National Repository of Grey Literature 84 records found  beginprevious75 - 84  jump to record: Search took 0.00 seconds. 
Kiyomori of Taira - the historical figure and legend
Václavíková, Petra ; Labus, David (referee) ; Švarcová, Zdeňka (advisor)
Na tomto místě bych ráda poděkovala paní docentce Zdence Švarcové z katedry 4 japonských studií za vstřícné vedení diplomové práce, za plno podnětných připomínek a návrhů. Dále jsem zavázána panu profesoru Asadovi Tóruovi z univerzity Očanomizu, který mi laskavě pomohl s koncepcí práce a doporučil některé potřebné prameny. Neskonale vděčná za pomoc jsem i doktorandce Tamuře Júko ze stejné univerzity, která mě trpělivě učila vyhledávat literaturu a poskytla plno cenných rad pro četbu starých textů, a panu profesoru Okazakimu Masamičimu z univerzity Iwate, který mi věnoval kopie vlastnoručně nahraných videokazet se soubornými verzemi televizních seriálů a filmů s historickou tématikou. V neposlední řadě bych ráda vyjádřila vděk svým přátelům, kteří měli pochopení pro to, že jsem na ně ne vždy měla čas, a potom své rodině, která mi po návratu do Čech vytvořila pro dokončení práce dokonalé zázemí.
A picture of man in the works by Endo Shusaku
Dušáková, Hana ; Tirala, Martin (referee) ; Švarcová, Zdeňka (advisor)
The works of Endo Shusaku and the themes discussed in them derive from his own unique life. Drawing on hi experience with isolation and misunderstanding in a foreign environment, and then his being an exception in Japan for his Catholic faith, Endo certainly shows profound understanding for those in similar situations, and his observations become even more relevant in the present-day world where multiculturalism and migration are some of the foremost issues. In spite of the complexities that interactions between various cultures, nationalities and beliefs bring, Endo's novels reveal hope that these differences will not be impediment to mutual tolerance and understanding across these boundaries. Essential to this understanding and compassion with others will be individuals who resemble the protagonists appearing in the three novels we have examined: people who dare to listen to their conscience and follow their inherent sense for justice, even at the cost of "going against the current" and the risk of losing the favor of majority. This, I believe, would be the "message" Endo's works, and also the reason why he remains one of the most respected contemporary authors. This paper's objective was the discussion of Endo Shusaku's characters and the portrayal of man in his novels. This is a theme that could be also...
Temple - narative scene in two modern Japanese short stories
Kárský, Jiří ; Tirala, Martin (referee) ; Švarcová, Zdeňka (advisor)
Předmětem rozboru této diplomové práce jsou dvě povídky dvou moderních japonských autorů druhé poloviny dvacátého století. Oba spisovatelé, jak Jumiko Kurahašiová, tak Cutomu Minakami patřili ve své době k výrazným postavám domácí japonské tvorby a nejen, že zaujali odbornou kritiku, ale našli si i řadu oddaných čtenářů. Nicméně však nelze říci, že by patřili ke světově proslulým představitelům literární tvorby Země vycházejícího slunce. Obě zkoumané povídky vznikly na začátku šedesátých let dvacátého století a obě zapadají spíše do počátků literární tvorby svých autorů. V případě Jumiko Kurahašiové se skutečně jedná o příklad velmi rané tvorby; spisovatelce v době vydání v roce 1961 nebylo ještě ani 27 let. Naopak Cu tomu Minakami byl v povědomí čtenářstva již od roku 1947, kdy se jeho prvotina stala bestsellerem. O téměř patnáct let později získává za povídku Chrám divokých husí první větší literární ocenění, avšak jedná se o jeho teprve čtvrtou publikaci, neboť mezi roky 1947 a 1959 se umělecky odmlčel. Obě zkoumaná díla jsou tedy pro jejich autory do jisté míry čerstvým tvůrčím projevem. Autoři se v nich při hledání svého vlastního literárního stylu pomyslně vydávají na pro ně novou cestu.
Forms and functions of interrogative structures: a contrastive study of English and Japanese
Buriánková, Petra ; Švarcová, Zdeňka (referee) ; Šaldová, Pavlína (advisor)
The functional analysis attempted to provide a survey of functions, i.e. illocutionary forces of interrogative structures in the corpus and its sub-corpora and hence compare the scope of functions that are, besides the functions following from the primary semantics of the individual interrogative types, realized by interrogatives main types of the compared languages. The key factor that can, to high degree, determine the outcome of an analysis, is classification. We have combined two approaches, classical Searle's approach and an alternative approach of Wierzbicka, which was devised specifically for cross-cultural pragmatics' purposes. The first part of quantitative analysis pursued overall distribution of the illocutionary forces in the individual sub-corpora regardless of the interrogative types expressing them. As expected both languages used interrogatives in accord with their primary semantics mostly for asking for a piece of unknown information or confirmation or negation of information, i.e. directive RR (request for representative). However apart from this common trend there are some noteworthy tendencies. (see graph D2 in Appendix D). Japanese is quite conservative and uses interrogatives primarily to ask for information, to some degree to express emotions or attitudes and only in a very limited...
Developing characters in Óe Kenzaburó's early fiction
Weber, Michael ; Tirala, Martin (referee) ; Švarcová, Zdeňka (advisor)
V historii teorie literatury se objevily zásadní otázky týkající se výzkumu literatury. Problém zkoumání literatury lze nahlížet z několika úhlů podle toho, jak se po opodstatnění jejího výzkumu ptáme. Úhel pohledu zkoumání nám vymezují, stejně jako v jakékoli jiné oblasti lidského zájmu, tázací slova Proč? Co? a Jak?. Ptejme se tedy: proč literaturu zkoumat? A je možné ji zkoumat? Je-li to možné, je nutné ji zkoumat, když bychom ji mohli pouze číst a těšit se jí, jak argumentovaly skeptické směry v historii literární teorie? V Teorii literatury se dočteme, že "nelze postulovat žádný obecný zákon, který by naplňoval smysl zkoumání literatury: čím bude obecnější, tím se bude jevit abstraktnějším, a tudíž prázdnějším, a tím více nám bude unikat konkrétní předmět uměleckého díla." 1 Můžeme k problému čtení přistupovat jako k individuálnímu a tedy individuálně řešenému. Zabýváme-li se však zkoumáním literatury v širším významu, veřejně, či dokonce profesně, pak je nutné mít pro takové počínání důvod a spatřovat za výsledkem takové činnosti smysl. Určitý "zákon", čili definici formulovat, stanovit hranici vymezující naši činnost. Např. stačí, budeme-li se domnívat, že zkoumání samo o sobě pouze jako vyšší forma "čtení" má za výsledek kvalitativně vyšší formu interpretace. Interpretace "literárních světů" je...
The kyogen farce, its lasting and changes
Hýbl, Ondřej ; Tirala, Martin (referee) ; Švarcová, Zdeňka (advisor)
Divadelní umělci na Západě dnes nemají organický soubor rad, o který by se mohli opřít, a který by jim usnadnil orientaci. Jedinou oporou jim je text hry a pokyny režiséra. Postrádájí pravidla jednání, která by jim pomáhala řešit praktické problémy, a přitom ne omezovala jejich uměleckou svobodu. Tradiční asijský divadelní umělec vychází ze soustavy organických a důkladně prověřených "absolutních pokynů", to jest uměleckých pravidel, která kodifikují uzavřený herecký styl představení, jemuž se musí podrobit všichni interpreti určitého žánru. Není snad třeba zdůrazňovat, že ti, kdo pracují v síti stanovených pravidel, mají větší svobodu než ti, kteří jsou -jako herci na západě- spoutáni náhodností a absencí pravidel. 1 Těmito slovy začíná Eugenio Barba své pojednání, ve kterém vysvětluje, proč se vlastně s kolektivem pustil do vývoje nového odvětví divadelní vědy - divadelní antropologie. Do výzkumu, který se snaží nalézt a popsat průsečíky mezi jednotlivými formami divadelního umění a tak extrahovat cosi jako "základní univerzální principy divadelního konání".
From the medicine-woman to the actor. Ame no uzume and the actors of the nó theatre, the study of a rebirth
Polívka, Jan ; Švarcová, Zdeňka (advisor) ; Ryndová, Jana (referee)
Filozofická fakulta Univerzity Karlovy nám. Jana Palacha 2, 116 38 Praha 1 IČ: 00216208 DIČ: CZ00216208 Tel.: (+420) 221 619 111 http://www.ff.cuni.cz Tento záznam v digitalizované podobě z technických důvodů bohužel není k dispozici. Děkujeme za pochopení.
A presentation of Czech verb aspect for Japanese speakers
Yamamoto, Ryoko ; Švarcová, Zdeňka (referee) ; Hrdlička, Milan (advisor)
Poprvé jsem se s češtinou setkala v roce 1995 v Londýně. Tehdy Jsem chodila do londýnské jazykové školy, abych zlepšila svou angličtinu. Tam bylo i několik českých studentů. Věděla j sem, že existuje země jménem Česká republika, přestože jsem se seznámila s lidmi z této země poprvé v životě a poprvé jsem slyšela, jak ti lidé mluví svým jazykem - češtinou. Nepamatuji si, jestli na mě tehdy udělala čeština nějaký zvláštní dojem. exoticky jako ostatní jazyky. Asi ten, že čeština zní stejně V roce 1997 jsem návštívila Českou republiku jako turista. To bylo moje druhé setkání s češtinou. Tehdy jsem ovšem neuměla ani jediné české slovo, a proto jsem během svého desetidenního pobytu všude mluvila anglicky. Přesto j sem slyšela češtinu kolem sebe a viděla jsem plakáty nebo nápisy napsané česky. Je jasné, že jsem věděla, jak čeština zní a jak se píše česky mnohem lépe, než tehdy v Londýně. Další setkání s češtinou bylo v Japonsku. Zanedlouho po návratu z cesty po České republice jsem náhodou objevila dvanáctidenní intenzivní kurz češtiny nedaleko od svého města. Důvod, proč jsem se ho zúčastnila, byl jednoduchý. Protože jsem vlastně nevěděla, že něco takového ve sousedním městě existovalo, myslela jsem si, že by byla škoda nechat si ujít takovou příležitost, kterou neměl každý. Tehdy jsem si neuvědomila, že tato...
Preconditions of Japanese Scenity
Vostrá, Denisa ; CÍSAŘ, Jan (advisor) ; Švarcová, Zdenka (referee)
PhD thesis entitled Preconditions of Japanese Scenicity is based on the study of the perception of space and time by Japanese, and the related concept of ?interspace? or ?betweenness? called ma (which is the combination of space and time); on this basis it attempts to explain reasons of durability of the Japanese theatre traditions throughout history ? from medieval noh theatre through commons? kabuki theater to contemporary theatre using traditional movement, represented today by the troupe of director Tadashi Suzuki. This troupe connects acting with actors? life itself and especially with traditional Japanese culture. In my research I rely on ?scenologic? conception and seek resources of Japanese theatre tradition in aesthetic concepts of Japanese art (mono no aware, wabi-sabi and yugen), in rituals associated with Japanese religion (Shinto, Japanese forms of Buddhism etc.), but also in everyday life in Japan, which is strongly influenced by traditions. Special attention is paid to the traditional Japanese house as a living space which seems to be an important source of Japanese ?scenic sense?; the concept of kotodama or ?word spirit/soul? and the development of traditional Japanese poetry are explained as well in order to introduce Japanese understanding of ?words in space?, which is very closed to ?feeling the space?. The work also shows that some aspects of Japanese everyday life and traditional art bear striking similarity to the European ?scenic sense?.The work also shows that some aspects of Japanese everyday life and traditional art bear striking similarity to the European ?scenic sense?.
Dance in the Contemporary Japanese Society
Hayashi, Lucie ; GREMLICOVÁ, Dorota (advisor) ; Švarcová, Zdenka (referee)
In my dissertation I have tried to describe the position and perception of dance in contemporary Japanese society from the perspective of modern methods of dance research. I focused on the transformation of the status of dance in society during the 20th century and the beginning of the new millennium, especially in terms of professional dance, its financial and media support, education, occupation and social status of dance artists in various dance genres. Context is completed with a reflection on the current problems of Japanese society that, to a large extent, affect the nation´s approach to dance, as well as a sociological survey on the perception of dance from the perspective of the young generation. It also includes an insight into the linguistic labelling of dance in contemporary Japanese.

National Repository of Grey Literature : 84 records found   beginprevious75 - 84  jump to record:
See also: similar author names
1 ŠVARCOVÁ, Zora
1 Švarcová, Zita
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.