National Repository of Grey Literature 9 records found  Search took 0.00 seconds. 
Ascertaining the Results of Instruction in the Subject of History
Urbanec, Stanislav ; Byčkovský, Petr (advisor) ; Parkan, František (referee)
Název práce: Zjištování výsledku výuky v predmetu dejepis (tematický celek "stredovek" a novovek"). Cíl práce: Cílem práce je zjištení výsledku výuky v predmetu dejepis u maturitních rocníku gymnázia pro zvolené tématické celky "stredovek" a "novovek" (po první svetovou válku). Metoda: Pri zpracování bylo použito pravidel pro sestavení "dobrého" testu, dále pak metody induktivní, metody deduktivní, metody komparativní a metody analytické. Výsledky: Výsledky predkládané práce mají prispet k rozšírení poznatku o výuce na stredních školách, o vedomostní úrovni žáku-maturantu, a v neposlední míre by mely prispet k reflexi používaných didaktických metod a forem výuky, poprípade i k zefektivnení didaktického pusobení stredoškolských pedagogu v oboru dejepis.
Influence of Selected Factors on Students' Mathematical Literacy in Central European Countries : Secondary Analysis of PISA 2003 Data
Voňková, Hana ; Byčkovský, Petr (advisor) ; Půlpán, Zdeněk (referee) ; Boschek, Petr (referee)
In this work we investigate the impact of selected personal, family and school characteristics on the level of mathematical ability of fifteen year old pupils from 6 countries of the Central Europe (Czech Republic, Hungary, Germany, Poland, Austria and Slovakia) and from countries with excellent results in mathematics (Finland, Hong Kong and the Netherlands). Then we compare the impact of the factors in the individual countries. Much can be concluded from this analysis. The type of school attended by the pupil has a great impact. The maximal difference between type of schools can come up to 40 percentage points in some countries (CR, Hungary, Poland and Slovakia). We do not discuss this factor in Finland and Poland, where all fifteen year olds attend one type of school. The results in these countries are therefore determined differently. As for other basic characteristics of the school, the size matters in some countries (Hong Kong and the Netherlands) and has always a positive effect. The urbanization level of the place of the school (the size of the village or city) is also positively correlated with the mathematics result. Here the Netherlands and Germany form an exception. The status of the school (public vs. private), lack of well-educated teachers, equipment of the school and enthousiasm of the...
Evaluation of Educational Achievement in English
Šikolová, Mária ; Byčkovský, Petr (advisor) ; Saliger, Radomír (referee) ; Veselovská, Ludmila (referee)
Práce se zabývá stanovováním výukových cílů a formulací standardů v předmětu anglický jazyk. Věnuje pozornost metodám testování čtyř základních řečových dovedností. Na základě kritického zhodnocení Katalogu požadavků ke společné části maturitní zkoušky v roce 2004 navrhuje alternativní katalog, jehož konkretizací jsou čtyři subtesty k ověření dovednosti poslechu, čtení, psaní a mluvení v rámci maturitní zkoušky. Dva ze subtestů jsou ověřeny v praxi a získané výsledky jsou komentovány a interpretovány. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Influence of Selected Factors on Students' Mathematical Literacy in Central European Countries : Secondary Analysis of PISA 2003 Data
Voňková, Hana ; Byčkovský, Petr (advisor) ; Půlpán, Zdeněk (referee) ; Boschek, Petr (referee)
In this work we investigate the impact of selected personal, family and school characteristics on the level of mathematical ability of fifteen year old pupils from 6 countries of the Central Europe (Czech Republic, Hungary, Germany, Poland, Austria and Slovakia) and from countries with excellent results in mathematics (Finland, Hong Kong and the Netherlands). Then we compare the impact of the factors in the individual countries. Much can be concluded from this analysis. The type of school attended by the pupil has a great impact. The maximal difference between type of schools can come up to 40 percentage points in some countries (CR, Hungary, Poland and Slovakia). We do not discuss this factor in Finland and Poland, where all fifteen year olds attend one type of school. The results in these countries are therefore determined differently. As for other basic characteristics of the school, the size matters in some countries (Hong Kong and the Netherlands) and has always a positive effect. The urbanization level of the place of the school (the size of the village or city) is also positively correlated with the mathematics result. Here the Netherlands and Germany form an exception. The status of the school (public vs. private), lack of well-educated teachers, equipment of the school and enthousiasm of the...
Using computers to test
Bažantová, Zuzana ; Byčkovský, Petr (advisor) ; Škaloudová, Alena (referee) ; Chvál, Martin (referee)
The thesis provided deals with the question of computer based testing. The study contains two main parts: theoretical and empirical. It addresses two problems: what is the state of the art of computers implementation in testing (1), and what is the difference between applying two theories - classical test theory (CTT), and item response theory (IRT) in test construction, and analysis of test scores (2). The second problem has been solved both theoretical and empirical. No doubt, that computer implementation in test administration, construction, score analysis, test forms creating, and adaptive testing is very useful activity. It seems, as well, implementation of IRT in test construction and its score analysis has some advantages in comparison with CTT. On the other hand, mastering IRT is a quite difficult task, and there are strict demands to be fulfilled before IRT could be applied, too. There are principles of adaptive testing described in the study. This topic has not been described in any educational journal till today. Special software for realizing classical item analysis (ITEMAN, LERTAP 5) and for realizing IRT analysis (BILOG-MG) are presented here. To my knowledge comparison of item analysis carried out by methods based on CTT and IRT has not been presented in the Czech Republic. An analysis...
Ascertaining the Results of Instruction in the Subject of History
Urbanec, Stanislav ; Byčkovský, Petr (advisor) ; Parkan, František (referee)
Název práce: Zjištování výsledku výuky v predmetu dejepis (tematický celek "stredovek" a novovek"). Cíl práce: Cílem práce je zjištení výsledku výuky v predmetu dejepis u maturitních rocníku gymnázia pro zvolené tématické celky "stredovek" a "novovek" (po první svetovou válku). Metoda: Pri zpracování bylo použito pravidel pro sestavení "dobrého" testu, dále pak metody induktivní, metody deduktivní, metody komparativní a metody analytické. Výsledky: Výsledky predkládané práce mají prispet k rozšírení poznatku o výuce na stredních školách, o vedomostní úrovni žáku-maturantu, a v neposlední míre by mely prispet k reflexi používaných didaktických metod a forem výuky, poprípade i k zefektivnení didaktického pusobení stredoškolských pedagogu v oboru dejepis.
Identification and validation of prior learning -the new way of acquiring of qualification
Marinka, Tomáš ; Byčkovský, Petr (advisor) ; Prokop, Jiří (referee)
The study deals with the recognition of prior learning. It shows how this measure is embedded in the European concept of lifelong learning (LLL) and desbribes the approach to its implementation in the Czech Republic. Within the LLL concept, learning is considered valuable irrespectively of its settings (school, work, family) and the age of learners (life-wide and lifelong learning). The recognition of prior learning enables for learners to have their learning outcomes formally recognised irrespectively of when, where and how they were acquired. It is, therefore, considered to be the fundamental in the process of making the LLL concept a reality. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The Czechoslovak State Secondary School in Great Britain
Jeník, Aleš ; Smetáček, Vladimír (advisor) ; Byčkovský, Petr (referee)
Tato diplomová práce popisuje činnost vzdělávací instituce, která vznikla v prostředí válečné emigrace v období II. světové války ve Velké Británii. Československá státní střední |kola byla zřízena péčí exilové vlády v roce 1940 pro děti čs. emigrantů a uprchlíků před nacistickou perzekucí. Svoje působení postupně rozšiřovala a pro své žáky byla školou, která jim umožnila získat a zachovat si povědomí o původu, jazyku a československých reáliích, stejně tak získat vzdělání odpovídající standardům ČSR v dané době. Při realizaci této diplomové práce bylo využito pramenů, které jsou uchovávány Národním archivem v Praze. Cílem tohoto textu je být přínosem pro dějiny školství, osvětlit historii školy, které zatím nebyla věnována žádná výraznější práce.

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.