Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 11 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Ethnolinguistic situation of young Sámi in northern Norway
Kukurová, Katarína ; Šatava, Leoš (vedoucí práce) ; Šavelková, Lívia (oponent)
V tejto diplomovej práci sa autorka zaoberá problematikou sámskej mládeže v mestskej kultúre. Poznatky autorka získala pri štúdiu literatúry a počas vlastného terénneho výskumu na Univerzite v Troms0. Autorka v práci popisuje situáciu sámskych študentov na severonórskej univerzite z jazykového a spoločenského hl'adiska. Zároveň porovnáva túto situáciu so situáciou sámskej mládeže v Kautokeine. Výsledkom práce je zistit' vplyv mestského nórskeho prostredia na povedomie mladých Sámovo
The Concept of Duality in Culture and Myths of Lakota Indians
Perlíková, Klára ; Šavelková, Lívia (vedoucí práce) ; Heřmanský, Martin (oponent) ; Kýrová, Lucie (oponent)
Koncept duality v kultuře a mýtech Lakotů Tato práce se zabývá širokým tématem kultury indiánů kmene Lakotů z perspektivy, která je inspirována abstrahujícím přístupem, jaký v antropologii představili strukturalisté. Koncept duality je chápán jako obecný koncept, který je možné chápat - jak jsme přesvědčeni - jako kategorii přítomnou napříč oblastmi lakotské kultury, ať už té, kterou označujeme jako tradiční, nebo kulturou v její současné podobě. Tato disertační práce se v jednotlivých kapitolách postupně zabývá různými tématy lakotské kultury právě z hlediska této sekundární abstrakce. Jako první je upřesněno a definováno naše chápání pojmu duality a zabýváme se též vývojem, jakým prošel původně strukturalistický přístup k tomuto tématu díky kritice pozdějších postmodernistů. Po tomto teoretickém úvodu následují kapitoly věnující se čtyřem tématům lakotské kultury. V těchto kapitolách ukazujeme, jak se do různých oblastí kultury promítá právě koncept duality. První dvě témata - mýty Lakotů a tradiční lakotské vizuální umění - jsou zpracována na základě dat získaných v etnografických muzeích nebo v literatuře, která se těmito tématy zabývá. Naopak dvě zbývající kapitoly, které se zaměřují na identitu Lakotů a současná powwow, která se konají na území lakotských rezervací, využívají do velké míry...
Obraz amerických Indiánů v americké a evropské (české) kultuře: Maskoti a loga ve sportovním prostředí
Purkytová, Gabriela ; Kýrová, Lucie (vedoucí práce) ; Šavelková, Lívia (oponent)
Diplomová práce se zabývá fenoménem kulturní apropriace a užíváním obrazu amerických Indiánů v americké a evropské kultuře. V obou kulturách jsou američtí Indiáni prezentování zkresleným obrazem univerzálního bělošského Indiána, což způsobuje, že jsou vnímáni pouze jako relikty minulosti. Ve Spojených státech se Původní obyvatelé snaží poukázat na negativní dopady tohoto obrazu, avšak dominantní bělošská společnost si odmítá nevhodnost obrazu Indiána připustit. Práce popisuje historický vývoj obrazu Indiána v obou kulturách, na jehož základě autorka objasňuje, proč ke zkreslení obrazu došlo, a z jakého důvodu tento zkreslený obraz stále přetrvává v obou kulturách. Dále je práce zasvěcena projevům apropriace obrazu Indiána v současné kultuře. Vzhledem k rozsáhlosti tématu jej autorka zúžila pouze na jeden projev kulturní apropriace, čímž je problematika indiánských maskotů a log ve sportovním prostředí. Na americkém kontinentu autorka zvolila nejvíce kontroverzní případ fotbalového týmu Washingtonských Rudokožců, kteří i přes dlouholeté protesty Původních obyvatel odmítají svůj rasistický název a logo změnit. V evropském prostředí autorka vybrala český hokejový tým HC Škoda Plzeň, přezdívaný Plzeňští Indiáni, který indiánské logo a maskota adoptoval na základě osvobození Plzně americkou armádou...
Analytical dispositions of visual ethnography
Durňak, Milan ; Šavelková, Lívia (vedoucí práce) ; Lupták Burzová, Petra (oponent) ; Petráň, Tomáš (oponent)
Ciele tejto dizertačnej práce by sa dali rozdeliť na dva primárne analyticko- interpretačné okruhy. Tým prvým cieľom je pokúsiť sa definovať východiskové pozície vizuálnej antropológie a vychádzajúc zo súčasných trendov premyslieť aktívne zložky, o ktoré disciplína opiera svoje poznanie a výskum. Obraz a zvuk prenikajú našim svetom do tej miery, že je nutné zamyslieť sa nad tým, akú rolu hrajú v našom životnom priestore a akým spôsobom je nutné naďalej s týmito audiovizuálnymi princípmi pracovať vo vizuálnej antropológií. Virtuálna a digitálna etnografia zároveň upriamujú našu pozornosť na zmenu povahy nášho terénu, ktorú je nutné bezodkladne v našom výskume zohľadniť. V audiovizuálnych projektoch sa v práci snažím reflektovať rôzne analyticko-interpretačné prístupy a metódy. V projekte Muzikanti si kladiem otázky, akým spôsobom spracovať téma ľudových muzikantov zo severovýchodného Slovenska, ktorých reprezentácie vystupujú vo svete plnom otvorenosti, prepojenosti a zdieľania. V experimentálnom filmovom projekte Watching Last Judgement sa snažím hľadať cesty pre sprostredkovanie zmyslovej skúsenosti v špecifickom priestore, prepájajúcom sakrálne a profánne miesta historického kláštora v rumunskom Voroneži. V poslednom projekte, ktorému v tejto dizertačnej práci venujem svoje analytické úvahy je...
The Concept of Duality in Culture and Myths of Lakota Indians
Perlíková, Klára ; Šavelková, Lívia (vedoucí práce) ; Heřmanský, Martin (oponent) ; Kýrová, Lucie (oponent)
Koncept duality v kultuře a mýtech Lakotů Tato práce se zabývá širokým tématem kultury indiánů kmene Lakotů z perspektivy, která je inspirována abstrahujícím přístupem, jaký v antropologii představili strukturalisté. Koncept duality je chápán jako obecný koncept, který je možné chápat - jak jsme přesvědčeni - jako kategorii přítomnou napříč oblastmi lakotské kultury, ať už té, kterou označujeme jako tradiční, nebo kulturou v její současné podobě. Tato disertační práce se v jednotlivých kapitolách postupně zabývá různými tématy lakotské kultury právě z hlediska této sekundární abstrakce. Jako první je upřesněno a definováno naše chápání pojmu duality a zabýváme se též vývojem, jakým prošel původně strukturalistický přístup k tomuto tématu díky kritice pozdějších postmodernistů. Po tomto teoretickém úvodu následují kapitoly věnující se čtyřem tématům lakotské kultury. V těchto kapitolách ukazujeme, jak se do různých oblastí kultury promítá právě koncept duality. První dvě témata - mýty Lakotů a tradiční lakotské vizuální umění - jsou zpracována na základě dat získaných v etnografických muzeích nebo v literatuře, která se těmito tématy zabývá. Naopak dvě zbývající kapitoly, které se zaměřují na identitu Lakotů a současná powwow, která se konají na území lakotských rezervací, využívají do velké míry...
Anthropological series: cognitive and semiotic models of culture
Durňak, Milan ; Skupnik, Jaroslav (vedoucí práce) ; Šavelková, Lívia (oponent)
ANTROPOLOGICKÝ SERIÁL - Kognitívne a semiotické modely kultury Abstrakt: Autor rozvíja metodologický rámec vizuálnej antropológie zhromaždením disciplinárnych poznatkov a ich samotnou verifikáciou v terénnej praxi. Táto konektivita predstavuje základný element posunu, od informatívnej a interpretatívnej verzie etnografického /antropologického/ filmu k jeho funkčnej manipulatívnosti, sociálnej a kultúrnej analýze. Predmetom práce je interdisciplinárna metodológia a možnosti využitia kognitívnych a sémiotickych analytických schém v procese vzniku a tvorby antropologického seriálu. Celý projekt terénneho výskumu a film tumenge (I.; II.; III.) sa sústreďuje a tématicky pojednáva o interetnických vzťahoch v obci Palota na severovýchodnom Slovensku s bližším prihliadnutím na lokálnú rómsku osadu a jej obyvateľov.
Hnutí Rudá síla: politický aktivismus severoamerických indiánů
Dufek, Tadeáš ; Kašpar, Oldřich (vedoucí práce) ; Šavelková, Lívia (oponent)
Diplomová práce se zabývá obdobím radikalizace a militarizace indiánského aktivismu v 60. a 70. letech 20. století, pro které se vžil název hnutí Rudá síla. Popisuje širší kontexty indiánského aktivismu a vzájemných politických vztahů indiánů a USA v průběhu historie. Nahlíží hnutí Rudá síla jako významného aktéra politických procesů a vyzdvihuje jeho úlohu v procesech formování indiánské identity.
Současní Irokézové a jejich identita
Šavelková, Lívia ; Kašpar, Oldřich (vedoucí práce) ; Uherek, Zdeněk (oponent) ; Kováč, Milan (oponent)
Dizertační práce Současní Irokézové a jejich identita se zabývá problematikou identifikace skupin lidí, kteří se 1. označují za Irokéze, 2. jsou označováni za Irokéze. Irokézové jsou původní obyvatelé Severní Ameriky žijící převážně v severovýchodní části USA (zejména stát New York) a v přiléhajících částech Kanady (Ontario, Quebek). Práce se zaměřuje především na proces utváření identity či identit v kontextu politiky USA (a jednotlivých amerických států) a Kanady (a jednotlivých kanadských provincií), které stanovují legální rámec pro vymezení příslušníků skupiny, pravidla pro přechod státních hranic a jurisdikci v rezervacích. Dále se zabývá sebeidentifikací Irokézů na základě příbuzenství, místa bydliště, uznávání či odmítání vlastních politických reprezentantů a s tím souvisejících frakcí komunit, náboženství, původních jazyků, symboliky, ústní tradice a specifických záležitostí, jimiž je například hra lakros. Speciální důraz je věnován internátním školám, které byly součástí asimilační politiky USA i Kanady a měly na podobu identity původních obyvatel ohromný vliv. Irokézové a jejich postavení a působení v mezinárodním prostoru je také pojato v širší rovině formování identity a kategorizace tvz. domorodých či původních obyvatel, ovlivňované soudobými ideologiemi spjatými s mezinárodním společenstvím....

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 11 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.