| |
|
Aplikace bazální stimulace v procesu edukace dítěte s dětskou mozkovou obrnou
Salačová, Miroslava ; Chudějová, Petra (vedoucí práce) ; Malá, Michaela (oponent)
Název práce: Aplikace bazální stimulace v procesu edukace u dítěte s dětskou mozkovou obrnou. The application of basal stimulation in the education of a child with cerebral palsy. Cíl práce: Práce si kladla za cíl zjistit možnosti aplikace bazální stimulace v oblasti edukace dětí s DMO a ověřit, jakým způsobem ovlivňuje edukaci dítěte v průběhu jednoho školního roku. Metoda: V diplomové práci byly využity kvalitativní metody sběru dat a to zúčastněné pozorování, polostrukturovaný rozhovor, zdravotnická a školní dokumentace. Výsledky: Poukazují na zlepšení celkového rozvoje dítěte, konkrétně v oblasti hrubé i jemné motoriky, zvýšení soběstačnosti a samostatnosti v sebeobslužných činnostech. Dokazují též získání nových dovedností v oblasti vnímání. Přispívají k porozumění významu doteků v interakci mezi lidmi. Klíčová slova: Vnímání, bazální stimulace, edukace, snoezelen, komunikace. - 3 -
|
|
Výběr vhodných pohybových aktivit pro děti s autismem a mentální retardací.
Dudaško, Kristýna ; Chudějová, Petra (vedoucí práce) ; Strnad, Pavel (oponent)
Název: Výběr vhodných pohybových aktivit pro děti s autismem a mentální retardací Titul of Thesis: Choosing the right physical activity for children with autism and mental retardation Cíl práce : Cílem diplomové práce bylo sledovat vliv vybraných pohybových aktivit na výskyt a frekvenci některých kategorií stereotypního chování u dětí s autismem a mentální retardací. Hlavní otázkou bylo, zda výběr správné pohybové aktivity může přispět ke snížení některých stereotypních projevů a zda různé pohybové aktivity mohou ovlivnit výskyt některých kategorií stereotypního chování. Metoda: Šest dětí s autismem a mentální retardací bylo dvakrát týdně po dobu šesti měsíců postupně sledováno při cvičení na trampolíně, rotopedu, stepperu, při běhu, skocích a na běhacím páse. Jako hlavní kvalitativní metoda byla využita metoda zúčastněného pozorování. Prostřednictvím dvou pozorovatelů byl během každé patnáctiminutové cvičební jednotky zaznamenán výskyt a množství každého stereotypního projevu jednotlivých participantů. Podle Militerniho byly rozděleny stereotypní projevy do kategorií a jejich výskyt sledován při jednotlivých aktivitách. Výsledky: Pohybové aktivity dynamického charakteru vyžadující práci velkých svalových skupin výrazně snížily výskyt stereotypního chování. Při aktivitách, u kterých bylo potřeba...
|
| |
|
Výtvarné a rukodělné činnosti v ergoterapii (analýza činnosti)
Hamáčková, Ludmila ; Jebavá, Jana (vedoucí práce) ; Chudějová, Petra (oponent)
Ergoterapie je profese, která se snaží o dosažení co největší soběstačnosti a samostatnosti jedince. Působí ve třech oblastech: soběstačnost, práce a produktivní aktivity a volnočasové činnosti. Historie ergoterapie sahá do 18. století, ale již i v době před naším letopočtem se vědělo o příznivém vlivu smysluplné činnosti v podobě práce či výtvarných a rukodělných činností. V České republice se začátek využití činnosti jako léčebného prostředku připisuje Priessnitzovi. V době komunismu ergoterapie nebyla potřebná a tak novou éru ergoterapie v České republice je možné datovat až od roku 1992. Pro ergoterapeuty je zásadní nástroj léčby činnost, lépe řečeno, smysluplná činnost. O významu činnosti pro ergoterapeuty psal již v roce 1922 AdolfMeyer. Vývoj ergoterapie je spjat s využíváním výtvarných a rukodělných činností. Jejich využívání se v průběhu vývoje společnosti, který ergoterapie reflektuje, snižuje, ale v Čechách je v jejich využívání stále silná tradice. Mezi důležité nástroje ergoterapeuta patří analýza činnosti, která pomáhá za prvé porozumět základní charakteristice jakékoliv činnosti. Za druhé pomáhá porozumět jedinci v co nejširším kontextu. Výsledkem použití analýzy činnosti je zvolení vhodné terapeutické činnosti pro konkrétního klienta, včetně navržení potřebných úprav pomůcek či...
|
| |
| |