|
Mešní tvorba Antonia Caldary v Praze
Veverka, Karel ; Niubo, Marc (vedoucí práce) ; Jakubcová, Alena (oponent)
Každá ze tří částí práce pojednává o rozdílném aspektu výzkumu mešní tvorby Antonia Caldary v Praze. První kapitola mapuje dosavadní stav bádání a pramennou základnu k této problematice na území Čech. Kapitola dvě se zaměřila na detailní popis a následné kolace sedmi Caldarových mší, zcela výjimečně získaných z hudební sbírky Rytířského řádu Křižovníků s červenou hvězdou, s dalšími konkordantními prameny. Ukázky vodoznaků a rukopisů jsou přiloženy v příloze. Za doplněk pramenného výzkumu slouží dílčí analýza vybraných mší provedená v kapitole tři. Hlavní pozornost je věnována makrostrukturálnímu členění mešních kompozic ve vztahu k liturgii.
|
|
Opera Antonia Salieriho Axur Re d'Ormus v Praze 1788
Bastlová, Eliška ; Niubo, Marc (vedoucí práce) ; Jakubcová, Alena (oponent)
Tato diplomová práce pojednává o opeře Antonia Salieriho Axur re d'Ormus a jejím uvedení roku 1788 v Nosticově divadle v Praze. První část práce tvoří pramenný výzkum. Na základě tištěných libret, divadelních cedulí a zpráv z dobového tisku je sledováno uvádění oper Antonia Salieriho v pražských divadlech mezi lety 1773-1806. Součástí tohoto výstupu je též zasazení Salieriho operních děl do kontextu pražského divadelního repertoáru. Klíčovou částí práce je hudebně- dramatická analýza Salieriho opery Axur re d'Ormus. Analýza je zaměřena na pražskou inscenaci opery, kterou dokládá tištěné libreto. Hudební a textové prameny, užité v této analýze, byly dále důkladně zkoumány a pomocí srovnávací analýzy bylo navrženo stemma, poukazující na vztahy mezi těmito prameny a současně na procesy probíhající během přenosu díla mezi jednotlivými divadly. Pozornost je zde soustředěna na osu Vídeň-Praha-Drážďany, po které se dílo šířilo v letech 1788-1789.
|
|
Rose, oh pure contradiction... Form and funcion of philological "possibility"
Jakubcová, Alena ; Starý, Jiří (vedoucí práce) ; Zbytovský, Štěpán (oponent)
Diplomová práce tematizuje proměnu světonázoru a pohledu na literaturu na přelomu 19. a 20. století a slučuje obě v pojmu možnosti jako žité a vnímané skutečnosti. Tato teze je založena na výsledcích interpretace dvou literárních děl, Bebuquin (Carl Einstein) a Mein Name sei Gantenbein (Max Frisch). Analýza postupuje po jednotlivých vrstvách literárních děl a dochází k charakteristice možnosti pomocí tří pojmů - ›mnohoznačné různorodosti‹, ›otevřené neurčitosti‹ a ›prázdné neurčitelnosti‹.
|
| |
| |
|
Vinzenz Maschek (1755 - 1831) - život a dílo
Mikuláš, Jiří ; Gabrielová, Jarmila (vedoucí práce) ; Kapsa, Václav (oponent) ; Jakubcová, Alena (oponent)
Vinzenz Maschek (1755-1831) - Život a dílo Abstrakt Cílem této dvoudílné disertační práce je vyhotovit monografii o životě a díle českého hudebního skladatele Vinzenze Maschka. V prvním dílu práce je Maschek představen jako virtuóz, skladatel, ředitel kůru, ale také jako člověk své doby - manžel a otec sedmnácti dětí. Druhý díl přináší tematický katalog Maschkových děl. Tento projekt navazuje na výzkum, započatý již v roce 1987. Jednotlivé kapitoly této disertační práce vznikaly v různých stádiích více než dvacetiletého bádání o daném tématu a jsou tím pochopitelně ovlivněny. Z dosavadního studia vyplývá, že Vinzenz Maschek patří k nejvýznamnějším skladatelům přelomu 18. a 19. století, a to nejen v Praze, ale též minimálně ve střední Evropě. Jeho díla, především klavírní koncerty a velké mše mimořádné umělecké úrovně by si zasloužily vydat formou kritické edice a být provozovány předními interprety. Tato práce zajisté pomůže rozšířit naši znalost o hudební tvorbě a hudebním životě v Praze resp. celé střední Evropě na konci 18. a počátku 19. století.
|
|
Teatro salone italiano v Praze
Tillmanová, Hana ; Ottlová, Marta (vedoucí práce) ; Jakubcová, Alena (oponent)
Tato bakalářská práce vykresluje obraz jedné z nejzajímavějších vinohrad- ských arén, stálého varietního divadla, které založil italský divadelní podni- katel Eugenio Averino roku 1875. Práce částečně vychází z nečetných údajů v odborné literatuře, především se ale opírá o vlastní pramenný výzkum, zaměřený na podrobné studium inzerce a zpráv z dobových perio- dik a dochovaných divadelních plakátů a programů. Cílem práce je podat co nejpřesnější fakta o divadle samotném, o jeho repertoáru a lidech, kteří v něm účinkovali a podíleli se na jeho provozu, s důrazem na podrobné rozli- šení jednotlivých fází vývoje divadla a přihlédnutím k jeho pozici v praž- ském kulturním životě.
|
| |
|
Deníky Bedřicha Smetany. Jejich pramenná hodnota a ediční problematika
Mojžíšová, Olga ; Ottlová, Marta (vedoucí práce) ; Gabrielová, Jarmila (oponent) ; Jakubcová, Alena (oponent)
Deníky Bedřicha Smetany představují rozsahem i výpovědní hodnotou unikátní pramenný soubor. Skladatel si je psal po většinu svého života a jsou tak nejen zdrojem cenných biografických údajů, ale i informací z rodinného prostředí a ze společenského a hudebního života. Ve smetanovské literatuře byly deníky dosud využívány především jako zdroj faktografických informací, publikovány z nich byly pouze vybrané partie, v celé šíři jejich problematiky, ani v oblasti ediční jim však zatím adekvátní pozornost věnována nebyla. Předkládaná práce podává podrobnou charakteristiku a analýzu všech deníkových záznamů Bedřicha Smetany v kontextu příslušných životních etap: 1. v době studií (1843-1847), 2. za pobytu ve Švédsku a na koncertních cestách (1857-1862), 3. během působení v českém hudebním životě (1862-1883). V bezprostředním propojení s jeho životními a uměleckými osudy sleduje jejich obsahové spektrum, rozsah a hierarchii jednotlivých tematických okruhů a jejich případné proměny v jednotlivých obdobích či během nich, i okolnosti, kterými byly podmíněny, jazyk, způsob záznamů, míru jejich objektivity. Součástí je též podrobný popis všech pramenů spadajících do kategorie deníkových záznamů. Pozornost je věnována i významu a roli deníků v rámci smetanovské pramenné základny a jejich poměru k dalším typům...
|
|
Mešní tvorba Antonia Caldary v Praze
Veverka, Karel ; Niubo, Marc (vedoucí práce) ; Jakubcová, Alena (oponent)
Každá ze tří částí práce pojednává o rozdílném aspektu výzkumu mešní tvorby Antonia Caldary v Praze. První kapitola mapuje dosavadní stav bádání a pramennou základnu k této problematice na území Čech. Kapitola dvě se zaměřila na detailní popis a následné kolace sedmi Caldarových mší, zcela výjimečně získaných z hudební sbírky Rytířského řádu Křižovníků s červenou hvězdou, s dalšími konkordantními prameny. Ukázky vodoznaků a rukopisů jsou přiloženy v příloze. Za doplněk pramenného výzkumu slouží dílčí analýza vybraných mší provedená v kapitole tři. Hlavní pozornost je věnována makrostrukturálnímu členění mešních kompozic ve vztahu k liturgii.
|