Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 44 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Návrh systémové podpory čtenářského prostředí v mateřské škole (akční výzkum)
Fiedlerová, Eliška ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Ronková, Jolana (oponent)
Diplomová práce se věnuje tématu čtenářské pregramotnosti a vytvoření kvalitního čtenářského prostředí. Cílem práce je podpořit u dětí a rodičů jejich zájem o čtenářství a knihy pomocí realizování různých aktivit. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. V části teoretické se nachází vysvětlení, co čtenářské prostředí je a ovlivňuje ho. Dále zde dochází k vymezení základních pojmů pojící se s čtenářskou pregramotností a její důležitost v rámci vývoje dítěte. Dále zde jsou popsané vybrané aktivity a projekty podporující čtenářství a jak by měla dětská knihovna ve škole vypadat a splňovat. Závěrem teoretické části jsou popsány vhodné žánry pro děti předškolního věku a doporučené vybrané tituly do dětských knihoven. Empirická část popisuje realizovaný výzkum ve vybrané mateřské škole. Jako forma výzkumu byl stanoven akční výzkum, který nejlépe splňoval podmínky pro dosažení daného cíle. Problémem akčního výzkumu byl stanoven nedostatečný zájem o knihy a čtení u dětí a jejich rodičů. V rámci výzkumu bylo stanoveno šest výzkumných otázek a navrženy aktivity pro zvýšení zájmu. Dále byly ve výzkumu využity metody pozorování, rozhovory a dotazníky. Během výzkumu docházelo ke komplikacím, které znemožňovaly výzkum v plném rozsahu a jsou v práci popsány. V rámci realizace navržené podpory se...
Vliv využívání digitálních technologií na pozornost žáků 1. stupně základní školy
Weishäuplová, Jana ; Ronková, Jolana (vedoucí práce) ; Laufková, Veronika (oponent)
Diplomová práce řeší problematiku vlivu využívání digitálních technologií na pozornost žáků 1. stupně základní školy. Cílem práce bylo zmapovat/zjistit pozitivní a negativní důsledky/dopady využívání digitálních technologií na pozornost žáků 1. stupně ZŠ, vyhodnotit výsledky tohoto dopadu ve prospěch či neprospěch jejich využívaní a navrhnout vhodná řešení/doporučení pro praxi. Práce vycházela z předpokladu, že žáci 1. stupně ZŠ nadměrně využívají digitální technologie jako např. chytré telefony, tablety, notebooky či chytré hodinky, což má negativní vliv na jejich pozornost. K dosažení vytyčeného cíle byla práce rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Pro zpracování teoretické části práce byla využita metoda literární rešerše, díky které byly shrnuty současné teoretické poznatky a dosavadní výsledky bádání v dané problematice. Pro zpracování praktické části práce byly využity kvantitativní výzkumná metoda prostřednictvím dotazníkového šetření a test pozornosti. Vyhodnocení vlivu využívání digitálních technologií na pozornost žáků 1. stupně základní školy probíhalo na základě dotazníkového šetření a testu pozornosti u 112 žáků 1. stupně základních škol. Výsledky, jak z dotazníkového šetření, tak i testu pozornosti, ukazují, že žáci 1. stupně základní školy nadměrně využívají digitální...
Vázané a nevázané písmo na I. stupni ZŠ a pedagogických fakultách VŠ: Názor učitelů na obě písma z pohledu zkušeného praktika
Romanová, Anna ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Ronková, Jolana (oponent)
Abstrakt/Anotace ROMANOVÁ, Anna. Vázané a nevázané písmo na I. stupni ZŠ a pedagogických fakultách VŠ. Praha, 2023. Diplomová práce. Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze. Vedoucí práce prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc. Práce se zabývá vázaným a nevázaným písmem a jejich procentuálním zastoupením na I. stupni základních škol. Taktéž se zaměřuje na názory učitelů z praxe a jejich zkušenosti během vlastního studia na pedagogických fakultách vysokých škol. V teoretické části vymezuji základní pojmy, zkoumám, jaké jsou cíle přípravy na výuku psaní a samotné výuky psaní, co jí předchází a co by si mělo dítě přinést z docházky do mateřské školy, představuji některé metody výuky psaní v historii i současnosti, vznik a vývoj písma, vznik písma vázaného a nevázaného, vývoj alternativy Comenia Script a několika dalších, znaky písma a jeho hodnocení. Jedna z kapitol se také věnuje psaní leváků. V praktické části pomocí dotazníku zjišťuji názor učitelů 1. stupně základních škol, jejich zkušenosti z praxe, taktéž zjišťuji, jakou metodikou čtení a psaní absolvovali během studií na pedagogických fakultách, ke kterému písmu vedou žáky a zda je učí dovednosti číst a psát vázané písmo v případě, že píší písmem nevázaným. Skrze odpovědi těchto respondentů zjišťuji přibližné procentuální zastoupení vázaného písma...
Problematika formativního hodnocení žáků 1. stupně ZŠ napříč jednotlivými výukovými předměty
Vimrová, Gabriela ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Ronková, Jolana (oponent)
V této diplomové práci jsem se rozhodla zaměřit na problematiku hodnocení a především formativního hodnocení na klasických základních školách. Hodnocení je pro budoucí život člověka velmi podstatné a proto by s ním učitelé měli umět správně zacházet. Právě díky hodnocení mohou učitelé už žáka ve školním věku nasměrovat a v základním vzdělávání ovlivnit do jeho budoucího života. Práce obsahuje především pohled na formativní hodnocení, které se zaměřuje na žáka a zlepšuje vztahy mezi učitelem a žákem. Teoretickou část jsem rozdělila do 4 kapitol, které obsahují základní informace o hodnocení a formativním hodnocení. První kapitola se věnuje pojmu hodnocení obecně. V kapitole se objevuje i pohled do minulosti hodnocení a popisuje fáze vyučovacího procesu. Druhá kapitola se věnuje školnímu hodnocení, jeho specifikům a funkcím. Třetí kapitolou je pak samotné formativní hodnocení, které se zaměřuje na jeho metody. Poslední čtvrtá kapitola zahrnuje motivaci žáků k učení. Praktická část se zabývá kvalitativní metodou výzkumu a zkoumá pohled učitelů a rodičů žáků na formativní hodnocení. Vytvořila jsem dva dotazníky, které si kladou za cíl zjistit, jak je formativní hodnocení vnímáno na 1. stupních klasických základních škol u učitelů a rodičů. Na základě výzkumu můžeme říct, že formativní hodnocení se...
Spolupráce rodiny a školy u znevýdněných žáků
Kristlová, Karolína ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Ronková, Jolana (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na sledování kvality spolupráce rodiny a školy u znevýhodněných žáků. Ze strany rodičů je zkoumán zájem o vzdělání a péči u svého dítěte. U učitelů se sleduje míra komunikace a podpora k rodičům žáků. Celý výzkum se odehrává v Ústeckém kraji, zejména ve vyloučených lokalitách. Výzkum je realizován pomocí metod dotazníkového šetření a polostrukturovaných rozhovorů. Výstup použitých metod poskytuje zajímavý vhled na míru informovanosti rodičů, žijících ve vyloučených lokalitách, o výuce jejich dětí a na míru vzájemné spolupráce rodiče a školy s cílem obohatit a vzdělat mladší generace. Pro rozvoj dítěte je nutné vytvořit bezpečný prostor, jehož základem je synchronizace zájmů rodičů, pedagogů a vyučovacích metod. Vzájemná spolupráce mezi rodiči a pedagogy je základem pro úspěch ve vzdělávání dítěte. Z toho vyplývá závěr celé práce, který je souhrnem krátkých doporučení v tzv. desateru. KLÍČOVÁ SLOVA Spolupráce, komunikace, rodina, škola, rodiče, vztahy mezi účastníky, Rodiče vítáni, znevýhodněný žák
Komparace Analyticko-syntetické a Genetické metody výuky prvopočátečního čtení
Šebl, Alena ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Ronková, Jolana (oponent)
Diplomová práce pojednává o výuce prvopočátečního čtení na základní škole. Práce obsahuje informace o kurikulárních dokumentech, které jsou pro výuku na základní škole v České republice závazné. Dále jsou v diplomové práci uvedeny historické metody výuky elementárního čtení, rozdělené na metody syntetické a analytické, popsané metody se v České republice v minulosti využívaly. Pro současně nejvíce využívané výukové metody čtení v České republice jsem vyčlenila samostatné kapitoly, jedná se o metodu analyticko-syntetickou, genetickou a globální, metoda globální je více rozepsána v historickém pojetí výuky čtení v ČR, jelikož není pro mou práci stěžejní. V diplomové práci dále naleznete základní strategie a znaky ve výuce elementárního čtení a psaní, které jsou společné pro všechny výukové metody. Cílem diplomové práce byla komparace analyticko-syntetické a genetické metody čtení. Zaměřila jsem se na porovnání metod dle etap výuky a snažila jsem se nalézt výhody a nevýhody obou metod. Zároveň mě zajímalo, které z metod ve výuce prvopočátečního čtení je na českých školách více frekventována. Tento výzkum probíhal formou krátkého dotazníku zaměřeného na individuální volbu metody čtení učiteli, a jaké u obou metod shledávají výhody a nevýhody při výuce. Na základě vyhodnocení dotazníku jsem se rozhodla...
Využití lapbooku v předškolním vzdělávání
Majerová, Monika ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Ronková, Jolana (oponent)
1 ABSTRAKT Diplomová práce se zabývá využitím lapbooku v předškolním vzdělávání. Úvod teoretické části se věnuje vysvětlení pojmu lapbook a squashbook, historií lapbooku, jeho využití v českém školství a cílí na představení této didaktické pomůcky. V souvislosti s teoretickou přípravou pedagoga na tvorbu lapbooků je uvedena teorie rozmanitých inteligencí a typy učebních stylů, které je vhodné při plánování obsahu lapbooku zohledňovat. Uváděny jsou pozitivní přínosy práce s lapbooky v oblastech čtenářské, informační a matematické pregramotnosti. Dále je teoreticky představen třífázový model učení E - U - R, který bude využíván i při výzkumu. Praktická část se věnuje využití lapbooků v prostředí mateřské školy, klade si za cíl sestavit kroky přípravy pedagoga na tvoření lapbooku, vytvoření modelových lapbooků a metodických instrukcí k jejich tvorbě. Jde o kvalitativní přístup k výzkumu, v němž jsou použity kazuistiky, participační pozorování, nestrukturovaný a polostrukturovaný rozhovor a analýza práce s lapbooky, kterých bylo vytvořeno pět v průběhu téměř pěti měsíců a byly tvořeny pěti dětmi ve věku 5-6 let. Výsledky výzkumu ukázaly, že tvoření lapbooků mělo pozitivní vliv na rozvoj schopnosti samostatně a odpovědně vytvářet svou práci, prezentovat její výsledky, ale také spolupracovat na zadaném problému a...
Didaktické pomůcky pro venkovní učení prvopočátečního čtení v předslabikářovém období
Trutnovská, Kateřina ; Ronková, Jolana (vedoucí práce) ; Wildová, Radka (oponent)
Cílem diplomové práce je analýza vstupu žáka do školy, jeho rozvoj prostřednictvím pomůcek při venkovním učení. Práce je rozdělena do dvou částí teoretické a praktické. Teoretická část je zaměřena na rozbor dítěte z pedagogické a psychologické strany při vstupu do školy, jeho způsobilost a rozvoj prvopočátečního čtení v předslabikářovém období, prostřednictvím venkovního učení - pomocí pomůcek k tomu určených. Praktická část obsahuje sběr didaktických pomůcek pro venkovní výuku prvopočátečního čtení v předslabikářovém období ověřených v praxi.
Rozvoj počáteční čtenářské gramotnosti v ITV
Slaná, Kateřina ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Ronková, Jolana (oponent)
Diplomová práce pojednává o rozvoji počáteční čtenářské gramotnosti v integrované tematické výuce (ITV). V teoretické části je pozornost věnována počátečnímu vzdělávání, jeho vymezení, metodám výuky čtení, organizačním formám a hodnocení. Práce stručně popisuje vývoj integrované tematické výuky, vysvětluje její pojetí a důležité složky, zároveň je také popsáno využití této výuky na 1. stupni základních škol, především však v prvních ročnících. Část práce je zaměřena i na osobnost žáka mladšího školního věku, na jeho kognitivní a sociální předpoklady pro úspěšný vstup do školy. Výzkumná část je realizována prostřednictvím několika metod. Pozorování výuky přináší vhled do praktického užívání tohoto modelu výuky, dotazníkovým šetřením jsou zjišťovány zkušenosti učitelů a výzkumnou sondou znalosti a dovednosti u tří skupin žáků, kde při zpracovávání dat porovnávám úroveň dílčích rovin počáteční čtenářské gramotnosti u sledované skupiny s ITV se dvěma kontrolními skupinami, které nepropojují učivo na základě tématu. Výzkumná část práce se také věnuje vytvoření metodických materiálů k ITV, které jsou doplněny o informace z realizace a vyhodnocení výsledků, jak přispěla taková výuka k rozvoji počáteční čtenářské gramotnosti. Z výsledků práce vyplývá, že ITV může být pro rozvoj počáteční čtenářské...
Didaktické pomůcky na rozvoj počáteční čtenářské gramotnosti
Koubová, Kristýna ; Ronková, Jolana (vedoucí práce) ; Wildová, Radka (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na práci s didaktickými pomůckami pro počáteční čtenářskou gramotnost. Je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Teoretická část je rozdělena na dvě části. V první části je popsáno, co to je počáteční čtenářská gramotnost, jsou zde vypsané a popsané metody výuky počátečního čtení, zaostávající čtenáři, vývojové poruchy učení, hodnocení výuky a typické chyby v počátečním čtení. V druhé části teoretické části jsou vypsané i popsané didaktické prostředky materiální i nemateriální a učební pomůcky. Empirická část je rozdělena na tři části, v první části je cílem ověření funkčnosti vyrobených pomůcek a zjištění jejich efektivnosti, jsou zde popsané vyrobené pomůcky pro vybranou školu a následně jsou ověřené žáky. V druhé části je cílem vyrobit didaktické pomůcky na počáteční gramotnost, a tím inspirovat další učitele. Jsou zde vyrobené pomůcky pro počáteční čtenářskou gramotnost, které jsou popsané a u nich jsou vymyšlené další inovace. A ve třetí části je cílem zjistit pomocí dotazníku, jaké metody, strategie a didaktické pomůcky využívají učitelé při podpoře žáků v počáteční čtenářské gramotnosti. Jsou zde shrnuté odpovědi na dotazník, který mi zodpověděl, jaké metody, formy, zásady a didaktické pomůcky používají učitelé nejvíce při výuce počátečního čtení. V empirické...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 44 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.