Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 84 záznamů.  začátekpředchozí19 - 28dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
The role of the mother tongue in EFL classes
Ménová, Martina ; Gráf, Tomáš (vedoucí práce) ; Čermák, Jan (oponent)
Tématem práce je využití mateřského jazyka ve výuce cizích jazyků. V posledních dvou dekádách se v odborné literatuře objevuje nastupující trend, který mění dosavadní spíše negativní vnímání role mateřštiny a hledá pro ni možná praktická využití ve výuce. Teoretická část práce mapuje přístupy k mateřskému jazyku v současné literatuře. Praktická část práce si klade za cíl analyzovat názory a postoje studentů k využití mateřštiny a jejich zkušenosti s rolí češtiny při výuce angličtiny na střední škole. K analýze byl použit online dotazník. Skupinu respondentů tvoří studenti nižších ročníků oboru anglistika-amerikanistika, u kterých se předpokládá zájem o studium cizích jazyků a také schopnost zhodnotit výhody i úskalí češtiny ve výuce angličtiny. Praktická část práce se zaměřuje na efektivitu češtiny ve srovnání s angličtinou, způsoby prezentace gramatiky a slovní zásoby využívané středoškolskými učiteli, vztah mezi pokročilostí studentů a užitečností mateřštiny a studijní strategie využívající češtinu. Na základě poznatků získaných z analýzy dat jsou v závěru popsána doporučení pro využití češtiny při výuce angličtiny.
Tagging a spoken learner corpus
Gillová, Lucie ; Gráf, Tomáš (vedoucí práce) ; Tichý, Ondřej (oponent)
Cílem této práce je navrhnout systém značkování žákovského korpusu mluvené angličtiny, který by se kromě chyb zaměřoval i na značkování specifik mluveného jazyka. V teoretické části proto práce stručně nastiňuje žákovský jazyk jako takový, vznik a vývoj žákovských korpusů v posledních 20 letech a jak klasickou, tak počítačem podporovanou chybovou analýzu. Kromě toho jsou v teoretické části popsána specifika mluveného jazyka, na která se pak soustřeďuje část praktická. Jako základ pro navrhovaný systém značkování je použit Lovaňský značkovací systém, který je ale určený pro žákovský korpus psaného jazyka. Na základě analýzy přepisů 20 nahrávek z české části žákovského korpusu LINDSEI jsou navrženy úpravy kategorií stávajících a kategorie nové, které by měly lépe zachytit prvky typické pro mluvený jazyk a tak usnadnit jeho analýzu po označkování celého korpusu.
Sociophonetic study of dysfluent behaviour in native English speakers
Longauerová, Renáta ; Skarnitzl, Radek (vedoucí práce) ; Gráf, Tomáš (oponent)
Táto práca je zameraná na výskum vplyvu dvoch sociálnych faktorov, veku a pohlavia, na frekvenciu výskytu a variabilitu siedmich typov dysfluencií (vyplnené pauzy, tiché pauzy, opakovania, opravy, falošné začiatky, predlžovanie samohlások a predlžovanie spoluhlások) v spontánnej reči rodených hovoriacich angličtiny z Anglicka. Účastníci boli rozdelení do štyroch skupín podľa veku a pohlavia. Prvá časť práce ponúka všeobecnú charakteristiku všetkých siedmich typov dysfluencií spolu s hlavnými témami týkajúcich sa tvorby dysfluencií. Praktická časť prináša analýzu 32 nahrávok rodených hovoriacich angličtiny. Výsledky zameriavajúce sa na všeobecný vplyv veku a pohlavia ukazujú, že významný rozdiel sa nachádza jedine medzi vekovými skupinami, kde starší sú tí, ktorí produkujú viac dysfluencií. Pohlavie, na druhej strane, nespôsobuje žiadny významný rozdiel, s výnimkou predlžovania samohlások, kde rozdiel je významný, s výskytom vyšším u žien, a taktiež opakovanie, čo je jedinou dysfluenciou, kde je rozdiel významný u veku aj pohlavia, s výskytom vyšším u starších mužov. Kľúčové slová: dysfluencie, dysfluentné chovanie, sociofonetika, rodení hovoriaci angličtiny, frekvencia výskytu, variabilita, vek, pohlavie
Examining lexical complexity in the written production of L2 proficient learners of English
Sotona, Martin ; Gráf, Tomáš (vedoucí práce) ; Luef, Eva Maria (oponent)
Diplomová práce analyzuje lexikální komplexnost písemného jazyka nerodilých mluvčí (L2) anglického jazyka na úrovni C2 s následnou komparací výsledné lexikální komplexnosti s komplexností u rodilých mluvčí (L1). Lexikální komplexnost jazyka je sledována ve dvou klíčových parametrech, v dimenzi lexikální rozmanitosti (lexical diversity) a lexikální propracovanosti (lexical sophistication). Práce obsahuje kvantitativní analýzu dat s pomocí jednoduchých indikátorů, která je doprovázena analýzou s kompozitními metrikami VOCD-D a MTLD v oblasti lexikální rozmanitosti. Lexikální sofistikovanost je analyzována prostřednictvím nástroje English Vocabulary Profile (EVP), který měří výskyt slov v textu na základě předdefinovaného frekvenčního seznamu slov podle kategorií jazykové úrovně A1-C2. Základní stanovená hypotéza předpokládala nižší lexikální komplexnost nerodilých mluvčích jazyka ve srovnání s rodilými mluvčími, a to i přes nejvyšší možnou jazykovou kompetenci nerodilých mluvčích na úrovni C2, která je přirovnávána k "native-speaker competence". V rámci jednotlivých skupin uživatelů jazyka (L2 a L1) se očekávaly srovnatelné výstupy. Další pomocnou hypotézou byl nižší předpokládaný počet slov na úrovni C2 (low-frequency words) u L2 ve srovnání s L1. Soubor dat, které byly podrobeny analýze, obsahuje...
The Washback Effect of the Czech 'Maturita' Exam: the Students' Perspective
Rösslerová, Eva ; Gráf, Tomáš (vedoucí práce) ; Tichý, Ondřej (oponent)
Cílem této diplomové práce je pomocí dotazníkového šetření mezi studenty posledních ročníků českých gymnázií zjistit, zda a v jaké podobě dochází na těchto školách v hodinách anglického jazyka k takzvanému washback efektu v souvislosti s maturitní zkouškou a pokusit se stanovit, jakým způsobem je možné případný negativní dopad minimalizovat. Anglicky termín ‚washback effect' označuje fenomén, ke kterému dochází, když jsou kurzy zakončeny zkouškou, a který popisuje, jakým způsobem ovlivňuje závěrečné testování studentů samotnou formu výuky a všechny její účastníky. Aplikovaná lingvistika tento jev popisuje a zkoumá již dlouho a ve světě vzniklo množství empirických studií zaměřených na konkrétní projevy washback efektu u jazykových zkoušek. Tato práce si klade za cíl navázat na zjištění již publikovaných prací a aplikovat je do českého prostředí na současnou podobu maturitní zkoušky z anglického jazyka. Práce byla prvotně inspirována situacemi pozorovanými při násleších v hodinách angličtiny na jednom pražském gymnáziu, které se uskutečnily v rámci přípravy studentů Filozofické fakulty Univerzity Karlovy na pedagogickou praxi. Pro ujasnění zaměření práce byl následně formou polostrukturovaných rozhovorů se čtyřmi studenty posledních ročníků pražských gymnázií proveden předvýzkum. Zatímco v prvotní...
Linguistic Differences, Differences in Mindstyle: Corpus Analysis of William Faulkner's Novel As I Lay Dying
Kubánek, Cyril ; Ulmanová, Hana (vedoucí práce) ; Gráf, Tomáš (oponent)
Cílem této práce je ukázat, že zpracování jazykového projevu jednotlivých postav románu Williama Faulknera Když jsem umírala pomocí metod korpusové lingvistiky může vést k hodnotným výsledkům použitelným v literárním bádání. Prvním výsledkem je exaktní podložení přesvědčení, že každá z postav si drží svůj typický jazykový projev, který lze charakterizovat souborem klíčových slov. Navazujícím dalším výsledkem pak je formulování získaného souboru klíčových slov v termínech pojmu "styl mysli" (mind style). Tento pojem byl zaveden Rogerem Fowlerem v roce 1977 a vychází ze zkoumání typické, pravidelné a důsledné volby jazykových prostředků, která může být pozorována jako určitý vzorec nebo způsob řeči zprostředkovávající pohled mluvčího na svět a na sebe sama. V teoretické části práce byla objasněna spojující linie mezi modernistickou literaturou, metodou proudu vědomí, korpusovou lingvistikou a "stylem mysli". Dále byla stanovena metoda práce a naznačeny také její limity a možné obtíže. Pro část zaměřenou na jazykový a literární výzkum byl ze všech přímých řečí románu sestaven seznam v tabulkovém procesoru a jednotlivé výroky byly označeny pořadovým číslem, zkratkou mluvčího a zkratkou toho, kdo mluvčího citoval. Pak byl celý materiál přeorganizován podle jednotlivých mluvčích a pro osmnáct mluvčích...
Grading in English lessons at secondary schools
Dodecká, Ivana ; Gráf, Tomáš (vedoucí práce) ; Jiránková, Lucie (oponent)
Cieľom práce bolo zistiť, akým spôsobom učitelia angličtiny na stredných školách klasifikujú prácu svojich žiakov a určiť, do akej miery učitelia postupujú systematicky a aké sú v týchto systémoch slabé miesta. Na zber dát bol použitý dotazník rozoslaný na rôzne typy stredných škôl (gymnáziá, SOŠ, SOU). U respondentov sa zisťoval predovšetkým spôsob hodnotenia, tj. napr. aké kritéria pri hodnotení používajú, čo hodnotia, akými princípmi sa riadia, či majú na školách smernice známkovania a do akej miery sú záväzné, ako boli v tomto ohľade inštruovaní pri štúdiu na vysokej škole a pod. Výsledky výskumu poukázali na nesystémovosť klasifikácie na hodinách angličtiny, čo môže mať za následok nevyváženosť v hodnotení žiakov naprieč systémom stredných škôl. Táto práca sa preto v závere venuje prípadnej náprave a navrhuje možné zlepšenia. Klíčová slova: známkování, hodnocení, klasifikace, dovednosti anglického jazyka, střední školy, učitelé angličtiny
Use of discourse markers in the speech of advanced learners of English before and after a study stay in an English-speaking country
Millerová, Barbora ; Gráf, Tomáš (vedoucí práce) ; Hubáčková, Iva (oponent)
Cílem této bakalářské práce je zjistit, jestli se frekvence diskurzních částic v mluveném projevu pokročilých žáků anglického jazyka změní po studijním pobytu v zahraničí. Praktická část analyzuje transkripci rozhovorů deseti pokročilých studentů angličtiny před a po absolvování studijního pobytu v anglicky mluvící zemi. V těchto rozhovorech bylo nalezeno a označeno 1228 diskurzních částic. Výzkum ukázal, že se frekvence diskurzních částic zvýšila u devíti z deseti účastníků, ačkoliv jen u čtyř z nich se tato změna potvrdila jako statisticky významná. Nejčastěji používanými diskurzními částicemi před i po studijním pobytu byly like a so. Po studijním pobytu se kromě těchto dvou částic nejvíce zvýšila frekvence částice you know. Dále byla zkoumána distribuce částic well a so v promluvě, která ale nepotvrdila žádné významné změny po studijním pobytu. Výzkum jednotlivých nahrávek potvrdil, že nejen frekvence, ale také typy použitých diskurzních částic se u většiny studentů změnily po návratu ze studijního pobytu, což vypovídá o jeho vlivu na jejich řeč. Klíčová slova: diskurzní částice, žákovský jazyk, studijní pobyt
Nonword repetition in bilinguals. Does performance differ from Developmental Language Disorder?
Hasalová, Kateřina ; Cilibrasi, Luca (vedoucí práce) ; Gráf, Tomáš (oponent)
Tato práce se zabývá výkonem bilingvních dětí a dětí s vývojovou poruchou řeči v testech opakování pseudoslov. Předchozí výzkum ukázal podprůměrné výsledky jak u bilingvních dětí, tak dětí s vývojovou poruchou řeči. Opakování pseudoslov se běžně užívá jako diagnostický nástroj pro odhalení vývojové poruchy řeči u dětí. Metodou opakování pseudoslov je tak možné odhalit vývojovou poruchu řeči u bilingvních dětí jen s obtížemi. Tato práce se pokusí o hlubší analýzu výkonu bilingvních dětí a dětí s vývojovou poruchou řeči v běžně užívaném testu - The Children's Test of Nonword Repetition (CNRep). Prozkoumány byly tři skupiny dat. První skupinu tvořily monolingvní anglicky mluvící děti s diagnózou vývojové poruchy řeči. Druhá skupina sestávala z bilingvních dětí (čeština/angličtina), které se učí angličtinu od narození (tj. simultánně bilingvních). Třetí skupinu tvořily bilingvní děti (čeština/angličtina), které se začaly učit angličtinu po jednom roce života (tj. sekvenčně bilingvní). Položky testu CNRep byly rozděleny do kategorií a následně analyzovány. Byly vytvořeny dva modely pro statistickou analýzu. Pro první model byly položky rozděleny do čtyř kategorií na základě délky pseudoslova (2, 3, 4 a 5 slabičná pseudoslova). Pro druhý model byla 4 a 5 slabičná slova dále rozdělena na položky obsahující a...
Lexical Variety in Oral Production of L2 Learners of English as a Factor in Determining Language Proficiency
Škutová, Zuzana ; Gráf, Tomáš (vedoucí práce) ; Jiránková, Lucie (oponent)
Lexikální rozmanitost je termín popisující rozsah užité slovní zásoby v textu. Jedná se o podkategorii jazykové komplexity, která je jedním ze tří základních komponentů teorie označované CAF, která zahrnuje komplexnost (complexity), přesnost (accuracy) a plynulost (fluency). Tyto termíny jsou v lingvistickém výzkumu používány k popisu jazykové úrovně rodilých (L1) mluvčích a jsou také součástí např. rámce CEFR, jenž klasifikuje nerodilé (L2) mluvčí do kategorií na základě souhrnných jazykových dovedností. Většina zkoumání v oblasti lexikální rozmanitosti se i dnes soustřeďuje na jazyk psaný a analýza mluveného projevu bývá opomíjena, jelikož je třeba promluvy transkribovat a získaná data vytřídit. Východiskem může být použití již zkompilovaného korpusu a tato možnost byla také využita k získání dat pro tuto práci. Jedná se o subkorpus LINDSEI_CZ, jenž zaznamenává transkripce českých L2 mluvčích angličtiny, kteří byli zařazeni do jazykových úrovní B2 až C2 dle rámce CEFR. Cílem této práce bylo zjistit, zda lze v projevu mluvčích na úrovni B2 a C1 v daném korpusu pozorovat signifikantní rozdíl v lexikální rozmanitosti. Bylo zkoumáno všech dvanáct mluvčích na úrovni B2 a k nim bylo náhodným výběrem přiřazeno dvanáct mluvčích C1. Pro porovnání jejich jazykové rozmanitosti byly použity dva indexy a to...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 84 záznamů.   začátekpředchozí19 - 28dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.