Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 72 záznamů.  začátekpředchozí25 - 34dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Interaktivní nástroje ve výuce chemie
Helceletová, Zuzana ; Čapek Adamec, Martin (vedoucí práce) ; Rusek, Martin (oponent)
Informační a komunikační technologie (dále jen "ICT") stále více pronikají do struktur společnosti, jejích funkcí i života samotných jedinců. Integrace ICT do vzdělávání spojená s proměnou tradičního pojetí vzdělávání v moderní edukační prostředí je proto chápána jako jeden z významných faktorů dalšího rozvoje. Předkládaná práce se zabývá některými možnostmi využití elektronické podpory ve výuce chemie na středních školách. Jde především o vizualizaci učiva chemie, vhodnou positivní motivaci a aktivizaci žáka. Práce blíže popisuje prezentaci učiva chemie pomocí specializovaných počítačových programů a vizualizací chemických dějů. Jedním z cílů této diplomové práce je seznámení čtenářů s různými softwary na podporu výuky chemie a zhodnocení těchto softwarů z hlediska praktičnosti, obtížnosti a možností jejich dalšího využití. Mezi vybrané a popisované softwary patří ACD/Chemsketch, Isis/Draw, WebLab Viewer Lite, Orbitel Viewer, ArgusLab, Anorganická chemie, ChemDraw, ChemLab, Basic Chemi a LM Chemie. Podstatná část práce je následně věnována softwaru Wolfram Mathematica, když shrnuje nejdůležitější informace o výrobci, distributorovi, různých typech softwaru a jejich využití. Dalším a neméně důležitým cílem této práce je snaha motivovat k tvorbě a využívání některých demonstračních projektů softwaru...
Využití eye-trackingu k analýze strategií volených žáky při řešení problémových úloh z chemie
Tóthová, Martina ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Bílek, Martin (oponent)
V práci jsou prezentovány výsledky výzkumu zaměřeného na sledování strategií využívaných žáky při řešení problémových úloh, který navazuje na předchozí studie prováděné metodou think-aloud. Vzhledem k limitům této metody je ke zjišťování strategií použita oční kamera, jejíž záznam je využit nejen při analýze postupu žáků, ale také jako prostředek vedoucí k odstranění jednoho z limitů RTA - nepřesnosti z důvodu zapomínání. Strategie byly zjišťovány u žáků prvního ročníku ekonomického lycea při řešení indikátorových úloh vybraných z Metodických komentářů a úloh ke Standardům základního vzdělávání - chemie. Výzkumný vzorek byl vybírán na základě pretestu sestaveného z těchto úloh. Dle výsledků byli žáci rozděleni do čtyř kategorií, z každé z nich byli vybráni dva žáci. Tito žáci následně řešili druhou sadu úloh. Na základě údajů z eye-trackingu a think-aloud byly u těchto žáků kromě aplikovaných strategií mapovány správné postupy a eliminovány falešně pozitivní výsledky. Výzkum ukazuje, že žáci používali nejvíce podporujících strategií, převážně práci s tabulkou. Tyto strategie ve většině případů však nevedly k řešení, a to z důvodu problémů, se kterými se žáci potýkali. Následně se žáci uchylovali k limitujícím strategiím, které ovlivňovaly jejich odpovědi.
Aktivizující strategie řízení učební činnosti žáků v chemii
Gabriel, Štěpán ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Beneš, Pavel (oponent)
NÁZEV: Aktivizující strategie ízení u ební innosti žák v chemii AUTOR: Št pán Gabriel KATEDRA: Katedra chemie a didaktiky chemie VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Martin Rusek ABSTRAKT Práce je zam ena na rešeršní zhodnocení moderních postup uplat ovaných ve výuce chemie. Nejprve je stru n popsán vývoj vzd lávání v chemii od po átk eského školství až do sou asnosti. Na základ analýzy odborné literatury a dalších dostupných elektronických zdroj byly následn definovány v sou asnosti hojn diskutované metody využívané ve výuce p írodov dných p edm t pop . chemie. Tyto metody jsou vždy krátce charakterizovány, jsou zhodnoceny možnosti jejich využití v pedagogické praxi v podmínkách eských škol nejen s ohledem na eduka ní realitu škol, ale i s ohledem na platnou legislativu (rámcové vzd lávací programy). KLÍ OVÁ SLOVA: Výuka chemie, moderní vyu ovací metody, konstruktivizmus, projektové vyu ování, badatelsky orientované vyu ování, STEM, STEAM
Učebnice chemie pro základní školy: využívání a analýza vybraných strukturních komponentů
Vojíř, Karel ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Klečková, Marta (oponent) ; Kmeťová, Jarmila (oponent)
Učebnice jsou učební pomůckou sloužící ve vzdělávacím procesu k celé řadě účelů. Kromě žáků pracují s učebnicemi i učitelé, pro které díky komplexnímu výběru a transformaci učiva představují nejkonkrétnější podobu zamýšleného kurikula. Učebnice tak mohou mít značný vliv na podobu vzdělávání. Ve výuce chemie na základních školách ale prozatím této oblasti nebyla věnována systematická výzkumná pozornost. Cílem této práce bylo zmapovat problematiku učebnic chemie pro základní školy. Pro zasazení problematiky do širšího kontextu byla provedena systematická rešerše odborných publikací věnovaných výzkumu učebnic přírodních věd. Zmapováno bylo i vydávání učebnic chemie po roce 1989 v kontextu změn státního kurikula pro základní školy. Možný vliv učebnic je podmíněn jak jejich zpracováním, tak i jejich využíváním. Bylo proto provedeno dotazníkové šetření na náhodném vzorku 387 učitelů z 370 základních škol. Tento vzorek umožňuje zobecnění na všechny základní školy, respektive všechny na nich učící učitele chemie v Česku. Bylo zjišťováno, které učebnice jsou využívány, jak jsou vybírány, jak je učitelé hodnotí a využívají včetně zaměření na konkrétní strukturní komponenty. Bylo zjištěno, že v Česku jsou běžně využívány čtyři řady učebnic chemie pro základní školy, z nichž ale pouze dvě byly publikovány v...
Možnosti využití školních pokusů k rozvoji přírodovědné gramotnosti a pregramotnosti v preprimárním a primárním vzdělávání
Vanišová, Barbora ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Bílek, Martin (oponent)
Hlavní náplní této diplomové práce je zjistit, jak učitelé podle jejich mínění přistupují v primárním a preprimárním stupni vzdělávání k zařazování přírodovědných pokusů do výuky, jaké jsou na zařazování pokusů do výuky ve školách podmínky a jak na pokusy reagují žáci. V teoretické části se v práci zabývám analýzou informací týkajících se přírodovědných pokusů a jejich zařazením v kurikulárním rámci. V empirické části práce obsahuje postupy získávání dat pomocí rozhovorů s učiteli a dotazníkového hodnocení samotných pokusů žáky a jejich vyhodnocení. KLÍČOVÁ SLOVA: Přírodovědná gramotnost, přírodovědná pregramotnost, školní experiment
Schopnost nastupujících studentů učitelství provádět chemické výpočty
Frolíková, Markéta ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Chroustová, Kateřina (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tím, s jakými schopnostmi přicházejí studenti na Pedagogickou fakultu Univerzity Karlovy na katedru chemie a didaktiky chemie a také jak se jejich schopnosti zlepší po absolvování kurzu Chemické výpočty a to konkrétně v zimním semestru v akademickém roce 2020/2021. Začátek práce, konkrétně teoretická východiska této práce, se zabývají výzkumy týkajících se chemických výpočtů, kde se řeší, s čím například při jejich řešení mají studenti problém. Dále obsahem teoretické části je postavení chemických výpočtů v kurikulárních dokumentech (RVP ZV, RVP G a RVP SOV) a také jak se k nim staví přímo na základních a středních školách. Výzkumná část se zaměřuje na schopnost studentů řešit po střední škole chemické výpočty. Zjišťování jejich schopnosti bylo pomocí vstupních testů. Zkoumána byla nejen jejich úspěšnost, ale také příčiny úspěšnosti či naopak neúspěšnosti. V další části výzkumu byl studentům zadán obdobný výstupní test po absolvování kurzu Chemické výpočty, který nám dal informace, zdali se studenti díky kurzu zlepšili v řešení chemických výpočtů. Všechny další informace pro tento výzkum byly zjištěny a doplněny pomocí polostrukturovaných rozhovorů s vybranými studenty. Z výsledků vyplývá, že studenti mají po absolvování střední školy odlišné schopnosti v řešení...
Efektivita uplatnění principu převrácené třídy v kurzu Chemické výpočty
Horáková, Adéla ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Chroustová, Kateřina (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá efektivitou principu převrácené třídy v kurzu Chemické výpočty uskutečněném v zimním semestru na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v akademickém roce 2020/2021 na katedře chemie a didaktiky chemie. Na začátku této práce jsou chemické výpočty zařazeny do systému chemického vzdělávání a popsány tak, jak se vyskytují ve vybraných učebnicích pro základní a střední školy. Definován je samotný princip převrácené třídy a zhodnocen na základě dostupné literatury. Výzkumná část se zaměřuje na studentské postoje k principu převrácené třídy aplikované na kurz Chemické výpočty získané pomocí dotazníku IMI (Intrinsic Motivation Inventory) a následných rozhovorů s vybranými studenty. Zkoumán je také vliv vstupních znalostí na jejich postoje k tomuto principu. Současně je sledován studentský výběr materiálů při samostudiu - typy a jejich množství. Z výsledků vyplývá, že princip převrácené třídy je pro kurz Chemické výpočty vhodným přístupem, studentům v drtivé většině vyhovuje. Videa se ze studentského pohledu jeví jako ideální zdroj pro přípravu.
Faktory ovlivňující rozhodnutí studentů nastoupit do programu učitelství chemie
Špísová, Klára ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Bílek, Martin (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá zjištěním motivačních faktorů, které vedou studenty k rozhodnutí stát se učitelem chemie. Teoretická část se nejprve věnuje výběru povolání vědce, zaměřuje se na faktory ovlivňující kariérové rozhodování u žáků a na výběr povolání v přírodních vědách. Dále představuje české i zahraniční výzkumy a publikace, které se zabývají tématikou motivace k učitelství (chemie). Výzkumná část se věnuje sběru a analýze dat, ke kterému byl použit dotazník FIT-Choice Scale. Ten byl nejprve přeložen do českého jazyka. Výzkumu se zúčastnilo celkem 98 studentů učitelství chemie z 8 vysokých škol. Výsledky ukazují, že mezi nejdůležitější faktory ovlivňující rozhodnutí studovat učitelství chemie je práce s dětmi a žáky (adolescenty) a zároveň formování jejich budoucnosti. Mezi další důležité faktory patří vnímání vlastních schopností týkající se vyučování, osobní zaujetí o povolání, představa stability práce, snaha přispět společnosti a předchozí zkušenosti s učením a vyučováním. Naopak nejmenší vliv na volbu učitelského povolání je možnost záložní kariéry. Závěr práce je věnován návrhu, jak zvýšit zájem uchazečů o studium.
Analýza vizuálních reprezentací zařazených v tematickém celku Organické sloučeniny v učebnicích chemie pro základní školy
Chlumecká, Lenka ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Vojíř, Karel (oponent)
Předkládaná bakalářská práce je zaměřena na analýzu vizuálních komponentů v tématech spadajících do tematického celku Organické sloučeniny v učebnicích chemie základních škol s aktuálně platnou schvalovací doložkou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. V první části se autorka zabývá teorií, validací, vývojem a výzkumem učebnic. V dalších částech se přes cíle a metody dostává až k výsledkům a závěrečnému hodnocení. Cílem této práce bylo porovnání daných učebnic chemie z hlediska vizuálií a přechodů mezi úrovněmi reprezentací jednotlivých komponentů. Analýza byla provedena dle upravené metody N. Zupanc umožňující objektivní komparaci učebnic a vybraných kapitol mezi sebou i samostatně. Mezi kvalitněji didakticky zpracované učebnice patří ty, které byly vydány po zavedení současného kurikula, tedy konkrétně obě učebnice nakladatelství Nová Škola a Fraus. Rozdíly mezi učebnicemi, které vydala tato dvě nakladatelství, jsou spíše na úrovni jednotlivých kapitol, podkapitol a přechodů mezi vizuáliemi než v učebnicích jako celku. Menší kvalitu didaktického zpracování vykazují učebnice nakladatelství Prodos a Fortuna. Sledování přechodů mezi vizuáliemi na jednotlivých úrovních je nezbytné kvůli názornosti a lepšímu pochopení chemických jevů žáky. Výsledek této práce, který je...
Poznatky o výuce chemie získané v době COVID-19
Hamerská, Lucie ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Beneš, Pavel (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá tématem distanční výuky a jejím pojetím učiteli chemie v době pandemie COVID-19. V teoretické části je stručně charakterizováno učitelovo pojetí výuky a jeho dílčí složky, distanční forma výuky, její vývoj, principy a efektivita. Následně je pozornost věnována aktuální situaci ohledně distančního vzdělávání během pandemie a konkrétně zaměření na výuku chemie. Pro výuku chemie jakožto předmětu, jehož součástí jsou nejen teoretické, ale i praktické znalosti, představoval přechod na distanční formu velkou výzvu. Každý učitel se jí chopil jinak. Cílem práce je zmapovat a představit přístupy několika učitelů k distanční výuce chemie, podmínky pro distanční výuku, jak na straně učitelů, tak na straně žáků, a zkušenosti s takto pojatou výukou. Výzkumného šetření formou rozhovoru se zúčastnilo 16 respondentů. Otázky se týkaly tří hlavních oblastí, a to technické realizace distanční výuky, pedagogických aspektů ve výuce a vlivu distanční výuky na vzdělávací obsah. Výpovědi byly analyzovány pomocí metody otevřeného kódování. Ze zjištění vyplývá, že na úrovni učitelů i škol bylo přistoupeno k organizaci výuky v distanční podobě různým způsobem. I když distanční forma výuky přinesla řadu komplikací, nabídla učitelům prostor pro změnu v přístupu k jednotlivým aspektům výuky....

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 72 záznamů.   začátekpředchozí25 - 34dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.