Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Školní učebnice a její užívání v praxi: role žáků při hodnocení učebnic a zeměpisného obsahu
Kulma, Natanael ; Marada, Miroslav (vedoucí práce) ; Cimová, Tereza (oponent)
Předkládaná bakalářská práce se zabývá problematikou školních učebnic. V teoretické části je jasně definovaná učebnice z hlediska její výsadní pozice mezi výukovými zdroji, vnitřní struktury i funkcí, ke kterým je uzpůsobena. Dále je zmapována míra jejího užívání, a způsob, jakým je v praxi ze strany učitelů a žáků používaná. Na závěr je představena role žáka, jako hodnotícího subjektu učebnic, a jsou nastíněna konkrétní doporučení pro výzkum a tvorbu učebnic s cílem jejich většího používání ze strany žáků. Praktická část představuje vhled do prostředí žáků základní školy s cílem ověřit teoretická východiska ohledně zkušeností žáků s používáním učebnic, jejich hodnocení učebnice a preferovaných geografických témat v obsahu zeměpisných učebnic.
Vliv využití 3D modelů ve výuce na miskoncepce žáků o vrstevnicích
Mokruša, Oldřich ; Hanus, Martin (vedoucí práce) ; Cimová, Tereza (oponent)
Diplomová práce se zabývá vlivem využití 3D modelů ve výuce na miskoncepce žáků o vrstevnicích. Hlavním cílem práce je zjistit, zda jsou 3D modely reliéfu vhodným nástrojem pro odstranění miskoncepcí žáků při interpretaci výškopisu na topografických mapách. Pro uvedení čtenáře do kontextu jsou nejdříve vysvětleny pojmy, které představují problematiku topografických map, pedagogického konstruktivismu a využití 3D modelů ve výuce. K naplnění hlavního cíle a sběru dat je využito metod uzavřených konceptuálních testů a vzdělávací intervence s pomocí trojrozměrných modelů. Stěžejní data jsou získána z porovnání výsledků, kterých studenti dosáhli před proběhlou intervencí, v pre-testu, a po jejím absolvování, v post-testu. Výzkum této práce navazuje na sérii předešlých studií zabývajících se problematikou miskoncepcí při interpretaci vrstevnic. Jedním z výstupů předložené práce jsou specifika a postup tvorby 3D modelů terénu a pracovních listů, které slouží jako pomůcka při výuce. Výsledky ukázaly, že u studentů došlo ke zlepšení v úspěšnosti a zvýšení jistoty odpovědí. Pro utvoření závěrů jsou výsledky porovnány s odbornou literaturou zabývající se problematikou využití 3D modelů ve výuce. Klíčová slova: vrstevnice, miskoncepce, konceptuální test, 3D model, konceptuální změna
Každodennost ve výuce regionální geografie
Benešová, Markéta ; Matějček, Tomáš (vedoucí práce) ; Cimová, Tereza (oponent)
Cílem diplomové práce je zjistit potenciál využití fenoménu každodennosti ve výuce regionální geografie. V teoretické části je představen pojem každodennost z různých pohledů a dále se zaměřujeme na jeho propojení s geografií. V praktické části práce je navrženo a ve výuce vyzkoušeno několik aktivit vycházejících z příběhů každodenního života obyvatel vybraného regionu. Šetření bylo provedeno pomocí metod kvalitativního výzkumu - zdrojem dat byly zápisy ze zúčastněného pozorování vedeného během výuky a odevzdané výstupy žáků (v podobě pracovních listů či krátkého dotazníku). Tato data byla následně analyzována a výsledky podrobené diskuzi, ve které byly konfrontovány s naplněním příslušných cílů. Závěr práce obsahuje mimo jiné návrhy dalšího možného geografického výzkumu v oblasti každodennosti. klíčová slova: každodennost, regionální geografie, geografie všedního dne, geografické vzdělávání, kvalitativní výzkum
Regionální diferenciace dostupnosti a úspěšnosti tenise v Česku
Kobr, Adam ; Fialová, Dana (vedoucí práce) ; Cimová, Tereza (oponent)
Bakalářská práce se zabývá dostupností a úspěšností tenisu v rozšířenou působností v Česku a nalezením souvislosti mezi těmito kritérii a mírou rozvinutosti ORP. Práce je rozdělena na dvě části: teoretickou a praktickou. é části byla nejprve provedena literární rešerše na téma geografie sportu. Následovala kapitola pojednávající o historickém vývoji tenisu na světě i v Česku. Dále byly představeny trendy v tenisu, které jsou velmi důležité pro současnou podobu této hry. Za stěžejní část teoretické části lze označit typologii regionů, která je důležitá pro celou práci. praktické části práce byla porovnána tenisová infrastruktura a výkonnost tenisových hráčů mírou rozvinutosti příslušného ORP. Pracováno veřejně dostupnými daty spravovanými Českým tenisovým svazem přepočítanými na ORP a relativizovanými na počet obyvatel. Typologie ORP je převzata ze studie provedené na Katedře sociální geografie a regionálního rozvoje Přírodovědecké fakulty Univerzi rozvoj České republiky. Výstupy jsou graficky znázorněny pomocí grafů a kartogramů. Hlavním cílem praktické části bylo zhodnotit rozšíření tenisu v Česku, jeho prostorovou dostupnost a úspěšnost tenisových hráčů v Výsledky práce přinesly zjištění, že dostupnost tenisové infrastruktury i úspěšnost tenisu regionech Česka souvisí, až na výjimky, které jsou dále...
Vliv percepce obtížnosti učiva na vznik miskonceptů ve výuce geografie: výskyt a geneze vybraných miskonceptů
Cimová, Tereza ; Marada, Miroslav (vedoucí práce) ; Knecht, Petr (oponent) ; Baarová, Barbara (oponent)
Disertační práce se zabývá dvěma na sebe navazujícími šetřeními - výzkumem vnímání obtížnosti geografického učiva jakožto faktoru podmiňujícího vznik miskonceptů a kvalitativním výzkumem směřujícím k odhalení geneze vybraných miskonceptů. První část výzkumu staví na předpokladu, že s rostoucí vnímanou obtížností učiva se zvýší výskyt miskonceptů. Práce se nejprve zaměřuje na obtížnost geografických témat vnímanou žáky a učiteli. Poté didaktickým testem ověřuje výskyt miskonceptů u témat vybraných na základě vnímané obtížnosti žáky a učiteli. Součástí této části práce je rovněž diskuse nad pojmem obtížnost. Ta je zde definována třemi dimenzemi: kognitivní náročností, subjektivně vnímanou obtížností učiva a motivací k učení. Výsledky naznačují, že žáci vnímají obtížnost "reálněji" ve shodě s předpokladem, že lehké otázky budou řešit s vyšší úspěšností. Odhad učitelů zase koresponduje s výskytem očekávaných miskonceptů. Při shodě učitelů a žáků na obtížnosti byla zaznamenána vyšší úspěšnost (včetně těžkých témat). Jsou zaznamenány také rozdíly v percepci obtížnosti u témat fyzické a sociální geografie - u fyzické geografie se žáci a učitelé výrazně liší, u sociální geografie se poměrně shodují. Druhá část práce se zabývá intenzivním výzkumem, který vychází z první části práce. Vybraní respondenti...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.