Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 11 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Efekt interference na kognitivní zpracování u bilingvních
Jonáš, Juraj ; Rodriguez Manchola, Mabel Virginia (vedoucí práce) ; Brandoburová, Petra (oponent) ; Smolík, Filip (oponent)
(česky) V současnosti je psychologický a neurovědný výzkum bilingvismu velmi rozšířený. Poukazuje nejenom na kognitivní, či dokonce zdravotní výhody tohoto jevu, ale také na jeho rizika. Nicméně výzkum je ztížen nesmírnou pestrostí projevů bilingvismu. Každý bilingvní má jedinečnou jazykovou historii kontaktů s každým ze svých jazyků. Některé jevy, jako jsou věk akvizice druhého jazyka, či úroveň, které bilingvní dosáhne ve svém druhém jazyce, jsou lépe prozkoumané. Nicméně tak podstatný faktor, jako je podobnost jazyků, kterými bilingvní mluví, začíná být studován až v poslední době. Tato práce se zaměřuje na vliv podobnosti jazyků bilingvních jedinců na jejích jazykové zpracování. V EEG experimentu je využito techniky evokovaných potenciálů, konkrétně jsou sledovány potenciály N200 (inhibiční) a N400 (sémantický), které patří k nejčastěji studovaným evokovaným potenciálům u bilingvních subjektů. Participanti jsou rozděleni do tří skupin dle podobnosti jejích jazyků: participanti s podobnými jazyky (slovenština-čeština), bilingvní s částečně podobnými jazyky (ruština-čeština) a participanti s odlišnými jazyky (němčina-čeština). Rozdíl v N200 efektu u jednotlivých skupin nebyl pozorován, ale N400 efekt se u jednotlivých skupin lišil, a to jak v době latence, tak v amplitudě. To poukazuje na to, že...
Ohýbání pseudoslov a role jejich mentální reprezentace při osvojování jazyka předškolních dětí
Walzová, Lucie ; Smolík, Filip (vedoucí práce) ; Jonáš, Juraj (oponent)
Tato práce se zabývá ohýbáním pseudoslov a významem jejich mentální reprezentace při osvojování jazyka předškolních dětí. Teoretická část práce představuje hlavní poznatky studia skloňování a morfologické produkce při osvojování jazyka. Prezentuje hlavní pohledy na mechanismus ohýbání slov u dětí a na výsledcích studií osvojování západoslovanských jazyků a pak představuje hlavní fenomény objevující se u dětí při morfologické produkci. Práce se také snaží demonstrovat roli životnosti jako sémantického vodítka při ohýbání slov a význam pseudoslov jako nástroje k poznávání mechanismů stojících za osvojováním morfologie. Empirická část této práce zkoumá roli životnosti jako sémantického vodítka při skloňování pseudoslov a význam rodu a vzoru pseudoslova při elicitaci tvaru v akuzativu u předškolních dětí ze zadaného tvaru v nominativu. Výsledky výzkumu naznačují, že životnost nemá význam jako sémantický marker pro osvojování dětí, ale její implementace do mužského rodu českého jazyka rozhoduje o koncovce slova v různých pádech, kterou se děti při skloňování řídí. U feminin má naopak vliv koncovka podle vzoru slova. Nejjednodušší je pro děti skloňování tvarů, které nevyžadují změnu nebo odebrání koncovky. Děti v testu chybovaly nejčastěji zopakováním tvarů, což naznačuje, že spíše, než změnu koncovek,...
Ekologie rozvoje mentálních dovedností u kanadských sportovců: osoba-proces- kontext - čas
Štrajt, Martin ; Mudrák, Jiří (vedoucí práce) ; Jonáš, Juraj (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá rozvojem mentálních dovedností u kanadských sportovců. Toho dosahuje pomocí propojení Ekologické teorie se základními tématy sportovní psychologie. V literárně přehledové části jsou k modelu osoba-proces-kontext-čas vytvořeny kapitoly o motivaci, konkrétních mentálních strategiích, percepci talentu, vývoji a výchově sportovců a o kanadském kontextu. Práce nabízí různá propojení teorií a akcentuje určité faktory, které nejvíce ovlivňují osobnost a rozvoj sportovce. Na konci teoretické části je nabídnut přehled několika kanadských projektů, které ovlivňují tamní sportovní kontext. Obsahem praktické části je kvalitativní výzkum, který se věnuje vývoji mentálních dovedností u kanadských univerzitních sportovců. Data byla získávána skrze polostrukturovaný rozhovor a následně vyhodnocena pomocí tematické analýzy. Výsledky výzkumu nabízí přehled okruhů témat, které se týkají motivace, procesu nácviku mentálních dovedností a s ním spojené role sportovní psychologie, následně také vlastností a nastavení mysli sportovců a nakonec prostředí sportovce.
Sense of Agency v kontextu svobodné vůle z pohledu neurověd
Kapounová, Ivana ; Nikolai, Tomáš (vedoucí práce) ; Jonáš, Juraj (oponent)
Bakalářská práce se věnuje neurovědnímu poznání sense of agency (SoA) jakožto stěžejní složky svobodné vůle. Součástí literárně přehledové části je nastínění prvotních filozofických myšlenek a experimentů otevírajících debatu nad tématem svobodné vůle a následuje zasazení pojmu SoA do tohoto kontextu. V navazujících kapitolách jsou představeny přístupy k definování SoA, jeho jednotlivé aspekty a důsledky rozličných operacionalizací pro výsledky studií. Popsány jsou také základní přístupy k měření tohoto konstruktu. Následuje kapitola rozebírající modely a teoretické rámce, jež vysvětlují SoA z hlediska podmínek a procesů nutných pro jeho vznik. V poslední kapitole teoretické části je vysvětleno, k jakým abnormalitám v SoA pravděpodobně dochází u pacientů se schizofrenií. Získané poznatky z literárně přehledové části budou doprovázeny návrhem výzkumného projektu. Ten si klade za cíl porovnání SoA mezi skupinou osob s diagnostikovanou schizofrenií a kontrolní skupinou zdravých jedinců. Přínosem takového výzkumu může být doplnění a komplexní shrnutí současných poznatků o teorii svobodné vůle a jejích neuroanatomických základů a východisko dalšího bádání v této oblasti. Klíčová slova: sense of agency; svobodná vůle; neurální koreláty; schizofrenie
Léčba traumatu: pohled neurověd
Lebedová, Anna ; Záplatová, Klára (vedoucí práce) ; Jonáš, Juraj (oponent)
Trauma je tématem psychologie od samého počátku. Pohled na něj se však v průběhu let mění, v posledních dekádách mimo jiné vlivem poznatků moderních neurověd, které na trauma dokáží nahlížet na úrovni neurobiologických změn. Postupem času jsou rovněž precizovány metody léčby traumatických následků a jejich efekt je předmětem exaktního výzkumu. Tato práce navazuje na dosavadní poznání o dopadu traumatu na člověka na psychické i fyziologické úrovni a o možnostech psychoterapeutické práce v rámci jeho léčby. Teoretická část přináší v první řadě přehled klíčových definic a odlišuje pojmy C-PTSD, DTD a attachmentové trauma. Dále rozebírá dopady raného traumatu na vývoj mozkových struktur a systémů a dotýká se neurobiologie attachmentové vazby. V poslední kapitole nabízí stručné srovnání metod léčby s důrazem na psychoterapeutické přístupy zaměřené na trauma, především na systém PBSP. V empirické části je představen výzkumný návrh navazující na uvedené teoretické poznatky, jehož cílem je zkoumání změn v aktivaci mozkových oblastí u osob s attachmentovým traumatem v reakci na podnět asociovaný s traumatickou událostí, a to před absolvováním intervence PBSP a po něm. Východisko tvoří dosavadní studie ve výzkumu efektivity léčby traumatu, zdůrazňující roli emoční regulace a obranného systému středního...
Typy bilingvismu ve vztahu k projevům osobnostních rysů
Chalupníková, Tereza ; Jonáš, Juraj (vedoucí práce) ; Tomášková, Hana (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá bilingvismem a jeho vztahem k osobnostním projevům. V literárně přehledové části, která je rozdělena do sedmi kapitol, je nejprve popsán a definován bilingvismus. Další část práce se zaměřuje na popis různých typů bilingvismu, a především pak na dělení podle věku osvojení druhého jazyka. Další kapitoly popisují různá specifika bilingvních osob. Poslední dvě kapitoly se pak věnují propojení bilingvismu s osobností a bikulturalitou, kde jsou shrnuty vybrané výzkumy zabývající se těmito vztahy. Další část práce obsahuje návrh výzkumného projektu, který si klade za cíl porovnat česko-rusky mluvící bilingvní osoby v jejich osobnostních projevech v závislosti na použitém jazyce. Především pak mezi sebou porovnat skupinu raných a pozdních bilingvních osob a zjistit, zda se mezi sebou v osobnostních projevech v těchto dvou jazycích liší.
Emoční a kognitivní determinanty rozhodování
Jonáš, Juraj ; Uhlář, Pavel (vedoucí práce) ; Stehlík, Luděk (oponent)
Táto práca mapuje vývoj výskumov vplyvu emócií a kognitívnych determinantov na rozhodovanie sa a to od jeho po iatkov v 40. rokov, kedy bola táto téma študovaná predovšetkým na poli teórie hier, cez teóriu heuristík Kahnemana a Tverského, kognitívnych skreslení, po smery Naturalistického rozhodovania, i teóriu somatických markerov. Tieto najvýraznejšie smery sú operatívne rozdelené na "normatívne" a "postnormatívne". Kompila ná práca je doplnená návrhom kvalitatívneho výskumu intuície v práci psychoterapeutov, ktorá je doposia málo prebádaná.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 11 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 JONÁŠ, Jindřich
1 Jonas, Julija
10 Jonáš, Jakub
11 Jonáš, Jiří
2 Jonáš, Josef
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.