Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 314 záznamů.  začátekpředchozí31 - 40dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Škola jako centrum komunity - realita a možnosti rozvoje komunitního vzdělávání
Neumannová, Klára ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Valenta, Josef (oponent)
a klíčová slova Škola jako centrum komunity - realita a možnosti rozvoje komunitního vzdělávání Klíčová slova: lokální komunita, škola jako společenské centrum, spolupráce, komunitní práce, celoživotní vzdělávání, případová studie. Tématem diplomové práce jsou komunitní školy v České republice a možnosti jejich rozvoje. Charakter práce je teoreticko-výzkumný. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy jako komunitní vzdělávání v mezinárodním kontextu a komunitní škola. Dále jsou popsána teoretická východiska práce a aktuální výzvy rozvoje komunitních škol u nás. Výzkumná část je založena na vícečetné případové studii a seznamuje s aktuálním stavem vybraných komunitních škol. Tento aktuální stav škol je komparován s jejich stavem před šesti lety, jehož zdrojem je Analýza připravenosti prostředí v ČR a možností rozvoje komunitních škol z roku 2008, a je tak zhodnocen jejich vývoj. Na základě zmíněné diachronní komparace bylo zjištěno, že komunitní koncepty vybraných škol se prakticky nezměnily. Závěr práce polemizuje s možnými příčinami stagnace tohoto vývoje. Praktickým přínosem práce je vedle návrhu možností dalšího rozvoje komunitních škol v České republice také podrobnější popis jejich aktuálního fungování.
Výkon pomáhající profese a rizika vzniku syndromu vyhoření
Klimešová, Veronika ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Pelikán, Jiří (oponent)
Život v dnešní době s sebou přináší řadu náročných situací, s nimiž se musí umět člověk vyrovávat. Často se setkáváme se stresem, který může v některých případech vyústit až v syndrom vyhoření. Týká se to především lidí, kteří pracují nad rámec svých možností, kladou na sebe příliš vysoké nároky a neumějí odpočívat nebo si nenajdou na relaxaci čas. Mezi ohrožené profese patří zejména tzv. pomáhající profese, kam můžeme řadit zdravotníky, učitele, sociální pracovníky a další, ale za ohrožené můžeme považovat i všechny ostatní profese. Aby naše každodenní stresy, vyplývající z plnění běžných i neočekávaných úkolů, nevyústily v syndrom vyhoření, je třeba tomu předcházet. Mezi účinná preventivní opatření proti syndromu burnout patří například osvojení si zdravého životního stylu, udržování hojnosti vztahů s ostatními lidmi, vytváření příznivého prostředí kolem sebe, dostatek relaxace atd.
Pedagogický pohled na výchovu dětí homosexuálními páry
Vráblíková, Kateřina ; Komárková, Tereza (vedoucí práce) ; Lorenzová, Jitka (oponent)
Diplomová práce je orientována na téma výchovy dětí gay a lesbickými páry. Zabývá se postojem pedagogů základních škol k otázce homosexuality a homoparentality. V teoretické části jsou představeny pojmy jako rodina, gender, genderová role a identita. Dále se práce zaměřuje na koncept gay a lesbických rodin, na právní aspekty homoparentality a možné cesty stejnopohlavních párů k rodičovství. V neposlední řadě jsou prezentovány některé provedené výzkumy homoparentality. Část těchto výzkumů se zabývá možným vlivem výchovy rodičů stejného pohlaví na vývoj dítěte. Další skupinu představují výzkumy rodičovské zkušenosti gayů a lesbických žen. Poslední kapitola teoretické části se zabývá pojetím homosexuality a výchovou dětí ve školách. Cílem praktické části práce je zjistit, jaký je postoj pedagogů k otázce homosexuality a homoparentality, zda a jak je o těchto tématech vyučováno a jak se postoj učitelů odráží ve výuce/vyučování. Klíčová slova homosexualita, homoparentalita, stejnopohlavní rodina, gay rodičovství, lesbické rodičovství, registrované partnerství
Sociálně pedagogická příprava dobrovolníků
Mahlová, Michaela ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Poláčková, Věra (oponent)
Dobrovolnictví je forma pomoci člověka člověku, poskytovaná obvykle v rámci určité struktury, organizace. Diplomová práce "Sociálně pedagogická příprava dobrovolníků", je zaměřena práci s dobrovolníky v Oblastní charitě Žďár nad Sázavou. Pozornost je věnována oblastem: Obecné o dobrovolnictví; Dobrovolnictví a právo; Dobrovolnictví v Diecézní charitě Brno; Kambala - dobrovolnické centrum; Metodika práce s dobrovolníky; Dobrovolnictví a rozvoj osobnost; Manuál dobrovolnictví. Tato práce ve svém obsahu mimo jiné nabízí možnosti jak nabírat, připravovat, vést, rozvíjet a kontrolovat dobrovolníky v podobně strukturované organizaci jako je Oblastní charita Žďár nad Sázavou. Diplomová práce ve svém konečném důsledku vedla k vytvoření uceleného obrazu na práci s dobrovolníky v naší organizaci a k vytvoření manuálu dobrovolnictví, který podporuje systematickou práci s dobrovolníky a vychází z našich potřeb. Diplomová práce nabízí pohled na dobrovolnictví nejen ze stránky sociálně pedagogické, ale i managamentu. Teorie a poznatky, které jsou zde zachyceny, mohou pomoci organizacím a sdružením, které s dobrovolníky začínají pracovat a které hledají inspiraci jak vést dobrovolníky.
Rodina jako faktor ovlivňující sociálně patologické chování dítěte
Brzobohatý, Ladislav ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Vítečková, Michaela (oponent)
Diplomová práce "Rodina jako faktor ovlivňující sociálně patologické chování dítěte" je zpracována teoret icko-výzkumně. Teoretická část se zabývá rodinou a vztahy s ní související. Zejména zachycuje některé sociálně patologické jevy, které významně ovl ivňuji vývoj rodiny. Vedle základních funkcí, které rodina má, jsou zde popsány jak její poruchy, tak i některé nežádoucí projevy v jednání jednot livých rodinných členů. Teoretický díl diplomové práce poukazuje na vztah mezi nesprávnou funkcí rodiny a vznikem sociálně patologického chování jedince. Jako nejvíce ohrožující člověka i celou společnost vyhodnocuje sebevraždu, zneužívání drog, problémy spojené s delikventním chováním a následnou penitenciární péči . Na tyto závěry navazuje empi rická část, která zkoumá četnost některých rodinných faktorů v anamnézách mladých uvězněných osob. Především je kladen důraz na zjištění o úplnosti a funkčnosti rodin těchto jedinců. Dále se zaměřuje na zachycení emočního vztahu rodičů k jejich del ikventním dětem a současně sleduje způsob jejich výchovného řízení. Závěr obsahuje shrnutí poznatků jak teoretických, tak i shrnutí informací získaných při výzkumu.
Telefonická krizová intervence a její význam při řešení obtížných životních situací
Mozgová, Světlana ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Tvrzová, Ivana (oponent)
Diplomová práce má povahu teoretické studie a je rozdělena do šesti kapitol. První kapitola je zaměřena na pojem krize. Kromě objasnění pojmu jsou zde popsány i typy krizí podle Baldwina. Závěr první kapitoly uvádí možnosti pomoci v krizi. Druhá kapitola se věnuje krizové intervenci a začíná její stručnou historii. Dále jsou popsány její formy, principy a etapy. Třetí kapitola charakterizuje a rozebírá telefonickou krizovou intervenci. Stejně jako v předchozí kapitole je v úvodu uvedena historie u nás i ve světě. Další podkapitoly popisují její výhody a nevýhody. Poté jsou stručně nastíněny fáze telefonické krizové intervence a také práce s emocemi na lince důvěry. Čtvrtá kapitola představuje osobnost pracovníka telefonické krizové intervence a dotýká se i syndromu vyhoření. Pátá kapitola obsahuje nejčastější témata hovorů na lince důvěry. Poslední, šestá kapitola, se zaměřuje na rozbor konkrétního případu z praxe.
Očekávání mladých mužů a žen v partnerském vztahu s důrazem na uspokojování emočních potřeb
Červená, Denisa ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Krykorková, Hana (oponent)
Cílem diplomové práce je poskytnout generačně autentický pohled na problematiku partnerských vztahů mladých mužů a žen, se zaměřením na zmapování jejich očekávání a na uspokojování emočních potřeb. Teoretická část charakterizuje období mladé dospělosti, které je specifické právě budováním partnerského vztahu. V další části se práce zaměřuje na fenomén lásky, problematiku volby partnera a na konkrétní očekávání a emoční potřeby mužů a žen. Poslední kapitola se věnuje také oblasti sexuality, která je přirozenou součástí partnerských vztahů. Jednotlivé tematické oblasti jsou vždy doplněny o pedagogické hledisko, neboť výchova má na utváření partnerských vztahů významný vliv. Praktická část obsahuje dotazníkové šetření u 60 respondentů na téma očekávání mladých mužů a žen v partnerském vztahu. Hlavním cílem bylo zjistit, s jakými očekáváními mladí muži a ženy do vztahu vstupují. Za klíčové zjištění lze považovat, že muži a ženy mají ve vztahu odlišná očekávání, avšak v očekávání vzájemné lásky a porozumění se shodují.
Vnitřní a vnější determinanty morálního vývoje u dítěte
Červenková, Dagmar ; Krykorková, Hana (vedoucí práce) ; Lorenzová, Jitka (oponent)
Hlavním cílem této práce je popis vnitřních a vnějších činitelů, které ovlivňují morální vývoj dítěte. V úvodní kapitole je vymezen pojem morálka a další základní pojmy související s tématem této práce: hodnoty a jejich kategorizace, charakter, altruismus a prosociální chování. Další část popisuje důležité teorie morálního vývoje. Největší pozornost je věnována Kohlbergově teorii morálního vývoje. Kapitola Vnitřní determinanty morálního vývoje je zaměřena na následující psychické kategorie: inteligenci, morální usuzování, morální jednání a motivaci. Navazující podkapitola předkládá různá pojetí pojmu svědomí. V závěru kapitoly je uvedena odlišnost morálního usuzování u žen a mužů. V kapitole Vnější determinanty morálního vývoje je pozornost věnována klíčovým sociálním faktorům. Jedná se především o prostředí rodiny a školy. V úvodu kapitoly je vymezen pojem sociální situace, který je při výzkumu vnějších činitelů účinným metodologickým přínosem. Dále se tato práce zabývá mravní výchovou, jejím obsahem, metodami a cíli. Snaží se upozornit na ty části Rámcového vzdělávacího programu, které s mravní výchovou souvisejí. Na závěr jsou předloženy některé projekty a přístupy zabývající se mravní výchovou.
Úloha neziskových organizací v ovlivňování volného času dětí a mládeže (13-18 let)
Al-Amelová, Kateřina ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Pelikán, Jiří (oponent)
Tématem práce jsou dospívající a jejich volný čas. Nejprve se zabívá tím, co se z pohledu psychologického a sociologického děje v období dospívání. V další části jsou vymezeny pojmy vrstevnická skupina, volný čas a neziskový sektor. Pak následuje přehled organizací nabízejících volnočasové aktivity pro dospívající, včetně nabídky neziskových organizací. V empirické části jsou zpracovány výsledky dotazníkového šetření, který se snažil nalézt odpovědi na otázky : Jak tráví dospívající svůj volný čas? V jakých organizacích? Kde o nabídce získávají informace? Jak jsou se svým volným časem spokojeni?
Fenomén šikany na základních školách
Blatná, Pavla ; Vítečková, Michaela (vedoucí práce) ; Lorenzová, Jitka (oponent)
Tato diplomová práce je pokusem o propojení teoretických otázek týkajících se agresivity a šikany s praktickým zmapováním aktuální situace jejího řešení. Teoretická část věnovaná agresivitě postupuje od teorií předních odborníků na lidské chování, až k jevům, které se vyskytují v současné moderní společnosti jako kupříkladu pornografie, mediální násilí, návykové látky nebo virtuální realita a je jim tradičně připisován vliv na zvýšení agresivního chování. Z těchto obecných pohledů na agresivní chování vychází dále popis šikany jako specifického projevu agrese konkrétně na základních školách. Postupováno je opět od teorií, které se pokoušejí popsat tento jev až k praktické části, která mapuje jednotlivé instituce, které jsou v České republice úzce spojeny s řešením šikany. Poslední kapitola je navíc věnována informačním zdrojům, jež jsou přístupné pedagogickým pracovníkům v českém školství, kteří se zajímají, nebo jsou nuceni se zabývat tímto sociálně-patologickým jevem.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 314 záznamů.   začátekpředchozí31 - 40dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Lorenzová, Jolana
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.