Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 146 záznamů.  začátekpředchozí89 - 98dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Renesanční pedagogické koncepce v díle François Rabelaise a Michela de Montaigne
Kasperová, Nikola ; Jamek, Václav (vedoucí práce) ; Voldřichová - Beránková, Eva (oponent)
Bakalářská práce Renesanční pedagogické koncepce v díle Françoise Rabelaise a Michela de Montaigne se věnuje pedagogickým myšlenkám v díle dvou význačných francouzských spisovatelů a myslitelů 16. století - Françoise Rablaise. Konkrétně analyzuje Rabelaisův román Gargantua et Pantagruel a Montaignovo dílo Les Essais. Na začátku práce je nejdříve charakterizováno období středověké scholastiky jakožto výchovné metody. Její kritický obraz v analyzovaných dílech je poté popsán v jednotlivých rozborech pedagogických myšlenek výše zmíněných autorů. Kromě toho jsou v práci především analyzovány pedagogické koncepce Françoise Rabelaise a Michela de Montaigne, které můžeme považovat za renesanční. Závěrem je provedeno stručné srovnání obou analyzovaných autorů, ve kterém jsou popsány hlavní styčné a rozdílné body jejich pedagogických pojetí.
Čtvrtstoletí v životě Evžena Rastignaca: analýza vývoje postavy v rámci Lidské komedie
Vidímová, Sára ; Voldřichová - Beránková, Eva (vedoucí práce) ; Pohorský, Aleš (oponent)
Předmětem mé bakalářské práce je sledovat jednu z postav, která se objevuje v díle Honoré de Balzaka a popsat její proměnu v rámci cyklu "Lidská komedie". Charakter postavy Evžena Rastignaka se mění v závislosti na okolních postavách a prostředí. Metodologicky budu vycházet z děl dvou českých literárních teoretiků Františka Všetičky a Bohumila Fořta, kteří se zabývají typologií postav a kompoziční výstavbou románu. V práci se pokusím vybrat důležité pasáže z několika románů, na nichž proměnu postavy popíši. V závěru chci poukázat na další vývoj tématu v dílech ostatních francouzských autorů a také na aktuální užití osudu Rastignaka coby předlohy pro společenský vzestup ambiciózních mladíků.
Vyvrcholení klasicistní tragédie v díle Jeana Racina
Procházková, Laura ; Jamek, Václav (vedoucí práce) ; Voldřichová - Beránková, Eva (oponent)
Práce se zabývá nejprve charakteristikou klasické francouzské tragédie 17. století a soudobé dramatické tvorby. Nastiňuje historický vývoj vedoucí k formování specifických rysů a pravidel charakteristických pro francouzský divadelní klasicismus. Výskyt a užití těchto prvků je následně potvrzen rozborem vybraných děl J. Racina, který je hlavním představitelem klasické francouzské tragédie. V práci je demonstrováno, jak se při uplatnění estetických předpisů otevírá prostor pro básnickou originalitu Racina, mj. prostřednictvím konfrontace odlišných pojetí tragického konfliktu a tragické postavy u tohoto autora a jeho generačního předchůdce Pierre Corneille. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Židovství jako obraz vyčlenění: Jacques de Lacretelle a Ladislav Fuks
Pavlíková, Kristina ; Jamek, Václav (vedoucí práce) ; Voldřichová - Beránková, Eva (oponent)
Tématem této bakalářské práce je život a literární dílo Jacquesa de Lacretella, francouzského literáta 20. století. Jejím cílem je přiblížit jeho rozsáhlé dílo, které dnes není příliš známé. Práce se zaměřuje především na Lacretellovo zobrazení židovství, jak se objevuje v jeho dvou románech Silbermann a Silbermannův návrat. Prostřednictvím jejich podrobného rozboru se snažíme pochopit, proč si Lacretelle za hlavní téma svého uměleckého vyjádření zvolil židovství a jaké byly možné osobní konotace s tím spojené. Lacretellův život a dílo je zároveň srovnáváno s českým spisovatelem Ladislavem Fuksem. V krátkosti přiblížíme jeho život a unikátní literární styl založený na zástupném zobrazení. Tato metoda bude následně aplikována taktéž na dílo Lacretellovo a umožní nám jej nahlížet novým pohledem. Srovnávat budeme především Lacretellovy romány s hlavním protagonistou Silbermannem s Fuksovou sbírkou povídek Mí černovlasí bratři a mezi těmito díly nalezneme mnohé paralely, stejně jako mezi autory samotnými. V závěru shrneme poznatky tohoto srovnání, jež nám umožní porozumět důvodům, které autory vedly k tomu, že psali o židovské problematice, z nichž nejvýznamnější se zdá být pocit vyčlenění pramenící z jejich homosexuality. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Surrealistické momenty v románové tvorbě Raymonda Queneau surrealismus
Černá, Eva ; Jamek, Václav (vedoucí práce) ; Voldřichová - Beránková, Eva (oponent)
Surrealistické momenty v románech Raymonda Queneaua Cílem této práce je prostudovat souvislost románového díla Raymonda Queneaua se surrealismem. Ačkoliv byl Raymond Queneau členem surrealistické skupiny poměrně krátce a po jejím opuštění surrealistický směr zcela odmítl a zaměřil svou tvorbu poněkud jiným směrem, můžeme v jeho díle nalézt surrealistické momenty, na které bude v této práci zaměřena pozornost. Práce zahrnuje stručnou charakteristiku surrealismu jako literárního směru, dále pak základní přehled o životě Raymonda Queneaua a struktuře jeho díla. Zvláštní pozornost je věnována té části života autora, kdy aktivně působil uvnitř surrealistické skupiny. Dále se práce zaměřuje na životní období Raymonda Queneaua, kdy naopak již členem surrealistické skupiny nebyl, obrátil svou pozornost na zcela odlišné literární aspekty své tvorby a podílel se na práci jiných literárních uskupení, jejichž postupy se od surrealismu i značně odlišovaly (Oulipo); zvláštní pozornost je věnována významným aspektům tvorby autora, jako je důraz na literární formu, strukturovanost a řád jeho děl. Nejvíce pozornosti je v této práci věnováno zkoumání surrealistických momentů v románové tvorbě Raymonda Queneaua, které se navzdory jeho poměrně razantnímu odmítnutí surrealistického směru v jeho tvorbě vyskytují, jako jsou...
Typology of characters in Daniel Pennac's hexalogy about Benjamin Malaussène
Lukešová, Anna ; Voldřichová - Beránková, Eva (vedoucí práce) ; Pohorský, Aleš (oponent)
Záměrem této práce je vytvořit přehled postupů, kterých využívá Daniel Pennac pro popis postav ve svých šesti románech o Benjaminu Malaussènovi: Lidožrouti z obchoďáku (Au bonheur des ogres, 1985), Stařenky milují střely dum-dum (La fée carabine, 1987), Obchodnice s prózou (La petite marchande de prose, 1989), Monsieur Malaussène (1995), Des chrétiens et des maures (1996) a Vášeň podle Terezy (Aux fruits de la passion, 1999). Metodologicky vychází z teorie přímé definice a nepřímé reprezentace postav Bohumila Fořta (Literární postava: vývoj a aspekty naratologických zkoumání, 2008) a z typologie postav podle Františka Všetičky (Tektonika textu. O kompoziční výstavbě české prózy třicátých let 20. století, 2001). Práce ukazuje, že autor využívá ve větší míře postupu nepřímé reprezentace - své postavy definuje především pomocí jejich chování a promluv. V analýze postav-typů, které se v románech objevují, se ukázalo, že autor s oblibou zobrazuje značné množství klasických typů, ale snaží se je ozvláštnit. Dále se práce věnuje tématům, která jednotlivé postavy hexalogie otevírají, tedy sourozeneckým vztahům a zobrazení ženskosti, stáří a zármutku. Poslední kapitola se zabývá postavou inspektora Van Thiana, je analyzován způsob, jakým je popisována, stejně jako její role a proměny v románech hexalogie,...
Dominique Vivant Denon - od cest po Itálii k Louvru. K typologii cestopisu 18. století.
Balcarová, Eva ; Voldřichová - Beránková, Eva (vedoucí práce) ; Hrbata, Zdeněk (oponent)
DOMINIQUE VIVANT DENON - OD CEST PO ITÁLII K LOUVRU. K TYPOLOGII CESTOPISU 18. STOLETÍ. Klíčová slova: cestopis, 18. století, libertinská literatura, Itálie, Egypt, Napoleon, Louvre. Počet znaků: 121 846 (68 NS) Diplomová práce Vivant Denon - Od cest po Itálii k Louvru se člení do dvou částí. První je monografií kulturní osobnosti přelomu osmnáctého a devatenáctého století - barona Vivanta Denona, autora novely Point de lendemain, cestopisů Voyage dans la Basse et la Haute Égypte a Voyage en Sicile, především však Napoleonova poradce v oblasti umění a prvního ředitele muzea Louvre. Úvodní stránky práce se věnují recepci Denonova díla. Pro vnímání Denonovy tvorby je charakteristická určitá proměnlivost, která podněcuje řadu zajímavých témat. Jedním z nich je oblíbenost libertinské kultury předrevoluční Francie v průběhu druhé poloviny dvacátého století, která vysvětluje, že se v dnešním povědomí z rozsáhlého a všestraného Denonova díla nejvíce uchovala novela Point de lendemain. Dalším může být změna ve vnímání cestopisu jako literárního žánru v době, kdy jsou nám i nejvzdálenější lokality dostupné v řádu hodin. První část práce se také snaží nastínit důležité okamžiky v Denonově biografii; soustředí se přitom na Denonovy cesty, které se přímo odrazily nejen v jeho literárním díle, ale i v jeho...
Místo Raymonda Radigueta ve francouzské románové tvorbě 1. poloviny 20. století
Dvořáková, Tereza ; Jamek, Václav (vedoucí práce) ; Voldřichová - Beránková, Eva (oponent)
Cílem bakalářské práce Místo Raymonda Radigueta ve francouzské románové tvorbě 1. poloviny 20. století je pojednat o životě a díle tohoto autora. I přesto, že Raymond Radiguet zemřel velice brzy, stihl mezi šestnáctým a dvacátým rokem svého života vytvořit dvě básnické sbírky, jednu divadelní hru a zejména dva romány. Jeho románům náleží významné místo na poli nejen francouzské, ale také světové psychologické literatury. Vyspělostí svého díla v poměru ke svému věku a zároveň schopností hluboké analýzy duševní stránky postav svých románů předčil Radiguet mnohé jiné literáty. Práce věnuje pozornost důležitým okamžikům Radiguetova dětství a mládí, navázání kontaktů s uměleckým světem té doby a jeho vlivu na mladého spisovatele. Dále pojednává o autorově cestě od prvních literárních počinů až k jeho vrcholným dílům Le Diable au corps (Ďábel v těle) a Le bal du comte d'Orgel (Ples u hraběte d'Orgel). Tato díla jsou pak zkoumána z hlediska své tematické a formální výstavby. Neopomenuta zůstane také jejich autobiografická stránka, jejíž podíl je zejména v Ďáblu v těle velmi silný. Závěrečná úvaha práce přináší konfrontaci s blízkým kontextem soudobé románové tvorby ve Francii.
From the Suffering to the Hope: Three Mysteries of Charles Péguy
Boková, Zdeňka ; Voldřichová - Beránková, Eva (vedoucí práce) ; Jamek, Václav (oponent)
(česky): Cílem této práce je provést rozbor vybraných tří děl Charlese Péguyho: Le Mystère de la charité de Jeanne d'Arc, Le Mystère du porche de la deuxième vertu a Le Mystère des saints Innocents. Jednotlivá Mystéria budou rozdělena na základní tematické celky, s důrazem na jejich celkový vývoj. Následně zaměříme naši pozornost na tematický vývoj všech tří děl a jejich propojení a posoudíme jejich rozdíly i společná témata. Nebude chybět ani reflexe nad tím, co pro autora znamená utrpení a naděje a jak jsou tato témata v textu vyjádřena. Dále bude věnována pozornost charakteristice a vývoji hlavních postav, budou prozkoumány spojitosti s autorovým životem. K tomu bude nutné též zmínit autorovu teologii, jeho postoj k církevní praxi tehdejší doby a z toho vyplývající vliv na jeho dílo. Na závěr bude uvedeno jeho poselství vyplývající z těchto tří vybraných děl.
Negritude and a new poetic language, originated from colonial history
Šarše, Vojtěch ; Voldřichová - Beránková, Eva (vedoucí práce) ; Pohorský, Aleš (oponent)
Tato práce je věnovana knize Cahier d'un retour au pays natal od Aimé Césairea, její funkci a hodnotě pro autora samotného a pro čtenář. Nejprve je pomocí lingvistickosémantické analýzy vybraných statí této knihy, popsáno osvobození autora od dobových literárních konvencí a forem, hledání autentického stylu a vlastního poetického jazyka. V první části je detailně vyložen vliv francouzské literatury, přesněji Lautréamonta, Rimbauda a Baudelaira na Césaireovu tvorbu. Následně se práce zaměřuje na autorovy emancipační tendence, spočívající v organickém začlenění surréalistických praktik a kreolského vlivu do své poezie. V druhé části je popsána autorova vůle osvobodit lid utlačovaný společností, ale také hledání nové identity, založené na jeho opomíjené historii, předcích a především na kořenech, vytlačených z povědomí. Předně je popsán nepřímý vliv kolonialismu: krutost, zotročení a trojúhelníkový obchod na Césairovu literární tvorbu. Cílem je ukázat, jakým způsobem se autor staví k utrpení otroků, jak ho čtenáři popisuje a jak užívá svých hrdinů, aby obvinil kolonialismus z jeho krutých, často až brutálních praktik a znovu tak získal hrdost pro svůj lid.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 146 záznamů.   začátekpředchozí89 - 98dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.