Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 173 záznamů.  začátekpředchozí80 - 89dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Max Bucaille a jeho vztahy s českým prostředím
Strasserová, Anna ; Klimešová, Marie (vedoucí práce) ; Bydžovská, Lenka (oponent)
Předložená práce se snaží přiblížit dílo dnes již málo známého francouzského umělce Maxe Bucaille (1906-1996), povoláním profesora matematiky, který se proslavil především jako tvůrce surrealistických koláží. Hlavním cílem práce je pak pokusit se objasnit Bucaillovy vztahy k českému prostředí a českým umělcům. Pozornost je věnována zejména jeho věznění za druhé světové války v zajateckém táboře Stalag IV C na území dnešní České republiky, jeho působení ve Skupině revolučních surrealistů v letech 1947 až 1948, na jejíchž aktivitách se podíleli i čeští členové Skupiny Ra, a jeho výstavní činnost v Československu v 60. letech. Bucaillova díla byla na našem území představena díky kontaktům brněnské surrealistické skupiny Lacoste s mezinárodní skupinou C.I.A.F.M.A. (Centre international d'actualité fantastique et magique), založenou v Bruselu roku 1958, jejímž spoluzakladatelem byl i Max Bucaille. Vzhledem k zaměření práce nelze opomenout a je třeba alespoň nastínit situaci poválečného surrealismu na českém území. Práci doplňují zmínky o poválečném hledání českých umělců, přerušeném Únorem 1948, který způsobil konec veškeré svobodné umělecké tvorby i zahraničních kontaktů. Část práce se dotýká nastupující liberalizace konce padesátých let, která dovolila v následující dekádě uskutečnit na českém území...
Galerie MXM
Lahodová, Kateřina ; Klimešová, Marie (vedoucí práce) ; Hlaváček, Ludvík (oponent)
Práce je zaměřená na zmapování pražské galerie MXM, jedné z prvních soukromých galerií, které u nás vznikly po sametové revoluci v roce 1989. Snaží se tak nabídnout pohled na tuto významnou instituci, která byla jednou z nejdůležitějších soukromých galerií 90. let, jež zažívaly v této svobodné atmosféře svůj velký "boom". Úvodní kapitola nabízí přehled a srovnání s několika prvními soukromými galeriemi, které v Čechách vznikaly těsně po revoluci. Následuje stručné historické pozadí vzniku a fungování galerie MXM. Větší pozornost je věnovaná důležitým osobnostem, které utvářely umělecký program či teoretické pozadí galerie, jež bylo její významnou součástí. Důležitá část práce je věnována zejména vybraným kmenovým i hostujícím umělcům, jež jsou zde představeni především skrze své samostatné výstavy, konané v MXM. Jelikož se MXM neomezovala pouze na své vlastní výstavní prostory na Kampě, mapuji zde také její aktivity na jiných místech v Čechách, ale i v zahraničí. Právě zahraničním kontaktům, díky kterým představila galerie ve svých prostorách celou řadu autorů z různých zemí, je zde věnován důležitý prostor. Text uzavírá kapitola věnující se prodeji děl a sběratelské klientele MXM, která poodkrývá situaci na uměleckém trhu v 90. letech a zároveň to, jakým způsobem fungovala tato galerie po finanční...
Architektura ve službách Československých aerolinií. Interiéry reprezentačních cestovních kanceláří ČSA a letiště Praha-Ruzyně v 60. letech
Papežová, Petra ; Biegel, Richard (vedoucí práce) ; Klimešová, Marie (oponent)
V 60. letech 20. století Československé aerolinie zřizovaly všude po světě, kam pravidelně létaly, svoje reprezentační kanceláře. Ty se musely vyrovnávat s vysokou úrovní reprezen- tací jiných aerolinií, neboť létání bylo v té době stále exkluzivní záležitostí. Tomu také odpovídala kvalita jejich propagace. Současně se zřizováním kanceláří se stejný okruh architektů účastnil též návrhu nového odbavovacího areálu mezinárodního letiště Praha- Ruzyně. Cílem práce je provést tímto dnes již zaniklým světem, neboť cestovní kanceláře ČSA byly rušeny v 90. letech a odbavovací hala (dnešní Terminál 1) prošla v téže době kompletní přestavbou. Východiskem byly dobové články, archivní materiály, monografie umělců a v neposlední řadě přímé výpovědi jejich autorů či příbuzných, díky kterým bylo možné rekonstruovat, jak alespoň některé z těchto objektů vypadaly a jaká umělecká díla byla jejich součástí. Na základě zjištěných faktů bylo možné cestovní kanceláře ČSA zařadit též do kontextu tehdejší státní reprezentace. Plnily vyšší politickou úlohu než jen podnikové propagace a jejich autory byl okruh architektů kolem Karla Filsaka a Jana Šrámka, tedy stejní autoři, kteří stáli za dnes tolik oceňovanými Gesamtkunstwerky československých velvyslanectví.
Objekt a Nová citlivost
Krišková, Zuzana ; Klimešová, Marie (vedoucí práce) ; Fišer, Marcel (oponent)
Předložená práce se zabývá objekty na výstavě Nová citlivost. První část se věnuje kulturně- politické situaci na přelomu padesátých a šedesátých let a následnými změnami v kulturní oblasti. Druhá část se je věnována nastupující generaci umělců. Zohledněny jsou podmínky studia na vysokých uměleckých školách na přelomu čtyřicátých a padesátých let, stejně tak jako inspirační zdroje jejich tvorby v tomto období. Následující část se zabývá proměnami sochařství v šedesátých letech. Další část sleduje historický vývoj a proměny v chápání objektu v umění přes surrealismus až do šedesátých let. Závěrečná kapitola se zaměřuje na jednotlivé osobnosti z umělců z okruhu skupiny Křižovatka. Práce se snaží objasnit roli objektu v českém umění a to na pozadí výstavy Nová citlivost, která shrnovala to nejdůležitější z objektové tvorby šedesátých let u nás.
Moje Daisy Mrázková
Čejková, Markéta ; Klimešová, Marie (vedoucí práce) ; Rakušanová, Marie (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá ilustrační tvorbou a autorskými knihami Daisy Mrázkové, určenou téměř bez výjimky dětskému čtenáři. Zařazuje tuto část tvorby Daisy Mrázkové do kontextu jejího celého díla a československého výtvarného prostředí zejména šedesátých až osmdesátých let dvacátého století. Práce podrobně rozebírá inspirace Daisy Mrázkové, její dětství a vzdělání, rodinný život a vztahy s přáteli, zejména z výtvarné skupiny UB 12, a jejich vliv na její tvorbu. Specificky je analyzován vliv anglické dětské literatury s ohledem na rodinný původ autorky. Ilustrace a autorské knihy jsou porovnány se soudobými československými autory, s tvorbou jejích učitelů a spolužáků. Značná část práce se věnuje fenoménu synestézie, a to jak v díle autorky, tak českých i zahraničních výtvarných umělců.
Surrealistické motivy v tvorbě Kamila Lhotáka
Strnadlová, Anna ; Klimešová, Marie (vedoucí práce) ; Rakušanová, Marie (oponent)
Moderní člověk, technika, periferie tím nás Kamil Lhoták okouzluje ve svých obrazech a kresbách a právě tak ho všichni známe. V jeho tvorbě se ale objevují odrazy něčeho zdaleka ne k reálného , detaily zdající se vytržené z kontextu, bez perspektivy a měřítka, motivy, které jako Tato bakalářská práce se bude věnovat právě těmto vlivům surrealismu na práci Kamila Lhotáka a pokusí se tak zdůraznit další dosud opomíjenou
Miloslav Hejný, sochařské a kreslířské dílo 1956 - 1972 - pokus o zasazení do kontextu.
Hejný, Kryštof ; Klimešová, Marie (vedoucí práce) ; Šetlík, Jiří (oponent)
Život a dílo akademického sochaře Miloslava Hejného (1925 - 2013) dosud nebylo celistvě probádáno nebo jinak literárně zpracováno. Tato práce představuje první pokus o sumarizaci první poloviny tvůrčího života neznámého autora, období mezi lety 1955 až 1973, komentovaný životopis s úvodem a dodatky, vztahujícími se ke školení, prvním profesním zkušenostem s oficiální režimní produkcí, a druhé čtvrti 70. let, během nichž sochařské dílo Hejného zaznamenalo výrazný útlum. Biografické kapitoly jsou prokládány exkurzy do časově paralelního dění v rámci umělecké obce, soudobých formálních a stylových vývojů v práci Hejného přátel a spolupracovníků, a živé nebo jinak relevantní teorie. Z naznačených jevů se práce dotkne novorealismu, poválečné recepce kubismu, minimalismu jako mravního konceptu, osobnosti manželů Janouškových, Stanislava Kolíbala, skupin Máj 57, Trasa, UB 12, okrajově pak epistemologie a teorie kreativity Gastona Bachelarda. Práce se profiluje jako syntetická monografická studie, popularizační ve smyslu první publikace množství dat. Z toho důvodu se nepokouší o výsledné propoziční uměleckohistorické zhodnocení s cílem fixovat Hejného místo v korpusu českých dějin umění druhé poloviny 20. století; nalézání souvislostí je dosaženo strukturou paralelních exkurzů k ústřednímu historickému...
Křesťanské motivy v českém umění doby protektorátu
Frídlová, Klára ; Klimešová, Marie (vedoucí práce) ; Pech, Milan (oponent)
Bakalářská práce je věnována fenoménu zobrazování křesťanských motivů v českém umění doby protektorátu, zejména v malbě. Tento ojedinělý jev českého umění vyvstává v melancholické atmosféře období mezi léty 1939-1945, kdy si umělci, jinak odmítající jakákoli pravidla, přivlastnili biblické náměty jako osobní, symbolickou výpověď doby. Práce motivy člení do šesti tematických okruhů, korespondujících s tehdejší politickou situací. Mezi nejčastěji zobrazované náměty se řadí Milosrdný Samaritán, Poslední večeře, Ukřižování či Kristus na hoře Olivetské.
Význam a postavení současné české vědecké zoologické ilustrace v naučné literatuře
Janů, Barbora ; Klimešová, Marie (vedoucí práce) ; Rous, Jan (oponent)
(česky) Práce se věnuje podobě české vědecké zoologické ilustrace 20. století až po současnost. V úvodu odhalí historii a vývoj vědecké zoologické ilustrace v Čechách. Hlavní část práce zmapuje vědeckou zoologickou ilustraci 20. století až po současnost. Představí její podobu, vlivy, výtvarné techniky a dílo předních představitelů. Práce představí reálnou zoologickou ilustraci v podobě odborné a naučné literatury. Pokusí se odhalit vliv počítačové tvorby na tradiční výtvarné techniky vědecké zoologické ilustrace. Přinese zamyšlení nad postavením vědecké realistické ilustrace a také nad přesahem vzdělávací funkce směrem ke vztahu k přírodě. Zhodnotí důležitost současné vědecké zoologické ilustrace.
Symbolistní inspirace skupiny Osma
Vlčková, Nikol ; Rakušanová, Marie (vedoucí práce) ; Klimešová, Marie (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá možnými inspiracemi a výměnami výtvarných tendencí mezi symbolistními umělci a ranou českou avantgardní skupinou Osma. Symbolismus byl literární i výtvarný směr, nejvíce se projevující na úplném závěru 19. století, jak v evropském, tak v českém prostředí. Umělci začínající tvořit na začátku století se k němu sice verbálně nevztahovali, nicméně zde existují určité vazby. Práce si kladla za cíl tyto vazby vysledovat. Na základě rozdělení různých rovin úrovní mezi symbolismy byly srovnávány příklady děl umělců skupiny Osma v kontextu symbolismu evropského, českého nebo v kontextu práce se symbolikou obecnou. Bylo vysledováno několik paralel, z nichž většina se týkala nepřímé linie inspirace mezi umělci. Nejčastěji se pak mladí malíři inspirovali tématy symbolismu evropského, našly se ovšem také příklady děl vycházejících ze specifického domácího prostředí. Existují zde rovněž díla, ve kterých se objevují symboly tradičně využívané v umění. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 173 záznamů.   začátekpředchozí80 - 89dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 KLIMEŠOVÁ, Marcela
6 KLIMEŠOVÁ, Markéta
7 KLIMEŠOVÁ, Martina
14 KLIMEŠOVÁ, Michaela
4 KLIMEŠOVÁ, Miroslava
7 KLIMEŠOVÁ, Monika
1 Klimešová, M.
6 Klimešová, Markéta
7 Klimešová, Martina
14 Klimešová, Michaela
2 Klimešová, Miluše
4 Klimešová, Miroslava
7 Klimešová, Monika
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.