National Repository of Grey Literature 5 records found  Search took 0.01 seconds. 
Between two worlds? Young middle class Egyptians, western expatriates, and downtown Cairo
Hollá, Jana ; Vrhel, František (advisor) ; Macháček, Štěpán (referee) ; Pargačová, Viola (referee)
This study looks at the troubled relationship of the Arab "East" with the "West" and examines possible avenues for improvement. One of the proposed solutions is to foster sustained and intensive contact that favours deep and meaningful connection. In order to test the validity of this idea, this study focuses on the daily interactions between a specific group of young Cairenes who were seeking meaningful connection with the local community of Western expatriates. Due to the nature of the problematic, an interdisciplinary approach was chosen that is grounded in anthropology yet borrows significantly from the fields of cognitive science, developmental psychology and intercultural studies. The research set out to investigate the following two hypotheses as regards to the target group: 1, Entering into a meaningful relationship with the Other will alter common stereotypes, and 2, The Other has an influence on the construction of personal identity (given this meaningful relationship). This study is based on five years of participatory research that was conducted predominantly in Cairo's downtown area between January 2005 and December 2009. It is thus based on an in-depth examination of a particular moment in Cairo's and Egypt's social history, interconnecting domains of identity construction and stereotypes...
Analysis of selected geography tests
Macháček, Štěpán ; Řezníčková, Dana (advisor) ; Matějček, Tomáš (referee)
This work aims to use of educational tests in geography. After literature analysis is made a set of criteria for quality assessment tests. Subsequently, the selected criteria are used to evaluate selected geographical tests. Part of research is a questionnaire survey of teachers, which is focused on ways of testing pupils. The experts are pushing to critically address the educational community with regard to the poor situation of testing in schools. At the same time is currently preparing a new state school leaving examination and the question arises whether the proposed illustrative test leaving examination of geography is a step forward. After analyzing this test, noting that this problem in terms of the revised Bloom's taxonomy higher than commonly used tests that were evaluated in the next section. Yet 37.5% of jobs do not qualify in terms of clarity and correctness of the award. Analysis of the test group of 23 normal school practice even harder hit. Conducted survey showed that the methods of testing in schools are very similar. So we can expect that the quality of tests is in most schools at a low level. Despite the number of errors is a new concept of leaving the test step forward, although highly uncertain, lies a shift in quality is evident from the final analysis. Keywords: Educational...
Islam in the Balkans in the post-communist period. Transformations and new forms of Islam in Southeast Europe, 1990-2005
Macháček, Štěpán ; Kropáček, Luboš (advisor) ; Gombár, Eduard (referee) ; Hladký, Ladislav (referee)
Na rozdíl od mediální říše byl na akademické a odborné úrovni již široce akceptován "neislámský" přístup ke studiu problémů současných muslimských zemí a společností. Klasické orientalistické tendence dívat se na všechny společenské či politické procesy, probíhající v oblastech historicky ovlivněných islámskou kulturou, skrze islám jakožto hlavní politický a společenský faktor nejsou již dnes považovány za metodologicky relevantní pro vysvětlení dnešních otázek s tímto regionem spojených. Namísto islámu jako pozadí a východiska ke studiu například blízkovýchodních zemí a společností jsou pro výzkum těchto oblastí často používány metody antropologie, sociologie, politologie a ekonomie a dalších společenských věd, pomocí nichž je možné dojít ke skutečnému jádru problémů současných muslimských zemí. Role zdánlivě všemocného islámu, islamismu nebo islámského fundamentalismu poněkud bledne ve světle moderních fundovaných studií, metodologicky zakotvených v uvedených společenských vědách. Tak například období občanské války v Alžírsku v devadesátých letech 20. století, během níž zahynulo noži ozbrojených skupin a gangů nebo kulkami ze zbraní alžírské armády téměř čtvrt milionu lidí, už dnes není některými odborníky nahlíženo jako důsledek vzepětí islamismu v zemi a jeho úspěchu mezi Alžířany, kteří chtěli...

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.