Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 57 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Přírodovědné vzdělávání na středních odborných školách - kurikulum chemického vzdělávání
Henková Mauleová, Lucie ; Janoušková, Svatava (vedoucí práce) ; Stratilová Urválková, Eva (oponent)
HENKOVÁ MAULEOVÁ, Lucie. Přírodovědné vzdělávání na středních odborných školách - kurikulum chemického vzdělávání. Praha, 2023. Diplomová práce. Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra učitelství a didaktiky chemie. vedoucí práce: Doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D. Abstrakt Práce se zaměřuje na analýzu současného nastavení kurikula chemického vzdělávání na vybraných oborech/oboru středních škol. Kurikulum bylo porovnáno z hlediska vzdělávacího obsahu a dalších parametrů s vybranými analogickými kurikuly jiných zemí, dále bylo provedeno šetření formou ohniskové skupiny zaměřené na kýžené cíle, obsah a formu přírodovědného vzdělávání na SOŠ. Na za základě této analýzy byl jako výstup práce vytvořen návrh kurikula chemického vzdělávání pro daný obor. Klíčová slova střední odborné školy, kurikulum, chemické vzdělávání
Chemické experimenty v domácím prostředí a jejich didaktické zpracování
Koběrská, Klára ; Teplá, Milada (vedoucí práce) ; Stratilová Urválková, Eva (oponent)
Klára Koběrská: Chemické experimenty v domácím prostředí a jejich didaktické zpracování. Bakalářská práce. Praha: Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy, 2023. Abstrakt Bakalářská práce se zabývá chemickými experimenty v domácím prostředí a jejich didaktickým zpracováním. Teoretická část vymezuje pojem experimentální výuka chemie, její funkci a pojetí v závazných pedagogických dokumentech. Neopomíjí ani zapojení chemických experimentů do distanční výuky a bezpečnost praktické výuky chemie mimo prostředí laboratoře. Práce si klade za cíl provést rešerši a posouzení dostupných didaktických materiálů k tématu, proto je zhodnoceno didaktické zpracování, dostupnost, bezpečnost, věk žáků a vztah k RVP i časová náročnost 16 materiálů. Na základě závěrů rešerše je v praktické části prezentováno 5 pracovních listů pro žáky, doplněných metodickými pokyny pro učitele. Vytvořené didaktické materiály byly formou dotazníku posouzeny 10 učiteli a 69 žáky a jejich připomínky byly zohledněny při konečné úpravě souboru pracovních listů. Klíčová slova chemie, experiment, didaktické materiály, domácí vyučování, základní školy, střední školy, soubor experimentů
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci - příprava školení pro vedoucí na přírodovědeckém táboře
Maťáková, Jana ; Stratilová Urválková, Eva (vedoucí práce) ; Gajdošová, Veronika (oponent)
Přírodovědecká fakulta UK v Praze spolu s Domem dětí a mládeže Praha 10 každoročně organizuje pobytový a příměstský tábor. Všichni vedoucí tábora musí být před jeho začátkem proškoleni v BOZP, aby byla zajištěna maximální bezpečnost všech účastníků. Dosud byl pro školení používán dočasný materiál, prezentace, která plně nevyhovovala požadavkům vedení tábora. Cílem práce proto bylo vytvořit vhodné didaktické materiály ke školení BOZP pro vedoucí na přírodovědeckých táborech. V teoretické části práce jsou porovnány volně dostupné prezentace na téma BOZP, které se však ukázaly jako nevhodné pro potřebný účel. Praktická část popisuje vzniklé didaktické materiály, které se nacházejí v příloze. Jedná se o příručku, jež je určena primárně pro školicího pracovníka, a dále tři prezentace, které jsou určeny k prezenčnímu školení. Příručka je doprovodným textem k těmto prezentacím, ve kterých jsou informace kvůli přehlednosti napsány stručně.
Pregraduální příprava učitelů chemie na vysokých školách ČR
Bílková, Petra ; Stratilová Urválková, Eva (vedoucí práce) ; Teplá, Milada (oponent)
Bakalářská práce se zabývá pregraduální přípravou učitelů chemie na vysokých školách v České republice. Cílem práce je analyzovat současný stav přípravy učitelů chemie, konkrétně studijních plánů bakalářských programů Chemie se zaměřením na vzdělávání a navazujících magisterských programů Učitelství chemie pro 2. stupeň ZŠ a Učitelství chemie pro SŠ. V teoretické části jsou shrnuty cíle pregraduální přípravy budoucích učitelů, poté jsou charakterizovány pedagogické kompetence učitelů, a specifické kompetence a dovednosti učitelů chemie, které souvisí s praktickou laboratorní činností. Praktická část popisuje metodologii práce při získávání a analyzování dat. Ve výsledcích deduktivní obsahové analýzy jsou porovnány studijní plány programů učitelství chemie, a jsou popsány rozdíly mezi nimi. Výsledky ukazují, jaké fakulty mají silnou oborovou a didaktickou složku a které mají silnější pedagogicko-psychologickou složku. Z těchto poměrů lze odhadnout, v čem budou zdatnější absolventi jednotlivých programů. Případně lze na základě porovnání upravit studijní plán pro další akreditaci. Klíčová slova pregraduální příprava; studijní plány; bakalářské studium; magisterské studium; výuka chemie; deduktivní obsahová analýza
Praktická výuka přírodních věd během distančního vzdělávání - analýza rozhovorů s učiteli chemie
Konfrštová, Adéla ; Stratilová Urválková, Eva (vedoucí práce) ; Janoušková, Svatava (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na zjištění stavu výuky praktické chemie na školách během distanční výuky při pandemii viru SARS-COV-2. Šetření, vycházející z dotazníku z probíhajícího projektu HomeLab, bylo rozšířeno o kvalitativní analýzu rozhovorů s devíti učiteli chemie. Rozhovorem se zjišťovalo, zda a případně jaké chemické aktivity zadávali učitelé svým žákům během uzavření škol; jakou měli učitelé motivaci či naopak, proč experimenty s žáky nedělali. Z tematické analýzy rozhovorů vyplynulo, že až na jednoho se učitelé snažili žákům zpestřit výuku zařazením experimentů, při kterých byly nejčastěji využívány domácí pomůcky, prostředky nebo potraviny. Motivací byl nejčastěji fakt, že pokusy k chemii patří a bez nich by výuka chemie nebyla tak atraktivní. Naopak z rozhovorů vyplynula potřeba učitelů sdílet své zkušenosti z výuky, ale také znát databáze, které nabízejí didaktické materiály použitelné pro praktickou výuku přírodních věd. Klíčová slova chemické pokusy, distanční výuka, rozhovory, kvalitativní analýza, tematická analýza
Výběr a strukturace učiva chemie na úrovni středoškolského vzdělávání - prvky 1. a 17. skupiny periodické soustavy prvků
Vlčková, Tereza ; Čtrnáctová, Hana (vedoucí práce) ; Stratilová Urválková, Eva (oponent)
Diplomová práce se zabývá výběrem a strukturací učiva vybraných skupin prvků z hlediska anorganické chemie, a to prvků 1. a 17. skupiny na úrovni vyššího gymnázia. V teoretické části práce je uvedena charakteristika vzdělávacího obsahu a učiva, možností grafického znázornění uspořádání učiva, současných kurikulárních dokumentů a používaných učebnic chemie na gymnáziích. V závěru teoretické části je pojednáno o kvalitativní metodě výzkumu, a to o ohniskové skupině. Praktická část práce obsahuje upravená schémata uspořádání učiva prvků 1. a 17. skupiny z 80. let 20. století, kdy byl nově uplatněn deduktivní přístup k obsahu a uspořádání učiva chemie. Pro zjištění současného stavu byla provedena analýza RVP G a vybraných našich a zahraničních učebnic chemie, na jejichž základě byla vytvořena schémata reprezentující obsah a strukturu učiva prvků 1. a 17. skupiny. Ta dokládají převažující, avšak pro žáky problematický, deduktivní přístup k učivu chemie i v současnosti. Proto byl vytvořen návrh výběru a strukturace učiva vybraných skupin PSP založený na induktivním přístupu k učivu a následně ověřen formou diskuse v ohniskové skupině. V závěrečné diskusi je uvedeno srovnání deduktivního způsobu výběru a řazení učiva s navrženým, induktivním způsobem výběru a strukturace učiva prvků 1. a 17. skupiny.
Outdoorová vzdělávací hra na téma dělicích metod pro žáky ZŠ
Kydalová, Radka ; Stratilová Urválková, Eva (vedoucí práce) ; Teplý, Pavel (oponent)
Pandemie nemoci Covid-19 v roce 2020 a 2021 měla zvláště v českých zemích neblahý vliv na výuku na všech typech škol. Výuka přírodních věd nemohla aktivně rozvíjet praktické dovednosti žáků, kteří v té době trávili enormní část dne online výukou a online úkoly. Cílem předkládané diplomové práce bylo vytvořit venkovní přírodovědnou aktivitu, která může být prováděna v rámci výuky na základní škole, ale také mimo výuku, např. ve volnočasových skupinách, na táborech nebo i rodinných dovolených. Vznikla tak hra Lahvius hledá učně! pro výuku dělicích metod na ZŠ. Hra obsahuje 15 stanovišť, díky kterým se s pomocí fáborků vytvoří trasa. Na posledním stanovišti připravují účastníci extrakt a filtrát z rostlin, které najdou v okolí. Průvodce-učitel připraví stezku podle Metodické příručky, která je přílohou této práce. Při praktické činnosti doporučujeme, aby účastníky efektivně vedl a dával jim zpětnou vazbu k jejich práci. Hra byla dvakrát ověřena: nejprve pilotní verze na dvou letních táborech a upravená verze byla ověřena se žáky dvou 7. tříd pražské ZŠ. Účastníci vyplňovali krátký dotazník a autorka dále vyhodnotila alchymistické deníky, které vznikly během hry. Ukázalo se, že bez aktivního vedení praktické činnosti dětí nejsou dosaženy očekávané výstupy, a proto doporučujeme hru realizovat s využitím...
Role pokusů ve výuce na waldorfském lyceu ve srovnání s "běžným" gymnáziem v ČR
Studničková, Zuzana ; Šmejkal, Petr (vedoucí práce) ; Stratilová Urválková, Eva (oponent)
3 Abstrakt Bakalářská práce se zabývá rolí experimentu ve výuce chemie na waldorfských školách a rámcově porovnává přístup k realizaci experimentů a jejich začlenění do výuky na waldorfských školách a vybraných gymnáziích v ČR. Práce se v první části zaměřuje na popis specifik waldorfské školy. V druhé části jsou uvedeny výsledky rámcového orientačního dotazníkového šetření, které bylo zaměřeno na četnost a způsoby využití experimentu při výuce chemie na vybraných gymnáziích v ČR, přičemž výsledky tohoto orientačního šetření a návštěvy laboratorních cvičení na jednom gymnáziu jsou konfrontovány a diskutovány v kontrastu s výsledky hospitací zaměřených na sledování role a využití experimentu na waldorfských školách, Waldorfském lyceu v Praze a Základní a Střední škole waldorfské v Semilech. Dále jsou porovnány přístupy k experimentům a shrnuty přínosy i nevýhody pojetí experimentální činnosti a její využití ve výuce na výše uvedených školách. Celkově lze konstatovat, že na waldorfských školách jsou experimenty nedílnou součástí každé hodiny chemie a jsou pro výuku chemie nepostradatelné. Téměř ovšem chybí laboratorní cvičení. Množství probrané látky je také menší než v případě gymnázií v práci sledovaných. Na sledovaných gymnáziích jsou naopak méně běžné demonstrační experimenty a často také experimenty...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 57 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.