Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 28 záznamů.  předchozí11 - 20další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Terminology of disability: A historical perspective
Půlkrabová, Kateřina ; Luef, Eva Maria (vedoucí práce) ; Tichý, Ondřej (oponent)
a klíčová slova: Cílem této bakalářské práce je analýza vývoje terminologie zdravotního postižení v posledních třech desetiletích. Má v úmyslu zjistit, zda se termíny postižení objevují více či méně často v časné americké angličtiny. Kromě toho analyzuje v průbě rozdíly v četnosti termínů, které se upřednostňují ve srovnání s těmi, kterým se doporučuje se vyhnout. Komentuje také používání pojmů z různých druhů skupin postižení v různých žánrech. Tato práce nejprve představuje teoretickou část, která vytváří pozadí pro následující kapitoly, výsledky a disku i. Teorie také obsahuje výklad o zdravotním postižení, jeho historii a terminologii spolu s informacemi z předchozích výzkumů. Data z analýzy ukazují, že frekvence výrazů zdravotního postižení klesá. Největší deklinaci lze vidět u termínů, kterým se doporučuje vyhnout se původním zdrojem. V průběhu let vykazovaly jednotlivé skupiny mírně odlišný vývoj četnosti. Pokud jde o průměrnou frekvenci v žánrech, nejvyšší byla zaznamenána v akademické sféře. Seznam preferovaných slov vykazuje podobné výsledky, na rozdíl od druhého seznamu, kde byla frekvence nejvyšší v žánru TV/Filmy. Zde se výsledky jednotlivých skupin výrazněji liší. Namísto jasných výsledků tato práce navrhuje zaměření se na faktory, které by mohly výsledky ovlivnit. Klíčová slova:...
Motivation in ELT of Advanced Learners
Hubinová, Veronika ; Gráf, Tomáš (vedoucí práce) ; Luef, Eva Maria (oponent)
(česky) Cílem práce je prozkoumat roli motivace a demotivace u pokročilých studentů angličtiny na jejich cestě za jazykovým pokrokem. Dále se práce zabývá rozdílem mezi pokročilými studenty, kteří studují anglický obor na vysoké škole (EM), a pokročilými studenty, kteří žádn angličtině = 77) a čtyř rozhovorů provedených se dvěma respondenty z řad EM a dvěma respondenty z řad NEM. Poté byla data kódována a byly vytvořeny tematické ka Pro zjištění tematických vzorců byla data nejprve analyzována společně EM a NEM. Pro kvantitativní analýzu bylo použito několik statistických testů. Rozhovory byly kódovány na základě vzniklých a následně Zjištění ukazují, že většina pokročilých studentů pociťuje buď touhu vědomě si udržet úroveň angličtiny, nebo chce zlepšit slabé stránky, které mně motivováni vnitřními motivátory, jako je přání naplnit své vnitřní uspokojení nebo touha cítit se integrov do cizojazyčné kultury. demotivační kategorii nebyl zjištěn žádný převažující faktor. Mnoho respondentů však uvedlo, že je nespokojeno s nedostatkem zdrojů pro pokročilé studium jazyka a možností s rodilými mluvčími. Učení tedy vyžaduje vysokou míru samostatnosti a je ve své podstatě poměrně pasivním procesem. Pokročilí studenti volí jazykové zdroje, které dostupné a souvisejí s všudypřítomnou užitečností a potřebností...
Measuring Vocabulary Knowledge of Advanced Learners of English using a Multiple-Choice Test
Sobolevská, Simona ; Gráf, Tomáš (vedoucí práce) ; Luef, Eva Maria (oponent)
Tato diplomová práce srovnává reliabilitu a validitu dvou formátů testů, a to tradičního testu s výběrem možných odpovědí a nového formátu testu s postupným výběrem možných odpovědí. Cílem práce je zjistit, zdali jsou tyto formáty ekvivalentními testy, které měří receptivní znalost středně frekventovaných anglických slov. Dva testy, jeden ve formátu testu s výběrem možných odpovědí a druhý ve formátu testu s postupným výběrem možných odpovědí, byly vyplněny 87 pokročilými žáky angličtiny z českých středních škol. Analýza ukázala, že testy nejsou ekvivalentní. Test s postupným výběrem možných odpovědí byl signifikantně těžší než test s výběrem možných odpovědí. Výsledky naznačují, že test s postupným výběrem možných odpovědí částečně znemožňuje účastníkům aplikovat testové strategie a hádat správné odpovědi. Data také ukázala, že vyplnění testu s postupným výběrem možných odpovědí účastníkům trvá delší dobu. Ani jeden test nezpůsobil účastníkům signifikantně více stresu. Studie indikuje, že formulace možností se v každém formátu řídí jinými pravidly. Výsledky této práce by měly informovat učitele o výhodách a nevýhodách nového formátu testu s postupným výběrem možných odpovědí. Klíčová slova: test s výběrem možných odpovědí, test s postupným výběrem možných odpovědí, slovní zásoba, jazykové...
An acoustic-prosodic analysis of contrastive reduplication in English
Petrechová, Sára ; Luef, Eva Maria (vedoucí práce) ; Tichý, Ondřej (oponent)
Sára Petrechová Akusticko-prozodická analýza kontrastnej reduplikácie v angličtine Diplomová práca Praha, 2022 Abstrakt Kontrastná reduplikácia (CR) je novovznikajúci trend hovorenej a písanej angličtiny, ku ktorému sa pristupuje z mnohých rôznych uhlov, ako je morfológia, sémantika a pragmatika. Fonológia a prozódia tohto fenoménu je dodnes dosť nedostatočne preskúmaná. Hlavnou funkciou kontrastnej reduplikácie je vyjadrenie kontrastu medzi prototypickým významom slova a jeho podkategóriami (napr. šalát-šalát, nie tuniakový šalát). Tento kontrast medzi dvoma reduplikovanými prvkami možno definovať akustickými aj prozodickými termínmi, ktoré zdôrazňujú kontrastný znak konštrukcií CR. Cieľom tejto štúdie je analyzovať približne 200 hovorených úryvkov, čiastočne na základe korpusu CR zostaveného Ghomeshi a spol. (2004), ktorý obsahuje písomné príklady CR prevzaté z literatúry, rozhlasu, filmov a televíznych seriálov. Tieto písomné príklady sa ručne získavajú a upravujú z príslušných filmov a televíznych seriálov v hovorenej forme. Hovorené úryvky zahŕňajú predovšetkým americkú angličtinu s niekoľkými príkladmi britskej angličtiny. Analýza sa zameriava na celkový intonačný vzorec konštrukcií a rozdiely medzi dvoma reduplikantmi v intonácii a iných akustických vlastnostiach, ako je celkové trvanie prvkov,...
"Why not say it in Czech?": Czech Non-heterosexual Sociolect and Usage of English Loanwords in Online CMC
Máša, Filip ; Luef, Eva Maria (vedoucí práce) ; Tichý, Ondřej (oponent)
Tato práce zkoumá český neheterosexuální sociolekt a jeho specifický aspekt používání slov převzatých z anglického jazyka v jinak zcela české e-komunikaci. Termín neheterosexuální je použit pro rozšíření možných respondentů, kteří používají jiných termínů než pouze binární dvojici heterosexuální a homosexuální pro označení svojí vlastní sexuální orientace. Aby práce mohla sledovat skutečný vzorek této komunikace, sbírá opravdové konverzace uživatelů populární seznamovací služby Grindr, která je jednou z nejpopulárnějších služeb svého druhu na světě. Používání těchto anglických přejímek místo jejich českých ekvivalentů je zejména zapříčiněno psychologickému a citovému odstupu, které cizí slova poskytují. Hypotézou této práce je, že uživatelé této služby sahají po těchto anglických přejímkách zejména při rozebírání sexuálních vztahů, protože jim poskytují obranný nástroj a možnost odosobnění od obsahu. Respondenti poté mají také zodpovědět na následující dotazník, ve kterém mají ze série zpráv ve třech různých kontextech vybrat tu, kterou by sami nejpravděpodobněji poslali. Pokud je hypotéza správná, jejich volbou budou v kontextech sexu zprávy s anglickými slovy. Použití anglicismů je zajímavý prvek českého neheterosexuálního sociolektu, který zatím nebyl prozkoumán. Tato práce tak přináší moderní přístup ke...
First language attrition in voice onset times of Czech expatriates residing in Anglophone areas compared with Czech students of English.
Ripl, Vojtěch ; Luef, Eva Maria (vedoucí práce) ; Bulantová, Barbora (oponent)
Tato práce se zabývá atricí, neboli nepatologickou změnou jazykových schopností, prvního jazyka na fonetické jazykové úrovni. Zejména se zaměřuje na nástup hlasivkového tónu Českých emigrantů žijících v anglicky mluvící zemi a pokročilých studentů angličtiny stále pobývajících v České republice. Nejprve se práce zaměřuje na otázku, zda li atrice prvního jazyka zasahuje pouze jedince žijící v emigraci, anebo jestli je možné ji pozorovat i u pokročilých studentů druhého jazyka stále žijících ve svém rodilém prostředí. Výsledky ukazují formy odlišné od monolingvního standardu u obou skupin, avšak pro každou skupinu odlišné jiným způsobem. Studenti se ve svých českých plozívách oddálili realizacím typickým pro angličtinu, zatímco emigranti se jim přiblížili. Závěry replikují výsledky jiných dále zmíněných studií a naznačují, že pobyt v prostředí užívajícím primárně druhý jazyk mluvčího určují, jaký typ změny v rodilé řeči dojde, ale nejsou pro atrici, definované jako oddálení od monolingvního standardu, podmínkou. Práce také bere ohled na to, zda li více časté a variabilní užívání prvního jazyka i v emigračním kontextu snižuje úroveň atrice. Experimentální výsledky naznačují že ano, avšak jen částečně a jen co se týče znělých plozív a nikoliv co se týče těch neznělých.
Phonetic realization of coda /t/ in current Southern British English pronunciation
Bocková, Barbora ; Skarnitzl, Radek (vedoucí práce) ; Luef, Eva Maria (oponent)
Foném /t/ je známý tím, že se v rámci anglicky mluvícího světa v řeči vyskytuje v široké škále realizací. Jeho realizace je podmíněna jak lingvistickými faktory, jako je fonetický kontext nebo přízvuk, tak faktory sociálními, jako je geografická oblast, pohlaví či socioekonomické pozadí. Cílem této bakalářské práce je prozkoumat a analyzovat realizaci kodového /t/ v současné jihoanglické výslovnosti. Teoretická část práce obsahuje obecný popis exploziv ve světových jazycích, přehled různých realizací /t/ ve variantách angličtiny a také popisuje současný vývoj výslovnosti ve standardní britské angličtině. V rámci empirické části byly pořízeny a zpracovány nahrávky 16 mluvčích jihoanglické výslovnosti z politických rozhlasových debat. Dále byla provedena poslechová analýza fonetické realizace cílových souhlásek a následně byl vyhodnocen výskyt jednotlivých variant z hlediska segmentálního, prozodického i sémantického kontextu. Výsledky potvrzují, že na realizaci /t/ v řeči má vliv jak slovní přízvuk, pozice slova ve větě, jeho segmentální prostředí a sémantický status, tak pohlaví mluvčího. Dále práce dokumentuje současný vývoj sociolingvistického statusu glotalizace, jež se zároveň prokázala jako nejčastější realizace /t/ v rámci tohoto výzkumu. Klíčová slova: foném /t/, britská angličtina, alofon,...
Examining lexical complexity in the written production of L2 proficient learners of English
Sotona, Martin ; Gráf, Tomáš (vedoucí práce) ; Luef, Eva Maria (oponent)
Diplomová práce analyzuje lexikální komplexnost písemného jazyka nerodilých mluvčí (L2) anglického jazyka na úrovni C2 s následnou komparací výsledné lexikální komplexnosti s komplexností u rodilých mluvčí (L1). Lexikální komplexnost jazyka je sledována ve dvou klíčových parametrech, v dimenzi lexikální rozmanitosti (lexical diversity) a lexikální propracovanosti (lexical sophistication). Práce obsahuje kvantitativní analýzu dat s pomocí jednoduchých indikátorů, která je doprovázena analýzou s kompozitními metrikami VOCD-D a MTLD v oblasti lexikální rozmanitosti. Lexikální sofistikovanost je analyzována prostřednictvím nástroje English Vocabulary Profile (EVP), který měří výskyt slov v textu na základě předdefinovaného frekvenčního seznamu slov podle kategorií jazykové úrovně A1-C2. Základní stanovená hypotéza předpokládala nižší lexikální komplexnost nerodilých mluvčích jazyka ve srovnání s rodilými mluvčími, a to i přes nejvyšší možnou jazykovou kompetenci nerodilých mluvčích na úrovni C2, která je přirovnávána k "native-speaker competence". V rámci jednotlivých skupin uživatelů jazyka (L2 a L1) se očekávaly srovnatelné výstupy. Další pomocnou hypotézou byl nižší předpokládaný počet slov na úrovni C2 (low-frequency words) u L2 ve srovnání s L1. Soubor dat, které byly podrobeny analýze, obsahuje...
The development of L2 inflectional morphology and cross-language interference effects
Jiránková, Lucie ; Cilibrasi, Luca (vedoucí práce) ; Guasti, Maria Teresa (oponent) ; Luef, Eva Maria (oponent)
Předkládaná disertační práce zkoumá vývoj produkce a percepce flektivní morfologie u studentů angličtiny jako druhého jazyka a roli mateřského jazyka na tento vývoj. Data analyzovaná v této práci pocházejí ze tří psycholingvistických experimentů, které zkoumají produkci a porozumění anglickým neslovům (zkoumají tedy sublexikon, bez aktivace slovního významu). První experiment se zaměřuje na vnímání flektivních morfémů v anglických neslovech u studentů angličtiny na úrovních A0 až C1. Analýza reakčních časů ukázala, že studenti angličtiny se zdají být (podobně jako rodilí mluvčí (např. Post et al., 2008)) citliví na přítomnost morfosyntaktických informací na sublexické úrovni, a pravděpodobně během percepce rozkládají flektivní formy slov na kmeny a přípony a zároveň provádějí implicitní fonetickou analýzu kmene. Podobné reakce na všech úrovních naznačují, že studenti angličtiny mohou být ovlivněni svým mateřským jazykem: čeština je morfologicky mnohem bohatší než angličtina a čeští mluvčí tak mohou být obecně citlivější na morfologickou analýzu slov. Druhý experiment zkoumá produkci flektivních forem, konkrétně forem minulého času, u studentů angličtiny na úrovních A1 až C1 (a u kontrolní skupiny rodilých mluvčí angličtiny) pomocí elicitace. Analýza vyprodukovaných forem slov ukázala, že studenti...
Colour Adjectives in British and American English
Tomoriová, Emma ; Vašků, Kateřina (vedoucí práce) ; Luef, Eva Maria (oponent)
Táto práca študuje gradabilitu, t.j. schopnosť farebných adjektív prijímať skloňovanie a klasifikovať ich v zmysle syntaxe a sémantiky. Cieľom tejto kontrastívnej štúdie je zistiť, či je možné popísať rozdiely medzi britskou a americkou angličtinou v možnosti gradácie týchto adjektív, typu skloňovania konkrétnych šiestich farebných adjektív a analyzovať frekvenciu skloňovania adjektív v porovnaní k niekoľkým sémantickým a syntaktickým rysom. Analýza je založená na dátach z British National Corpus a Corpus of Contemporary American English. Farebné adjektíva sa skúmajú v porovnávacích syntetických a analytických konštrukciách, ako aj s premodifikátormi veľmi a skutočne. Ďalej sa skloňované adjektíva kvantitatívne analyzujú v súvislosti s britskou a americkou angličtinou a následne zo syntaktických, ako aj sémantických hľadísk, ako je napríklad význam skloňovaných farebných prídavných mien alebo poloha týchto prídavných mien vo vzťahu k podstatnému menu. Bakalárska práca sa skladá z dvoch častí: teoretickej, ktorá predstavuje formu, funkciu, polohu, syntax a sémantiku adjektív, a empirickú časť tvoriacu kvantitatívnu časť, ktorá vyberá šesť farieb a analyzuje ich použitie v stupňovaní prídavných mien a kvalitatívna časť, ktorá skúma dvesto príkladov odobratých z korpusov. Zistenie získané v analýze sú...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 28 záznamů.   předchozí11 - 20další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.