Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Přehled fyzicko-geografických regionalizací a analýza jejich zastoupení v učebnicích zeměpisu pro střední školy
Trtková, Jana ; Müller, Miloslav (vedoucí práce) ; Matoušková, Milada (oponent)
Přehled fyzicko-geografických regionalizací a analýza jejich zastoupení v učebnicích zeměpisu pro střední školy Abstrakt V současné době existuje mnoho různých regionalizací, které se věnují členění přírodní sféry. Cílem této práce je vytvořit přehled regionalizací fyzicko-geografické sféry v jednotlivých dílčích sférách fyzické geografie. V práci je vytvořen přehled v rámci litosféry, atmosféry, hydrosféry, biosféry a pedosféry. Druhá část práce obsahuje analýzu středoškolských učebnic zeměpisu z hlediska výskytu regionalizací fyzicko-geografických sfér. Analýza je vytvořena na základě tří zvolených kritérií. Prvním kritériem je výskyt samotného pojmu a jeho bližší definice. Druhou úrovní je, zda učebnice obsahuje i grafické znázornění analyzovaného pojmu na mapě. Ve třetí úrovni zjišťujeme, zda jsou uvedené pojmy, týkající se regionalizací provázány a uvedeny také do souvislostí s ostatními sférami. Dle výsledků analýzy učebnic je podle zvolených kritérií nejlépe zpracovaná učebnice Geografie I., fyzickogeografická část (2012). Co se týče zastoupení jednotlivých regionalizací ve fyzicko-geografických sférách, nejlépe zpracovanou je litosféra se získanými 55 %. Naopak nejméně je z hlediska regionalizací v učebnicích zastoupena hydrosféra. Při porovnání zastoupení zvolených kritérií mezi sebou se ukázalo,...
Výuka věd o atmosféře v rámci zeměpisu
Trtková, Jana ; Müller, Miloslav (vedoucí práce) ; Hátle, Jan (oponent)
Výuka věd o atmosféře v rámci zeměpisu Abstrakt Tématika meteorologie a klimatologie je pro spoustu lidí v dnešní době velmi populární. Popularita pravděpodobně vyplývá z každodenních zkušeností s počasím, podnebím a diskuzemi o klimatických změnách a udržitelném rozvoji, které ovlivňují naše životy. To je jeden z hlavních důvodů, proč by tématika meteorologie a klimatologie měla být zahrnuta i do vzdělávání. V práci je nastíněna situace z hlediska výuky meteorologie a klimatologie v kurikulárních dokumentech, ze kterých jsou vypsány konkrétní očekávané výstupy týkající se meteorologie a klimatologie. Na tuto část navazuje dotazníkové šetření, z jehož výsledků vyplývá, že 78% dotazovaných nemá tuto tématiku zpracovanou ve svém ŠVP a 48% je spíše nebo zcela nespokojeno se systémem RVP a ŠVP. Hodinová dotace, kterou si na výuku meteorologických a klimatologických témat jednotlivé školy zvolily je průměrně 8 vyučovacích hodin. V těchto hodinách se pedagogové nejčastěji věnují pojmům skleníkový efekt, atmosféra a ozon. Ve výuce chybí praktické pojetí tématiky, které je důležité pro vytvoření dovedností v budoucím životě žáků. V další části práce jsou shrnuty některé zdroje informací, ze kterých by pedagog ve své výuce mohl vycházet. Poslední část je věnovaná didaktickým aspektům výuky. Je zdůrazněna důležitost...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.