|
Slit-flow reometr pro magnetické i nemagnetické kapaliny
Železník, Tomáš ; Vimmr, Jan (oponent) ; Roupec, Jakub (vedoucí práce)
V rámci téhle diplomové práce se vyvinula, vyrobila a otestovala čtvrtá evoluce slit-flow reometru spolu s dalšími nezbytnými součástmi, jako např. jeho držák, rám pohonu a potřebné přípravky. Tento reometr dokáže měřit reologické vlastnosti magnetických i nemagnetických kapalin při velmi vysokých smykových spádech, kterých reometry na trhu nedosahují. Je konstruován na maximální tlak ve válci 200 bar a maximální zatížení celé konstrukce 15 kN. Vyvinuté zařízení zlepšuje uživatelskou přívětivost, urychluje výměnu vzorku kapaliny a rozšiřuje možnosti výzkumu díky velkému prostoru k dodatečným úpravám podle potřeby. Je možné použít různé délky štěrbiny a díky výměnným vložkám i měnit její parametry (drsnost stěn, materiál stěn, tloušťka štěrbiny). Součástí práce je i odvození potřebných vztahů pro naplánování kalibračních měření, jehož cílem je získat závislost místních tlakových ztrát na Reynoldsově čísle pro danou štěrbinu.
|
|
Konstrukce 1/4 modelu vozidla pro testy tlumičů
Jaroš, Petr ; Růžička, Bronislav (oponent) ; Roupec, Jakub (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá návrhem konstrukce modelu vozidla pro testy tlumičů vozidel, kterým lze simulovat reálné zavěšení kola vozidla (do maximální hmotnosti automobilu 1 970 kg) i tzv. lineární závěs kola. K dimenzování a odvození základních parametrů zařízení slouží lineární matematický model vozidla se 2 DOF (Degrees Of Freedom) a data z rešerše. Práce obsahuje popis lineárního matematického modelu a jeho výstupů (zrychlení odpružené hmoty a síly působící na odpruženou hmotu), popis navržené konstrukce, popisy provedených simulací (statická, modální a harmonická analýza v prostředí softwaru ANSYS Workbench 2020 R2) a koncepční návrh úprav navržené konstrukce za účelem dalšího možného využití k testování jízdních kol.
|
| |
| |
|
Úprava stávající konstrukce magnetoreologické spojky
Bedřich, Miroslav ; Růžička, Bronislav (oponent) ; Roupec, Jakub (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá rekonstrukcí magnetoreologické (MR) spojky. V první části byl vypracován rozsáhlý průzkum využití magnetoreologické technologie v praxi. Byly popsány principy funkce MR tlumičů, MR brzd a MR spojek. Dále byly vypsány a porovnány některé parametry MR spojek. Druhá část se zabývá konstrukčními úpravami pro zlepšení některých parametrů MR spojky. Ve třetí části byly provedeny experimenty ověřující zlepšení provozních parametrů MR spojky.
|
|
Měření délkové a objemové tuhosti ocelových vlnovců
Valík, Michal ; Roupec, Jakub (oponent) ; Mazůrek, Ivan (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá experimentálním měřením délkové a objemové tuhosti vlnovce. První část je věnována rozboru využití vlnovce se spojenou problematikou. Dále se zmíněná kapitola věnuje dosavadnímu poznání znalostí tuhostních charakteristik kovových měchů. Ve druhé části jsou popsány zvolené metody a postupy měření. Poslední část práce se zabývá vyhodnocením a rozborem naměřených dat k získání výsledných hodnot délkové a objemové tuhosti měřeného vlnovce.
|
|
Sedimentace MR kapaliny při startu nového vesmírného nosiče
Berka, Pavel ; Strecker, Zbyněk (oponent) ; Roupec, Jakub (vedoucí práce)
Práce se zabývá experimentálním zjištěním míry sedimentace magnetoreologické (MR) kapaliny, vystavené účinkům zrychlení 1-6 G, čímž je simulováno přetížení při startu vesmírného nosiče. Cílem práce je poskytnout nové poznatky o sedimentaci MR kapalin. V práci je popsán kompletní experiment akcelerované i dlouhodobé sedimentace, včetně nově vyvinuté metody hodnocení míry sedimentace MR kapalin a měřícího zařízení zkonstruovaného pro tuto metodu. Výsledky této práce budou použity při vývoji nového tlumícího systému uložení ná-kladu ve vesmírných nosičích ESA.
|
|
Zlepšení sedimentační stability MR kapalin použitím bentonitových jílů
Michal, Lukáš ; Vimmr, Jan (oponent) ; Roupec, Jakub (vedoucí práce)
Diplomová práce je zaměřena na problematiku sedimentační stability magnetoreologických kapalin, která představuje jednu z nejdůležitějších vlastností určujících spolehlivost těchto kapalin. Vyšší sedimentační stability může být dosaženo několika způsoby. Metody, které jsou blíže zkoumány v této práci, jsou polymerizace částic a přidání aditiv na bázi jílových minerálů. Obě dosahují pozitivních výsledků projevující zvýšenou sedimentační stabilitu. V případě některých aditiv je však účinek mnohem vyšší. Konkrétně aditivum CLAYTONE 40 dosahuje nižší rychlosti sedimentace částic při zachování stejné viskozity jako komerční kapalina LORD-122ED. Výsledky přináší podstatné poznání ve zkoumané oblasti a mohou přiblížit magnetoreologické kapaliny k širšímu komerčnímu využití.
|
| |
|
Konstrukce vodního chlazení MR spojky
Musil, Marek ; Strecker, Zbyněk (oponent) ; Roupec, Jakub (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá návrhem a výrobou vodního chlazení pro magnetoreologickou spojku. Problém chlazení MR spojky byl řešen návrhem několika variant, ze kterých byla nakonec vybrána ta nejlepší. Byl vytvořen model a následně vyrobeno vodního chlazení, které se upevnilo na stator MR spojky. Chlazení kompletně obklopuje tělo spojky a tím dosahuje vysokého přenosu tepla mezi chladícím a chlazeným systémem. Návrh byl vytvářen s ohledem na dobrou složitelnost, takže jeho použití není složité.
|