Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 204 záznamů.  začátekpředchozí134 - 143dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Nespecifické střevní záněty
Růžičková, Radka ; Ehler, Edvard (vedoucí práce) ; Červinková, Monika (oponent)
Nespecifické střevní záněty IBD jsou nespecifické střevní záněty zastoupeny dvěma podjednotkami - ulcerózní kolitidou (UC) a Crohnovou nemocí (CD). UC je onemocnění, pro které je typické postižení sliznice střeva od rekta směrem k proximálním částem trávicího traktu. Postižení je zde omezeno pouze na tlusté střevo. U CD je zasažena celá střevní stěna s častým projevem v ileocekální oblasti, ale postižen může být celý tračník i tenké střevo. Pacienti s UC i CD mívají shodné extraintestinální projevy choroby. Pozornost při terapii těchto onemocnění se v poslední době soustřeďuje na biologickou léčbu. Postižení IBD nejsou i přes komplikace a častou invalidizaci vyloučeni z běžného života, tedy ze školní docházky, sportu a dalších aktivit. Tito pacienti se mohou setkávat a hledat radu ve sdruženích pro IBD, která jsou celosvětově zastoupena.
Prognostic and predictive biomarkers of glial tumors of the central nervous system in the context of personalized medicine
Polívka, Jiří ; Tonar, Zbyněk (vedoucí práce) ; Holubec, Luboš (oponent) ; Ehler, Edvard (oponent)
Gliální nádory, také nazývané gliomy, představují největší skupinu primárních malignit centrálního nervového systému. Gliomy stále zůstávají ve většině případů nevyléčitelným onemocněním, které v průběhu času progreduje postupně z nižších stupňů malignity k více agresivním nádorům. To vede k významnému zhoršení klinického stavu pacienta a nakonec k jeho úmrtí. V poslední době došlo v neuroonkologii k významnému rozšíření znalostí o vzniku a vývoji nádorového onemocnění na úrovni genetické i epigenetické. Nové prognostické a prediktivní molekulárně genetické biomarkery mohou být využity pro lepší diagnostiku, pro přesnější posouzení pacientovy prognózy, nebo pro lepší výběr léčby a predikce terapeutické odpovědi. Pohled na klasifikaci nádorů centrálního nervového systému založené na pouhém histopatologickém určení diagnózy se v současné době významně mění. Implementace molekulárně genetických biomarkerů přináší zpřesnění diagnózy mnoha typů nádorů. V této práci jsou diskutovány nové poznatky z molekulární genetiky gliomů společně s výsledky klinických studií zahrnujících důležité biomarkery těchto nádorů. V první studii byla zkoumána mutace genu izocitrát dehydrogenázy 1 (IDH1) R132H v nádorové tkáni získané od nemocných s multiformním glioblastomem a výsledky byly korelovány s klinickými...
Prenatální diagnostika cystické fibrózy a chorob s expanzemi trinukleotidů - výuka na středních školách
Nováková, Stanislava ; Ehler, Edvard (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Cystická fibróza a choroby s expanzemi trinukleotidů jsou závažná dědičná onemocnění, která slouží v mé diplomové práci jako modelové příklady vhodné pro výuku zajímavých témat lidské genetiky na středních školách. Pomocí vhodné metody prenatálně-genetického vyšetření je možné v rizikových rodinách určit diagnózu vyvíjejícího se plodu a stanovit odpovídající prognózu v dalším prenatálním a postnatálním vývoji. Praktická část práce je věnována obsahové analýze učebnic biologie pro střední školy a přípravě modelové hodiny genetiky na středních školách. Cílem obsahové analýzy učebnic biologie pro střední školy bylo vyhodnocení jednotlivých učebnic dle několika předem zvolených kritérií. Cílem prezentace navržené modelové hodiny bylo na základě odpovědí získaných z dotazníků zjistit, zda se žáci vyšších ročníků středních škol zajímají o předmět genetiky, dále zjistit, co žáky na hodinách nejvíce zaujalo, případně čemu nerozuměli a co se jim zdálo být obtížné. Hodina byla vedena formou odborného semináře, metodou výuky byla přednáška. Z vybraných učebnic biologie pro střední školy byla na základě průměrného hodnocení nejlépe vyhodnocena učebnice Biologie pro gymnázia od autorů Jelínka, J. a Zicháčka, V., která je na zkoumaných školách využívána jako studijní materiál. Z dotazovaných žáků středních škol...
Výuka molekulární biologie na SŠ a analýza prekonceptů pojmu nukleové kyseliny
Hanušová, Eva ; Ehler, Edvard (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Teoretická část práce shromažďuje teoretická východiska pro daný výzkum - obsah a význam kurikulárních dokumentů pro přírodovědné vzdělávání; současné vědní poznatky o vybraných molekulárně biologických tématech vyučovaných na středních školách; charakteristiku žákovských prekonceptů a miskoncepcí, jejich diagnostiku a význam. V praktické části jsou stanoveny výzkumné problémy a cíle, jejichž předmětem je analýza obsahu učiva a vyučovacích metod molekulárně biologických témat na vybrané střední škole; dále pak diagnostika prekonceptů pojmu "nukleové kyseliny" žáků 1., 3. a 4. ročníku vybrané školy (95 respondentů), jež sloužila k určení celkové podoby daného prekonceptu (geneze, modifikace a konceptuální změna v průběhu studia na střední škole). Součástí výzkumu též bylo zakomponování nových laboratorních cvičení, s tématikou nukleových kyselin, do výuky ve 4. ročníku a zhodnocení jejich vlivu na podobu daného prekonceptu. Hodnocení proběhlo formou porovnání úspěšnosti řešení otázek didaktického testu žáků 1.a 3. ročníků a žáků 3. a 4. ročníků, které bylo následně statisticky podloženo Pearsonovým χ2-testem. Analýzou ŠVP vybrané střední školy bylo zjištěno, že převážná část učiva molekulární biologie je řazena do 4. ročníku studia z důvodů své vysoké náročnosti a abstraktnosti. Dále byl vyhodnocen...
Porodní poranění plexus brachialis
Mencl, Libor ; Haninec, Pavel (vedoucí práce) ; Rokyta, Richard (oponent) ; Ehler, Edvard (oponent)
SOUHRN Porodní paréza brachiálního plexu se vyskytuje v 0,15 až 3 případech na 1000 živě narozených dětí. Hybnost horní končetiny se u většiny dětí spontánně upraví, ale u 20 - 30% dětí zůstává těžký reziduální deficit. Dystokie ramének, makrosomie a instrumentální porod představují největší rizika vzniku poranění, naopak porod Císařským řezem a porod dvojčat se zdá být protektivní. Výsledné poranění může být v rozsahu neurapraxie nebo axonotmese, které se spontánně upraví, nebo neurotmese či avulze kořene, kde spontánní reinervace není možná. Klinická manifestace těchto poranění je v počáteční fázi stejná a znesnadňuje tak jejich rozlišení. V současné době není k dispozici žádný klinický nebo elektrofyziologický test či zobrazovací metoda, která by dokázala v raném věku tyto stupně poranění nervu odlišit. Základem správné indikace a konečného rozhodnutí o operaci je klinické vyšetření. To je na rozdíl od dospělých pacientů u nespolupracujícího dítěte obtížné a hodnocení hybnosti a svalové síly je pomocí běžně používaných stupnic nevhodné. Jako nejužitečnější se zdá být škála AMS, které je schopná jednoduchým sledováním dítěte rozlišit i malé změny v pohybu. Elektrofyziologické vyšetření používané u poúrazových stavů dospělých k objektivizaci stupně poškození nervu je u dětských pacientů s unikátní...
Připravenost budoucích učitelů 1. stupně ZŠ poskytnout první pomoc žákům v život ohrožujících stavech
Kutmonová, Jitka ; Ehler, Edvard (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Název: Připravenost budoucích učitelů 1. stupně ZŠ poskytnout první pomoc žákům v život ohrožujících stavech Abstrakt: Tato diplomová práce je zaměřena na problematiku připravenosti budoucích učitelů základních škol v poskytování první pomoci žákům v život ohrožujících stavech. V úvodu je popsána motivace, která vedla ke zpracování tématiky a následují cíle stanovené pro tuto práci. Teoretická část se věnuje definování první pomoci, začlenění tématu do školských dokumentů a programů, dále stručně specifikům žáka mladšího školního věku z pohledu poskytování první pomoci, podrobně popisuje jak kontaktovat záchrannou službu a věnuje se prevenci. Podrobně popisuje univerzální postup poskytování první pomoci ve třech krocích a doplňuje je o poznatky z praxe se žáky mladšího školního věku. Praktická část se zabývá připraveností budoucích učitelů v oblasti poskytování první pomoci v život ohrožujících stavech, ověřované na základě dotazníkového šetření. Dále analyzuje, zda dokážou budoucí učitelé správně reagovat v situacích ohrožujících život žáků. V závěru se nachází stručné zhodnocení dosaženého cíle. Klíčová slova: první pomoc, učitel, žák, první stupeň základní školy, život ohrožující stavy
Adaptační mechanizmy nervového systému po chronickém inzultu a jeho klinické výstupy
Vaško, Peter ; Štětkářová, Ivana (vedoucí práce) ; Bojar, Martin (oponent) ; Ehler, Edvard (oponent)
Souhrn V posledních letech dochází k výrazným pokrokům v terapii a diagnostice neurologických onemocnění a to včetně úrazů mozku a míchy. Přesto zůstává nervový systém ve spleti jeho početných zpětnovazebných okruhů od periferie přes míchu až po mozek nedostatečně probádanou strukturou. Po závažnějších inzultech periferního či centrálního nervového systému často dochází k nedokonalé reparaci a tím k špatnému výslednému funkčnímu stavu. To pro naše pacienty nezřídka znamená smířit se s trvalými následky. Je to způsobeno omezenou možností regenerace nervového systému. Při inzultu jsou narušeny fyziologické okruhy a neuronální sítě. V naší práci jsme se pokusili pomocí neurofyziologických metod lépe objasnit funkce různých adaptačních mechanizmů nervového systému na úrovni míchy a periferie. Zamýšleli jsme se zejména nad určením úlohy míšních inhibičních okruhů a jejich aferentních a eferentních drah, které jsou aktivovány u akutní i chronické léze. Chtěli jsme zjistit jejich význam pro případnou reparaci nervové tkáně, kdy se mohou objevit nové náhradní funkční mechanismy. Náš výzkum se týkal několika témat, která nebyla doposud publikována. Konkrétně jsme se zaměřili na sledování míšního inhibičního reflexu - kožní periody útlumu - v rozličných podmínkách, a to od fyziologických, kde jsme zkoumali vliv...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 204 záznamů.   začátekpředchozí134 - 143dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.