Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 33 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Který režim produkuje lepší sportovní výsledky - kapitalismus, nebo socialismus?
Janoušek, Filip ; Lahvička, Jiří (vedoucí práce) ; Čermáková, Klára (oponent)
V této práci zkoumám vliv politického režimu na úspěchy na poli sportu. Rozdíl mezi socialismem a kapitalismem zkoumám na základě medailových výsledků na 5 sportovních akcích (Letní olympijské hry, Zimní olympijské hry, Atletické mistrovství světa, Plavecké mistrovství světa, Gymnastické mistrovství světa) mezi lety 1949-2009. Pro zjištění vlivu politického režimu jsem použil dva modely - základní model, který se podobá běžným modelům z již existujících studií tohoto tématu a model s dummy pro země, který využívá metodu fixních efektů. Tato práce se oproti současnému výzkumu liší v jejím zaměření na vliv politického režimu na sportovní úspěchy a v širším spektru zkoumaných sportovních událostí. Z modelů vyplývá, že socialistické země převyšují ty kapitalistické, s podobnou populací a HDP na hlavu, o 1,8-3,7 procentních bodů podílu na celkovém počtu udílených medailí. I na ostatních soutěžích se tak potvrdily výsledky jiných prací na toto téma pro Letní olympijské hry.
Co ovlivňuje poptávku po návštěvnosti utkání v házené?
Pokorný, Michael ; Lahvička, Jiří (vedoucí práce) ; Klesla, Arnošt (oponent)
V této bakalářské práci je na základě dat o 516 utkáních nejvyšší české házenkářské soutěže (Extraliga) a 918 utkáních nejvyšší německé házenkářské soutěže (Bundesliga) analyzována poptávka po návštěvnosti házené v obou zemích. Mezi hlavní rozdíly mezi oběma poptávkami patří to, že v Německu se divák rozhoduje, zda jít na utkání podle aktuální i dlouhodobé formy obou týmu, naproti tomu v Česku se zajímá pouze o aktuální formu domácích a dlouhodobou formu hostů. Rozdílné je také působení teploty, v Česku je ideální teplota, při které by přišlo nejvíce lidí na házenou, 8,75°C, kdežto v Německu návštěvnost klesá se stoupající teplotou. Vliv vzdálenosti v obou zemích není velký, se zvětšující se vzdáleností klesá návštěvnost (v ČR o 3,2% na 100 km, v Německu o 0,8%). Pokud byl zápas vysílán v televizi, byla poptávka větší (v ČR o 12,3%, v Německu o 14%). Tato proměnná tedy spíš než substituci vyjadřuje atraktivitu a důležitost utkání. Stejné je v obou modelech to, že ideálním hracím časem jsou odpolední hodiny, v Česku pak chodí o víkendu více diváků než v pracovní dny. V obou zemích také nebyla prokázána konkurence s populárnějšími sporty (v ČR s fotbalem a hokejem, v Německu s fotbalem). Z hodnot fixních efektů lze vyčíst to, co z průměrných návštěvností, v Německu chodí v absolutním měřítku několikanásobně více diváků. Sezonní fixní efekty pak v obou zemích ukázaly razantní pokles návštěvnosti v poslední sezoně (2011/12).
Je práce na potravinářské výrobní lince homogenním vstupem?
Šoman, Michal ; Lahvička, Jiří (vedoucí práce) ; Brožová, Dagmar (oponent)
Práce zkoumá na týdenních datech z let 2009 až 2012 (první poloviny roku) homogenitu práce v nejmenovaném potravinářském podniku s vysokou mírou kapitálové vybavenosti, zabývající se výrobou sušenkového zboží. Model je odhadován jako Cobb-Douglasova produkční funkce, která zkoumá vliv vlastností a zkušeností operátorů (věk, pohlaví, množství školení atd.) na množství vyrobeného výstupu. Průměrné roční množství vyrobeného produktu se na dané lince pohybuje okolo 5 000 tun. Množství výstupu je významně ovlivněno věkem a pohlavím operátorů pracujících na dané lince. Věk operátorů ovlivňuje produkt tím způsobem, že když operátoři o jeden rok zestárnou, při ostatních podmínkách nezměněných, klesne množství vyrobeného produktu o 0,4 % (v praxi to znamená zhruba o 19,95 tun ročně). Další významnou charakteristikou ovlivňující množství vyrobeného produktu je pohlaví operátorů. V případě že by na dané lince pracovali jenom samí muži, kteří by byli nahrazeni samými ženami, pak by tato změna znamenala pokles produkce o 6,7 % (v praxi to je pokles produkce zhruba o 333,75 tun ročně). Charakteristika zkušeností operátorů byla měřena počtem absolvovaných školení za daný rok. Bylo zjištěno, že zvyšující se počet školení, které operátoři absolvují za dané období, významně ovlivňuje množství vyrobeného produktu. Pokud operátoři absolvují každé 3 měsíce dodatečné školení, zvýší se množství vyrobeného produktu v lepším případě o 0,4 % (v praxi tzn. dalších 18,01 tun ročně). V tomto případě by se dané firmě vyplatilo více školit své operátory. Z výše získaných závěrů se práce nejeví natolik homogenní, jak byla původně u takového typu závodu očekávána.
Jak vzdálenost od dálnice ovlivňuje ceny domů v ČR?
Černíková, Kateřina ; Lahvička, Jiří (vedoucí práce) ; Mirvald, Michal (oponent)
Tato práce měří vliv vzdálenosti domu od dálnice na jeho cenu. Dle teorie je předpokladem, že domy ležící blíže dálnici budou dražší díky lepší dostupnosti do jiných měst. Analýza byla provedena za použití metody hedonické ceny na 1.055 domech ležících v Kraji Vysočina a okrese Benešov nabízených na serveru sreality.cz v roce 2012. Bylo zjištěno, že v okolí dálnice D1 každá další minuta potřebná k přepravě na nájezd na dálnici snižuje hodnotu domu o 0,4 %, to však s jistotou platí až pro domy ležící dále než 1km od dálnice. Pokud je dům mezi 0 -- 400 metry od dálnice, pak je jeho cena (ceteris paribus) nižší v řádu desítek procent (cca o 60 %). Tento rozdíl je přisuzován negativním externalitám produkovaným dálnicí. Na rozdíl od předešlých studií nebyla prokázána žádná prémie pro domy ležící ve velké vzdálenosti od dálnice.
Jaký vliv má nezaměstnanost na politické preference?
Kufnerová, Eva ; Lahvička, Jiří (vedoucí práce) ; Brožová, Dagmar (oponent)
V této práci je analyzován vliv nezaměstnanosti na politické preference občanů České republiky. Jsou k tomu použita individuální data z mezinárodního výzkumu ISSP pro roky 1994-2010. Pomocí metody probit je potvrzena hypotéza o tom, že nezaměstnaní lidé preferují více levici a naopak méně pravici. Pravděpodobnost preference levice je pro podnikatele o 14,1 procentních bodů nižší než pro nezaměstnaného. Pro ekonomicky neaktivní osobu je tato pravděpodobnost nižší o 4 procentní body. V doplňkových modelech je ověřen předpoklad, že pozitivní vliv na preferenci levice platí primárně pro nedobrovolnou nezaměstnanost. Dobrovolně nezaměstnaní preferují levici s pravděpodobností nižší o 16,1 procentních bodů než nedobrovolně nezaměstnaní. Z kontrolních proměnných se podařilo potvrdit například pozitivní vliv věku na preferenci levice, dále pak pozitivní vliv náboženství na preferenci středu. S vyšší společenskou třídou či s růstem velikosti obce roste naopak preference pravice.
Jaká je hodnota důvěry? Vliv ztráty důvěry na tržby loterijní společnosti Sazka
Vaněčková, Markéta ; Lahvička, Jiří (vedoucí práce) ; Babin, Jan (oponent)
Práce vyčísluje vliv a odhaluje postupný vývoj propadu důvěry na vklady do velkých loterijních her společností SAZKA (ČR) a TIPOS (SR), které se během roku 2011 dostaly do finančních problémů. Analýza byla provedena na datech z výherních listin od roku 2008 (2009) do února 2012 metodou difference in differences pro jednotlivé hry. Jako kontrolní skupina byly použity srovnatelné rakouské hry. Výsledky pro hru Sportka od Sazky ukazují mírný propad již od doby, kde se o případ začala zajímat média. Pro hru Euromiliony stejné společnosti propad nastává až po prohlášení o neschopnosti vyplácet výhry. Po tomto okamžiku je propad u obou her největší a činí 70 % u Sportky a 54 % u Euromilionů. Následně se propad až do konce sledovaného období snižuje. Pro Tipos je propad v období ochrany před věřiteli u hry Loto 1 % a u hry Euromilióny je vzestup o 27 %. Všechny tyto výsledky byly prokázány na 1 % hladině významnosti. Rozdíl mezi českými a slovenskými hodnotami je zřejmě způsoben státním vlastnictvím slovenské společnosti a jiným charakterem a intenzitou problematického období.
Jak ovlivňují výkupní ceny a reklama nabídku kovového odpadu?
Sýkorová, Lucie ; Lahvička, Jiří (vedoucí práce) ; Svoboda, Miroslav (oponent)
Práce zkoumá na denních datech získaných od jedné konkrétní výkupny kovového odpadu z období leden 2009 -- prosinec 2011, jak ovlivňují výkupní ceny hliníku, mědi a železa, reklamní kampaně, počasí a další faktory nabízená množství těchto kovů ze strany fyzických osob (celkově i dle pohlaví). Prokázala jsem, že zvýšení ceny hliníku o 1 % způsobí nárůst jeho nabídky o 1,49 %, stejné zvýšení ceny železa způsobí nárůst jeho nabídky o 0,64 %. Dále dokazuji, že ze tří typů reklamy se dané výkupně nejvíce vyplatí rádiové spoty. Dále se ukázalo, že nabídka železa dosahuje svého maxima při denní teplotě 9,3°C a zároveň je negativně ovlivňována deštivým počasím. Pravděpodobnou přítomnost nelegální nabídky prokazuje poměrně snadná substituce nabízených kovů mědi a železa v případě mužů, což deklaruje hodnota křížové cenové elasticity nabídky mědi -0,7. Za další indikátor nelegálnosti, vyhodnocený na základě výzkumu Panáčka (2012), lze považovat sobotní výrazné navýšení nabídky mědi ze strany obou pohlaví, u mužů se jedná o 60% nárůst a u žen o 100%. V tento den dochází zároveň k poklesu nabídek hliníku i železa od obou pohlaví.
Jaké faktory ovlivňují cenu elektřiny na denním spotovém trhu v ČR?
Černotová, Michaela ; Lahvička, Jiří (vedoucí práce) ; Mirvald, Michal (oponent)
Tato práce na základě hodinových dat za období 1. 1. 2010 -- 31. 12. 2011 zkoumá, jaké determinanty ovlivňují výši marginální ceny elektrické energie na denním spotovém trhu v České republice. Podařilo se prokázat vliv všech použitých vysvětlujících proměnných zahrnutých do modelu, kdy nejvýraznější změny jsou způsobeny faktorem času (konkrétní hodina, den v týdnu). Ve všedních dnech je cena elektrické energie v průměru asi o 41% vyšší než v neděli, v sobotu je tento rozdíl asi 22%. V souladu s předpoklady nárůst dlouhodobé ceny/zúčtovací ceny systémové odchylky (o 1 EUR) způsobí vyšší marginální cenu (o 0,03/1%), stejný efekt má také větší objem plánovaných odstávek výrobních zařízení (nárůst o 100 MWh způsobí změnu ceny o 0,3%). Co se teplotních podmínek týče, nejnižší cena je při 14,2 °C; při poklesu teploty na -5 °C je hodinová cena asi o 13,7% vyšší; při nárůstu teploty na 23,9 °C asi o 6% vyšší. Zajímavým faktem je zjištění minimálního zlepšení predikční schopnosti modelu po zohlednění vlivu výroby z obnovitelných zdrojů energie (konkrétně fotovoltaických elektráren).
Jak ovlivňuje nezaměstnanost chování voličů?
Kdolská, Veronika ; Lahvička, Jiří (vedoucí práce) ; Brožová, Dagmar (oponent)
V této práci zjišťuji vliv nezaměstnanosti na volební chování občanů. Konkrétně se zabývám volbami do Poslanecké sněmovny ČR v letech 2006 a 2010. Metodu fixních efektů jsem aplikovala na panelová data za použití 133 územních celků. Na základě použitých modelů jsem zjistila, že zvýšení nezaměstnanosti o 1 procentní bod zvýší podíl hlasů pro levicové stany o 0,23 procentního bodu v rámci odevzdaných platných hlasů, ale zvýší i podíl hlasů pro pravicové strany o 0,48 procentního bodu. Nezaměstnanost naopak snižuje podíl hlasů pro strany středu a strany, které se nedostaly do PS ČR, z čehož usuzuji, že polarizuje voliče směrem k velkým stranám. Z výsledků vyplývá, že nezaměstnanost nahrává spíše pravici, ale nemá zásadní vliv na volební výsledky. U volební účasti se vliv nezaměstnanosti nepodařil prokázat. Další výsledky naznačují, že obecně "hezčí" počasí v průběhu voleb odklání voliče od malých a středových stran.
O kolik snížila kampaň "Nemyslíš - zaplatíš!" nehodovost na českých silnicích?
Jermanová, Kateřina ; Lahvička, Jiří (vedoucí práce) ; Chytil, Zdeněk (oponent)
V této práci zjišťuji, jaký vliv má mediální kampaň na snižování úmrtí při dopravních nehodách. Konkrétně se věnuji kampani Nemyslíš - zaplatíš!, která probíhala v ČR v období 2008-2010. Na panelových datech z let 2006 až 2010 pro ČR a dalších 10 evropských států jsem zjistila, že vlivem kampaně se nehodovost snížila o 0 % až 14,2 % (95% interval spolehlivosti) za celé období, v posledním roce se interval snížení nehodovosti pohybuje od 1,2 % do 16,9 %. Účinnost kampaně se mi tedy podařilo prokázat, ovšem zdaleka ne tak výraznou, jak se udávalo doposud. Výsledky jsem aplikovala na analýzu nákladů a výnosů. Z vyčíslení nákladů úmrtí při nehodě jsem dopočítala, že kampaň v posledním roce zabránila vzniku nákladů minimálně ve výši 158 mil. Kč. I přes nižší zjištěnou účinnost se kampaň vyplatila.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 33 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
4 Lahvička, Juraj
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.