Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 198 záznamů.  začátekpředchozí131 - 140dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Možnosti chybové anotace češtiny nerodilých mluvčích
Svák, Jiří ; Šebesta, Karel (vedoucí práce) ; Pierścieniak, Piotr Paweł (oponent)
Bakalářská práce "Možnosti chybové anotace češtiny nerodilých mluvčích" srovnává anotační systémy vybraných žákovských korpusů z pohledu chybové anotace. Pro srovnání byly zvoleny dva žákovské korpusy - český CZESL a německý FALKO. Oba korpusy používají distanční vícerovinný anotační model. Práce je rozdělena na dvě části: teoretickou a praktickou. V teoretické části jsou podrobně popsány oba vybrané korpusy a jejich anotační modely. Praktická část zpracovává anotaci žákovského textu v prostředí anotačních modelů obou korpusů. Cílem práce je zdůraznit možná pozitiva i negativa vybraných anotačních formátů.
Vývoj české tabákové reklamy
Štichová, Kateřina ; Šebesta, Karel (vedoucí práce) ; Chromý, Jan (oponent)
Předkládaná diplomová práce přistupuje ke konzumování tabáku jako k určitému kulturnímu fenoménu, protože od doby, kdy byla tabáková rostlina přivezena do Evropy, se její užívání rozšířilo na všechny kontinenty a stalo se součástí většiny vyspělých civilizací. Teoretickým východiskem práce je fakt, že stejně jako není kultura konstantní entitou, společenský názor na tabák se měnil, od víry v jeho léčivé účinky až k jeho stigmatizaci. Vlastní práce je rozdělena do čtyř základních kapitol - první tři se snaží zasadit kouření do kontextu reklamní komunikace a usilují o seznámení čtenáře s obecnějšími specifiky vybraného tématu; poslední kapitola je nejrozsáhlejší, neboť prezentuje výzkumnou část práce, kterou je sémiotická analýza tabákových reklam z vybraných periodických publikací (z novin a časopisů), jež vycházely v Československu od 20. let do 50. let dvacátého století. Primárním cílem je blíže specifikovat verbální i vizuální znaky, jenž reklamní tvůrci používali pro vytváření ideologických implikací svých reklam (dekódování znaků a interpretace jejich významů), sekundárně je přibližován dobový reklamní kontext propagování tabáku (jaké produkty a značky se nabízely, na jaké cílové skupiny se inzerce soustředila, na čem byla založena argumentace). Metodologicky je částečně navázáno na práci Jana...
Využití hry ve výuce českých reálií
Mazůrková, Ilona ; Šebesta, Karel (vedoucí práce) ; Saicová Římalová, Lucie (oponent)
Diplomová práce se zabývá hrou jako výukovou metodou, kterou lze využívat ve výuce českých reálií ve vzdělávání dospělých cizinců. Hlavním cílem práce je zjistit, jak se navržené opakovací a iniciační hry osvědčují ve výuce českých reálií a zdali jsou pro studenty přínosné. Dílčím cílem práce je zmapovat situaci mezi učiteli češtiny jako cizího jazyka. Ve středu zájmu stojí otázky, jak učitelé přistupují k výuce českých reálií, jaké výukové metody uplatňují a jak vnímají hru jako výukovou metodu, kterou by ve výuce mohli využívat. V první části diplomové práce se pozornost obrací nejprve k vymezení obsahu reálií, jejich klasifikaci a problémům, jež se pojí s organizací této výuky. Ve zbývajících kapitolách je pojednáno o hře jako o výukové metodě, která může najít uplatnění ve výuce českých reálií. V empirické části práce jsou nejprve skrze elektronický dotazník zmapovány názory učitelů češtiny jako cizího jazyka na výuku českých reálií a uplatnění hry v této výuce. Získaná data z tohoto výzkumu označeného jako výzkum1 poté slouží jako motivační prostředek k realizaci výzkumu2, jehož náplní je navržení opakovacích a iniciačních her pro výuku českých reálií, jejich realizace v praxi, zhodnocení těchto her z hlediska jejich celkového fungování a jejich vlivu na studijní výsledky studentů. 1
Mluvený projev mládeže (na příkladu členů turistického oddílu)
Řehořová, Karolína ; Šebesta, Karel (vedoucí práce) ; Pacovská, Jasňa (oponent)
Bakalářská práce se zabývá rozhovorem mládeže z interakčního hlediska. Je založena na analýze původních nahrávek dívčí a chlapecké skupiny stejného věku z oddílu mládeže. Zkoumá za prvé rozhovor, který je koncipován jako hra a za druhé rozhovor, který je motivován zadáním úkolu. Interakce dětí je ovlivněna nejen schématem hry, ale také přítomností vedoucích a tím, zda děti vědí, že jsou nahrávány. Mluvčí v rozhovoru sledují určité cíle, z nichž některé jsou institucionálně dané a jiné individuální. Snaží se především získat slovo a prosadit svoje nápady a argumenty, ale také se chtějí bavit. Pro dívky a chlapce je různě důležitý boj o dominanci a používají odlišné prostředky k prosazení svých promluv. Dosahování cílů ovlivňují neměnné faktory jako sociální vztahy a role, psychické vlastnosti dětí, pravidla hry a zvyklosti při střídání mluvčích, ale i záměrně užívané prostředky jako intonace, výběr lexika a témat, používání "speciálních tónů" nebo střídání kódů.
Mluvnická kategorie času v učebnicích češtiny pro neslyšící žáky a pro cizince
Levorová, Eva ; Petráňová, Romana (vedoucí práce) ; Šebesta, Karel (oponent)
Práce se zaměřuje na způsob zpracování gramatické kategorie času ve vybraných učebnicích češtiny pro neslyšící a pro cizince. Její součástí je malý dotazníkový výzkum, který zjišťuje především, jaké učebnice aktuálně používají učitelé při výuce češtiny pro neslyšící, zda pracují i s učebnicemi češtiny pro cizince a případně které další materiály využívají. Všechny učebnice, jež se v dotaznících objevily, jsou potom analyzovány z hlediska jejich podání mluvnické kategorie času, odděleně ty pro neslyšící a ty pro cizince. Ve druhých jmenovaných se dále hledá možná inspirace pro výuku neslyšících žáků. Na závěr práce je zařazen návrh jedné kapitoly učebnice pro neslyšící, zpracovávající část problematiky spojené se slovesnými časy. Návrh obsahuje jak výklad, tak i cvičení a snaží se koncentrovat pozornost na problematické jevy.
Učení se češtiny v důchodovém věku
Drtinová, Simona ; Sherman, Tamah (vedoucí práce) ; Šebesta, Karel (oponent)
DRTINOVÁ, Simona. Učení se češtiny v důchodovém věku. Praha, 2013. Diplomová práce. Univerzita Karlova v Praze, Fakulta filozofická, Ústav českého jazyka a teorie komunikace. Práce se z interdisciplinárního hlediska zabývá problematikou učení se cizích jazyků v důchodovém věku, jehož charakteristiky mohou být omezená ekonomická aktivita, větší množství volného času a možný výskyt určitých bariér způsobených věkem. Jako příklad učení se cizího jazyka bude sloužit případ cizinců důchodového věku v České republice, kteří se učí česky. V teoretické části je nejprve vymezeno stáří spolu se změnami, které k procesu stárnutí a stáří patří: změny jsou popsány na úrovni tělesné, kognitivní a sociální. Dále se v práci pojednává o procesu učení s důrazem na učení se cizích jazyků. V rámci pedagogicko-psychologické složky procesu učení jsou zde zmíněny jeho vybrané složky, konkrétně se jedná o motivaci k učení, různé formy výuky a roli učitele při výuce. Závěr teoretické části se zabývá nabídkou kurzů češtiny. Veškeré oblasti práce pojednávají o daném tématu vždy v obecné rovině a poté s důrazem právě na seniory. Praktická část této diplomové práce, provedená pomocí mnohočetné případové studie, se pokouší zodpovědět otázky týkající se motivace seniorů k učení se češtiny, průběhu a forem jejich učení, a to pomocí...
Cesty k porozumění
Choulíková, Klára ; Šebesta, Karel (vedoucí práce) ; Šormová, Kateřina (oponent)
V této práci představujeme výstup z výzkumu, jehož záměrem bylo prozkoumat rozsáhlé pole porozumění zastaralým, resp. jiným méně běžným výrazům u české školní mládeže ve věku 11-15 let. Pro tento účel byl sestaven dotazník, který byl díky ochotě a vstřícnosti šesti vyučujících distribuován na několika českých základních školách a gymnáziích. Takto získaná data jsme podrobili kvalitativní analýze a následné interpretaci odhalující strategie, které byly našimi respondenty využívány k porozumění neznámým a méně známým slovům. Dotkli jsme se také otázek souvisejících s čtenářským porozuměním. Zároveň jsme se na bázi kvantitativní analýzy pokusili vysledovat vztah mezi mírou porozumění řídkým výrazům a několika proměnnými, zejména věkem a pohlavím respondentů.
Role učitele v nízkoprahových kurzech češtiny pro cizince
Kunová, Kateřina ; Hrdlička, Milan (vedoucí práce) ; Šebesta, Karel (oponent)
Diplomová práce se zabývá rolí učitele/lektora v nízkoprahových kurzech češtiny pro cizince (NPK), jež pořádá Centrum pro integraci cizinců (CIC). Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Teoretická část sestává za tří hlavních kapitol. V první kapitole je vysvětlen pojem nízkoprahový, který je následně zasazen do kontextu (jazykového) vzdělávání cizinců, jež je zajišťováno státem či neziskovými organizacemi. Největší pozornost je věnována právě NPK CIC. Je zde popsáno, na jakých principech kurzy stojí, co je jejich obsahem a jaká jsou specifika (velkých) heterogenních skupin. Druhá kapitola se zaměřuje na vzdělávání dospělých obecně. Jsou zde uvedeny zásady vzdělávání dospělých a představeny klíčové kompetence, jež jsou v NPK rozvíjeny. Třetí kapitola se věnuje učiteli dospělých, resp. lektorovi. Definuje, kdo je lektor, a jaké jsou jeho kompetence. Jsou zde také srovnávány požadavky na učitele ve školách a na lektora NPK. Kapitola se zabývá rolemi učitele/lektora, je zde posuzována vhodnost použití těchto modelů na prostředí NPK. Prostor je zde věnován také týmovému vyučování. Empirická část se zabývá popisem východisek a provedení kvalitativního výzkumu. Cílem tohoto výzkumu bylo zjistit, jak lektoři nahlížejí na svou roli v NPK, které se v mnoha aspektech zásadně liší od kurzů...
Poslech s porozuměním jako jedna ze základních řečových dovedností výuky češtiny jako druhého jazyka
Bartošová, Ivana ; Hrdlička, Milan (vedoucí práce) ; Šebesta, Karel (oponent)
Poslech s porozuměním, jako jedna ze základních řečových dovedností, je nepostradatelnou součástí výuky češtiny jako cizího jazyka. I přesto, že je tato dovednost velmi důležitá, nebývá jí věnována dostatečná pozornost. Diplomová práce zkoumá, jakým způsobem je poslech zpracován ve vybraných frekventovaných učebnicích, které jsou dle Společného evropského referenčního rámce jazykových dovedností určeny pro uživatele základů jazyka, tedy pro jazykovou úroveň A1 a A2. Na základě kritické analýzy učebnic je výstupem práce návrh několika typů poslechových úloh, které jsou vytvořeny s oporou teoretických poznatků, jež jsou na základě odborné literatury souhrnně zpracovány v úvodní části diplomové práce. Zároveň se snaží vyplnit mezery ve stávajících poslechových úlohách, jež jsou prezentovány v současných učebních materiálech.
K prezentaci vybraných gramatických kategorií ve výuce češtiny pro cizince
Najbrtová, Barbora ; Hrdlička, Milan (vedoucí práce) ; Šebesta, Karel (oponent)
Diplomová práce se věnuje prezentaci vybraných gramatických slovesných kategorií, především slovesného vidu, způsobu a času. První část sleduje slovesný vid, jehož prezentace v gramatikách, učebnicích i hodinách češtiny pro cizince není dosud dostatečně, systematicky a komplexně zpracovaná. Druhý oddíl se zabývá slovesným způsobem, při jehož výkladu se v gramatikách i učebnicích pro cizince objevují taktéž četné nedostatky, jako například odlišnosti výkladu tvoření imperativu, absence popisu užití kondicionálu v komunikačních situacích apod. Třetí kapitola sleduje slovesný čas taktéž v gramatikách a učebnicích češtiny pro cizince. Jeho prezentace není dostačující, stejně jako u předchozích dvou kategorií. Dotazníkové šetření mapuje odlišnosti, náročnost výkladu, pohled na učební materiály a nutnost jejich doplnění mezi učiteli češtiny pro cizince s různou délkou praxe ve výuce. Na základě zjištěných problémů a rozporů formulujeme lingvodidaktická doporučení pro práci s danými gramatickými jevy v hodině češtiny pro cizince, která jsou, spolu s dotazníkem, cílem této práce.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 198 záznamů.   začátekpředchozí131 - 140dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
5 ŠEBESTA, Karel
1 Šebesta, Kamil
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.