Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 240 záznamů.  začátekpředchozí151 - 160dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
The creation of new poetry in the poem Altazor by Vicente Huidobro
Janíková, Katarína ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent)
Cieľom diplomovej práce je popis novátorskej poézie, ktorá sa objavuje v skladbe Altazor o el viaje en paracaídas od avantgardného básnika Vicente Huidobra. V počiatku sa zameriam na popis okolností predchádzajúcich vytvoreniu skladby, čiastočne predstavím zázemie autora a umelecké prostredie v ktorom sa objavoval. autorov. Vplyvy čerpal prevažne z frankofónneho prostredia. Časť jeho diela, vrátane fragmentov Altazoru bola vytvorená dokonca vo francúzskom jazyku. Následne sa pokúsim popísať vývoj jeho literárnej tvorby do momentu písania skladby. V tomto období Vicente Huidobro predstavil vlastný literárny štýl kreacionizmus. Základné myšlienky kreacionizmu budem následne porovnávať s názormi španielskeho filozofa José Ortega y Gasseta vyjadrených v eseji Odľudštenie umenia. Tu sa zamerám na popis vnímania literárnych diel v dobe písania oboch prác a taktiež načrtnem charakteristky "nového umenia". Následne prejdem k rozboru samotnej skladby Altazor z hľadiska kompozície, jazyka a tematiky. Najväčší dôraz upriem na tematický rozbor skladby, kde sa zamerám sa na použitie opakujícich sa motívov. V jazykovom rozbore sa pokúsim popísať autorovu hru s jazykom vedúcu k úplnému rozpadu jazykovej štruktúry. Počas rozboru skladby budem taktiež skúmať, do akej miery Vicente Huidobro pokračuje v aplikovaní...
Hudba v díle Aleja Carpentiera
Bartoníčková, Lenka ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (oponent)
Tato práce, jak již její název napovídá, se věnuje dílu významného kubánského autora Aleja Carpentiera, především pak účasti hudební složky na struktuře a celkovém vyznění jeho beletristických textů. Jako příkladná díla byly vybrány tři z jeho pozdějších próz: Štvanice, Barokní koncert a Svěcení jara. První část práce nahlíží stručně do autorova životopisu a zaměřuje pozornost především na aktivity a události, které vyjadřují jeho vztah k hudbě. V životopisné části jsou sloučena data faktografická s osobními vzpomínkami či myšlenkami autora, aby tak komplexněji zmapovaly jeho literárně-hudební kompetence. Stěžejní část práce je analytického charakteru, kdy si postupně představujeme vybraná díla. Kapitoly jsou členěné do oddílů za účelem strukturovaného vymezení jednotlivých hudebních složek aplikovaných na romány. V kapitole pojednávající o románu Štvanice tak uvádíme pojem sonátové formy, jeho obecnou definici, a demonstrujeme aplikaci tohoto modelu na text z hlediska kompozičního. Z pohledu významotvorného je podobně prezentována Beethovenova symfonie Eroica a její role v kontextu s tématem románu. Další kapitola se zabývá krátkou prózou nesoucí název Barokní koncert. Rozbor díla, doslova přeplněného hudebními motivy v rozličných podobách, je také členěn do několika částí, ve kterých se věnujeme nejprve...
Autobiografičnost v díle Luise Sepúlvedy
Šoubová, Petra ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Vydrová, Hedvika (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá přítomností autobiografických postupů ve vybraných prózách současného chilského spisovatele Luise Sepúlvedy (Patagonský expres a další). První část se soustředí na teoretický přístup k autobiografickému vyprávění. Získané informace jsou následně aplikovány na tvorbu Luise Sepúlvedy. Vlastní rozbor vybraných děl uvádí Sepúlvedovy texty do vztahu nejen s autorovými biografickými okolnostmi, ale i s literární tradicí, tj. zkoumá jednotlivé postupy, které tradičně patří k autobiografickému žánru: prostředky k navození dojmu autentičnosti vyprávění; zájmenné formy; pojetí prostoru a času.
Cesário Verde, básník skutečnosti
Dufková, Karin ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Grauová, Šárka (oponent)
Diplomová práce nesoucí název "Cesário Verde, básník skutečnosti" se zabývá odkazem významného portugalského básníka konce 19. století se zvláštním ohledem věnovaným jeho vztahu ke skutečnosti. V úvodní kapitole jsou nastíněny především portugalské společensko-historické a kulturní souvislosti básníkova života spolu s biografickým přehledem. V následujících kapitolách se naše pozornost již plně zaměřuje na Verdovy verše vydané díky neutuchajícímu úsilí Joela Serra v souborné publikaci Obra Completa de Cesário Verde. Po úvodní kritické připomínce k prvnímu vydání Verdovy posmrtné sbírky přistupujeme k hlubšímu zkoumání formálních aspektů básní. Zvlášť podrobně je sledována tvářnost hlavních tematických linií, kterými jsou město, venkov, žena a smrt. Tyto motivy jsou zkoumány především z hlediska básníkovy smyslové percepce světa, odrazu jeho osobní zkušenosti a nové společenské reality Získané vědění je následně uplatněno při rozboru Verdovy strhující básně "O Sentimento dum Ocidental". Naše poznání je opřeno především o kritickou studii Heldera Maceda, předního interpreta Verdova díla, a statě významných literárních kritiků, k nimž se řadí mimo jiné prof. Cabral Martins, Jacinto do Prado Coelho či David Mouro-Ferreira. Jejich podnětné závěry nám umožní sledovat, jak se v průběhu času mění Verdovo chápání...
Contemporary Spanish feminine literature
Berecová, Lucia ; Fousek, Michal (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
Hlavným cieľom našej práce je prezentovať súčasnú španielsku literatúru písanú ženami s ohľadom na historické a spoločenské udalosti a na postavenie žien v západnej spoločnosti. Prvá časť práce je venovaná stručnému popisu obecných dejín žien s dôrazom kladeným na emancipačné hnutie vrcholiace v 20. storočí. V tejto časti si tiež všímame fenomén ženy prítomný v literatúre ako tvorivý subjekt a zobrazovaný objekt. V úvode druhej časti poukazujeme na odlišnosti medzi mužským a ženským spôsobom písania a videnia skutočnosti. Nosnou časťou práce je analýza osudov ženských postáv vo vybraných románoch súčasných španielskych spisovateliek a hľadanie súvislostí medzi ich fiktívnymi životmi a životmi skutočných žien v modernej spoločnosti.
Prostor v románech na pomezí kultur: Ciro Alegría, Gabriel Casaccia a Edgardo Rivera Martínez
Schůtová, Markéta ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (oponent)
V první kapitole jsme se zabývali filozofickými přístupy k prostoru. Předěl v jeho pojetí představuje Kantova představa prostoru nazíraného subjektem a priori. Prostorovostí jako bytostné součásti člověka se zabýval také Martin Heidegger. Pod jeho vlivem mluví Jan Patočka o vztahování subjektu k prostoru, který představuje uspořádanou síť vztahů. Postupně jsme se dostali k vymezení prostoru a místa. Podle Norberga-Schulze vytváří místo existenciální oporu bytí. Marc Augé rozlišuje místo v tradičním antropologickém slova smyslu, tedy místo, kam se vpisuje identita, vztahy a historie, od ne-místa, jež je jeho protipólem. Zároveň si klade otázku, zda krize identity nesouvisí s krizí místa. Vedle prostoru a místa jsme se také snažili nastínit úvahy týkající se domova, kde si podle Jan Patočky jedinec prožívá "pravou jistotu v jsoucnu". Zároveň poukazuje na jedinečnost domova, z tohoto důvodu usuzujeme, že lze uvažovat v rovině prostoru, místa a domova. Některé z uvedených filozofických přístupů byly inspirací pro nahlížení literárního prostoru. Michail Bachtin pracuje s termínem chronotop, tedy vzájemné provázanosti času a prostoru v literárním díle, přičemž za směrodatnější považuje čas. Gaston Bachelard zavádí pod vlivem psychoanalýzy a fenomenologie pojem šťastného prostoru. Pro Janusze Sławińskiho...
Hlavní postavy v románech Rómula Gallegose: Doña Bárbara a La trepadora
Kratochvílová, Jana ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Núňez Tayupanta, Lucie (oponent)
Název bakalářské práce: Hlavní postavy v románech Rómula Gallegose: Doña Bárbara a La Trepadora Abstrakt: Cílem práce je komplexní rozbor postav doni Barbary a Hilaria Guanipy z románů Doňa Barbara a La trepadora předního venezuelského spisovatele "regionalismu", Rómula Gallegose. Práce na základě různých autorů definuje vlastní teoretické schéma rozboru postav, které respektuje mimetické i sémiotické přístupy k postavám a sleduje také jejich postavení ve struktuře románu. Po krátkém představení zkoumaného korpusu aplikuje schéma rozboru na každou postavu zvlášť. Zkoumá její slovní konstrukci, existenci v příběhu, vztah k dalším konstitutivním složkám románu, funkci v syžetu a klasifikuje ji dle různých typologií. Poté postavy porovnává a snaží se o zobecnění jejich společných prvků, ke kterým mj. patří vnitřní střet dvou rozdílných hodnotových vidění světa. Klíčová slova: Rómulo Gallegos, Doňa Barbara, La trepadora, regionalismus, teorie postavy
On the Transcendental in "Yzur" by Leopoldo Lugones
Moňoková, Veronika ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (oponent)
RESUMEN La presente tesis de diploma aspira a determinar los elementos trascendentales del cuento "Yzur" de Leopoldo Lugones. El trabajo propone varios procedimientos teórico- prácticos al respecto. Uno de los procedimientos es la comparación de "Yzur" con la obra "Persona" del cineasta sueco Ingmar Bergman. El análisis comparativo de ambas obras se basa en su lectura complementaria. De tal manera es posible determinar varios planos de entrecruzamiento que participan en el mecanismo trascendental del cuento y corresponden a los siguientes planos del texto: el nivel lingüístico, estilístico, estructural, temático y el interpretativo. Es precisamente la riqueza interpretativa uno de los elementos trascendentales más destacados de "Yzur". Esta su propiedad se ve complementada con la de ambigüedad, la de contrastes y la participación activa del lector. Palabras clave: Yzur, Leopoldo Lugones, Persona, Ingmar Bergman, trascendental
Daimón: Jednota a protikladnost světa Lopeho de Aguirre
Janoušková, Petra ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (oponent)
Práce je zaměřena na rozbor a interpretaci románu Daimón od argentinského spisovatele Abela Posseho. Naznačuje kontext tzv. nového historického románu v Latinské Americe, přibližuje historické pozadí událostí v románu, poukazuje na využití "převráceného úhlu pohledu" jako narativního principu, přihlíží také k pojetí času. Podrobněji se pak zaměřuje na rozbor kompozice, koncipované jako výklad z tarotových karet, a zkoumá význam tarotu pro nejen interpretaci románu Dimón, ale i pro celkové chápání světa. Klíčová slova: Tarot, Lope de Aguirre, Abel Posse, nový historický román Latinské Ameriky, dialogičnost, intertextualita, parodie, heteroglosie, duchovní cesta, Toltékové, toltécký šamanismus, Carlos Castaneda, cyklické pojetí času, protiklady, poznání.
Argentinské, brazilské a mexické diskurzy v současné latinskoamerické dramatice
Černá, Martina ; Christov, Petr (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent) ; Pšenička, Martin (oponent)
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra divadelní vědy Obecná teorie a dějiny umění a kultury Divadelní věda Argentinské, brazilské a mexické diskurzy v současné latinskoamerické dramatice Argentinian, Brazilian and Mexican Discourses in Contemporary Latin American Drama Discursos argentinos, brasileños y mexicanos en la dramaturgía latinoamericana contemporánea Abstrakt disertační práce Mgr. Martina Černá vedoucí práce: Mgr. Petr Christov, PhD. 2011 2 Abstrakt Disertační práce Argentinské, brazilské a mexické diskurzy v současné latinskoamerické dramatice přibližuje na vybraných divadelních hrách trojice současných dramatiků z Argentiny, Brazílie a Mexika situaci v současném latinskoamerickém divadle nejen z pohledu textové analýzy, ale především s ohledem na diskurzy, které tito autoři vedou se svými čtenáři/diváky na lokální, národní, kontinentální a mezinárodní úrovni. Úvodní kapitola seznamuje čtenáře s problematikou latinskoamerické identity, nastiňuje kritéria volby jednotlivých autorů a textů i metodu a nástroje jejich analýzy. Zároveň zdůrazňuje situaci jejich intepretátora, který pochází z českého prostředí, jež je od latinskoamerického prostředí kulturně, historicky i společensky vysoce odlišné a v němž je latinskoamerické divadlo prakticky neznámé. Tato výchozí pozice formuje úhel...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 240 záznamů.   začátekpředchozí151 - 160dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Housková, Alena
3 Housková, Alžběta
2 Houšková, Alice
3 Houšková, Alžběta
2 Houšková, Andrea
1 Houšková, Aneta
3 Houšková, Anežka
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.