|
Přehled fyzicko-geografických regionalizací a analýza jejich zastoupení v učebnicích zeměpisu pro střední školy
Trtková, Jana ; Müller, Miloslav (vedoucí práce) ; Matoušková, Milada (oponent)
Přehled fyzicko-geografických regionalizací a analýza jejich zastoupení v učebnicích zeměpisu pro střední školy Abstrakt V současné době existuje mnoho různých regionalizací, které se věnují členění přírodní sféry. Cílem této práce je vytvořit přehled regionalizací fyzicko-geografické sféry v jednotlivých dílčích sférách fyzické geografie. V práci je vytvořen přehled v rámci litosféry, atmosféry, hydrosféry, biosféry a pedosféry. Druhá část práce obsahuje analýzu středoškolských učebnic zeměpisu z hlediska výskytu regionalizací fyzicko-geografických sfér. Analýza je vytvořena na základě tří zvolených kritérií. Prvním kritériem je výskyt samotného pojmu a jeho bližší definice. Druhou úrovní je, zda učebnice obsahuje i grafické znázornění analyzovaného pojmu na mapě. Ve třetí úrovni zjišťujeme, zda jsou uvedené pojmy, týkající se regionalizací provázány a uvedeny také do souvislostí s ostatními sférami. Dle výsledků analýzy učebnic je podle zvolených kritérií nejlépe zpracovaná učebnice Geografie I., fyzickogeografická část (2012). Co se týče zastoupení jednotlivých regionalizací ve fyzicko-geografických sférách, nejlépe zpracovanou je litosféra se získanými 55 %. Naopak nejméně je z hlediska regionalizací v učebnicích zastoupena hydrosféra. Při porovnání zastoupení zvolených kritérií mezi sebou se ukázalo,...
|
|
Výuka věd o atmosféře v rámci zeměpisu
Trtková, Jana ; Müller, Miloslav (vedoucí práce) ; Hátle, Jan (oponent)
Výuka věd o atmosféře v rámci zeměpisu Abstrakt Tématika meteorologie a klimatologie je pro spoustu lidí v dnešní době velmi populární. Popularita pravděpodobně vyplývá z každodenních zkušeností s počasím, podnebím a diskuzemi o klimatických změnách a udržitelném rozvoji, které ovlivňují naše životy. To je jeden z hlavních důvodů, proč by tématika meteorologie a klimatologie měla být zahrnuta i do vzdělávání. V práci je nastíněna situace z hlediska výuky meteorologie a klimatologie v kurikulárních dokumentech, ze kterých jsou vypsány konkrétní očekávané výstupy týkající se meteorologie a klimatologie. Na tuto část navazuje dotazníkové šetření, z jehož výsledků vyplývá, že 78% dotazovaných nemá tuto tématiku zpracovanou ve svém ŠVP a 48% je spíše nebo zcela nespokojeno se systémem RVP a ŠVP. Hodinová dotace, kterou si na výuku meteorologických a klimatologických témat jednotlivé školy zvolily je průměrně 8 vyučovacích hodin. V těchto hodinách se pedagogové nejčastěji věnují pojmům skleníkový efekt, atmosféra a ozon. Ve výuce chybí praktické pojetí tématiky, které je důležité pro vytvoření dovedností v budoucím životě žáků. V další části práce jsou shrnuty některé zdroje informací, ze kterých by pedagog ve své výuce mohl vycházet. Poslední část je věnovaná didaktickým aspektům výuky. Je zdůrazněna důležitost...
|