Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 59 záznamů.  začátekpředchozí40 - 49další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Petr Damiani. Certamen spirituale.
Matějek, Marek ; Kohut, Pavel Vojtěch (oponent) ; Ventura, Václav (oponent)
RIASSUNTO MATĚJEK, Marek: Pier Damiani. Certamen spirituale. La licenza di teologia spirituale Ľargomento centrale della mia licenza è ľanalisi delle lettere e scritture di Pier Damiani e della vita monastica da lui praticata a Fonte Avellana. Fin dalľinizio del cristianesimo esistettero cristiani che si ritiravano in luoghi solitari per dedicarsi interamente alla contemplazione. Questa forma di vita religiosa è testimoniata per la prima volta in Egitto, nel 3. secolo. La vita eremitica si diffuse in Occidente grazie a sanťAtanasio e a san Girolamo. Dal 4. secolo troviamo eremiti in Africa e in Europa. Nelľ11. secolo furono fondati ordini religiosi di eremiti. Nella mia licenza ho cercato di identificare ľorigine della idea eremitica e lo sviluppo progressivo fino ai giorni della riforma Gregoriana. Pier Damiani è nato a Ravenna da agiata famiglia. Lui viene in custodia da un suo fratello maggiore di nome Damiano, che si preoccupò della sua educazione. I suoi studi furono fatti dapprima a Ravenna, poi a Faenza e infine a Parma, dove studiò filosofia e retorica. Nel 1034 era professore nelle arti del trivio e del quadrivio, ma nonostante cercò la solitudine per praticare la sua devozione verso Dio. Da qui si fece monaco. Nel 1042 è a San Vincenzo al Furlo, dove scrive la Vita Romualdi e nel 1043 venne eletto...
Pedagogický přínos učitelského ústavu kongregace Školských bratří ve Svatém Janu pod Skalou
Valentová, Radka ; Matějek, Marek (vedoucí práce) ; Eliáš, Vojtěch (oponent)
UNIVERZITA KARLOVA V PRAZE KATOLICKÁ TEOLOGICKÁ FAKULTA Katedra pastorálních oborů a právních věd Mgr. Radka Valentová PEDAGOGICKÝ PŘÍNOS UČITELSKÉHO ÚSTAVU KONGREGACE ŠKOLSKÝCH BRATŘÍ VE SVATÉM JANU POD SKALOU Bakalářská práce / Résumé Vedoucí práce: ThLic. PhDr. Marek Matějek, Ph.D. Práce, která je čtenáři předložena, si klade za cíl popsat osudy školy vychovávající křesťanské pedagogy a zaznamenat specifika kurikula Školských bratrů. Snahou autorky je zachytit nejen průběh profesní formace kandidátů učitelství, ale i zcela ojedinělou formaci osobnostně sociální, která ve Svatém Janu pod Skalou probíhala a zapříčiňovala výjimečnost absolventů na trhu práce. Dále hledá kořeny semknutosti absolventů, z nichž dva dosud žijící pamětníci významným způsobem přispěli ke vzniku práce. V úvodu práce je možno se seznámit s počátky vzniku Kongregace školských bratrů. Nejprve tedy s jejím zakladatelem, francouzským světcem Janem Křtitelem de la Salle a neutěšenými poměry školství v 17. století. Vznik Kongregace Školských bratří jako odpověď na potřeby doby líčí podkapitola následující. O ideologickém základu pedagogických zásad hovoří podkapitola předkládající seznam dvanáctera ctností dobrého učitele křesťanských škol, čerpajícího z odkazu sv. Jana a rozšířeného o poznatky z pedagogické praxe 18. století popsané...
Vývoj situace vyučování náboženství a příprav ke svátostem v Příbrami v letech 1991-2006
Švarc, Pavel ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Matějek, Marek (oponent)
Vývoj situace vyučování náboženství a příprav ke svátostem v Příbrami v letech 1991-2006 Práce se zabývá vývojem města Příbram od prvopočátků až do dnešních let, a to především jeho specifickými podmínkami danými přírodním bohatstvím a staletou tradicí podmínek široké vzdělanosti jeho obyvatel. V druhé části si autor všímá především náboženského aspektu města (dávné sídlo pražských arcibiskupů, známé poutní místo, jedno z nejstarších center náboženské, ale i odborné vzdělanosti), jeho projevů v čase až do současnosti, a to především s důrazem na výuku náboženství v moderní porevoluční době. Závěr práce potom patří výpočtu tendencí v této oblasti a nástinu možných řešení nynější méně příznivé situace. Základní pojmy: Příbram - vývoj - školství - výuka - náboženství Autor: Ing. Pavel Švarc
Dívčí pedagogium v Chrudimi (1894-1940)
Novoměstská, Věra ; Matějek, Marek (vedoucí práce) ; Eliáš, Vojtěch (oponent)
Česká anotace Autor: Věra Novoměstská (S. Anežka OSF) Instituce: Katolická teologická fakulta Univerzity Karlovy v Praze Název práce: Dívčí pedagogium v Chrudimi (1894-1940) Počet stran: 57 Počet příloh: 13 Počet titulů použité literatury: 29 Počet použitých pramenů: 10 Počet znaků: 131 481 Klíčová slova: církevní školství, dívčí vzdělání, kongregace OSF, učitelský ústav, dějiny pedagogiky. Shrnutí: Práce se zabývá historií dívčího vzdělání v Českých zemích v 19. a 1. polovině 20. století s důrazem na vyšší dívčí školy církevní a řádové. Obsahuje stručný nástin dějin Kongregace Školských sester sv. Františka a jejího působení ve výchově a vzdělávání dívčí mládeže. Podrobněji pojednává o Dívčím pedagogiu, které tato Kongregace založila v Chrudimi, o jeho historii, pedagogickém sboru a vyučovacích metodách.
A quantitative analysis of the series of history textbooks for elementary schools
Machálik, Rudolf ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Matějek, Marek (oponent)
Résumé Rudolf Machálik: Kvantitatívna analýza série učebníc dejepisu pre základné školy. Praha 2010, 42.strán. Bakalárska práca. Úmyslom práce je analyzovať vybrané učebnice dejepisu, čo všetko obsahujú, v akom množstve a poradí. Učebnica musí byť zaujímavá a pútavá, aby sa výuka nestala iba nahromadeným množstvom informácií, ale aby priniesla čitatelovi osoh, to znamená zdroj nových poznatkov. Naše učebnice boli vydané v roku 1991, napriek staršiemu vydaniu nie je didakticky závadná, texty nie sú zbytočne obsiahle a často sú použité pomocné materiály. V krátkosti som sa venoval aj autorom. Sledoval som časové rozdelenie tém, množstvo kapitol a podkapitol, kolko učebnica obsahuje tabuliek, grafov a ako autori používali a kládli otázky. Vhodne sú použité farebné rozlíšenia, čím sa žiak lahšie orientuje v texte. Sledoval som množstvo obrázkov a ich charakter, časových priamok a fotografií. Analyzoval som aj, materiály a texty s kresťanským obsahom a v akom množstve sa nachádzajú v učebniciach. V práci som použil štatistickú metodu: percentuálne zastúpenie na jednotlivých stranách vzhladom k celkovému počtu strán v učebnici. 5 klúčových slov: · učebnice · dejiny · kresťanstvo · žiaci · obrázky Strany: 42 Slová: 9 797 Znaky s medzerami: 69 415 Znaky bez medzier: 54 824 Odstavce: 1 073 Riadky: 1 793
Kongregace milosrdných sester sv. Karla Boromejského v období komunistické totality v Československu
Kekulová, Václava ; Matějek, Marek (vedoucí práce) ; Eliáš, Vojtěch (oponent)
Příjmení a jméno autora: KEKULOVÁ Václava Instituce: Katolická teologická fakulta Univerzity Karlovy v Praze Název práce: Kongregace Milosrdných sester svatého Karla Boromejského v období komunistické totality v Československu Počet stran: 42 Počet titulů použité literatury a pramenů: 13 Počet znaků: 95 803 Klíčová slova: kongregace Boromejky persekuce totalita církevní procesy Práce pojednává o situaci sester Kongregace svatého Karla Boromejského v době komunistické vlády v Československu. Je zde popsán vztah mezi církví a totalitním státem s důrazem na Kongregaci sester Boromejek. Bakalářská práce se zabývá perzekucí ženských řeholí a likvidací ženských klášterů v padesátých letech. Jsou uvedeny velké vykonstruované procesy. Podrobněji je popsán proces s tehdejší představenou Bohumilou Žofií Langrovou. Práce je členěna do třech hlavních kapitol.
Mateřské školy na území Prahy s vazbou na Římskokatolickou církev
Kaucká, Jitka ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Matějek, Marek (oponent)
RESUMÉ Autor: Jitka Kaucká Instituce: Katolická teologická fakulta Univerzity Karlovy v Praze Název práce: Mateřské školy na území Prahy s vazbou na Římskokatolickou církev Počet stran: 62 Počet příloh: 5 Počet titulů použité literatury: 43 Počet znaků: 135 901 Klíčová slova: mateřská škola, předškolní věk, dítě, předškolní vzdělávání, Římskokatolická církev Tato bakalářská práce se skládá ze tří hlavních kapitol. Jejím hlavním cílem je představit mateřské školy na území Prahy s vazbou na Římskokatolickou církev. Nejprve je vymezena věková skupina dětí, pro kterou jsou mateřské školy určeny. V první kapitole je proto načrtnut charakteristický profil dítěte předškolního věku, tj. ve věku mezi třetím až šestým či sedmým rokem života. V úvodu této kapitoly je stručně nastíněn fyzický vývoj předškolního dítěte, poté následuje pasáž o jeho psychickém vývoji. Jádrem části první je obsáhlé pojednání o náboženském vývoji dítěte. Toto jádro se dále dělí na úvahu, jaký je význam křtu pro dítě, jak prožívá svou víru a jaký k ní má vztah. Následuje pak rozbor významu modlitby pro předškolní dítě a výchově k ní, druhy modlitby a hlavní překážky formace dítěte modlitbou. Následující pasáž je věnována základnímu prvku náboženské výchovy dítěte, kterým je rodina, dále rodinné výchově a jejímu významu pro dítě. Jako...
Pozitivní vliv křesťanského prostředí a jeho působení na život dětí v předškolním věku
Machancová, Věra ; Matějek, Marek (vedoucí práce) ; Eliáš, Vojtěch (oponent)
Resumé Autor: Věra Machancová Instituce: Katolická teologická fakulta Univerzity Karlovy v Praze Název práce: Pozitivní vliv křesťanského prostředí a jeho působení na život dětí v předškolním věku Počet stran: 50 Počet titulů použité literatury a pramenů: 21 Počet znaků: 89,569 Klíčová slova: Dítě, vývoj, rodina, křesťanské prostředí, boží láska Shrnutí: Práce se zabývá vlivem křesťanského prostředí na život dítěte v předškolním věku. Obsahuje stručný popis jednotlivých vývojových fází dítěte od narození do šesti let. Podrobněji pojednává o některých vybraných oblastech křesťanského i světského prostředí a o jeho pozitivním či negativním vlivu na dítě. V první části práce nabývám přesvědčení, že dítě se má vyvíjet v podporujícím světě rodiny, aby dozrálo a uplatnilo svou identitu. Pro všechna stádia zdravého duševního vývoje dítěte je důležitá správně fungující rodina. Dítě si díky vlivu sociálního okolí a úrovni svého rozvoje postupně uvědomuje smysl určitého řádu. Získává vztah k lidem, stvoření, hodnotám a v důsledku pak skrze ně také vztah k Bohu. Dále je práce orientována na různé oblasti křesťanského prostředí. Toto prostředí je plné nejrůznějších symbolů, jež jsou srozumitelné i pro malé dítě bez dalších předpokladů a vyvolávají u něj pozitivní představy. Pro utváření představ o Bohu jsou velmi...
Výuka náboženství ve farnosti Zbraslav v letech 1985 - 2009
Frankl, Pavel ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Matějek, Marek (oponent)
RESUMÉ Cílem této práce bylo popsat a analyzovat výuku náboženství ve farnosti Zbraslav v letech 1985 - 2009. V 80. letech bylo náboženství vyučováno knězem. Od roku 1992 výuka přešla na laiky a trvalé jáhny. Kromě výuky ve škole si děti rozšiřují náboženské znalosti i při účasti na dětských bohoslužbách a během mimoškolních setkání. Z výzkumu provedeného na ZŠ Zbraslav vyplynulo, že v 80. letech se do náboženství přihlašovalo 13 - 17 % žáků školy, v 90. letech více než 30 % žáků, na začátku 21. století zájem klesl na úroveň kolem 25 %, a stále klesá. Překvapivým zjištěním je fakt, že v letošním roce se zájem o výuku náboženství dostává na úroveň z doby totality. Z výzkumu dále vyplynulo, že hodiny náboženství jsou nejvíce navštěvovány během druhé a třetí třídy. Od čtvrté třídy dochází k poklesu zájmu o náboženství, a propad nastává na druhém stupni ZŠ. Tento stav je způsoben jednak snížením počtu praktikujících katolíků ve farnosti, dále sílícím obecným míněním, že žáci si odchodí hodiny náboženství pouze do doby přijetí 1. svatého přijímání. Nepříznivý vliv má i skutečnost, že rodiče nechávají dětem větší svobodu v rozhodování, která vede k tomu, že rodiče dítě do náboženství sami nepřihlásí.
Náboženství jako součast národní identity
Vlna, Václav ; Opatrný, Aleš (vedoucí práce) ; Matějek, Marek (oponent)
Resumé Téma práce "Náboženství jako součást národní identity" je vlastní především sociologii, historii a politologii, nikoli teologii. Přesto teologie, reflektující křesťanské Zjevení, a ve službě církvi sloužící spáse člověka, má k tématu práce čím přispět. Nejde tedy v této práci o podstatné zpracování tématu, jaké lze očekávat např. od zmíněné sociologie, ale pouze o příspěvek souvisejících teologických témat. To vyjadřuje podtitul práce "Teologický příspěvek k tématu". Práce je rozčleněna na tři části. V prvních dvou částech je provedená široká, ale víceméně orientační, teoretická příprava k tématu z pozice jiných společenskovědních oborů než je teologie. Tato část je součástí práce, neboť uvádí znalosti, které se na teologické fakultě nepředpokládají, a museli být téměř od základu nastudovány. V první části jsou vymezeny jednotlivé společenskovědní disciplíny, které k tématu mají čím přispět, dále je provedeno vymezení pojmů identita, identifikace, náboženství a národ. Téma národa je zpracováno nejpodrobněji. Vymezeny jsou pojmi s národem související: rod, kmen, klan, stát, lid, civilizace, nacionalismus, vlast, vlastenectví, národní identita. Vymezení národa je provedeno přehledem jeho definic, k bližšímu pochopení národa se práce zabývá genezí národů a uvádí jednu z kategorizací národů. Druhá část...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 59 záznamů.   začátekpředchozí40 - 49další  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
4 Matějek, Martin
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.