Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Dong Qichang's texts on painting and their relationship to Mi Fu's History of Painting
Pejčochová, Michaela ; Lomová, Olga (vedoucí práce) ; Černá, Zlata (oponent) ; Jacoby, Marcin (oponent)
Tung Čchi-čchangovy texty o malířství a jejich vztah k Mi Fuovým Dějinám malířství Michaela PEJČOCHOVÁ Abstrakt disertační práce Disertační práce "Tung Čchi-čchangovy texty o malířství a jejich vztah k Mi Fuovým Dějinám malířství" přináší rozbor čínských teoretických textů o malířství dvou významných autorů, Tung Čchi-čchanga (1555-1636) a Mi Fua (1051-1107). Vychází z přesvědčení, že ve starých teoretických pojednáních o malířství se zachovaly informace relevantní pro naše poznání reálné malířské tvorby starých dob, jejíž podoba je jen obtížně doložitelná dochovaným obrazovým materiálem. Autoři textů zpracovávaných v této studii byli oba vzdělanci, myslitelé, umělci a sběratelé a patřili k nejvýznamnějším čínským literátům všech dob - Mi Fu stál u zrodu fenoménu "literátské kultury" koncem dynastie Severní Sung (960-1127) a Tung Čchi-čchang se svými názory podílel na formování jeho závěrečné fáze. Jejich texty proto dokumentují literátské názory na estetiku a dějiny malířství v těchto dvou obdobích. Těžištěm práce je rozbor Tung Čchi-čchangových textů o malířství jako jsou Smysl malby (Hua-č'), Zápisky ze Studovny rozjímání o malířství (Chua-čchan-š' suej-pi), Oko malby (Chua-jen) a Výklad o malířství (Chua-šuo, původně mylně připisované Tung Čchi-čchangovu učiteli a patronu Mo Š'-lungovi, 1537-1587),...
Cai Wenji: od básnířky doby Východních Hanů k námětu malířství dynastie Song
Pecháčková, Emma ; Lomová, Olga (vedoucí práce) ; Černá, Zlata (oponent)
Práce se zabývá životem a básnickým dílem spojovaným s Cai Yan 蔡琰 (178 - 239?), známou též pod zdvořilostním jménem Wenji 文姬 , a způsobem, jakým je její životní zkušenost později zobrazována ve výtvarném umění. V první části práce jsou shrnuty základní životopisné údaje o Cai Yan, které vycházejí z životopisu v Kronice Pozdních Hanů (Hou Han shu 后汉书 ). Dále je zde představena autorčina původní báseň Hujia shiba pai 胡 笳 十 八 拍 a posouzena věrohodnost jejího autorství. V této souvislosti se práce rovněž zabývá básní z pera tangského Liu Shanga 刘 商 se stejným námětem i názvem, která posloužila jako předloha songskému malíři k vytvoření narativního svitku ilustrujícího životní příběh této hanské autorky objednaného císařem Gaozongem 高宗 . Tematický rozbor tangské básně Hujia shiba pai a formální rozbor nejznámějšího svitku s touto tématikou z Metropolitního muzea v New Yorku, komparace získaných poznatků a jejich zobecnění pak tvoří další část práce. Závěrečné partie práce se věnují problematice narativní malby v Číně. Autorka se zde rovněž pokouší o defnici pojmu narativní malba a dále o obecné zamyšlení nad vztahem literatury a malby v Čínské kulturní a umělecké tradici. Součástí práce jsou překlady tří básní z čínského do českého jazyka. Klíčová slova Cai Wenji 蔡文姬 , Cai Yan 蔡琰 čínská poezie 3. stol....
Cai Wenji: od básnířky doby Východních Hanů k námětu malířství dynastie Song
Pecháčková, Emma ; Lomová, Olga (vedoucí práce) ; Černá, Zlata (oponent)
Práce se zabývá životem a básnickým dílem Cai Yan 蔡琰 (178 - 239?), známou též pod zdvořilostním jménem Wenji 文姬 , a způsobem, jakým je její životní zkušenost později zobrazována ve výtvarném umění. Dílo Cai Yan není příliš rozsáhlé a navíc bývá zpochybňována jeho autenticita, avšak její příběh byl od dynastie Song jedním z nejoblíbenějších námětů v malířství. V první části práce jsou shrnuty základní životopisné údaje o Cai Yan, které vycházejí ze životopisu v Kronice Pozdních Hanů (Hou Han shu 后汉书) a rovněž jsou zde představeny autorčiny básně a jejich rozdílné formy včetně problematiky související s jejich autenticitou. Závěr první části tvoří překlad básně Hujia shiba pai 胡笳十八拍 v překladu s ustáleným názvem Osmnáct písní hunské píšťaly. Druhá část práce se věnuje problematice narativní malby v Číně a obrazu inspirovanému příběhem básnířky a její poezií. Na příkladu nejznámějšího dochovaného svitku Hujia shiba pai jsou popsány dílčí náměty, které jsou inspirovány stejnojmennou básní připisovanou Cai Yan a jejím životopisem v ofciální kronice. Součástí druhé části práce je rovněž obecné zamyšlení nad vztahem literatury a malby, konkrétněji je vysvětlen pojem narativní malba, kam obrazy inspirované životem Cai Yan spadají.
Lakové předměty státu Chu v hrobovém kontextu
Píbilová, Dominika ; Maršálek, Jakub (vedoucí práce) ; Černá, Zlata (oponent)
Hroby M1 z naleziště Suizhou a M2 v Baoshanu jsou podrobeny srovnání, za účelem odhalení změn, k nimž došlo v období Válčících států, se zaměřením na lakové předměty. Úvodní historicko-kulturní přehled nabízí několik vývojových cest. Ačkoliv si jsou pohřební lakové předměty v tomto případě vzdálené jedno století, mají více společných charakteristik než vývojových rozdílů. Oba hroby jsou nositeli klíčových informací.
Dong Qichang's texts on painting and their relationship to Mi Fu's History of Painting
Pejčochová, Michaela ; Lomová, Olga (vedoucí práce) ; Černá, Zlata (oponent) ; Jacoby, Marcin (oponent)
Tung Čchi-čchangovy texty o malířství a jejich vztah k Mi Fuovým Dějinám malířství Michaela PEJČOCHOVÁ Abstrakt disertační práce Disertační práce "Tung Čchi-čchangovy texty o malířství a jejich vztah k Mi Fuovým Dějinám malířství" přináší rozbor čínských teoretických textů o malířství dvou významných autorů, Tung Čchi-čchanga (1555-1636) a Mi Fua (1051-1107). Vychází z přesvědčení, že ve starých teoretických pojednáních o malířství se zachovaly informace relevantní pro naše poznání reálné malířské tvorby starých dob, jejíž podoba je jen obtížně doložitelná dochovaným obrazovým materiálem. Autoři textů zpracovávaných v této studii byli oba vzdělanci, myslitelé, umělci a sběratelé a patřili k nejvýznamnějším čínským literátům všech dob - Mi Fu stál u zrodu fenoménu "literátské kultury" koncem dynastie Severní Sung (960-1127) a Tung Čchi-čchang se svými názory podílel na formování jeho závěrečné fáze. Jejich texty proto dokumentují literátské názory na estetiku a dějiny malířství v těchto dvou obdobích. Těžištěm práce je rozbor Tung Čchi-čchangových textů o malířství jako jsou Smysl malby (Hua-č'), Zápisky ze Studovny rozjímání o malířství (Chua-čchan-š' suej-pi), Oko malby (Chua-jen) a Výklad o malířství (Chua-šuo, původně mylně připisované Tung Čchi-čchangovu učiteli a patronu Mo Š'-lungovi, 1537-1587),...

Viz též: podobná jména autorů
5 ČERNÁ, Zdeňka
29 ČERNÁ, Zuzana
2 Černá, Zdena
5 Černá, Zdenka
5 Černá, Zdeňka
1 Černá, Zdeňka Klára
2 Černá, Zdislava
1 Černá, Zlatuše
29 Černá, Zuzana
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.