Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 107 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Kritické zhodnocení psychoanalytických přístupů k řeckému náboženství
Maľová, Anna ; Chlup, Radek (vedoucí práce) ; Halík, Tomáš (oponent)
Tato práce pojednává o dvou psychoanalytických výkladech řeckých mýtů. Au- torem prvního výkladu je Richard Caldwell, který ve své knize The Origin of the Gods předkládá psychoanalytickou interpretaci řeckých teogonických mýtů. Autorem dru- hého výkladu je Philip E. Slater, který se ve své knize The Glory of Hera zabývá řeckou rodinou a jejím vlivem na řecké mýty. Caldwellův výklad se více drží klasické psycho- analýzy, zatímco Slater se spíše zabývá konkrétním schématem řecké rodiny, na které ovšem nahlíží psychoanalyticky. Klíčová slova: psychoanalýza, řecká mytologie, řečtí bohové, řecké náboženství, psychoanalytické interpretace.
Smrt a zásvětí v náboženských představách a praxi obyvatel starověké Etrurie
Farkačová, Zuzana ; Antalík, Dalibor (vedoucí práce) ; Chlup, Radek (oponent)
Cílem práce je na základě analýzy pramenů písemného i ikonografického charakteru popsat eschatologické představy Etrusků a s nimi související kultickou praxi. Práce postupně popisuje rituály v pořadí, ve kterém následovaly bezprostředně po úmrtí člověka. S tím souvisí také možné představení posvátného dramatu na počest zesnulého. Dále je zde věnována pozornost rituálům, které byly údajně zaznamenány v posvátných knihách, a které umožňovaly zbožštění duší zesnulých. V této souvislosti se u Etrusků potvrzuje konání lidské oběti. V druhé části se pak práce věnuje etruským představám o cestě do zásvětí a zásvětí jako takovému. Probrána je zde také etruská démonologie popisující celou řadu postav, včetně podsvětních vládců.
Buddhistická mantra a Sútra srdce
Langrová, Eva ; Holba, Jiří (vedoucí práce) ; Chlup, Radek (oponent)
Hlavní osnovou práce je téma náboženského jazyka z pohledu religionistické reflexe. Práce rozebírá konkrétní náboženské promluvy, v tomto případě buddhistické mantry. Nastiňuje kontext vzniku manter ve védském náboženství a jejich následný vývoj na poli mahájánového a tantrického buddhismu. Zkoumá mantru jakožto součást buddhistické teorie (mantra jako součást textu) i buddhistické praxe (mantra jako součást rituálu). Cílem práce je odpovědět na otázku, zda-li je vůbec možné určit přesný význam jednotlivých manter a do jaké míry je lze přeložit z původního sanskrtu. Detailní pozornost je věnována vrcholnému textu mahájánového buddhismu Sútře srdce a její závěrečné mantře gaté gaté páragaté párasamgaté bódhi sváhá. Klíčová slova: buddhismus, mahájánový buddhismus, Sútra srdce, mantra, rituální jazyk
Yihetuan 義和團: Domobrana za spravedlivou věc jako náboženské hnutí
Ivan, Robert ; Olivová, Lucie (vedoucí práce) ; Chlup, Radek (oponent)
Bakalářská práce pojednává z religionistické perspektivy o tzv. postání Boxerů, které r. 1900 zachvátilo severní Čínu. Shrnuje stručně stav bádání a vymezuje se proti názorům, že Boxeři byli tajným protivládním hnutím napojeným na sektu Bílého lotosu, nebo nacionalistickým hnutím bojujícím proti cizincům a tlaku imperialismu. Zažité označení Boxeři odkazuje k hnutí Yihetuan 義和 團. V práci je však užíván překlad názvu Domobrana za spravedlivou věc, neboť ten lépe reflektuje cíle a postoje hnutí než označení Boxeři. Cílem argumentace je ukázat, že Domobrana byla lidovým náboženským hnutím, které bylo ze své podstaty loajalistické a bojovalo především proti křesťanství, které vnímalo jako ohrožení sociální struktury. Práce zkoumá různé aspekty hnutí, jako jsou posedlost a rituály nezranitelnosti, i příčiny negativních postojů ke křesťanství. Zasazuje hnutí do širšího socio- kulturního kontextu a ukazuje, že kulturu tradiční Číny nelze plně pochopit bez znalosti náboženství. V práci je proto také kladen důraz na opravení zkreslených představ o čínských náboženstvích a dynastii Qing (1644-1911). Konfrontuje některé zažité předsudky, jako pověrčivost a zaostalost císařské Číny, a snaží se ukázat smysluplnost náboženského vnímání světa a rituálů.
Zpracování biblického mýtu o stvoření ve spisech Corpus hermeticum a u Filóna Alexandrijského a jejich vzájemné srovnání
Čapek, Martin ; Chlup, Radek (vedoucí práce) ; Lyčka, Milan (oponent)
AbstraktAbstraktAbstraktAbstrakt: Tato práce se zabývá zpracováním biblické kosmogonie vylíčené v prvních dvou kapitolách Genese, v hermetických spisech Corpus hermeticum I (=Poimandrés), Corpus hermeticum III (= Posvátná řeč) a v díle De opificio mundi ("O stvoření světa") z pera židovského filosofa Filóna Alexandrijského. Všichni tři autoři sdílí stejná východiska, jimiž jsou jim Bible v řeckém překladu (Septuaginta) a soudobá řecká filosofie, zejm. stoicismus a (středo)platonismus. Přestože všichni usilují o vytvoření jakéhosi univerzálního nábožensko-filosofického systému, každý k němu dospívá jiným způsobem. Hermetici si z biblického textu vybírají pouze ty prvky, které jim připadají nejvíce abstraktní a univerzální, a neváhají k nim přidávat mnoho vlastních myšlenek a upravit text tak, aby zněl vědečtěji a filosofičtěji, než původní biblický mýtus. Filón se také snaží o určitý univerzální systém, postupuje však opačně a všechny specificky židovské prvky, které hermetici ignorují, se snaží naplnit univerzálním filosofickým obsahem. Kromě toho lze ze srovnání obou textů vysledovat různé naukové rozdíly, jako např. větší důraz na boží transcendenci a pozitivnější zhodnocení kosmu u Filóna. Klíčová slovaKlíčová slovaKlíčová slovaKlíčová slova: hermetismus, judaismus, Corpus hermeticum, Filón Alexandrijský.
Navajo Ritual Healing
Galovič, Roman ; Chlup, Radek (vedoucí práce) ; Kozák, Jan (oponent)
V tejto práci sa zaoberám dvoma liečebnými tradíciami z navažského prostredia, konkrétne tradičnou rituálnou liečbou a peyotovou liečbou Native American Church. Tie predstavujem v troch rozmeroch, keď postupne sledujem kozmologický rámec, spoločenskú organizáciu, a konkrétny príklad rituálu. V jadre mojej práce je model mriežky a skupiny od Mary Douglasovej, keď sledujem práve korelácie medzi kozmologickými predstavami a sociálnymi štruktúrami a spôsoby, akými sa ustanovujú v rituáli. Týmto spôsobom poukazujem ako kolonialistický útlak oslabil komunitné väzby a vytvoril pôdu, v ktorom sa začal rozrastať Native American Church v navažskom prostredí, pretože dokázal ponúknuť existenciálne odpovede práve pre život v takto bezútešnom priestore. To ale neznamená, že by kolonializmus vykorenil navažskú tradičnú liečbu, a obidve tradície existujú naďalej bok po boku a sú často kombinované jednotlivými pacientkami a pacientmi. Ponúkam možnosť výkladu tejto liečebnej plurality, keď prepájam model Mary Douglasovej s určitými tradičnými navažskými predstavami a psychologickými úvahami Friedricha Nietzscheho. Takto by každá osoba bola permanentne situovaná v spoločensky a fenomenologicky rôznorodom priestore, kde by jednotlivé liečebné tradície liečili v ľuďoch odlišné "sociálne ja". Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Ancient Egyptian Mythological Narratives. Structural Interpretation of the Tale of Two Brothers, Tale of the Doomed Prince, the Astarte Papyrus, the Osirian Cycle and the Anat Myth
Pehal, Martin ; Chlup, Radek (vedoucí práce) ; Spalinger, Anthony John (oponent) ; Stauder, Andreas (oponent)
is study is composed of two units: manuscript of the author's publication Interpreting Ancient Egyptian Narratives: A Structural Analysis of the Tale of Two Brothers, the Anat Myth, the Osirian Cycle, and the Astarte Papyrus (Nouvelles études orientales, Bruxelles-Fernelmont: EME, 2014) and an additonal chapter entitled Accommodating Ambivalence: Case of the Doomed Prince and His Dog, which follows directly a er the Index of the first unit and which extends the applied methodology to yet another New Kingdom mythological narrative, the so-called Tale of the Doomed Prince. Methodologically, the author follows the neo-structuralist approach. Both studies explain the strong configurational character of ancient Egyptian (mythological) thought which has the ability to connect various ontological levels of human experience with the surrounding world into complex synchronic structures. ese symbolical systems are shown to be mediating between the various cultural paradoxes which were inherent to ancient Egyptian society. Axial role in this process is a ributed to the institution of positional kingship represented by the Pharaoh. Its transformative function is also put into relation to the special status of female characters who are shown to play the part of the "powerful powerless ones" further personifying...
"Je-li mysl klidná a qi 氣 dobře řízené..." Vnitřní kultivace v 內業 Neiye a ve 想爾注 Xiang'er zhu v kontextu debaty o raném taoismu
Tichá, Markéta ; Chlup, Radek (vedoucí práce) ; Lomová, Olga (oponent)
Diplomová práce se zabývá tematikou raného taoismu. Vychází ze současného stavu badatelské debaty o uchopení raných podob taoismu. Badatelé se většinou shodují na tom, že původní dělení na ranější taoistickou filosofii (daojia) a pozdější taoistické náboženství (daojiao) nemá opodstatnění a začínají zkoumat, jak rozumět návaznostem mezi myšlenkami a praxí, které zachycují taoistické texty různých období. Doposud se zabývali podrobnějším zkoumáním předhanských a raněhanských taoistických textů (období zhruba do přelomu křesťanského letopočtu) a jejich vztahů. Výsledkem dosavadního bádání je zjištění, že základní osnovou jednotné taoistické tradice je specifická praxe vnitřní kultivace a s ní spjatá kosmologie. Dále předpokládají, že tato praxe také spojuje předhanský a raněhanský taoismus s jeho pozdějšími podobami (konec 2. stol. a dále). Zdá se však, že se v tomto ohledu zatím nikdo nevěnoval podrobnějšímu zkoumání příslušných textů. Srovnávám proto pojetí vnitřní kultivace v kapitole Neiye ze sbírky Guanzi (4./3. stol. př. n. l.) a v komentáři Xiang'er k textu Laozi (2./3. stol.) s cílem zjistit, zda je tento předpoklad odůvodněný pro dobu prvních historicky doložených taoistických organizací. Dospěla jsem k závěru, že ačkoli texty od sebe dělí několik staletí a pravděpodobně různé sociální zasazení, míra...
Pentekostalismus v České republice
Exnerová, Helena ; Chlup, Radek (vedoucí práce) ; Vojtíšek, Zdeněk (oponent)
Tato práce se zabývá relativně mladým, ale dynamickým směrem křesťanství - pentekostalismem, zvláště jeho nejmladší, v České republice velmi populární variantou - neocharismatickým hnutím. Práce je členěna do tří kapitol. První kapitola se věnuje historickému vývoji pentekostálního hnutí ve světě a v České republice. Druhá část představuje konkrétní pentekostální společenství: církev Oázu. Dále se tato kapitola zabývá dogmatikou, antropologií, antropogenezí, procesem obrácení a neocharismatickou teologií. Třetí části analyzuje a interpretuje výsledky mého dvouměsíčního pozorování církve Oázy, kterou jsem si vybrala za reprezentanta pentekostální zbožnosti, abych byla s to na praktickém příkladu ukázat zvláštnosti této spirituality; konkrétně se tato kapitola bude soustředit na popis této skupiny, její rituální projevy, pentekostální modlitbu, postavu charismatického vůdce, sociální vazby uvnitř společenství a chování směrem k nečlenům. Cílem této práce je uchopení fenoménu pentekostalismu na území České republiky, vysvětlení jeho dějinného vývoje, specifik, kladů i záporů.
Formy islámu v Turecku 21. století mezi univerzitními studenty
Vlková, Karolina ; Chlup, Radek (vedoucí práce) ; Halík, Tomáš (oponent)
Díky prvnímu tureckému prezidentovi Kemalu Atatürkovi Turecko změnilo svou tvář a to se odrazilo i na islámu. V dnešní době již islám není tureckým státním náboženstvím, ani turecká legislativa už neodpovídá šaríi. Odrazilo se to i na formách islámu. Lze to vidět na oblečení žen. To co bylo dříve (nebo dosud je v jiných zemích) považováno za absolutní, v Turecku se stává relativním. Mým úkolem je prozkoumat nakolik tyto představy odpovídají reálnému stavu islámu v Turecku. Vzhledem k tomu, že zkoumat celkový stav islámu v Turecku je na rozsah práce příliš obsáhlé téma, zaměřím se na univerzitní studenty. Mám totiž za to, že na této oblasti lze nejlépe určit směr, jakým se islám bude vyvíjet v přístí generaci. Jsou zde nejpatrnější vlivy jak globalizační a další, tak zároveň je nejpatrnější i vliv nacionalistických a tradičních proudů. Chtěla bych přesněji určit jak se studenti staví nejenom k islámu a muslimských povinnostem, ale i k vnějšímu, západnímu světu. Provedla jsem terénní výzkum, abych se k tomu dobrala. Metodou jsou interview s různými studenty z různých univerzit. Kromě toho jsem prováděla pozorování denních praktik studentů. A samozřejmě vlastní komentáře studentů k jejich náboženské aktivitě/pasivitě. Vyšlo najevo, že existuje "turecký islám", na němž jsou patrné vlivy nacionalistické...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 107 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
3 Chlup, Rudolf
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.