Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Proti dualismu - konceptuální umění ve světle funkcionálně-normativní teorie
Brejcha, Michaela ; Dadejík, Ondřej (vedoucí práce) ; Skalický, David (oponent) ; Ciporanov, Denis (oponent)
Název práce: Proti dualismu - konceptuální umění ve světle funkcionálně-normativní teorie Autorka: Michaela Brejcha Katedra: Katedra estetiky Vedoucí disertační práce: Mgr. Ondřej Dadejík, Ph.D. Abstrakt: Disertační práce se zaměřuje na problematiku teoretické reflexe konceptuálního umění v anglo- americkém estetickém diskurzu druhé poloviny 20. a počátku 21. století. Vychází z přesvědčení řady konceptuálních umělců i některých teoretiků, které se začalo objevovat v padesátých letech minulého století, a sice že konceptuální umění či tendence nemají s estetikou či estetickou teorií nic společného. Práce ukazuje, že tento domnělý rozkol je založen na zúženém chápání toho, co to estetika je, přičemž toto chápání samotné vychází z dualistického paradigmatu, jež představuje jeden z fundamentálních rámců možného přístupu ke skutečnosti. V souvislosti s analýzou vybraných textů anglo-americké estetiky bude definováno celkem osm dílčích distinkcí dualismu, které do značné míry přispěly k odmítnutí estetiky ze strany konceptuálních umělců a na druhé straně i k neuznání konceptuálního umění estetickou teorií. Jako alternativa k dualistickému přístupu bude pro definici konceptuálního umění nabídnuto fluidní a dynamické pojetí estetična vycházející z Mukařovského koncepce estetické funkce, normy a hodnoty, která je...
Proti dualismu - konceptuální umění ve světle funkcionálně-normativní teorie
Brejcha, Michaela ; Dadejík, Ondřej (vedoucí práce) ; Skalický, David (oponent) ; Ciporanov, Denis (oponent)
Název práce: Proti dualismu - konceptuální umění ve světle funkcionálně-normativní teorie Autorka: Michaela Brejcha Katedra: Katedra estetiky Vedoucí disertační práce: Mgr. Ondřej Dadejík, Ph.D. Abstrakt: Disertační práce se zaměřuje na problematiku teoretické reflexe konceptuálního umění v anglo- americkém estetickém diskurzu druhé poloviny 20. a počátku 21. století. Vychází z přesvědčení řady konceptuálních umělců i některých teoretiků, které se začalo objevovat v padesátých letech minulého století, a sice že konceptuální umění či tendence nemají s estetikou či estetickou teorií nic společného. Práce ukazuje, že tento domnělý rozkol je založen na zúženém chápání toho, co to estetika je, přičemž toto chápání samotné vychází z dualistického paradigmatu, jež představuje jeden z fundamentálních rámců možného přístupu ke skutečnosti. V souvislosti s analýzou vybraných textů anglo-americké estetiky bude definováno celkem osm dílčích distinkcí dualismu, které do značné míry přispěly k odmítnutí estetiky ze strany konceptuálních umělců a na druhé straně i k neuznání konceptuálního umění estetickou teorií. Jako alternativa k dualistickému přístupu bude pro definici konceptuálního umění nabídnuto fluidní a dynamické pojetí estetična vycházející z Mukařovského koncepce estetické funkce, normy a hodnoty, která je...
Problém estetických pojmů v analytické estetice 20. století.
Kubalík, Štěpán ; Kulka, Tomáš (vedoucí práce) ; Zátka, Vlastimil (oponent) ; Ciporanov, Denis (oponent)
Problém estetických pojmů v Autor: Štěpán Kubalík Vedoucí disertační práce: doc. Tomáš Kulka, Ph.D. Tématem disertační práce je debata o povaze estetických pojmů (výroků či soudů . Hlavní pozornost je věnována dvěma milníkům této debaty, článkům "Estetické pojmy" Franka N. Sibleyho a "Kategori umění" Kendalla L. Waltona. Sibleyho analýza estetického užívání jazyka interpretována jako původní formulace tradičního estetického problému antinomie vkusu (nárok estetických soudů na ospravedlnění jasných kritérií). Pozdější vývoj debaty ovšem vykazuje tendenci k ho vhledu, a to dvěma způsoby: buď jsou hledána pravidla, kterými se estetický soud říd anebo je redukován na pouhé sdělení osobních preferencí bez nároku na obecnou platnost. Kognitivismus Kendalla Waltona zahajující novou etapu debaty na začátku o první skupiny. Odklon od původních výsledků Sibleyho analýzy je interpretován jako přetrvávající vliv logického pozitivismu na analytickou estetiku. Práce zároveň přináší pozitivní příspěvek k podobě návrhu aplikace výsledků zkoumání metaforického užití jazyka v Klíčová slova: estetický soud, analytická estetika, metafora, Sibley F., Walton K.,
Pojem umění a jeho definice. Mmezi funkcí a procedurou
Ciporanov, Denis ; Kulka, Tomáš (vedoucí práce) ; Haman, Aleš (oponent) ; Zuska, Vlastimil (oponent)
Tématem této disertační práce je problematika definice pojmu umění ve 20. století. Diskuse tohoto tradičního tématu dosáhla zcela nebývalé šíře a komplexnosti ve druhé polovině dvacátého století v rámci tzv. analytické estetické školy, jejímž nejznámějším vyústěním je zrod procedurální definiční strategie, pokoušející se řešit problém esence umění poukazem na jeho kontextuální, vztahový způsob existence, coby výchozí klasifikační princip, který ovlivňuje následné, na aktu identifikace nezávislé hodnocení. Opozicí takto pojaté strategie je tradiční funkcionální přístup, pokoušející se sepnout celou pestrou oblast umění určením společné (estetické) funkce, která by vytvořila konceptuální pojivo jeho pojmu. Principem identifikace je zde průzkum funkční dostatečnosti, jejíž přítomnost je podmínkou pro udělení statusu umění. Hlavním cílem práce je kritické srovnání obou strategií, které by mělo hovořit pro principiální správnost funkcionalismu. Uvážením klasického případu této strategie - teorie Jana Mukařovského coby zásadní postavy českého strukturalismu - vykročíme za rámec analytické diskuse, a na základě jejího srovnání s funkcionální teorií Nelsona Goodmana poukážeme na blízké a nápadné konvergence obou teorií, jejichž časově i myšlenkově odlišné kontexty mohou být silným argumentem pro správnost společné...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.