| |
| |
| |
|
Uplatňování principů zdravotní tělesné výchovy v mateřské škole
Jiránková, Alžběta ; Hronzová, Marie (vedoucí práce) ; Dvořáková, Hana (oponent)
Bakalářská práce seznamuje s možnostmi cvičení zdravotně preventivního charakteru v mateřské škole. V teoretické části jsou shrnuty všechny důležité okruhy týkající se zdravotní tělesné výchovy v mateřské škole. Praktická část se zabývá zrealizováním cvičebního projektu v podmínkách mateřské školy a testováním dětí před a po cvičebním projektu. Cvičební projekt obsahuje 7 konkrétních cvičebních jednotek zdravotně preventivního charakteru.
|
|
Vztah mezi tělesným složením a motorickou výkonností u dětí předškolního věku
Ondřejíková, Leona ; Sedlak, Petr (vedoucí práce) ; Dvořáková, Hana (oponent)
Cílem této diplomové práce je prokázat vztah mezi tělesným složením a motorickou výkonností u předškolních dětí. Výsledky analýzy motorické výkonnosti vztažené ke kalendářnímu věku prokázaly signifikantní rozdíl mezi skupinami jen u některých testů. Latentně obézní děti a děti s nadváhou a obezitou nedosahovaly ve všech motorických testech prokazatelně horších výsledků než jejich vrstevníci s nezmnoženou tukovou tkání. Je známo, že tělesný tuk může urychlit biologické zrání organismu, a tím i výškový věk. Tudíž vyvstává otázka, zda by děti se zmnoženou tukovou tkání nemohly mít oproti kalendářnímu věku urychlený věk výškový. Po adjustaci výsledků motorických testů k výškovému věku, se mezi skupinami prokázalo více významných rozdílů v motorické výkonnosti. Výsledky dětí se zmnoženou tukovou tkání naznačují, že se jejich motorický výkon po adjustaci oproti výkonu neadjustovanému zhoršil. Klíčová slova: zmnožený tělesný tuk, předškolní věk, výškový věk, motorický výkon, základní motorické dovednosti
|
| |
|
Rozdíl mezi chlapci a dívkami v pohybových aktivitách v předškolním věku
Slípková, Alena ; Dvořáková, Hana (vedoucí práce) ; Engelthalerová, Zdeňka (oponent)
ROZDÍL MEZI CHLAPCI A DÍVKAMI V POHYBOVÝCH AKTIVITÁCH V PŘEDŠKOLNÍM VĚKU Anotace Tato diplomová práce se zabývá genderovou analýzou pohybových aktivit chlapců a dívek předškolního věku, navštěvující mateřské školy v Praze 4. Cílem je zmapovat, zda jsou pohybové aktivity chlapců a dívek v předškolním věku generově zatíženy. Pro sběr dat bylo použito dotazníkové šetření. Diplomová práce se v teoretické rovině zabývá problematikou gender, pohybem a motorikou se změřením na předškolní věk a systémem předškolního vzdělávání v České republice. V praktické části zjišťuje vztah předškolních dětí k pohybovým aktivitám a porovnává je podle pohlaví, zkoumá, zda jsou názory rodičů zatíženy genderovými stereotypy a ověřuje vliv rodiny na pohyb dětí. Klíčová slova: Gender, pohybové aktivity, předškolní dítě, chlapec, dívka, mateřská škola, pohyb, rodina, genderové stereotypy
|
| |
| |
|
Držení těla předškolních dětí ve vztahu k podmínkám mateřských škol
Frolíková, Jarmila ; Dvořáková, Hana (vedoucí práce) ; Hronzová, Marie (oponent)
Jedním z velmi častých projevů současnosti je stoupající počet civilizačních chorob, především vad pohybového aparátu. Dnešní způsob života, podmíněný technickým rozvojem a změněnými životními podmínkami, přináší postupně stále méně podnětů nutících člověka k všestranné pohybové aktivitě. Závažná a zarážející je skutečnost, že se vadné držení těla a vady páteře objevují již u tříletých dětí, které se během předškolního období prohlubují a fixují. Školní docházka s převažujícím sedavým zaměstnáním již tyto vady nemůže napravit, naopak, dále se prohlubují.
|