Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 21 záznamů.  začátekpředchozí12 - 21  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Divadlo a fachidiocie?
Rut, Adam ; KORČÁK, Jakub (vedoucí práce) ; ŠIKTANCOVÁ, Jaroslava (oponent)
Magisterská práce Divadlo a fachidiocie se věnuje problematice oborové zaslepenosti v souvislosti s divadlem. Zabývá se vkusem, citem a řemeslností. Obsahuje také reflexe zkoušení několika inscenací a jednoho angažmá. Práce se také zabývá otázkou, za jakých podmínek má smysl dělat divadlo. Autor vychází z teze, že právě pátrání po smyslu je tou nejlepší obranou proti zaslepenosti diskursem svého oboru. Snaží se kriticky nahlédnout svoje dosavadní režijní působení i podmínky a prostředí, ve kterých tvořil. Je si vědom toho, že nám na jedné straně hrozí ustrnutí v čistě řemeslném a dávno odlidštěném přístupu k divadlu, na straně druhé pak chaos a snaha vymezit se za každou cenu.
Different sources of actor´s inspiration
Krmíčková, Ivana ; ŠIKTANCOVÁ, Jaroslava (vedoucí práce) ; KORČÁK, Jakub (oponent)
In my work I try to look for sources of inspiration, with whom I met, or might have met in graduate productions in the school theatre Disk. In the introduction I justify the reason for selecting my topic and I point out the interconnections between life in the theatre and life itself. The thesis is subsequently divided by graduate theatre productions. Each chapter is devoted to a few sources of inspiration, which were crucial for me in the upcoming production. The issue of most sources of inspiration is supported with literature quotations, which helped me in thinking about given facts. In the first chapter I designate inspiration that organically emerged from rehearsing. In the second chapter I try to name those sources of inspiration that have been or could have been connected with particular rehearsing. In the third chapter I focus on conditions and obstructions in the process of rehearsing as a possible source of inspiration. In the chapter called Inspiration by alternation I mention the experience with alternation in the graduation performance of former graduating class. At the end of my work I put together all the experience I have picked up and I sum up the topic of inspiration.
Vzájemný vztah osobnosti herce a jeho profese
Vojtková, Klára ; Šiktancová, Jaroslava (vedoucí práce) ; Korčák, Jakub (oponent)
Moje diplomová práce by mohla mít podtitul: Kdy a co se má učit jeviště od života, kdy a co a proč život od jeviště. Zabývám se v ní vlivem studia herectví a poměrně krátké divadelní praxe na mou osobnost, vztahy i postoje. Ptám se na výhody a komplikace, které vnášejí mé charakterové rysy a mé vychování do herecké práce. Jak se v mém přístupu k divadlu a herecké práci odráží víra v Boha, kdy se má touha po zdokonalení proměňuje v paralyzující sebekontrolu, a proč se mé pohybové nadání někdy obrací proti mně. Zamýšlím se nad tématy ?herecký partner?, ?oční a fyzický kontakt s ním?, nad tím, jak slepě jsem zpočátku hleděla do partnerových očí a jak jsem se naučila čerpat energii z neznámých očí nových kolegů. Ve třetí kapitole podrobně popisuji, jak jsem odbourávala svůj ostych ve fyzickém kontaktu, od prostého obětí po vášnivou milostnou scénu na jevišti. Píši o tom, že silné režijní vedení nemusí znamenat pro herce nesvobodu a o tom, že napojení na partnera je způsob jak vnášet život do repríz. O tom, co pro mne znamenala absolventská role Vévodkyně a vůbec celá DISKová sezona a jak atmosféra při zkoušení silně ovlivnila výsledek. O poznávání nového žánru ? muzikálu jako stylizace a poznání na ?nedivadelním divadle? Elfriede Jelinek, co pro mě znamená divák a komunikace s ním. V této písemné práci vyslovuji některé myšlenky, které doposud nezazněly nahlas, a proto doufám, že naplním svůj záměr otevřené a upřímné sebereflexe.
Režisér jako iniciátor kolektivní tvořivosti při tvorbě inscenace a zodpovědnosti za společné dílo
Ludvíková, Tereza ; Korčák, Jakub (vedoucí práce) ; Šiktancová, Jaroslava (oponent)
Diplomová práce se zabývá úlohou režiséra při práci v tvůrčím kolektivu. Režisérova práce se odehrává v neustálém dialogu. Schopnost vést dialog je proto u tohoto povolání zásadní. Stejně jako umění hledání a udržování rovnováhy mezi chtěním ovlivňovat a odvahou být ovlivňován. Práce se okrajově věnuje přípravné práci režiséra před zkušebním procesem, kdy je stěžejní jeho kontakt s autorem, dramaturgem, výtvarníky či skladatelem. Dochází však k závěru, že pro výslednou podobu a zdar inscenace má ústřední význam až režisérův kontakt s herci. Herec je zde vnímán jako středobod celé divadelní události, jejíž nejvlastnější kouzlo je právě v setkání živých lidí v hledišti s živými lidmi na jevišti. Práce se proto soustřeďuje především na podobu vztahu režiséra a herce, na vzájemnou závislost jejich tvůrčích procesů. Ve snaze prozkoumat různé cesty režisérova přístupu k herci se ohlíží i do historie, kde nachází dvě protikladné tendence. První tendence nahlíží na herce jako na nástroj režisérovy tvořivosti, druhá jej vnímá jako její zdroj. Režisér, který počítá s hercovým přínosem dílu je zodpovědný za iniciaci a vedení jeho tvořivosti. I zde se vynořují dvě protikladné cesty. Jde o provokaci tzv. otcovské režie a motivaci režie tzv. mateřské. Volba mezi těmito cestami je dána povětšinou osobnostním typem režiséra. Zkušební proces, který je založen na důvěře v hereckou tvořivost, vyžaduje zvláštní etický postoj zúčastněných. Práce zkoumá souvislost mezi zodpovědností a tvořivostí. Dochází k přesvědčení, že tato souvislost je, vzhledem ke specifické povaze hercovy i režisérovy tvorby, k níž patří časová ohraničenost, kolektivnost, veřejnost a intimita, velká, ba zásadní. Proto se dále zabývá podmínkami, které vzniku zodpovědnosti svědčí. Ty jsou totiž těsně spjaty s podmínkami, které svědčí vzniku tvořivosti. Dochází k závěru, že ideálním prostorem pro rozvoj těchto ctností je stálý soubor.
Režisér a inscenace tzv. nepravidelného textu
Páleníková, Zuzana ; Šiktancová, Jaroslava (vedoucí práce) ; Korčák, Jakub (oponent)
Ve své diplomové práci se zabývám pojmy nepravidelné dramaturgie a nepravidelného textu. Zamýšlím se nad původem těchto pojmů, nad úlohou nepravidelné dramaturgie v minulosti a nad motivací vzniku nepravidelných inscenací v současnosti. Na základě analýzy vlastních zkušeností (asistování při inscenaci nové dramatizace Dostojevského Idiota v Dejvickém divadle a vlastní režijní práce na dvou žánrově i stylově velmi odlišných inscenacích nepravidelných textů ? projektu Pannenky a absolventské inscenace Svět kolem ní) se pokouším zařadit nedávný boom nepravidelných inscenací do širšího divadelního a uměleckého kontextu. Zjišťuji, že fenomén postmoderního divadla a jeho estetika se dnes už určitým způsobem vyčerpaly. Jako reakce na postmoderní nejasnost a mnohoznačnost se u diváků i u divadelníků znovu objevuje touha po srozumitelnosti. Režiséři i dramaturgové (ať už pravidelných nebo nepravidelných inscenací) se proto vracejí k jedné ze základních dramaturgických kategorií, kterou je právě příběh. Bez srozumitelně vyprávěného příběhu se totiž téma samotné často míjí účinku.
Hra s otevřeným koncem
Rut, Adam ; Korčák, Jakub (vedoucí práce) ; Šiktancová, Jaroslava (oponent)
V úvodu píše Adam Rut o snaze uchopit režii jako hru s otevřeným koncem. V první části popisuje základní východisko. Ve druhé části reflektuje ve vztahu k tématu připomínky, jež dostal během tří let bakalářského studia od svých pedagogů. Ve třetí části popisuje průběh zkoušení bakalářské inscenace a snaží se najít podněty a zkušenosti, které lze využít i pro další práci s autorem, dramaturgem, scénografem a především herci tak, aby hra byla stále otevřená.Ve čtvrté části píše o obavách režisérů, divácích a o tom, co máme v moci.
Jedna a jedna rovná se dvě .. a nebo jedna?
Kovalčíková, Jana ; Šiktancová, Jaroslava (vedoucí práce) ; Vinař, Josef (oponent)
Hledat anebo nalézt? Ptát se anebo odpovídat? Zkoušet anebo hrát představení? Co tvoří důležitější rovinu bytí, přístupu? Jedno s druhým by mělo nerozlučně souviset. Jedna částečka složená z desítek dalších. Individualita jedince v ilustraci za pomoci obrazu zrcadla. V první části jako roztříštěné zrcadlo, v druhé jeden zdvihnutý kousek rozbitého zrcadla a v třetí jako slepené zrcadlo, které není ani lepší ani horší - je zkrátka jiné.
Chování a jednání - materiál hercovy práce
Holík, Jan ; Mrkvička, Ladislav (vedoucí práce) ; Šiktancová, Jaroslava (oponent)
Tato práce se zabývá chováním a jednáním v herecké práci a mými zkušenostmi, nabytými za čtyři roky studia herectví, které s chováním a jednáním v herecké práci přímo souvisejí. Dotýkám se zde i pedagogické práce svých kantorů a zabývám se myšlenkami souvisejícími se studiem na DAMU. Dále se podrobněji věnuji herecké práci na postavě Rudolfa v Koltésově Západním Přístavu, jemuž jsme se věnovali v absolventském ročníku. Snažím se zde sebereflexí formulovat svoje postupy při vlastní herecké práci a též se věnuji samému vzniku představení.
Výstavba herecké postavy a osobní zkušenost
Poláková, Barbora ; Burian, Jan (vedoucí práce) ; Šiktancová, Jaroslava (oponent)
Ideální by bylo, kdybych díky této práci objevila tu nejefektivnější metodu pro výstavbu herecké postavy, což však zní velmi nepravděpodobně. Pokusím se tedy alespoň nalézt základní aspekty, které herce při práci na postavě ovlivňují.
Specifika komediální situace v dramatické tvorbě Woody Allena, zejména v díle Central Park West
Tyc, Mikoláš ; Schejbal, Milan (vedoucí práce) ; Šiktancová, Jaroslava (oponent)
Práce se zaměřuje zejména na specifika komediální tvorby Woodyho Allena. Mikoláš Tyc popisuje v úvodu překážky, se kterými se inscenační tým setkal na základě práce na bakalářské inscenaci jednoaktové hry Central Park West. Interpretace této hry vychází z rozboru postav a struktury příběhu, která se v mnohém shoduje s Freytagovou technikou dramatu - těmto tématům se věnuje druhá a třetí kapitola. Čtvrtá část se zaměřuje na textové změny provedené za účelem snížení věkové hranice postav z pětačtyřiceti na přibližně pětatřicet let. V páté kapitole popisuje autor této práce ze svého režijního úhlu pohledu proces zkoušení a vývoj některých herců v žánru konverzační komedie. V závěrečné šesté části autor zkoumá, co se povedlo a co se nepovedlo na zmiňovaném představení z hlediska své další divadelní práce.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 21 záznamů.   začátekpředchozí12 - 21  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.