Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Dyslexie a kreativita
Brancuská, Hana ; Morávková Krejčová, Lenka (oponent) ; Mertin, Václav (oponent)
Tato rigorózní práce se zabývá tzv. "pozitivními aspekty" dyslexie, konkrétně zvýšenou kreativitou jedinců s dyslexií. V současné době se stává běžné dávat dyslexii do souvislosti nejen s deficity a symptomy, ale také poukazovat na možné zisky. Často se hovoří o vyšší kre- ativitě a dalších specifických schopnostech jedinců s dyslexií. Na základě výsledků zahranič- ních výzkumů, které naznačují souvislost dyslexie se zvýšenou kreativitou, a současně výstupů předchozího výzkumného projektu na toto téma (Brancuská, 2012), byla realizována výzkumná studie zabývající se mapováním kreativního potenciálu dospělých (studentů vysokých škol, či již pracujících). Výzkumný soubor tvořilo tentokrát 40 jedinců s dyslexií a 40 jejich intakt- ních protějšků ve věkovém rozpětí 19 - 40 let (z toho 46 žen a 34 mužů). Data byla snímána pomocí Torranceho figurálního testu tvořivého myšlení. Srovnáním dosažených výsledků cí- lové a srovnávací skupiny ve třech stanovených oblastech - originalitě, elaboraci a poskytování nestandardních a neobvyklých odpovědí měla být potvrzena (respektive vyvrácena) domněnka, že jedinci s dyslexií vykazují signifikantně vyšší skór ve všech třech oblastech. Signifikantní rozdíl mezi skupinami v oblasti originality byl prokázán v části výzkumného souboru - u stu- dentů technických oborů, v...
"Pozitivní aspekty" dyslexie
Brancuská, Hana ; Morávková Krejčová, Lenka (vedoucí práce) ; Gillernová, Ilona (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tzv. "pozitivními aspekty" dyslexie, konkrétně zvýšenou kreativitou jedinců s dyslexií. V současné době se stává běžné dávat dyslexii do souvislosti nejen s deficity a symptomy, ale také poukazovat na možné zisky. Často se hovoří o vyšší kreativitě a dalších specifických schopnostech jedinců s dyslexií. Na základě výsledků zahraničních výzkumů, které naznačují souvislost a spojují dyslexii se zvýšenou kreativitou, byla realizována výzkumná studie v prostředí českých středních škol. Výzkumný soubor tvořilo 67 dyslektiků a 67 jejich intaktních protějšků ve věkovém rozpětí 17 - 20 let (z toho 108 chlapců a 26 dívek). Data byla snímána pomocí Torranceho figurálního testu tvořivého myšlení. Srovnáním dosažených hladin experimentální a srovnávací skupiny ve třech stanovených oblastech - originalitě, elaboraci a poskytování nestandardních a neobvyklých odpovědí měla být potvrzena (respektive vyvrácena) domněnka, že dyslektici vykazují signifikantně vyšší skór ve všech třech oblastech. Přestože celkové výsledky výzkumu signifikantní rozdíl mezi skupinami neprokázaly, naznačily výraznou tendenci vyššího skórování dyslektiků ve stanovených oblastech. Nalezené výsledky naší výzkumné studie jsou v souladu s předchozími výzkumnými zjištěními, kdy signifikantně vyšší hladina...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.