Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 162 záznamů.  začátekpředchozí150 - 159další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Sourozenecký incest
Jarošová, Lenka ; Mertin, Václav (oponent) ; Junková, Vendula (oponent)
V této práci jsme se snažili zmapovat situaci sourozeneckého incestu v populaci žen a mužů ve věku 18-30 let. Pro náš výzkum jsme vytvořili dotazník o 21 položkách, který jsme umístili na internetu a současně ho rozdali v 9 středních školách v Praze. Oběma metodami jsme získali 1599 respondentů. Z tohoto souboru je 89 jedinců, kteří mají zkušenost se sourozeneckým incestem. V 71 případech se jedná o oběti tohoto činu, v 18 případech o pachatele. Analýzou získaných údajů jsme dospěli k názoru, že se jednalo o sexuální aktivity, v rámci nichž nejčastěji dochází k osahávání a masturbaci. V 1/3 případů došlo k souloži do pochvy. Nejčastějším pachatelem byl starší bratr, obětí byla nejčastěji mladší sestra. Průměrný věkový rozdíl mezi sourozenci činí 4,7 roku. Většina obětí sourozeneckého incestu uvádí negativní následky tohoto činu (deprese, úzkosti, somatické problémy, noční můry). Jedná se převážně o následky dočasné.
Psychologie štěstí: možnosti navození změn v prožívání štěstí
Řechková, Ludmila ; Mertin, Václav (oponent) ; Bahbouh, Radvan (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá psychologickým chápáním pojmu štěstí. Analyzuje definice jednotlivých autorů za účelem posouzení jejich rozmanitosti a dochází k závěru, že omezení štěstí na emoci je příliš redukující. Snaží se podat co nejvíce aktuální a komplexní pohled na štěstí. Představuje teorie o tom, jakým způsobem lidé hodnotí, že jsou šťastní a zároveň jak tyto procesy probíhají na jednotlivých úrovních psychického fungování. Představuje časový rámec od momentálního intenzivního prožitku štěstí až po dlouhodobé posouzení života jako šťastného. Klade si otázku, zda je štěstí psychický stav, osobnostní rys nebo proces a snaží se na ni najít odpověď v souladu se současným stavem psychologického vědeckého poznání. Uvádí nejnovější výzkumné poznatky vztahující se k modelu hédonického šlapacího mlýnu a set-point teorií obecně. V neposlední řadě zkoumá konkrétní intervence a účinnost jedné z nich testuje v empirické části.
Vnímání strachu u dětí
Zradičková Šafránková, Karla ; Mertin, Václav (oponent) ; Horáková Hoskovcová, Simona (vedoucí práce)
Strach patří nevyhnutelně k našemu životu. Provází nás od narození až do smrti. Ačkoli je strach vnímán povětšinou velice negativně, je pro člověka užitečným průvodcem a zcela přirozeným jevem. Tématem naší diplomové práce je popsat způsob vnímání strachu u dětí předškolního věku a strategie zvládání situací, v nichž se mají se svým strachem utkat. Konkrétně sledujeme, čeho se dnešní děti předškolního věku bojí a na čem jsou založeny strategie, které napomáhají s emocí strachu úspěšně bojovat. Diplomová práce má dvě hlavní části. V teoretické části se snažíme o vymezení pojmů strach a s ním souvisejícího úzkost, věnujeme se také pojetí této emoce v různých psychologických školách, popisujeme emoci strachu v ontogenezi jedince. Krátce se zastavujeme také u emoční regulace a copingových strategií. V empirické části pak rozebíráme výsledky jednotlivých námi zvolených metod a dáváme je do vzájemné souvislosti. Pro zjištění výše uvedených cílů jsme sestavili skupinový program, který se skládal z několika na sebe navazujících úkolů. Do programu jsme zahrnuli krátký polostrukturovaný rozhovor s dětmi, metodu "skupinový teploměr", kresbu na zadané téma a "skupinové divadélko". Prováděli jsme kvalitativní a kvantitativní analýzu dat a zjištěné výstupy jsme porovnávali mezi sebou. Pracovali jsme s dětmi předškolního...
Souvislosti syndromu ADHD a neurotických projevů u dětí v mladším školním věku
Macnerová, Jana ; Mertin, Václav (oponent) ; Šírová, Eva (vedoucí práce)
Cílem této diplomové práce je zmapovat možné souvislosti mezi projevy neurotických poruch a syndromu ADHD u detí v mladším školním veku (tedy v období zhruba mezi šestým a dvanáctým rokem veku). Pro vytvorení potrebného rámce jsou v teoretické cásti nejprve priblížena specifika vývojové etapy mladšího školního veku, následuje pojednání o neurotických poruchách a jejich projevech se zamerením zejména na detský vek, dále pak uvedení charakteristik syndromu ADHD (ve smyslu Hyperkinetické poruchy dle MKN - 10). Poslední kapitola teoretické cásti práce je zacílena na propojení zmínených problematik - na hledání podobností a rozkrývání odlišností zkoumaných poruch v detském veku, pasáž se snaží jemneji diferencovat projevy techto poruch. Zabývá se také okolnostmi a metodami prevence rozvoje dalších obtíží u detí se syndromem ADHD ci zpusoby terapie vhodnými pro deti trpící jak syndromem ADHD, tak neurotickými projevy. Tato kapitola završuje teoretickou cást a tvorí prechod k cásti empirické. Empirická cást této práce vychází predevším z pedagogicko - psychologické praxe. Jejím cílem je prostrednictvím vybraných kazuistik konkrétne nastínit projevy detí s obema zkoumanými poruchami, na základe toho pak poukázat na podobnosti techto dvou poruch v detském veku a na nezbytnost citlivé psychologické diagnostiky. Tyto...
Vybrané aspekty kurikulární reformy z pohledu učitele
Čechová, Barbara ; Mertin, Václav (oponent) ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce)
Diplomová práce Vybrané psychologické aspekty kurikulární reformy z pohledu učitele se zabývá současným transformačním procesem v českém školství a hledá psychologické zakotvení nastavených nových cílů a trendů. V první části autorka identifikuje změny, ke kterým reformou dochází - jedná se o změny v oblasti cílů, změny v oblasti obsahu vzdělávání a změny procesní. V další části nachází teoretická východiska pro nastavený směr reformy. Jedná s především o pedocentrismus, konstruktivismus, teorii mnohočetné inteligence, Bloomovu taxonomii. Ve třetí části se zabývá dopadem reformy na učitele a identifikuje změnu metod a postupů, ke kterým bude muset ve výuce docházet. Poslední část teoretické části se zabývá nejdůležitějším pojmem kurikulární reformy - klíčovými kompetencemi. Autorka sleduje historii a obsah tohoto pojmu a dochází ke kritické analýze jejich vymezení v nových českých kurikulárních dokumentech. V aplikační části autorka přejímá roli učitele v reformované škole a snaží se navrhnout způsoby evaluace klíčových kompetencí. Volí způsob didaktického testu a návrh metodiky žákovského portfolia.
Dynamické hodnocení a jeho využití v diagnostice školní zralosti a připravenosti
Chuchutová, Kristýna ; Mertin, Václav (oponent) ; Šírová, Eva (vedoucí práce)
Dynamické hodnocení představuje alternativní diagnostický přístup, zaměřený na odkrytí reálného potenciálu testované osoby, k němuž směřuje skrze orientaci na proces výkonu. Usiluje o smysluplné propojení s intervencí, jež bezprostředně využívá diagnostická zjištění k podpoře rozvoje daného jedince. Tato práce shrnuje základní informace o uvedeném diagnostickém směru - jeho vlastnosti, vymezení oproti tradičním způsobům testování a historický vývoj. Dále poukazuje na možnosti jeho využití, zejména v oblasti předškolní diagnostiky a vzdělávání, jako prostředek prevence výchovných a vzdělávacích obtíží v prvních letech školní docházky. Hlavním cílem práce je tedy přispět k šíření dynamického přístupu, který považuji za hodnotnou alternativu či smysluplné doplnění tradičních způsobů testování.
Způsoby hodnocení rodiči a jejich vliv na vnímanou osobní účinnost předškolního dítěte
Müllerová, Lucie ; Mertin, Václav (oponent) ; Horáková Hoskovcová, Simona (vedoucí práce)
Teoretická část diplomové práce se nejprve zabývá teoretickými základy vnímané osobní účinnosti. Následující část pojednává o vývojových charakteristikách předškolního období se zaměřením na souvislost s hodnocením rodičů. Poslední část je zaměřena na hodnocení z hlediska celkového přístupu k dítěti, z hlediska odměn a trestů a z hlediska hodnocení jako formujícího činitele při utváření základů vnímané osobní účinnosti. Empirická část představuje výzkum způsobů hodnocení matek vůči úspěchům a neúspěchům dětí při plnění specifického úkolu. Kvantitativní analýza zjišťuje výskyt způsobů hodnocení a jejich vliv na vnímanou osobní účinnost dítěte. Kvalitativní část se zaměřovala především na nehodnotící reakce matek vůči dítěti při plnění specifického úkolu.
Úzkost u dětí a její projevy v kresbě stromu
Stříteská, Kateřina ; Mertin, Václav (oponent) ; Šturma, Jaroslav (vedoucí práce)
Diplomová práce je zaměřena na zmapování problematiky úzkosti u dětí a na její možné projevy v kresbě stromu. Úvodní kapitoly se zabývají základní definicí úzkosti, příznaky a biologické základy úzkosti. Následuje popis vývoje úzkosti v jednotlivých věkových obdobích včetně stručné charakteristiky jednotlivých úzkostných poruch, se úetelem na specifick~ úzkostnó poruchy v dětství. V souvislosti s tím se zde krátce zmiňuje význam dětské kreshy a jejího přínosu pro diagnostiku. V závěru teoretické části se velká pozornost věnuje popisu vybrané metody, tj. testu kresby stromu. Této obla~ti se pak věnuje praktická část práce, kde se zaměřuji na využití kresby stromu jako možné screeningové metody pro detekci specifických znaků, které by nám mohly v praxi pomoci zjistit možnou přítomnost úzkosti.
Psychologické aspekty role nevlastního otce
Tomanová, Anna ; Mertin, Václav (vedoucí práce) ; Šírová, Eva (oponent)
Diplomová práce Psychologické aspekty role nevlastního otce si klade za cíl zmapovat rozšiřující se fenomén v soudobé společnosti, kterým je přítomnost nevlastních otců v nově složených rodinách. Teoretická část vychází z dostupných zdrojů, z většiny zahraničních, a snaží se přinést teoretický rámec celé problematiky. Nejprve z širšího úhlu pohledu na rodinu v soudobé společnosti, rozvodovost a vliv těchto změn na rodinné konstelace. Následně se úže zaměřuje na samotném téma nevlastních otců. Tento úkol není příliš snadný, a to z důvodu limitů dostupných informací a zrealizovaných studií věnující se tomuto fenoménu. Z tohoto důvodu dále navazuje empirická studie mající za cíl nastínit aktuální situaci nevlastních otců. Tato studie vychází z hloubkových rozhovorů s respondenty a poukazuje na aspekty této specifické rodinné konstelace.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 162 záznamů.   začátekpředchozí150 - 159další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.