Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 213 záznamů.  začátekpředchozí194 - 203další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Děti s extrémní poruchou chování a výchova
Ptáčková, Lucie ; Krykorková, Hana (oponent) ; Vítečková, Michaela (vedoucí práce)
Diplomová práce má povahu teoretické studie a je rozdělena do devíti hlavních kapitol. První z nich nás seznamuje s problematikou poruch chování, a to z důvodu snadnějšího pochopení a ukotvení samotného pojmu extrémní poruchy chování, který je dále vysvětlen. Ve druhé kapitole je vysvětlena problematika psychického vývoje a jeho možné narušení v průběhu socializačního procesu jedince. Pozornost je také věnována rodiči, jako vzoru dítěte v průběhu socializace. Třetí kapitola je zaměřena na význam rodinného prostředí pro dítě a na jeho možné dysfunkce. Čtvrtá kapitola nás seznamuje s pojmem výchova, která probíhala v rodinách dětí s extrémní poruchou chování, na problematiku citové výchovy v návaznosti na problematiku rodinné interakce. V páté kapitole jsou popsány diagnostické aspekty extrémní poruchy chování. Šestá kapitola vysvětluje její funkční aspekty. Další, sedmá kapitola je věnována problematice legislativy. To znamená, za jakých podmínek tyto děti můžeme potrestat, jaká opatření mohou být nařízena a v neposlední řadě je zde popsán a vysvětlen zákon o soudnictví ve věcech mládeže spolu se zákonem o výkonu ÚV a OV ve školských zařízeních. Následující kapitola se zabývá samotným výchovným ústavem, jeho strukturou a fungováním. V jedné z podkapitol je popsáno oddělení extrémní poruchy chování (EPCHO)....
Vliv zdravé a resilientní rodiny na rozvoj dítěte
Chomínová, Barbora ; Krykorková, Hana (oponent) ; Vítečková, Michaela (vedoucí práce)
V diplomové práci je hlavní důraz kladen na zdravou a resilientní rodinu a na její zásadní význam pro rozvoj osobnosti dítěte. Problematika působení rodičů na dítě stojí v popředí zájmu a prolíná se celou prací. Na pozadí systémového přístupu k rodině je nejdříve charakterizován rodinný systém a jeho jednotlivé subsystémy. Nastíněny jsou také probíhající interakce a vztahy v rodině. Další kapitola je zaměřena na proměny a vývoj rodiny v čase. Je zde popisována současná rodina a její vliv na optimální vývoj dítěte. Zároveň je také uveden rodinný životní cyklus a jeho jednotlivé fáze. Po tomto nezbytném teoretickém základě, následuje již konkrétnější objasnění problematiky zdravého rodinného fungování a konceptu funkční rodiny. Zdůrazněno je pozitivní působení rodičů na rozvoj dítěte a na uspokojování jeho potřeb. Významnou částí práce je rovněž kapitola o resilienci rodiny. Kromě vymezení pojmu jsou zde uvedeny základní historické souvislosti a faktory mající na odolnost rodiny vliv. V jednom z oddílů je také nastíněn model rodinné resilience a jeho komentář. Dále je zamýšleno nad odolností dítěte a nad tím, jak ji může rodina a další činitelé ovlivňovat. Závěrečnou kapitolu tvoří dvě případové studie. Jedna ukazuje, jaký vliv má nefunkční rodina a nepříznivé životní podmínky na rozvoj dítěte a druhá se již...
Rozvoj učební kompetence jako předpoklad dalšího budoucího vzdělávání
Fakherová, Kateřina ; Krykorková, Hana (vedoucí práce) ; Pelikán, Jiří (oponent)
Rámcové vzdělávací programy, které vstoupily v českém školství v platnost, vycházejí z nové strategie vzdělávání, která zdůrazňuje klíčové kompetence, jejich provázanost se vzdělávacím obsahem a uplatnění získaných vědomostí a dovedností v praktickém životě. Vycházejí z koncepce celoživotního učení. Zůstává základní otázka, umí si český učitel poradit s novým způsobem výuky, jehož výstupem má být rozvoj jednotlivých kompetencí? Existují nástroje k tomu, aby učitelé směřovali k rozvoji celé dětské bytosti a ta později mohla směřovat k celoživotnímu vzdělávání?
Úroveň kognitivních schopností klientů v Domově pro seniory Zahradní Město
Fördösová, Martina ; Poláčková, Věra (vedoucí práce) ; Krykorková, Hana (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou úrovně kognitivních schopností klientů v Domově pro seniory Zahradní Město. Jejím cílem je zmapovat poznávací schopnosti klientů v konkrétním zařízení, nastínit možnosti jejich udržení v zájmu zachování soběstačnosti a navrhnout opatření, která by pomohla zkvalitnit péči o klienty z hlediska podpory těchto schopností. V celé práci je zdůrazněna nezbytnost individuálního přístupu a nutnost vzájemné výměny informací mezi všemi, kteří o klienta pečují. Teoretická část shrnuje poznatky týkající se stáří, změn ve stáří a kognitivních schopností u seniorů. Dále se zabývá problematikou poruch těchto schopností (mírná kognitivní porucha a onemocnění demence) a uvádí možnosti jejich hodnocení, trénování, rozvoje, podpory a rehabilitace. Empirická část práce se zaměřuje konkrétně na Domov pro seniory Zahradní Město. Popisuje činnosti a aktivity, které seniorům zařízení nabízí pro podporu jejich kognitivních schopností, a z tohoto hlediska jsou následně uvedena některá doporučení. Práci doplňují kasuistiky uvedené v příloze. Text může sloužit jako pomůcka pro zkvalitnění péče o klienty v Domově pro seniory Zahradní Město.
Osobnost žáka s chronickým onemocněním a možnosti jeho rozvoje v kognitivní a metakognitivní oblasti
Lukschová, Kateřina ; Chrdlová, Michaela (oponent) ; Krykorková, Hana (vedoucí práce)
Diplomová práce pojednává o žákovi s chronickým onemocněním a odrazu jeho onemocnění v oblasti poznávání, reflexe a učení. V první části definujeme pojem chronického onemocnění a nastiňujeme klasifikaci chronických onemocnění a jejich charakteristiky, zabýváme se vlivem onemocnění na psychiku dítěte a specifiky, která jsou spojena s chronickým onemocněním žáka v prostředí školy a následně věnujeme pozornost problematice osobnosti žáka s chronickým onemocněním v kontextu poznávání a učení. V empirické části se snažíme nalézt charakteristické prvky v oblasti učebních stylů těchto žáků.
Využití metakognitivních postupů v poznávacím a osobnostním rozvoji žáka
Zemanová, Lenka ; Pelikán, Jiří (oponent) ; Krykorková, Hana (vedoucí práce)
Text diplomové práce je zaměřen na téma možností využití metakognitivních postupů v poznávacím a osobnostním rozvoji žáka. Práce obsahuje teoretické poznatky z dané problematiky a empirické šetření v nácviku záznamu z učení jako jedné z metakognitivních strategií, jejímž prostřednictvím lze žáka směřovat k osvojení vhodných učebních dovedností. V teoretické části jsou zpracovány principy vzdělávání pro 21. století a klíčové kompetence žáka. Stručně jsou zde představeny základní kurikulární dokumenty. Další kapitoly teoretické části představují témata, zabývající se poznávacím a osobnostním rozvojem žáka. Jedná se o sedm základních témat, jejichž studium je pro komplexní rozvoj žákovy osobnosti nezbytný. Kapitoly rozpracovávají základní psychologické pojmy daných témat, podávají pohled na problematiku z hledisek různých psychologických teorií, zmiňují výzkumy prováděné v oblasti metakognice. Poslední kapitola teoretické části uvádí podmínky pro rozvoj metakognitivních dispozic žáka. Další, metodologická, část práce seznamuje s cílem empirického šetření, popisuje použité metody a charakterizuje vybraný vzorek. Třetí část diplomové práce, obsahující empirické šetření, zjišťuje vliv metakognitivní strategie záznamu z učení na celkový přístup žáka k vlastnímu učení. Empirická část práce obsahuje analýzu...
Utváření osobnosti v prenatálním období a jeho důsledky pro následující výchovu
Menšíková, Jana ; Krykorková, Hana (oponent) ; Pelikán, Jiří (vedoucí práce)
V posledních letech stále více slyšíme nejen v médiích o problémech současného světa. Problémech regionálních a zejména problémech globálních, ať už environmentálních, interkulturních či antroposociálních. Neustále slyšíme o zhoršujících se mezilidských vztazích ať už v rodině, ve škole, v obcích, v politice, v celé společnosti. Hledají se různé cesty možné nápravy, a tudíž i příčiny tohoto současného stavu. Je jisté, že příčin je mnoho, možná více, než si je společnost schopna uvědomit a ochotna připustit. Tudíž i cest k nápravě současné situace je nespočet. Jednou z nich může být i vědomé utváření osobnosti člověka již v prenatálním období. Součástí světa jsou lidé, a změny mohou nastat tehdy, pokud se kromě anonymního "my" budeme obracet k osobnímu "já". Mnozí psychologové soudí, že mnoho problémů každého z nás vzniká již v průběhu prenatálního a perinatálního života. A i vzájemný vztah dítěte s jeho okolím, nastává již od početí. Nejprve pouze s matkou, později i s dalšími.
Arteterapie, artefiletika jako možnost rovzoje tvořivosti ve výchově a vzdělání
Jarošová, Renata ; Koťa, Jaroslav (oponent) ; Krykorková, Hana (vedoucí práce)
Tvořivost jako nepostradatelná stránka osobnosti mě magicky oslovila již na střední škole a prozatím jsem se nepřestala tímto komplikovaně uchopitelným fenoménem zabývat. Ačkoliv jsem vyučovala na základních školách jen "okrajové" předměty, lektoruji již přes deset let výtvarná setkání a toho času pracuji s drogově ohroženou mládeží, kde se společně krom jiných aktivit setkáváme i v aktivitách tvořivých a právě zde mám možnost nahlížet tvořivé projevy lidí velmi zblízka. Tvořivá složka lidské osobnosti mě nepřestala zajímat ani na této vysoké škole a po celou dobu studia jsem tak trochu tušila, že právě tvořivost bude téma moji diplomové práce. Byla bych ráda, aby z mé práce vyplynulo, že se chci zabývat především tvořivostí jako přirozenou lidskou vlastností, kdy se nelze ubránit přesahu do umění, z kterého se snažím čerpat spíše z hlediska obsahového než estetického. Je samozřejmě pochopitelné, že obsah nemůže být sdělen bez vyjadřovacích prostředků, tedy bez formy. Oproti tomu forma může stát zcela odcizeně od obsahu, což se v umělecké tvorbě často odehrává. Zaměření této práce by mělo být spíše na obsahovou stránku tvořivosti.
Adaptace dítěte na školu, možné problémy a jejich řešení
Rašková, Lucie ; Pelikán, Jiří (oponent) ; Krykorková, Hana (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá tématem vstupu dítěte do školy a jeho adaptací na nové prostředí. Věnuje se také možným problémům, které mohou nastat, a způsobům, jak jim předcházet. Celá práce je rozdělena na 2 části: teoretickou a empirickou. Teoretická část je dále rozčleněna na 4 kapitoly. Snahou teoretické práce je zasadit téma adaptace dítěte na školní prostředí do celkového kontextu. Ukázat významnost tohoto okamžiku v životě dítěte a změny, které sebou přináší, a také jejich vliv na další vývoj dítěte. Teoretická část začíná charakteristikou předškolního věku dítěte, pokračuje předškolní přípravu až k samotnému začátku školní docházky. Poslední kapitola je věnována dětem se specifickými potřebami a způsobům práce s dětmi v mladším školním věku. Empirická část se zaměřuje na téma školní zralosti a připravenosti. Věnuje se zkoumání školní zralosti u dětí předškolního věku a dostupným diagnostickým metodám, kterými můžeme školní zralost a připravenost zjišťovat. Cílem empirické části je porovnat vliv soukromých a státních vzdělávacích předškolních zařízení na úroveň vývoje dítěte. Především pak na úroveň školní zralosti a připravenosti dětí předškolního věku. Cílem empirické části je nejen poznat úroveň školní zralosti a připravenosti dětí, ale také diagnostické metody, které nám je umožňují určitým způsobem...
Využití metakognitivních strategií v profesionálním hudebním vzdělávání: k možnostem uplatnění metakognice při přípravě hudebních interpretů
Kubíková, Jitka ; Pelikán, Jiří (oponent) ; Krykorková, Hana (vedoucí práce)
Studium hudebních oborů na umělecké škole jakou je konzervatoř, je náročné na talent, osobnostní předpoklady, ale také na intelektuální úroveň. Tato práce představuje metakognici jako metodu, která rozvíjí mentální potenciál a umožňuje tak hodnotnější poznávání v různých oblastech včetně profesionální přípravy budoucích hudebních interpretů a pedagogů. Vzdělávání na konzervatoři je specifické v mnoha ohledech, proto je stručně zmíněna problematika studijních předpokladů (hudební schopnosti a jejich rozvoj, složky hudebního talentu a význam učebního stylu). Hlavní pozornost je věnovaná rozvoji dovedností myslet a dalších poznávacích aktivit s cílem osvojení určitých metakognitivních postupů. Prezentovány jsou Programy instrumentálního obohacení (Programme of Instrumental Enrichment) R. Feuersteina jako stimulační program určený k systematickému rozvoji kognitivních funkcí. Autor interpretuje deficity v oblasti učení a nabízí "nástroje" k jejich překonání. Cílem intervence je odstranění příčin školního neúspěchu eliminací nežádoucích učebních dispozic.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 213 záznamů.   začátekpředchozí194 - 203další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.