|
Subjektivní hodnocení uživatelů komunitníchslužeb v oblasti péče o duševní zdraví
Dvořáková, Monika ; Bankovská Motlová, Lucie (vedoucí práce) ; Šípek, Jiří (oponent) ; Šoltésová, Denisa (oponent)
Předkládaná disertační práce se zaměřuje na hodnocení efektivity komunitních služeb poskytovaných v Centrech duševního zdraví. Její teoretický rámec přináší popis tuzemských a zahraničních studií a konceptů, které slouží jako hlavní teoretická východiska pro práci. Práce se věnuje konceptualizaci závažných duševních onemocnění, včetně jejich popisu, epidemiologického přehledu, diagnostiky, terapie a konceptu zotavení, jakožto stěžejního přístupu v péči o osoby se závažným duševním onemocněním. Dále je zde popsán systém psychiatrické péče, psychiatrické a psychosociální rehabilitace, fungování Center duševního zdraví a způsoby hodnocení poskytované psychiatrické péče v ČR. Pro získání odpovědí na výzkumné otázky byla využita kvalitativní longitudinální studie zahrnující dva sběry dat. Pro zpracování dat byla využita reflexivní tematická analýza. Výzkum vychází z rozhovorů s klienty Center duševního zdáví III a jejich rodinnými příslušníky, jejichž výpovědi mapovaly jejich očekávání a naplnění těchto očekávání. Empirická část dále mapuje představy respondentů o individuálním zotavení a předkládá reflexi způsobu naplňování cílů definovaných Strategií reformy psychiatrické péče perspektivou jejich zkušeností. Závěry naznačují, že komplexní péče poskytovaná v Centrech duševního zdraví III nabízí účinnou...
|
|
Konce v týmové supervizi
Chudobová, Petra ; Brnula, Peter (vedoucí práce) ; Šoltésová, Denisa (oponent)
Konec v supervizi je vždy významným momentem. Co ho ovšem předchází a jak probíhá? Práce zkoumá konce v týmových supervizích a zaměřuje se na to, jak do těchto konců může vstupovat vztahová vazba dle teorie Johna Bowlbyho a vývojová fáze týmu dle Bruce Tuckmana. Pomocí kvalitativní analýzy rozhovorů členů týmu popisuje jednotlivé případy, které v závěru shrnuje a srovnává s dostupnou odbornou literaturou k tématu konce v supervizi. Klíčová slova: konce v supervizi, tým, vztahová vazba, vývojové fáze týmu, supervize, management.
|
|
Sociální a psychologické poradenství poskytované lidem užívajícím návykové látky a pobývajícím ve věznicích prostřednictvím videohovorů
Meňhert, Mária ; Hradcová, Dana (vedoucí práce) ; Šoltésová, Denisa (oponent)
1 Abstrakt Pandemická situace, která nastala v České republice na jaře 2020, přinesla (nejenom) sociálním službám spoustu výzev a nových možností. To se týká i služeb, které pracují s klienty ve věznicích. Zákaz vstupu externích subjektů do prostor věznic znamenal zamezení možnosti osobních konzultací s klienty. Pracovníci těchto služeb proto využili moderní technologie a spojili se se svými klienty na dálku prostřednictvím videohovorů. Vznikl tak nový nástroj poskytování sociálního a psychologického poradenství - videokonzultace. Cílem diplomové práce je tuto zkušenost zachytit a zhodnotit vhodnost poskytování videokonzultací i po skončení protipandemických opatření - zhodnotit možnost zavést videokonzultace jako standardní nabídku sociálních služeb a získat tak nový nástroj pro práci s klienty ve věznicích. Výzkumné otázky se zaměřují na možnost vytvoření kvalitního vztahu důvěry mezi pracovníkem a klientem služby při videokonzultacích. Dílčí otázky se zaměřují na tři objekty, které přímo ovlivňují průběh videokonzultací - sociální služby nestátních neziskových organizací, Vězeňskou službu České republiky a odsouzenou osobu - klienta sociální služby, který je příjemcem sociálního a psychologického poradenství. Výzkum probíhal formou analýzy záznamů autorky z videokonzultací s klienty sociální služby, ve...
|
|
Etika v adiktologické praxi
Švadlenová, Jana ; Hradcová, Dana (vedoucí práce) ; Mravčík, Viktor (oponent) ; Šoltésová, Denisa (oponent)
Předkládaná práce je empirickou studií, jež přináší pohled na poskytování adiktologické péče v každodenní praxi. Ve vybrané Organizaci etnograficky zkoumám, jak se dělá dobrá adiktologické praxe a co ji podle jejích aktérů dělá dobrou - tedy podle čeho se v Organizaci přichází na to, co je dobré a co ne, kdy a v jakých situacích. Skrze analýzu každodenního života Organizace odehrávajícího se v různých zařízeních pomáhajících lidem ohroženým závislostmi a jejich blízkým, skrze analýzu dokumentů a způsobu sebeprezentace Organizace nabízím osvědčené opory dobré praxe. Jsou jimi duch vypěstovaný tradicí a dlouhodobou péčí o kulturu Organizace a zároveň vědomí neustálého utváření vlastní cesty směřující k dobré a ještě lepší péči. Cesta ani duch však nemají jedinou tvář a finální podobu. Ačkoliv stojí na pevných základech, jimiž jsou organizační hodnoty (respekt, otevřenost, odpovědnost, vztah a spolupráce), a vychází z dlouhé historie a tradic, utváří se tím, co každodennost do Organizace přináší. Ani díky oporám není Organizace prostá chybovosti, omylnosti. Usiluje však o to, aby její jednání bylo reflektováno. Reflexi pak využívá k růstu a rozvoji. Oběma složkami se vine jako červená nit vztah. Klíčová hodnota Organizace, která se propisuje do veškerého dění. Etnografické zkoumání propojilo obě opory...
|