Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 210 záznamů.  začátekpředchozí195 - 204další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Jazykové prostředky v kázáních současných kazatelů Evangelické církve metodistické v České republice
Červeňáková, Anna ; Chejnová, Pavla (oponent) ; Mališ, Otakar (vedoucí práce)
Předkládaná diplomová práce se zabývá lingvistickou analýzou náhodně vybraných kázání současných metodistických kazatelů v České republice. Na základě dat získaných z přepisu zvukových nahrávek popisuje a komentuje jazykové prostředky, které kazatelé ve svých kázáních používají. Zjišťuje úroveň kazatelského projevu a přístupnost kázání pravidelným i náhodným posluchačům. Má přispět nejen k poznání současné české (protestantské) homiletiky, ale také ke zkvalitnění rétoriky kazatelů.
Procvičování slovesných tvarů při výuce češtiny pro cizince
Kratochvílová, Marie ; Chejnová, Pavla (oponent) ; Janovec, Ladislav (vedoucí práce)
Práce se věnuje morfologickým cvičením v češtině pro cizince, především pak konjugaci sloves. Mapuje, která cvičení se při výuce češtiny jako cizího jazyka v morfologii užívají, ukazuje, které úlohy je vhodnější zařadit pro začáteční nácvik jazykového jevu, které lze naopak použít při procvičování nebo k zopakování látky. Ve výuce konjugace sloves v češtině nevyužíváme pouze cvičení doplňovací, substituční, navazovací, do výuky lze zařadit množství jazykových her, aktivit, jež se svým charakterem blíží různým přirozeným komunikačním situacím. Na konkrétních cvičeních je zde předvedeno, jak co nelépe procvičit určité jazykové jevy. V teoretické části jsou naznačeny faktory, jež ovlivňují výběr úloh, představeny nej frekventovanější typy cvičení, jichž se ve výuce cizího jazyka využívá. Praktická část se okrajově věnuje substantivům - kategoriím čísla, rodu a životnosti, neboť tyto se ve větší míře dotýkají problematiky slovesných tvarů. V praktické části, členěné do kapitol dle jednotlivých aspektů výuky slovesných tvarů (Prézens, Préteritum, Futurum, Kondicionál, Imperativ), nalezneme množství konkrétních cvičení, s komentářem hodnotícím jejich využití ve výuce češtiny pro cizmce.
Neverbální komunikace účastníků televizních talkshow
Honzáková, Veronika ; Chejnová, Pavla (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent)
Bakalářská práce pojednává o neverbálních prostředcích komunikace užívaných účastníky talkshow. Zaměřila jsem se na moderátora a hosty late night show České televize Uvolněte se, prosím. V teoretické části práce definuje neverbální komunikaci, dále pak pojednává o klasifikaci a popisu neřečových jevů. V praktické části se zabývám interpretací konkrétních mimoslovních jevů, jejich záměmostí či bezděčností, záměrem produktora a působením na recipienta pořadu. V této práci jsem se snažila poukázat na propojenost verbální a neverbální složky a použití rozdílných nonverbálních prostředků moderátora v závislosti na věku a pohlaví hosta.
Jazyková analýza reklamních textů z hlediska věkové kategorie recipientů
Krajčová, Lenka ; Holanová, Radka (oponent) ; Chejnová, Pavla (vedoucí práce)
Ve své práci se zabývám reklamami a jejich strategiemi z hlediska věku recipienta. Zaměřila jsem se na reklamy komerční, a to reklamy televizní a reklamy tištěné v časopisech a novinách. Hodnotila jsem manipulační strategie zaměřené na jednotlivé věkové kategorie a užité verbální a neverbální prostředky v reklamách. Příklady zmíněných jevů jsem prakticky ukázala na doložených reklamách. Typologii reklamy jsem v jednotlivých kapitolách rozdělila z hlediska daného produktu a z hlediska věku adresáta. V této práci jsem se snažila poukázat na hlavní rozdíly v manipulační strategii a rozdíly užívaných prostředků v různých věkových kategoriích.
Netradiční metody a formy práce ve výuce českého jazyka na základní škole
Štěpáník, Stanislav ; Bušová, Lucie (vedoucí práce) ; Chejnová, Pavla (oponent)
Diplomová práce Netradiční metody a formy práce ve výuce českého jazyka na 2. stupni ZS na jedné straně vymezuje tradiční metody a formy práce, které jsou ve vyučování češtině na 2. stupni základních škol používány, a na straně druhé definuje a popisuje netradiční metody a formy práce, jež jsou v praktické výuce používány spíše výjimečně. Skutečný stav v našich školách, jak ho vidí žáci a učitelé, ověřuje sonda provedená v základních školách a víceletých gymnáziích. Součástí práce je také konfrontace používaných metod a forem práce ve vyučování angličtině jako mateřskému jazyku ve školách ve Spojeném království a vyučování angličtině jako jazyku cizímu v českých školách. Praktická část pak obsahuje návrhy konkrétních netradičních aktivit pro reálnou výuku.
Pragmatická a stylistická analýza slavnostních projevů na svatbách
Horejšová, Jiřina ; Janovec, Ladislav (vedoucí práce) ; Chejnová, Pavla (oponent)
Diplomová práce se zabývá slavnostními svatebními projevy na svatbách, a to z hlediska jazykového se zřetelem k pragmatickým aspektům. Cílem je formulovat typické znaky slavnostních projevů na svatbách na základě stylistické a pragmatické analýzy. Výchozí materiál pro analýzu tvoří celkem 30 projevů (15 občanských a 15 církevních), ze kterých jsou též čerpány ukázky a které jsou součástí přílohy. Práce je rozdělena do čtyř kapitol. V první kapitole s názvem Projev se zabýváme charakteristikou slavnostních projevů na svatbách a také strukturou obřadu (jak civilního, tak církevního). Druhá kapitola Obřad občanský a církevní nastiňuje, jak je instituce manželství chápána zákony ČR a hovoří obecně o svatebním obřadu civilním a církevním. Následující kapitola Pragmatická a stylistická analýza obsahuje rozbory všech nashromážděných ukázek. V pragmatické analýze je kladen důraz na tematickou stránku projevů, je nastíněna i osobnost mluvčího a jeho záměr. Stylistická analýza je prováděna po jednotlivých rovinách - foneticko-fonologické, morfologické, lexikální a syntaktické. V poslední, čtvrté kapitole Charakteristické obecné rysy svatebních projevů pak dochází k formulaci závěrů, k nimž jsme dospěli na základě analýz. Zabýváme se v ní také klišé, jakožto konstitutivním faktorem těchto projevů a označením instituce...
Kritéria a způsoby hodnocení ve výuce slohu
Černá, Martina ; Bušová, Lucie (vedoucí práce) ; Chejnová, Pavla (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem hodnocení, jeho specifičností v hodinách slohové výchovy. Zaměřuje se na psané projevy žáků, zkoumá způsoby a kritéria hodnocení kontrolních slohových prací. Vychází z analýzy opravených slohových prací žáků a z dotazníkového šetření. Vyhodnocuje v praxi využívané způsoby hodnocení, navrhuje možný systém označování chyb, vhodné kriteriální hodnocení, uvádí seznam možných kritérií. Navrhuje některé možné způsoby, jak naučit pracovat žáky s kritérii hodnocení a s vlastní chybou.
Specifika komunikace žen (na materiálu diskuzních webů)
Čiháková, Sandra ; Chejnová, Pavla (oponent) ; Janovec, Ladislav (vedoucí práce)
Tato práce je zaměřena na sociolingvistickou, pragmatickou a stylistickou analýzu textů z webové stránky www.beremese.cz určené primárně pro ženy. Internetové komunikace (chaty, diskuzní fóra apod.) vykazují přirozenější užívání jazyka, jde často o spontánně vytvořené texty. Zároveň se i uživatelky, které na tomto webu mezi sebou komunikují, chovají určitým způsobem, který je specifický právě pro ženskou komunikaci. Tato práce analyzuje a charakterizuje nejen způsob komunikace uživatelek, ale také jejich vztahy, které se manifestují právě ve vybraných textech.
Pragmatická analýza simulovaných rozhovorů na Lince bezpečí
Houšková, Jana ; Janovec, Ladislav (oponent) ; Chejnová, Pavla (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá pragmatickou a stylistickou analýzou simulovaných rozhovorů Linky bezpečí pro děti a mládež (LB). V rámci této pražské telefonické krizové linky byl mapován a hodnocen mluvený projev. V první části je podáván výklad psychologických pojmů, jako je krize, krizová intervence, které jsou pro pochopení jazykové analýzy nezbytné a souhrn všech možných proměnných, které mohou mít na jazykový projev a pracovníka LB vliv. Jedná se o specifikum telefonické komunikace a o dorozumívání s mladým člověkem v obtížné životní situaci. Na základě nahrávek cvičných hovorů na LB je provedena analýza, zhodnocení a uplatnění psychologických a jazykových strategií (mluvních aktů) při práci s volajícím mladšího věku. Klasifikace takto získaných dat umožňuje efektivnější způsob předání zkušeností v pozdějším didaktickém využití nejen pro další vzdělávání pracovníků, ale i ve školách. Práce dokazuje vysokou individuálnost a variabilitu projevů všech pracovníků LB navzdory jejímu institucionalizovanému pojetí a jednotným principům telefonní krizové intervence.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 210 záznamů.   začátekpředchozí195 - 204další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.