Husově, které následně podněcuje evropskou inteligenci k zabývání se metafyzickými hodnotami; dále pak kniha francouzského kardinála Pierre d'Ailly s titulem Imago mundi, která byla podněcujícím momentem pro Kolumbovu objevitelskou cestu. Pronikání do zámoří se odrazilo v duchovních dějinách doby - byl to jakýsi průlom do nekonečna. Baroko proniká skrze tento svět do jiného světa, světa metafyzického, přičemž je určující právě ona touha po nekonečnosti, věčnosti. Protiklady hmotného a duchovního, zemského a nadzemského, času a věčnosti, konečného a nekonečného vyvolávají napětí, které zároveň tyto paradoxy udržuje dohromady. "Barok je charakterizován především velkým vnitřním napětím, jež tyto paradoxy probouzejí v jeho člověku."1 Můžeme to sledovat v barokním prostoru, senzualitě, pohybu, čase. Ptáme-li se po stopách...
Barokní obraz světa a jeho stopy dnes
Hovorková, Eva ; Blažková, Miloslava (vedoucí práce) ; Rybák, David (oponent)
Eva Hovorková Resumé Diplomová práce zabývá barokním světem a člověkem. Klade otázky, co bylo pro člověka a vnímání a prožívání jeho světa určující. Pro baroko byla představa Boha základní představou, která určovala jeho myšlenkový svět. Hmotný svět není ale něčím okrajovým, skrze hmotný svět usiluje o proniknutí do jiného světa, k transcendenci. Baroko usiluje o maximalizaci, vystupňování, dosažení až k nadzemskému. Kořeny lze podle Zdeňka Kalisty hledat až na Kostnickém koncilu ve vystoupení Husově, které následně podněcuje evropskou inteligenci k zabývání se metafyzickými hodnotami; dále pak kniha francouzského kardinála Pierre d'Ailly s titulem Imago mundi, která byla podněcujícím momentem pro Kolumbovu objevitelskou cestu. Pronikání do zámoří se odrazilo v duchovních dějinách doby - byl to jakýsi průlom do nekonečna. Baroko proniká skrze tento svět do jiného světa, světa metafyzického, přičemž je určující právě ona touha po nekonečnosti, věčnosti. Protiklady hmotného a duchovního, zemského a nadzemského, času a věčnosti, konečného a nekonečného vyvolávají napětí, které zároveň tyto paradoxy udržuje dohromady. "Barok je charakterizován především velkým vnitřním napětím, jež tyto paradoxy probouzejí v jeho člověku."1 Můžeme to sledovat v barokním prostoru, senzualitě, pohybu, čase. Ptáme-li se po stopách...
Mariánský atlas na Svaté Hoře
Hovorková, Eva ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Ottová, Michaela (oponent)
Mariánský atlas na Svaté Hoře Eva Hovorková Diplomová práce Resumé Diplomová práce se zabývá mariánským atlasem na Svaté Hoře, který má oproti jiným místům plastickou podobu, sochy andělů stojící na balustrádě vyvýšené terasy drží v rukou kartuše s vyobrazeními mariánských obrazů a soch v Čechách. V úvodu se práce zabývá barokní zbožností, mariánskou úctou a poutěmi. Dále shrnuje informace o knižně vydávaných mariánských atlasech (Wilhelm Gumppenberg, Bohuslav Balbín, atd.). Pojednává o dalších výtvarně ztvárněných mariánských atlasech v Čechách. Jak uvádí již Johanna von Herzogenberg jsou výtvarně zpodobené mariánské atlasy záležitostí, se kterou se setkáme pouze v Českých zemích. Pozoruhodné je to, že na místě s vlastním mariánským obrazem či sochou, jsou zachycena a znázorněna další poutní místa. Johanna von Herzogenberg uvádí, že poutník má možnost na jednom místě čerpat z bohaté studnice milostí, která jsou jinak rozdávána na jednotlivých poutních místech. Poutník tak dosahuje nejen jednoho cíle svého putování, ale na jednom místě může čerpat i z milostí dávaných jinde. Dále se práce věnuje mariánskému atlasu na Svaté Hoře. Pojednává o sochaři Matiasu Hueberovi, tvůrci mariánského atlasu. Na základě jeho podoby, zasazení do celku poutního místa Svaté Hory a dobové literatury vysvětluje jeho roli a...
Štukatérské dílo Santina Cereghettiho na Svaté Hoře
Hovorková, Eva ; Zlatohlávek, Martin (vedoucí práce) ; Nespěšná Hamsíková, Magdaléna (oponent)
Resumé Bakalářská práce se zabývá dílem štukatéra italského původu Santina Cereghettiho (asi 1640- 1719) na Svaté Hoře. V první části je pojednáno o štukové technice, o tom z čeho se štuk vyrábí, od kdy je výzdoba štukovou technikou známa a ve kterých obdobích byla při výzdobě uplatňována. Protože Santino Cereghetti je umělcem italského původu, i když neznáme přesné datum jeho narození ani místo odkud pocházel, zabývá se druhá kapitola italskými umělci, kteří pocházeli z území jezer, které se nachází na dnešních hranicích Švýcarska a Itálie. Tito umělci opouštěli rodná údolí a vydávali se na cesty po Evropě, kde v nejrůznějších koutech Evropy vytvořili svá díla. Uplatnění našli především jako stavitelé, kameníci a štukatéři. Rozsáhlé dílo zanechali i v naší zemi. Jako štukatéři zde měli dominantní postavení, neboť se v Čechách nevytvořila jiná domácí konkurenční skupina. Třetí kapitola pojednává o barokní štukové výzdobě, o jejím charakteru a proměnách od raného baroka, přes vrcholné baroko a naznačuje podobu štukové výzdoby v době pozdního baroka a rokoka. Pro rané baroko jsou příznačné masivní boltcové kartuše, mohutné lišty s listovcem, vejcovcem a perlovcem, malbě štuková výzdoba vymezuje jen určitý prostor. Pokud se objevují figurativní prvky, stávají se ve většině případů ornamentem. Důraz je kladen...
Efektivní využití potenciálu bilingvního prostředí
HOVORKOVÁ, Eva
Disertační práce s názvem "Efektivní využití potenciálu bilingvního prostředí" je zaměřena na zmapování jak správných, tak špatných postupů při bilingvní výchově. Téma bilingvismu je v současné době velmi aktuální. V souvislosti s rostoucí globalizací společnosti je kladen stále větší důraz na výuku cizích jazyků. Lidé žijící ve smíšeném manželství však často nemají představu, jak své děti vychovávat a dopouštějí se mnohých chybných kroků, které později není možné napravit. Teoretická část podává přehled o bilingvismu, jeho rozdělení, typech a způsobech nabytí. Empirická část teorii prakticky demonstruje na různých příkladech. V rámci kvalitativního výzkumu bylo zpracováno 42 případových studií, které zachycují typické i netypické bilingvní respondenty. Výsledky výzkumu jsou porovnány s fakty uvedenými v odborné literatuře. Cílem disertační práce je podat přehled úspěšných i neúspěšných postupů a upozornit na ty, při kterých je potenciálu bilingvního prostředí využito co nejlépe. Současně také ukazuje, čemu se při bilingvní výchově vyhnout.

Viz též: podobná jména autorů
8 HOVORKOVÁ, Eva
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.