Název:
Jak ovlivňuje dostupnost MHD cenu bytů?
Překlad názvu:
How influence accessibility of public transport prices of flats?
Autoři:
Zezulka, Stanislav ; Lahvička, Jiří (vedoucí práce) ; Mirvald, Michal (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoká škola ekonomická v Praze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá vztahem dostupnosti a kvality hromadné dopravy a cen bytů v Praze a Zlíně. Snaží se zjistit jaký vliv má vzdálenost zastávky MHD na prodejní cenu bytů. Toto zkoumání probíhá na vzorku dat prodejů přes 2000 bytů v roce 2010. Jsou porovnávána dvě rozdílná města Praha a Zlín. Práce se snaží zjistit, zda je rozdílný vliv MHD na cenu bytů ve velkém a menším městě. Pro zkoumání je použita metoda hedonické ceny. Dále je zjišťován vliv přítomnosti jednotlivých typů dopravních prostředků na prodejní ceny bytů. V práci je možné pozorovat rozdílný vliv dostupnosti MHD na cenu bytů v jednotlivých městech. V Praze dostupnost metra zvyšuje cenu bytu o 6,4%. Dále každý metr vzdálenosti od zastávky MHD snižuje cenu o 0,02%. Naopak pro Zlín vychází proměnné zahrnující dopravní obslužnost nevýznamně. Zdá se tedy, že v malém městě nevstupuje dopravní obslužnost tak významně do ceny bytů.This thesis deals with the relationship between accessibility and quality of public transport and the prices of flats in the cities of Prague and Zlín. It attempts to investigate what influence does the distance of a public transport stop have on the selling prices of flats. This investigation is done upon a sample of sale data of over 2000 flats in the year 2010. Two different cities have been compared and the thesis tries to find out whether the influence of public transport on flat prices differs in a big and a smaller city. The investigation has been carried out through the method of hedonic pricing. Furthermore, an investigation into the influence of the presence of individual types of means of transport has been carried out. In this thesis, it is possible to observe the different influence of public transport availability on flat prices in individual cities. In Prague, the availability of the underground increases the flat price by 6.4%. On the other hand, in Zlín, the variables that include transport services come out insignificant. Therefore, it seems that in a smaller city transport services do not interfere into the flat prices so significantly. In Prague, each meter of the distance from a public transport stop decreases the flat price by 0.02%.
Klíčová slova:
ceny bytů; hedonická cena; hromadná doprava; hedonic pricing; prices of flats; public transport
Instituce: Vysoká škola ekonomická v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné v digitálním repozitáři VŠE. Původní záznam: http://www.vse.cz/vskp/eid/31949