Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 78 záznamů.  začátekpředchozí53 - 62dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Autorství mezi etikou, právem a technologií
Kratochvílová, Marie ; Pinc, Zdeněk (vedoucí práce) ; Sokol, Jan (oponent) ; Benyovszky, Ladislav (oponent)
Ve své práci jsem se zaměřila na souvislosti autorství a důsledků vývoje nových technologií a s nimi přicházejícími změnami etických paradigmat. Zajímám se o autora jako osobu, o etickou stránku autorství a jeho společenské ochrany, o pravidla slušnosti a poctivosti, které historicky vznikly a vyskytují se paralelně vedle kodifikace a právního ukotvování ochrany tvůrčích práv. Sleduji dvě paralelní linie, které od chvíle, kdy se vůbec autorství objevilo, existují trvale vedle sebe: jednou z nich je ochrana autorských práv a zavedení copyrigtu a druhá jeho zrušení za účelem zpřístupnění vědění veřejnosti. V úvodu podávám přehled proměn vztahu autora a společnosti, autorství a jeho právní ukotvenosti. Zaměřuji se zejména na jeho filosofické aspekty reflektující stav technologií a společenského uspořádání. Sleduji diferenci mezi božskou inspirací (nárokem na pravdu) a koncepcí autorství (nárokem na mzdu), která poprvé ostře vyvstává na konci archaické doby. Představuji středověkého, anonymního tvůrce, dále vznik románu a dalších žánrů, v nichž rozhodující slovo měl autor. Vznik, resp. rozšíření knihtisku je předělem, který určí dobu, v níž se tvoří základní společenské a právní normy pro chápání autora, autorství a díla. Toto období končí v podstatě "smrtí autora", jak základní změnu paradigmatu...
The Humanist Virtuoso : počátky, idea a ilustrace experimentální filosofické antropologie v Traktátu o lidské přirozenosti Davida Huma
Kunca, Tomáš ; Benyovszky, Ladislav (vedoucí práce) ; Pinc, Zdeněk (oponent) ; Zika, Richard (oponent)
PhDr. Tomáš Kunca The Humanist Virtuoso: Počátky, idea a ilustrace experimentální filosofické antropologie v Traktátu o lidské přirozenosti Davida Huma UK FHS, Praha 2013 Předložená práce je prvním krokem na cestě představit Davida Huma jako "THE HUMANIST VIRTUOSO", tedy toho, kdo jako první zformuloval ideu experimentální filosofické antropologie na základech "vědy o lidské přirozenosti" a v Traktátu o lidské přirozenosti ji také realizoval. Předběžné a pracovní zdůvodnění relevance výkladu Huma jako nositele ideálu HUMANIST VIRTUOSO realizuje ve třech krocích, jednak prostřednictvím výkladu počátků Humovy filosofie, představení ideje Humovy "vědy o člověku" jakožto experimentální filosofické antropologie a ilustrací "provozu" této vědy při analýze vášní ve 2. knize Traktátu. Při výkladu počátků Humovy cesty k experimentální filosofické antropologii práce dokládá, že učinil již za studií zkušenost jak s britskou tradicí experimentální filosofie, tak s newtonovskou tradicí matematické filosofie a nepochybně byl vystaven i tlaku ideálu CHRISTIAN VIRTUOSO. Do podrobností předvádí souvislosti Dopisu lékaři jako prvního textu, kde je patrný obrat ke studiu lidské přirozenosti jako základu, na němž by měla stát celá morální filosofie (celek věd o člověku). Z dopisů předcházejích vydání Traktátu ukazuje,...
Čas lidského života v Nietzscheho druhé Nečasové úvaze
Zajíc, Václav ; Novák, Aleš (vedoucí práce) ; Benyovszky, Ladislav (oponent)
Ve své práci se zaměřuji především na interpretaci první kapitoly druhé Nietzscheho Nečasové úvahy O užitku a škodlivosti historie pro život. Na základě identifikace motivů času, pocitů a řeči chci podat výklad založení lidského života na času ve smyslu syntézy času a bytí. Chci tedy ukázat, že lidské bytí je u Nietzscheho srozumitelné výhradně z času.
Motiv individuality ve Fenomenologii ducha G.W.F. Hegela
Hanovská, Lenka ; Benyovszky, Ladislav (vedoucí práce) ; Novotný, Jaroslav (oponent)
Lenka Hanovská, Motiv individuality ve Fenomenologii ducha G. W. F. Hegela. Praha 2010. Abstrakt Práce tematizuje motiv individuality ve Fenomenologii ducha G. W. F. Hegela. Je vedena otázkou, co znamená individuální bytost z hlediska Hegelova díla. Ukazuje, jak můžeme individualitu vymezit, určit, pochopit z hlediska Hegelova myšlení, které je považované za vrchol a dovršení klasického tradičního filosofického myšlení. Individualitě, jak ji Hegel řeší, se diplomní práce pokouší především porozumět interpretací příslušných pasáží Fenomenologie ducha.
Myšlení počátku a konce metafysiky. K Heideggerovu titulu počátek (der Anfang)
Pětová, Marie ; Benyovszky, Ladislav (vedoucí práce) ; Chvatík, Ivan (oponent) ; Blecha, Ivan (oponent)
Studie je příspěvkem k vyjasnění Heideggerova pojetí metafysiky jako "dějin bytí" (Geschichte des Seins), a to na základě jednoho z jeho "vůdčích" slov (Leitworte), totiž prostřednictvím titulu "der Anfang" - počátek. Heideggerovo určení počátek se snaží pochopit pomocí toho, co autor označuje jako "anfängliches Denken", tedy cestou sledování počátečního uchopení bytí.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 78 záznamů.   začátekpředchozí53 - 62dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.