Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 59 záznamů.  začátekpředchozí41 - 50další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Heritage and innovation - Polynesian literature in English
Binarová, Teata ; Nováková, Soňa (vedoucí práce) ; Kolinská, Klára (oponent)
Polynéská literatura v angličtině bývá definována jako post-koloniální literatura, která je napsána spisovateli polynéského původu žijícími v bývalých britských koloniích v geografické a kulturní oblasti Polynésie. Tato nová literatura se zrodila v 60. letech 20. století a stala se součástí pan-polynéského hnutí. Vznikla jako projev vzdoru původních obyvatel proti koloniálnímu útlaku, ať už politickému či kulturnímu, a současně jako výraz jejich úsilí o dosažení svéprávnosti a nezávislosti. Polynéští spisovatelé usilují ve svých dílech o formování nového polynéského slovesného umění a kultury a o nalezení své vlastní identity: obnovují původní ústní slovesnost tak, že ji kladou do vztahu k současnému životu v post-koloniální Polynésii a vnášejí ji do své vlastní literární tvorby psané anglicky. K nejvýraznějším autorům naplňujícím toto nové literární zaměření patří prozaikové Witi Ihimaera v románu Tangi (1973) a Albert Wendt v románu Sons for the Return Home (1973) a básník Alistair Te Ariki Campbell v básnické sbírce The Dark Lord of Savaiki (1980). V tomto úsilí však nejsou osamoceni jak dokládá řada dalších jmen jako například Patricia Grace, Epeli Hau'ofa, Keri Hulme aj. Všichni tito prozaici a básníci ve svých literárních dílech vytvářejí syntézu původního polynéského a koloniálního dědictví.
Apokalypsa jako zjevení pravdy v moderním americkém románu: Thomas Pynchon a román po 11. září
Olehla, Richard ; Ulmanová, Hana (vedoucí práce) ; Procházka, Martin (oponent) ; Kolinská, Klára (oponent)
Tato dizertační práce analyzuje roli apokalypsy jakožto zjevení pravdy, její různé aspekty a prvky s ní spojené (paranoia, andělé) v románech Thomase Pynchona V., Dražba série 49 a Duha přitažlivosti. Apokalypsa jakožto zjevení pravdy o povaze světa, v němž žijí protagonisté zkoumaných Pynchonových románů, hraje ve zkoumaných románech zásadní úlohu. Lze nicméně tvrdit, že je ve zkoumaných dílech je tato apokalypsa jen iluzorní, nedosažitelná, neboť tyto romány jsou založeny na premise, že žádná konečná pravda neexistuje. Není tudíž co zjevovat. Protagonisté Pynchonových románů dosahují pouze zjevení individuální pravdy, jakési soukromé apokalypsy. Podstatnou úlohu při zkoumání role apokalypsy v dílech Thomase Pynchona a v západní kultuře obecně hrají mimo jiné také milenaristická očekávání a komunikační proces mezi lidmi a Bohem. Zprostředkovateli tohoto procesu jsou andělé. Tlumočení Božího sdělení nemůže být ze své podstaty přesné, dokonalé. Při jakékoli komunikaci totiž dochází k jejímu zkreslení, interpretaci. Rétorickým ekvivalentem této distorze je metafora, jejíž neurčitá, subjektivní povaha stojí v základech pocitů paranoie. Ta se ve zkoumaných dílech Thomase Pynchona mění v kreativní princip: postavy těchto románů jsou nuceny vytvářet svůj vlastní svět. Ve své druhé části se tato práce...
Identity and Displacement in Contemporary Postcolonial Fiction
Olehlová, Markéta ; Nováková, Soňa (vedoucí práce) ; Franková, Milada (oponent) ; Kolinská, Klára (oponent)
Resumé Hlavním cílem této dizertační práce je zachytit dva klíčové aspekty postkoloniální teorie - identitu a pojetí místa a vykořeněnosti a jejich reflexi v dílech autorů zařazovaných běžně do kánonu postkoloniální literatury. Práce se skládá ze tří hlavních částí. V úvodu nastiňuji motivaci práce a teoretická a literární východiska. Samotná dizertační práce je rozdělena na dvě samostatné části. První část nazvaná "Identita v postkoloniálním diskurzu" se zaměřuje na zpracování tohoto pojmu v sekundární literatuře a pojmenování jednotlivých strategií, jež postkoloniální subjekty zaujaly jak v dobách kolonialismu, tak v důsledku imigrace. Teoretická část věnovaná identitě předchází interpretační části, která analyzuje dvě stěžejní díla postkoloniálního literárního kánonu: Satanské verše Salmana Rushdieho a Buddhu z předměstí Hanifa Kureishiho. Druhá teoretická část je nazvaná "Koncepty místa a vykořeněnost". Jak je již patrné z názvu, pojednává o jednom z nejdůležitějších témat celé postkoloniální literatury - zabývá se pojetím místa jako takového ve vztahu k postkoloniálním subjektům a dalšími fenomény, které s konceptem místa souvisejí: vykořeněností, definicí domova, tzv. bájnými domovy aj. Tato teoretická část předchází opět analýzám dvou děl, která jsou ve spojitosti s koncepty místa hodna pozornosti,...
Prejudice, Cultural Clash, Female Role, Nation and Nationaly in the Novels of Ying Chen
Navrátilová, Leona ; Kolinská, Klára (vedoucí práce) ; Jindra, Miroslav (oponent)
Kanadská spisovatelka čínského původu, Ying Chen, se proslavila jako autorka francouzsky psaných románů, ve kterých zkoumá imigraci, která je úzce spjata s vykořeněností z původního prostředí a ztrátou původní identity. Svou literární tvorbou se primárně zaměřuje na severoamerické čtenáře, proto ve svých dílech detailně vykresluje historické události a sociální fakta Číny. Ying Chen je představitelkou autorů, kteří patří do skupiny tzv. spisovatelů-imigrantů. Páteř její literární tvorby tvoří opakující se téma nacionalismu, feminismu, imaginace a imigrace, která může vést ke ztrátě původní identity. Ying Chen zkoumá, zda je možné, aby člověk zaměnil svou původní identitu, která mu byla vtisknuta jeho rodiči, za zcela novou. Ve svém druhém publikovaném románu, L'Ingratitude (Nevděčná), Ying Chen promlouvá skrze ústa dominantní matky a říká: "Člověk, který nemá rodiče, je nešťastný jako národ, který nemá svou historii." Těmito slovy svým čtenářům naznačuje, že nelze zaměnit svou národnost, národní historii a identitu. Je třeba, abychom přijali sami sebe, tak jak to zdůrazňuje ve svém románu, Immobile, "Já jsem já".
Features of the gothic novel and Southern Ontario gothic in the works of Robertson Davies
Kyselová, Mariana ; Nováková, Soňa (vedoucí práce) ; Kolinská, Klára (oponent)
The gothic novel, albeit not considered high literature, counts among the most distinctive literary genres. The literary form was at its prime in late 18th century, although its days of glory have past elements of the Gothic can be found even in contemporary literature. Over the centuries, several sub-genres of the gothic novel have developed, including Southern Ontario Gothic. This branch of the Gothic is characterized by criticism of social attitudes towards race, politics, gender and religion specific for that region, in combination with elements of the supernatural, magic realism and satire. Robertson Davies, whose novels belong to the most significant works of Southern Ontario Gothic, is considered to be a Canadian literature classic. The aim of this paper is to compare the elements of a classical gothic novel with the elements of Southern Ontario Gothic in Robertson Davies' TheDeptford Trilogy. The initial chapter covers the theoretical background to the problematic of the Gothic and defines the commonly used terminology. The term "gothic" is used in many contexts and fields, and therefore can carry various meanings. The chapter also introduces Southern Ontario Gothic as an acknowledged sub-genre. In the second chapter, some common themes that occur in Canadian culture are introduced....
Stolen generation in Australia
Valentová, Zuzana ; Armand, Louis (vedoucí práce) ; Kolinská, Klára (oponent)
Hlavním tématem této bakalářské práce je australská "Ukradená generace". Tento termín se týká dětí Austrálců a obyvatel ostrovů Torres Strait, které byly v letech 1909 - 1969 násilím odtrženy od svých rodin. Toto časové rozmezí je ale pouze neoficiální, a je známo, že k těmto násilným odtržením docházelo jak před, tak i po tomto časovém období. Záměrem byla asimilace Austrálců a jejich převýchova podle britských způsobů. Tento postup byl činem krutosti a zneužití, neboť děti byli brány od rodin a umisťovány do státních ústavů nebo do pěstounské péče za účelem potlačení jejich kultury. Záměrem této bakalářské práce je zachytit vývoj Austrálské kultury; počínaje situací před britskou kolonizací a konče současnou situací v Austrálii. Tato práce analyzuje jak situaci během kolonizace tak i po ní, protože proces kolonizace způsobil další změny. Vysvětluje neschopnost původních obyvatel přizpůsobit se novému životnímu stylu. Po kolonizaci byli Austrálci zbaveni půdy a jejich tradiční kultury. Nejhorším postupem byla odtržení takzvaných míšených dětí z jejich rodin, které nebyly ničím jiným než násilným oddělením, která byla prováděna bez jakéhokoli souhlasu jejich rodičů. Jádrem této práce je pojem "Ukradená generace", který odkazuje na děti násilně oddělené od svých rodin. Většina těchto dětí nebyla...
Migrant experience in contemporary black British fiction
Vítková, Veronika ; Nováková, Soňa (vedoucí práce) ; Kolinská, Klára (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá přistěhovalectvím, jak je zobrazeno v poválečné britské černošské literatuře. S pomocí vybraných textů převážně britsko-karibských spisovatelů rozebírá vliv diaspory na identitu imigrantů, analyzuje jejich pojetí domova a pocit příslušnosti ke společnosti, jíž se ne zcela dobrovolně stali součástí. Soustředí se na dvě generace přistěhovalců a analyzuje aspekty vzniklé v konfrontaci s impériem. Nahlíží i do historie, až k počátkům vztahů mateřské země a jejích kolonií, a to zejména proto, že tyto se významně odrazily ve vztahu britské společnosti 20. století k imigrantům. Jejím cílem je zmapovat zkušenost imigrantů a způsoby, jakými se vyrovnávali s vykořeněním, přesazením a hybriditou jako důsledky diaspory a kolonialismu. Nejprve se práce zaměřuje na imigranty první generace, kteří do Británie přicházeli v 50. a 60. letech 20. století plni nadějí na nový a lepší život. Jejich barva pleti se ale stala překážkou nejen k nalezení odpovídajícího zaměstnání a bydlení, ale byla i příčinou rozplynutí jejich iluze o nalezení skutečného domova. Většina z nich se nikdy nevrátila do bývalých kolonií a zůstala diskriminovaná, vykořeněná a izolovaná v zemi, kterou předtím považovala za zaslíbenou, v komunitě, která se vytvořila v konfrontaci s většinovou společností na bázi jejich...
Apokalypsa jako zjevení pravdy v moderním americkém románu: Thomas Pynchon a román po 11. září
Olehla, Richard ; Ulmanová, Hana (vedoucí práce) ; Procházka, Martin (oponent) ; Kolinská, Klára (oponent)
Tato dizertační práce analyzuje roli apokalypsy jakožto zjevení pravdy, její různé aspekty a prvky s ní spojené (paranoia, andělé) v románech Thomase Pynchona V., Dražba série 49 a Duha přitažlivosti. Apokalypsa jakožto zjevení pravdy o povaze světa, v němž žijí protagonisté zkoumaných Pynchonových románů, hraje ve zkoumaných románech zásadní úlohu. Lze nicméně tvrdit, že je ve zkoumaných dílech je tato apokalypsa jen iluzorní, nedosažitelná, neboť tyto romány jsou založeny na premise, že žádná konečná pravda neexistuje. Není tudíž co zjevovat. Protagonisté Pynchonových románů dosahují pouze zjevení individuální pravdy, jakési soukromé apokalypsy. Podstatnou úlohu při zkoumání role apokalypsy v dílech Thomase Pynchona a v západní kultuře obecně hrají mimo jiné také milenaristická očekávání a komunikační proces mezi lidmi a Bohem. Zprostředkovateli tohoto procesu jsou andělé. Tlumočení Božího sdělení nemůže být ze své podstaty přesné, dokonalé. Při jakékoli komunikaci totiž dochází k jejímu zkreslení, interpretaci. Rétorickým ekvivalentem této distorze je metafora, jejíž neurčitá, subjektivní povaha stojí v základech pocitů paranoie. Ta se ve zkoumaných dílech Thomase Pynchona mění v kreativní princip: postavy těchto románů jsou nuceny vytvářet svůj vlastní svět. Ve své druhé části se tato práce...
"Very much a woman of reason and propriety": Ann Radcliffe's female gothic romances and their eighteenth-century contexts
Klosová, Kateřina ; Nováková, Soňa (vedoucí práce) ; Kolinská, Klára (oponent)
Termín "!ensk" gotick" román" se poprvé objevil v knize Literary Women britské literární kriti#ky Ellen Moersové. Autorka sama pon$kud lakonicky definuje !enskou gotiku jako pojem zahrnující díla, která spadají do tradice od osmnáctého století naz"vané gotická a která jsou napsaná !ensk"mi autorkami. V osmdesát"ch letech minulého století se termínem za#aly zab"vat zejména feministické kriti#ky, v jejich! anal"zách se jeho definice prom$%ovala a t$sn$ji spojovala s otázkami feministické kritiky, která momentáln$ za!ívala rozkv$t. Obzvlášt$ v pojetí gynokritiky se pojem "!enská gotika" vyhra%uje v'#i tzv. mu!ské gotice podílejíc se tak v"znamn$ na stavb$ !enské literární tradice. V pojetí gynokriti#ek je d'raz kladen na !ensk" aspekt psaní a na specifi#nost !enské hrdinky, zatímco historicko-kulturní hlediska jsou pomíjena. Dochází tak nejednou k "dehistorizaci" literárního díla. V p(ípad$ Ann Radcliffové, která je mnohdy pova!ována za první autorku !enské gotické tradice a její! dílo s jeho specifick"mi rysy jsem se rozhodla zkoumat ve své diplomové práci, se gynokritick" p(ístup jeví jako zna#n$ omezující. Pro romance této spisovatelky konce osmnáctého století mají z mého pohledu spole#ensk", kulturní i historick" aspekt zásadní v"znam, a proto jejich kvalita, jak se domnívám, nem'!e b"t pln$ docen$na bez...
Power through humour: Thomas King's strategies for decolonizing Canada
Tuček, Jaroslav ; Jindra, Miroslav (oponent) ; Kolinská, Klára (vedoucí práce)
Moje diplomová práce na téma "Humor a moc: dekolonizace Kanady v dílech Thomase Kinga" se zabývá komickými a ironickými metodami, které využívají současní indiánští autoři za účelem zpochybnění a vyvrácení zastaralých stereotypů a systémů kulturního a estetického zpodobnění postavy severoamerického indiána. Tito umělci ve svých dílech využívají kombinace komedie a ironie jako hlavních vyjadřovacích prostředků za účelem napadání, rozvrácení a kritického zpochybnění represivních hegemonických ideologií a mocenských struktur, které se stále těší velkému vlivu jak v Kanadě, tak ve Spojených státech amerických. V jejich románech, poezii, esejích, filmech, dokumentárních pořadech, malbách, divadelních představeních a ostatních moderních podobách umění se umělci snaží zachytit a zviditelnit odsunutí původních obyvatel Severní Ameriky na samý okraj společnosti a potlačování jejich lidských práv, které bylo dáno především několika sty let kolonizace, socializace a násilného kulturního přivlastňování. V posledních několika letech se objevují výrazné snahy ze strany odborné veřejnosti, komunit původních obyvatel a kanadského státního aparátu o změnu bikulturní politiky mezi kanadskými původními národy a dominantní společností. Mnoho kanadských kulturologů a teoretiků (jako např. Diana Brydon, Smaro Kamboureli a Lily...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 59 záznamů.   začátekpředchozí41 - 50další  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Kolínská, Kateřina
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.