|
Kartografické metody analýzy a prognózy migrace a jejich aplikace
Musilová, Barbora ; Kučera, Tomáš (vedoucí práce) ; Hátle, Jan (oponent)
Práce se věnuje využití kartografických metod pro zobrazení a analýzu migrace. V úvodu je vymezen pojem migrace, je představena problematika jejího popisu a zkoumání. Následně jsou představeny základní kartografické metody. Stěžejní část práce rozlišuje tři přístupy k popisu a analýze migrace - jednorozměrnými ukazateli, vymezením migračních regionů a pomocí migračních proudů přímo. V každé z těchto částí jsou navrženy vhodné kartografické metody pro zobrazení migrace, včetně podrobného popisu použití, rozboru jejich výhod a nevýhod a informací, které jimi mohou být předány. V rámci práce byly vybrané navržené metody použity k zobrazení vybraných migračních ukazatelů na mapách, a výsledky aplikace byly hodnoceny. Závěr práce představuje celkové zhodnocení použitých metod. Hodnocení dílčích map je obsaženo v příloze této práce.
|
|
Metody rozvoje mapových dovedností českých žáků
Čížková, Veronika ; Hanus, Martin (vedoucí práce) ; Hátle, Jan (oponent)
Tématem bakalářské práce je rozvoj v oblasti mapových dovedností u žáků v českých školách. Rozvoj mapových dovednosti je nedílnou součástí předmětů vlastivěda, zeměpis a geografie na základních a některých středních školách, avšak způsoby rozvoje těchto dovedností jsou v Česku řešeny jen velmi málo. Teoretická část se zabývá výukou mapových dovedností a jejich zařazením do osnov v českých školách. Dále se zabývá podrobnějším vymezením pojmu mapové dovednosti a následně klasifikací mapových dovedností na jednotlivé složky. Na základě výběru jedné mapové dovednosti (tvorby mapy), jsou navrhnuty komentované pracovní listy pro žáky na konci prvního a na konci druhého stupně základní školy a v posledním ročníku všeobecných gymnázií, to znamená ve věku 11, 15 a 17-19 let. Tyto pracovní listy by měly pomoci motivovat učitele zeměpisu k rozvoji dovednosti tvorby mapy u žáků v Česku. Klíčová slova: zeměpis - kartografie - mapa - mapové dovednosti - tvorba mapy - čtení mapy - analýza mapy - interpretace mapy - dovednost - pracovní list - kurikulární dokument
|
| |
|
Zapojení GIS a DPZ ve výuce zeměpisu na středních školách
Kymrová, Hana ; Štych, Přemysl (vedoucí práce) ; Hátle, Jan (oponent)
Tato práce si klade za hlavní cíl ukázat možnosti zapojení GIS a DPZ aplikací do výuky zeměpisu na středních školách. Práce seznamuje se základy GIS a DPZ a navrhuje způsob jejich zapojení do výuky zeměpisu na středních školách ve formě pracovních listů a příručky pro učitele. Pracovní listy jsou vytvořeny k softwaru LeoWorks a ESA School Atlasu. Na základě dotazníkové ankety pro vybraný vzorek učitelů a studentů byla zkoumána uživatelskou vstřícnost SW LeoWorks a schopnosti studentů splnit vytvořené úlohy.
|
|
Kartografické metody analýzy a prognózy migrace a jejich aplikace
Musilová, Barbora ; Kučera, Tomáš (vedoucí práce) ; Hátle, Jan (oponent)
Práce se věnuje využití kartografických metod pro zobrazení a analýzu migrace. V úvodu je vymezen pojem migrace, je představena problematika jejího popisu a zkoumání. Následně jsou představeny základní kartografické metody. Stěžejní část práce rozlišuje tři přístupy k popisu a analýze migrace - jednorozměrnými ukazateli, vymezením migračních regionů a pomocí migračních proudů přímo. V každé z těchto částí jsou navrženy vhodné kartografické metody pro zobrazení migrace, včetně podrobného popisu použití, rozboru jejich výhod a nevýhod a informací, které jimi mohou být předány. V rámci práce byly vybrané navržené metody použity k zobrazení vybraných migračních ukazatelů na mapách, a výsledky aplikace byly hodnoceny. Závěr práce představuje celkové zhodnocení použitých metod. Hodnocení dílčích map je obsaženo v příloze této práce.
|
|
Metody rozvoje mapových dovedností českých žáků
Čížková, Veronika ; Hanus, Martin (vedoucí práce) ; Hátle, Jan (oponent)
Tématem bakalářské práce je rozvoj v oblasti mapových dovedností u žáků v českých školách. Rozvoj mapových dovednosti je nedílnou součástí předmětů vlastivěda, zeměpis a geografie na základních a některých středních školách, avšak způsoby rozvoje těchto dovedností jsou v Česku řešeny jen velmi málo. Teoretická část se zabývá výukou mapových dovedností a jejich zařazením do osnov v českých školách. Dále se zabývá podrobnějším vymezením pojmu mapové dovednosti a následně klasifikací mapových dovedností na jednotlivé složky. Na základě výběru jedné mapové dovednosti (tvorby mapy), jsou navrhnuty komentované pracovní listy pro žáky na konci prvního a na konci druhého stupně základní školy a v posledním ročníku všeobecných gymnázií, to znamená ve věku 11, 15 a 17-19 let. Tyto pracovní listy by měly pomoci motivovat učitele zeměpisu k rozvoji dovednosti tvorby mapy u žáků v Česku. Klíčová slova: zeměpis - kartografie - mapa - mapové dovednosti - tvorba mapy - čtení mapy - analýza mapy - interpretace mapy - dovednost - pracovní list - kurikulární dokument
|
|
Místopisné pojmy na různých stupních škol
Aronová, Magdaléna ; Matějček, Tomáš (vedoucí práce) ; Hátle, Jan (oponent)
Místopisné pojmy na různých stupních škol Klíčová slova: místopisné pojmy, výuka místopisných pojmů, regionální geografie, mentální mapy žáků, kvantitativní výzkum - dotazníkové šetření, kvalitativní výzkum -strukturované rozhovory. Cílem této práce je porovnat znalosti místopisných pojmů žáků na různých stupních škol, konkrétně jde o základní školy a nižší a vyšší stupně gymnázií v Karlovarském kraji. První část práce je věnována krátkému exkurzu do historie regionální geografie jako vědy. Následuje rozsáhlá kapitola zabývající se obecně pojmy, dále pak místopisnými pojmy, jejich výběrem a uplatněním při výuce. V praktické části diplomové práce byl použit jak kvantitativní výzkum, tj. dotazníkové šetření mezi žáky jednotlivých škol, tak i kvalitativní výzkum formou strukturovaných rozhovorů, který byl zaměřen na učitele zeměpisu a budoucí učitele s aprobací zeměpis. Výsledkem kvantitativního výzkumu je soubor šesti agregovaných mentálních map žáků z jednotlivých stupňů škol. V závěru práce jsou zhodnoceny výsledky z dotazníkového šetření a porovnány s názory jednotlivých učitelů zeměpisu.
|
|
Zapojení GIS a DPZ ve výuce zeměpisu na středních školách
Kymrová, Hana ; Štych, Přemysl (vedoucí práce) ; Hátle, Jan (oponent)
Tato práce si klade za hlavní cíl ukázat možnosti zapojení GIS a DPZ aplikací do výuky zeměpisu na středních školách. Práce seznamuje se základy GIS a DPZ a navrhuje způsob jejich zapojení do výuky zeměpisu na středních školách ve formě pracovních listů a příručky pro učitele. Pracovní listy jsou vytvořeny k softwaru LeoWorks a ESA School Atlasu. Na základě dotazníkové ankety pro vybraný vzorek učitelů a studentů byla zkoumána uživatelskou vstřícnost SW LeoWorks a schopnosti studentů splnit vytvořené úlohy.
|
|
Klimatické změny ve výuce zeměpisu
Štros, Martin ; Matějček, Tomáš (vedoucí práce) ; Hátle, Jan (oponent)
Diplomová práce se věnuje problematice klimatických změn a jejich postavení ve výuce zeměpisu na gymnáziích a na vyšším stupni základních škol. Úvodní část popisuje aktuální stav poznání tohoto globální problému s ohledem na potřeby učitelů zeměpisu a zahrnuje odkazy na zdroje, z nichž mohou učitelé čerpat odborné informace. Klíčovou částí práce je převážně kvalitativní formou prováděný výzkum na středních a v menší míře i základních školách zahrnující dotazování žáků, rozhovory s učiteli i analýzu vzdělávacích dokumentů a učebnic zeměpisu. Závěrečnou část práce pak tvoří návrhy na aplikaci problematiky změn klimatu do geografického vzdělávání včetně konkrétních výukových metod, navržených na základě výsledků výzkumu i jejich praktického vyzkoušení během hodin zeměpisu. Celá práce by měla analyzovat současný stav a také sloužit vyučujícím geografie při jejich snaze o integraci problematiky klimatických změn do výuky.
|
|
Výuka věd o atmosféře v rámci zeměpisu
Trtková, Jana ; Müller, Miloslav (vedoucí práce) ; Hátle, Jan (oponent)
Výuka věd o atmosféře v rámci zeměpisu Abstrakt Tématika meteorologie a klimatologie je pro spoustu lidí v dnešní době velmi populární. Popularita pravděpodobně vyplývá z každodenních zkušeností s počasím, podnebím a diskuzemi o klimatických změnách a udržitelném rozvoji, které ovlivňují naše životy. To je jeden z hlavních důvodů, proč by tématika meteorologie a klimatologie měla být zahrnuta i do vzdělávání. V práci je nastíněna situace z hlediska výuky meteorologie a klimatologie v kurikulárních dokumentech, ze kterých jsou vypsány konkrétní očekávané výstupy týkající se meteorologie a klimatologie. Na tuto část navazuje dotazníkové šetření, z jehož výsledků vyplývá, že 78% dotazovaných nemá tuto tématiku zpracovanou ve svém ŠVP a 48% je spíše nebo zcela nespokojeno se systémem RVP a ŠVP. Hodinová dotace, kterou si na výuku meteorologických a klimatologických témat jednotlivé školy zvolily je průměrně 8 vyučovacích hodin. V těchto hodinách se pedagogové nejčastěji věnují pojmům skleníkový efekt, atmosféra a ozon. Ve výuce chybí praktické pojetí tématiky, které je důležité pro vytvoření dovedností v budoucím životě žáků. V další části práce jsou shrnuty některé zdroje informací, ze kterých by pedagog ve své výuce mohl vycházet. Poslední část je věnovaná didaktickým aspektům výuky. Je zdůrazněna důležitost...
|