Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 33 záznamů.  začátekpředchozí14 - 23další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Jak vzdálenost od dálnice ovlivňuje ceny domů v ČR?
Černíková, Kateřina ; Lahvička, Jiří (vedoucí práce) ; Mirvald, Michal (oponent)
Tato práce měří vliv vzdálenosti domu od dálnice na jeho cenu. Dle teorie je předpokladem, že domy ležící blíže dálnici budou dražší díky lepší dostupnosti do jiných měst. Analýza byla provedena za použití metody hedonické ceny na 1.055 domech ležících v Kraji Vysočina a okrese Benešov nabízených na serveru sreality.cz v roce 2012. Bylo zjištěno, že v okolí dálnice D1 každá další minuta potřebná k přepravě na nájezd na dálnici snižuje hodnotu domu o 0,4 %, to však s jistotou platí až pro domy ležící dále než 1km od dálnice. Pokud je dům mezi 0 -- 400 metry od dálnice, pak je jeho cena (ceteris paribus) nižší v řádu desítek procent (cca o 60 %). Tento rozdíl je přisuzován negativním externalitám produkovaným dálnicí. Na rozdíl od předešlých studií nebyla prokázána žádná prémie pro domy ležící ve velké vzdálenosti od dálnice.
Jaký vliv má nezaměstnanost na politické preference?
Kufnerová, Eva ; Lahvička, Jiří (vedoucí práce) ; Brožová, Dagmar (oponent)
V této práci je analyzován vliv nezaměstnanosti na politické preference občanů České republiky. Jsou k tomu použita individuální data z mezinárodního výzkumu ISSP pro roky 1994-2010. Pomocí metody probit je potvrzena hypotéza o tom, že nezaměstnaní lidé preferují více levici a naopak méně pravici. Pravděpodobnost preference levice je pro podnikatele o 14,1 procentních bodů nižší než pro nezaměstnaného. Pro ekonomicky neaktivní osobu je tato pravděpodobnost nižší o 4 procentní body. V doplňkových modelech je ověřen předpoklad, že pozitivní vliv na preferenci levice platí primárně pro nedobrovolnou nezaměstnanost. Dobrovolně nezaměstnaní preferují levici s pravděpodobností nižší o 16,1 procentních bodů než nedobrovolně nezaměstnaní. Z kontrolních proměnných se podařilo potvrdit například pozitivní vliv věku na preferenci levice, dále pak pozitivní vliv náboženství na preferenci středu. S vyšší společenskou třídou či s růstem velikosti obce roste naopak preference pravice.
Jaká je hodnota důvěry? Vliv ztráty důvěry na tržby loterijní společnosti Sazka
Vaněčková, Markéta ; Lahvička, Jiří (vedoucí práce) ; Babin, Jan (oponent)
Práce vyčísluje vliv a odhaluje postupný vývoj propadu důvěry na vklady do velkých loterijních her společností SAZKA (ČR) a TIPOS (SR), které se během roku 2011 dostaly do finančních problémů. Analýza byla provedena na datech z výherních listin od roku 2008 (2009) do února 2012 metodou difference in differences pro jednotlivé hry. Jako kontrolní skupina byly použity srovnatelné rakouské hry. Výsledky pro hru Sportka od Sazky ukazují mírný propad již od doby, kde se o případ začala zajímat média. Pro hru Euromiliony stejné společnosti propad nastává až po prohlášení o neschopnosti vyplácet výhry. Po tomto okamžiku je propad u obou her největší a činí 70 % u Sportky a 54 % u Euromilionů. Následně se propad až do konce sledovaného období snižuje. Pro Tipos je propad v období ochrany před věřiteli u hry Loto 1 % a u hry Euromilióny je vzestup o 27 %. Všechny tyto výsledky byly prokázány na 1 % hladině významnosti. Rozdíl mezi českými a slovenskými hodnotami je zřejmě způsoben státním vlastnictvím slovenské společnosti a jiným charakterem a intenzitou problematického období.
Jak ovlivňují výkupní ceny a reklama nabídku kovového odpadu?
Sýkorová, Lucie ; Lahvička, Jiří (vedoucí práce) ; Svoboda, Miroslav (oponent)
Práce zkoumá na denních datech získaných od jedné konkrétní výkupny kovového odpadu z období leden 2009 -- prosinec 2011, jak ovlivňují výkupní ceny hliníku, mědi a železa, reklamní kampaně, počasí a další faktory nabízená množství těchto kovů ze strany fyzických osob (celkově i dle pohlaví). Prokázala jsem, že zvýšení ceny hliníku o 1 % způsobí nárůst jeho nabídky o 1,49 %, stejné zvýšení ceny železa způsobí nárůst jeho nabídky o 0,64 %. Dále dokazuji, že ze tří typů reklamy se dané výkupně nejvíce vyplatí rádiové spoty. Dále se ukázalo, že nabídka železa dosahuje svého maxima při denní teplotě 9,3°C a zároveň je negativně ovlivňována deštivým počasím. Pravděpodobnou přítomnost nelegální nabídky prokazuje poměrně snadná substituce nabízených kovů mědi a železa v případě mužů, což deklaruje hodnota křížové cenové elasticity nabídky mědi -0,7. Za další indikátor nelegálnosti, vyhodnocený na základě výzkumu Panáčka (2012), lze považovat sobotní výrazné navýšení nabídky mědi ze strany obou pohlaví, u mužů se jedná o 60% nárůst a u žen o 100%. V tento den dochází zároveň k poklesu nabídek hliníku i železa od obou pohlaví.
Jaké faktory ovlivňují cenu elektřiny na denním spotovém trhu v ČR?
Černotová, Michaela ; Lahvička, Jiří (vedoucí práce) ; Mirvald, Michal (oponent)
Tato práce na základě hodinových dat za období 1. 1. 2010 -- 31. 12. 2011 zkoumá, jaké determinanty ovlivňují výši marginální ceny elektrické energie na denním spotovém trhu v České republice. Podařilo se prokázat vliv všech použitých vysvětlujících proměnných zahrnutých do modelu, kdy nejvýraznější změny jsou způsobeny faktorem času (konkrétní hodina, den v týdnu). Ve všedních dnech je cena elektrické energie v průměru asi o 41% vyšší než v neděli, v sobotu je tento rozdíl asi 22%. V souladu s předpoklady nárůst dlouhodobé ceny/zúčtovací ceny systémové odchylky (o 1 EUR) způsobí vyšší marginální cenu (o 0,03/1%), stejný efekt má také větší objem plánovaných odstávek výrobních zařízení (nárůst o 100 MWh způsobí změnu ceny o 0,3%). Co se teplotních podmínek týče, nejnižší cena je při 14,2 °C; při poklesu teploty na -5 °C je hodinová cena asi o 13,7% vyšší; při nárůstu teploty na 23,9 °C asi o 6% vyšší. Zajímavým faktem je zjištění minimálního zlepšení predikční schopnosti modelu po zohlednění vlivu výroby z obnovitelných zdrojů energie (konkrétně fotovoltaických elektráren).
Jak ovlivňuje nezaměstnanost chování voličů?
Kdolská, Veronika ; Lahvička, Jiří (vedoucí práce) ; Brožová, Dagmar (oponent)
V této práci zjišťuji vliv nezaměstnanosti na volební chování občanů. Konkrétně se zabývám volbami do Poslanecké sněmovny ČR v letech 2006 a 2010. Metodu fixních efektů jsem aplikovala na panelová data za použití 133 územních celků. Na základě použitých modelů jsem zjistila, že zvýšení nezaměstnanosti o 1 procentní bod zvýší podíl hlasů pro levicové stany o 0,23 procentního bodu v rámci odevzdaných platných hlasů, ale zvýší i podíl hlasů pro pravicové strany o 0,48 procentního bodu. Nezaměstnanost naopak snižuje podíl hlasů pro strany středu a strany, které se nedostaly do PS ČR, z čehož usuzuji, že polarizuje voliče směrem k velkým stranám. Z výsledků vyplývá, že nezaměstnanost nahrává spíše pravici, ale nemá zásadní vliv na volební výsledky. U volební účasti se vliv nezaměstnanosti nepodařil prokázat. Další výsledky naznačují, že obecně "hezčí" počasí v průběhu voleb odklání voliče od malých a středových stran.
O kolik snížila kampaň "Nemyslíš - zaplatíš!" nehodovost na českých silnicích?
Jermanová, Kateřina ; Lahvička, Jiří (vedoucí práce) ; Chytil, Zdeněk (oponent)
V této práci zjišťuji, jaký vliv má mediální kampaň na snižování úmrtí při dopravních nehodách. Konkrétně se věnuji kampani Nemyslíš - zaplatíš!, která probíhala v ČR v období 2008-2010. Na panelových datech z let 2006 až 2010 pro ČR a dalších 10 evropských států jsem zjistila, že vlivem kampaně se nehodovost snížila o 0 % až 14,2 % (95% interval spolehlivosti) za celé období, v posledním roce se interval snížení nehodovosti pohybuje od 1,2 % do 16,9 %. Účinnost kampaně se mi tedy podařilo prokázat, ovšem zdaleka ne tak výraznou, jak se udávalo doposud. Výsledky jsem aplikovala na analýzu nákladů a výnosů. Z vyčíslení nákladů úmrtí při nehodě jsem dopočítala, že kampaň v posledním roce zabránila vzniku nákladů minimálně ve výši 158 mil. Kč. I přes nižší zjištěnou účinnost se kampaň vyplatila.
Zvyšuje hospodářská expanze úmrtnost?
Volovecká, Petra ; Lahvička, Jiří (vedoucí práce) ; Chytilová, Helena (oponent)
Tato práce se zabývá otázkou, zda hospodářský cyklus ovlivňuje úmrtnost v České republice. První část práce se věnuje představení studií zabývajících se touto problematikou. Poté jsou uvedeny možnosti vlivu hospodářského cyklu na zdraví lidí a jeho průběh ve sledovaných obdobích 1921-1937 a 1994-2010. V další části jsou představena data, která jsou použita v analýze vlivu hospodářského cyklu na vybrané příčiny úmrtí (alkoholismus, cukrovka, infarkt, sebevraždy, tuberkulóza a dopravní nehody). Vysvětlující proměnnou je nezaměstnanost. Jako další vysvětlující proměnné jsou vhodně zvolené kontrolní skupiny tvořené lidmi v důchodovém věku. Po stacionarizaci dat je pro získání výsledků použita metoda difference-in-differences. Výstupy ukazují rozdíly mezi oběma obdobími. Procykličnost byla prokázána ve starším období u alkoholismu, infarktu a tuberkulózy. V novém období byl potvrzen proticyklický charakter sebevražd. Tento směr působení byl dále zaznamenán i u infarktu a dopravních nehod, což nepotvrzuje výsledky jiných analýz.
Vliv znečištění ovzduší na ceny domů v České republice
Vlček, Martin ; Lahvička, Jiří (vedoucí práce) ; Chytilová, Helena (oponent)
Práce zkoumá na vzorku 2 000 rodinných domů z šesti měst České republiky (Praha, Brno, Ostrava, Liberec, Plzeň, Ústí nad Labem), jaký je vztah mezi nabídkovou cenou nemovitostí a koncentrací prachových částic PM10 v ovzduší. V práci sestavený a odhadnutý model hedonické ceny byl rozšířen o další kontrolní proměnné, které popisují ostatní determinanty ceny domu. Na základě toho práce dokazuje, že zvýšení koncentrace PM10 o 1 mcg/m3 sníží hodnotu domu o 0,74 %. Meziměstské porovnání ukázalo, že koncentrace PM10 v ovzduší snižuje cenu domů v Ostravě oproti Praze o 12,43 % a v Brně o 0,96 %. Rozdíly v cenách způsobené znečištěním PM10 se pohybují v Praze v rozmezí 0 až 5,3 %, v Brně 0 až 17,73 % a v Ostravě 0 až 22,75 %. Dále práce prokázala, že cena domu klesá s rostoucí vzdáleností od centra, naopak přítomnost garáže cenu domu zvyšuje. Praha jako hlavní město potvrdila, že se jedná o nejvíce ceněnou lokaci na trhu.
Jak ovlivňuje dostupnost MHD cenu bytů?
Zezulka, Stanislav ; Lahvička, Jiří (vedoucí práce) ; Mirvald, Michal (oponent)
Práce se zabývá vztahem dostupnosti a kvality hromadné dopravy a cen bytů v Praze a Zlíně. Snaží se zjistit jaký vliv má vzdálenost zastávky MHD na prodejní cenu bytů. Toto zkoumání probíhá na vzorku dat prodejů přes 2000 bytů v roce 2010. Jsou porovnávána dvě rozdílná města Praha a Zlín. Práce se snaží zjistit, zda je rozdílný vliv MHD na cenu bytů ve velkém a menším městě. Pro zkoumání je použita metoda hedonické ceny. Dále je zjišťován vliv přítomnosti jednotlivých typů dopravních prostředků na prodejní ceny bytů. V práci je možné pozorovat rozdílný vliv dostupnosti MHD na cenu bytů v jednotlivých městech. V Praze dostupnost metra zvyšuje cenu bytu o 6,4%. Dále každý metr vzdálenosti od zastávky MHD snižuje cenu o 0,02%. Naopak pro Zlín vychází proměnné zahrnující dopravní obslužnost nevýznamně. Zdá se tedy, že v malém městě nevstupuje dopravní obslužnost tak významně do ceny bytů.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 33 záznamů.   začátekpředchozí14 - 23další  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
4 Lahvička, Juraj
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.