Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 26 záznamů.  předchozí11 - 20další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Literární vztah mezi Markovým a Tomášovým evangeliem
Eder, Pavel ; Dus, Jan (vedoucí práce) ; Mrázek, Jiří (oponent)
Diplomová práce s názvem Literární vztah mezi Markovým a Tomášovým evan- geliem chce poskytnout bližší pohled na vztah mezi kanonickým Evange- liem podle Marka a apokryfním Evangeliem podle Tomáše. První část práce nabízí obecnější úvod: Po prolegomenech k Markově a Tomášově evangeliu se soustředí na současné hypotézy literárního vztahu mezi Tomášovým evangeliem a synoptiky, jak jsou diskutovány v novějších článcích a mono- grafiích. Druhá část diplomové práce předkládá tři studie paralelních tomášov- ských a markovských Ježíšových výroků. Tam, kde je to potřeba, činí také exkurz do dalších synoptických spisů. Pomocí metody lingvistické kom- parace na daných logiích rekonstruuje dějiny redakce, a blíže tak osvětluje původní literární vztah těchto dvou starověkých spisů.
Židokřesťanský proud v raném křesťanství
Špiclová, Zdeňka ; Mrázek, Jiří (vedoucí práce) ; Dus, Jan (oponent)
Tato práce se zabývá představením a vymezením židokřesťanského proudu Ježíšových následovníků na základě analýzy zlomků židokřesťanských evangelií, židokřesťanské pasáže v pseudoklementinských Recognitiones a svědectví církevních otců - především Ireneje, Origena, Eusebia, Epifania a Jeronýma. Jako židokřesťany chápe tato práce ty skupiny Ježíšových následovníků, kteří věřili v Ježíše a zároveň pokračovali v židovském způsobu života a trvali na kontinuitě s dějinami Izraele. Jedná se tak o zastřešující termín pro fenomén zahrnující v sobě dle dochovaných svědectví miminálně tři základní proudy - prvotní jeruzalémskou skupinu Ježíšových následovníků, nazorejce a ebionity. Přičemž ranou jeruzalémskou komunitu je zapotřebí chápat jako zakládající fenomén pozdějších židokřesťanských proudů, ze kterého vycházeli a který jim dodával vědomí legitimnosti jejich způsobu následování Ježíše. Klíčová slova Židokřesťanství, rané křesťanství, jeruzalémská komunita, ebionité, nazorejci, Evangelium Hebrejců, Evangelium Nazorejců, Evangelium Ebionitů, Recognitiones, církevní otcové.
Starozákonní exegeze u Filóna Alexandrijského a Řehoře z Nyssy.
Dudziková, Markéta ; Karfíková, Lenka (vedoucí práce) ; Dus, Jan (oponent) ; Panczová, Helena (oponent)
Filón Alexandrijský (asi 20 př. Kr. až 40 po Kr.) a jeho alegorická interpretace Bible (zejména Pentateuchu) významně ovlivnila raně křesťanské autory, mezi jinými i Řehoře z Nyssy (asi 335-395 po Kr.). Skutečnost, že Řehoř byl Filónem inspirován, je zjevná mimo jiné z toho, že jeho spis Mojžíšův život (De vita Moysis) se svým titulem a částečně i tématem shoduje s jedním z děl Filónových. Mojžíš je pro Řehoře ideálním příkladem dokonalé ctnosti, která spočívá v nepřetržitém růstu v dobru. Hlavním tématem disertace je Filónův vliv na tuto Řehořovu interpretaci Mojžíše. Práce zkoumá následující oblasti v myšlení obou autorů: spis De vita Moysis, pojetí Mojžíše, exegetické zásady, dokonalost, kterou je možno ukázat v životě dobrého člověka, otázku poznání a nepoznatelnosti Boží a konečně prostředkování mezi Bohem a lidmi. Řehořova recepce Filóna byla ovlivněna také Órigenem z Alexandrie, v práci je tedy stručně představena také Órigenova biblická exegeze a jeho exegetická teorie. Jádrem práce jsou následující otázky: Bylo Řehořovo pojetí dokonalé ctnosti inspirováno myšlením Filónovým? Jakým způsobem byla filónská nauka o Boží nepoznatelnosti Řehořem pozměněna a využita v rámci jeho myšlení? Je možné srovnat pojetí prostředkování mezi Bohem a lidmi u obou autorů? Klíčová slova Filón Alexandrijský, Řehoř z...
Kristův sestup do pekel
Eder, Pavel ; Mrázek, Jiří (vedoucí práce) ; Dus, Jan (oponent)
Bakalářská práce Kristův sestup do pekel: Exegeze 1Pt 3,18-22 si klade za cíl poskytnutí výkladu dané biblické pasáže novozákonního Prvního listu Pe- trova, která bývá obecně chápána jako perikopa problematická k výkladu. První část práce ve stručnosti představuje První list Petrův v jeho celku: zmi- ňuje externí evidenci listu, dále se zaměřuje na problém autorství, s tím úzce související dataci vzniku, také zkoumá adresáta, literární formu a strukturu listu. Druhá část práce se zabývá pasáží 3,18-22, která bývá někdy nazývána také jako Kristův sestup do pekel. Na základě vlastního překladu oddílu z pů- vodního řeckého textu, na němž byla též provedena vlastní textová kritika, se práce pomocí odborných exegetických metod diachronních a synchron- ních snaží dopátrat původního významu textu.
Citování biblických textů ve vybraných spisech apoštolských otců
Dittrich, Šimon ; Pavlík, Jiří (vedoucí práce) ; Dus, Jan (oponent)
Diplomová práce se zabývá otázkou, jakým způsobem sedm vybraných spisů apoštolských otců cituje biblické texty. Po úvodním pojednání o samotném termínu "apoštolští otcové" následuje první část práce, která vysvětluje dále používané klíčové pojmy - citaci, smíšenou citaci, aluzi, parafrázi, biblický jazyk a exemplum. V druhé, hlavní části jsou podrobně probírány citace v rámci jednotlivých děl. Práce odpovídá i na otázku, ze kterých biblických knih jednotliví autoři čerpali, ale více pozornosti je věnováno způsobu využívání citátů. Za účelem co nejobjektivnějšího srovnání situace citací v jednotlivých spisech byl u každého díla zjištěn celkový počet všech citátů, délka všech citátů dohromady a také délka celého spisu, která byla vyjádřena v počtu normostran. Tak bylo dosaženo především dvou významných veličin - procentuálního množství citátů ve spise a četnosti citátů vyjádřené v počtu citátů na jednu normostranu. Dále byla pozornost věnována úloze citátů v jednotlivých dílech se zřetelem k jejich žánru. Nejvyšší procentuální množství citací se nachází v 1. Klémentově listu a většina z nich je v něm použita pro zvýšení autority požadavků, jež jsou hlavním motivem psaní dotyčného dopisu. Největší četnost citací se objevuje v Listu Barnabášově a podstatná část z nich je výkládána, což vyplývá z žánru...
Enoch Parables and Oldest Traditions about Jesus
Cielontko, Dávid ; Pokorný, Petr (vedoucí práce) ; Dus, Jan (oponent)
Táto práca sa zaoberá skúmaním vplyvu apokalyptického textu Podobenstvá Enochove na najstaršie ježišovské tradície. Predpokladom tohto skúmania je chronologické zasadenie týchto tradícií. Jadrom práce je analýza vybraného motívu v texte Podobenstiev Enochových a rovnako v ježišovských tradíciách. Týmto motívom je postava Syna človeka, ktorá je významná pre obe porovnávané látky. Z tejto analýzy sa následne pokúsime navrhnúť možný vplyv, ktorý mohli mať eschatologické idey Podobenstiev Enochových na Ježiša. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Boží obraz u Řehoře z Nyssy
Marunová, Magdalena ; Karfík, Filip (vedoucí práce) ; Bartoň, Josef (oponent) ; Dus, Jan (oponent)
Cílem této práce je představit nauku Řehoře z Nyssy o člověku jako Božím obrazu, která se zakládá především na Řehořově díle Περ κατασκευ ς νθρώπουὶ ῆ ἀ (De hominis opificio). Řehoř ve svém spise vytvořil ze stoických zdrojů, z biblických interpretací inspirovaných Filónem Alexandrijským a Órigenem i z poznatků antického lékařství poměrně systematické antropologické pojednání. Na rozdíl od antických filosofických škol Řehoř odmítá v souvislosti s lidskou bytostí přirovnání k malému světu (mikrokosmu) a říká, že důstojnost člověka nespočívá v podobnosti stvořenému světu, ale v tom, že se člověk podobá Stvořiteli. Existuje mnoho rysů, na nichž se podobnost člověka Bohu zakládá, ale je to především nepochopitelnost, díky níž je člověk obrazem Boha. Nepochopitelnost spočívá v lidské mysli (νο ςῦ ), v níž lze onu podobnost člověka Bohu nejlépe rozpoznat. Mysl nemůže být umístěna nikde v těle a její spojení s tělem je podle Řehoře nevýslovné: mysl nesídlí v žádné části těla, a přece působí v celém těle a je jím ovlivňována. Božím obrazem je celé lidstvo, od prvního stvořeného člověka až po posledního. Až bude naplněn plánovaný počet duší, ustane čas a vše, co se v čase děje. Při konečné apokatastasi bude veškeré lidské či racionální stvoření obnoveno do původního stavu, jaký byl v ráji před tím, než...
Psalms in the Epistle to the Corinthians
Veverka, Roman ; Mrázek, Jiří (vedoucí práce) ; Dus, Jan (oponent)
Táto práca je zameraná na paralely medzi Starým zákonom a Novým zákonom. Vybrali sme si špecifické texty, ktoré nám mali pomôcť preukázať, ako spolu súvisia tieto dve časti Biblie. Chceli sme preskúmať Pavlovo použitie Žalmov v Prvom liste do Korintu a rozhodnúť, či jeho citácie majú podobný teologický kontext a motívy. Radi by sme v tejto práci ukázali tri základné témy, ktoré všetky zjednocujú Pavlovo použitie Žalmov: ľudskú múdrosť, Božiu zvrchovanosť a Kristovu zvrchovanosť. Prvá téma zastrešuje Žalm 94,11 v 1 Kor 3,20, druhá téma zastrešuje Žalmy 24, 89 a 50 v 1 Kor 10,26 a tretia zastrešuje Žalm 8 a 110 v 1 Kor 15,25 a 27. Okrem práce s citátmi tiež využívame narážky, ktoré sú súčasťou spomínaných kapitol našej práce ako aj poslednej kapitoly, ktorá sa zaoberá témou Exodu v rôznych žalmoch a Ž 31,25. Našim cieľom je dokázať, že Pavol mal teologické dôvody, aby použil Žalmy vo svojej Prvej epištole Korinťanom, a tak v tejto diplomovej práci robíme výklad vyššie spomínaných pasáží.
Obraz Jana Křtitele v matoušově evangeliu
Lokvencová, Iva ; Mrázek, Jiří (vedoucí práce) ; Dus, Jan (oponent)
Diplomová práce se pomocí exegetických metod zabývá rozborem postavy Jana Křtitele v kontextu Matoušova evangelia. Na začátku práce je v krátkosti představeno samotné Matoušovo evangelium a pozadí rozebíraných textů Mt 3,1-12 (jež pojednává o působení Jana Křtitele, konfliktu Jana s farizeji a saduceji a Janově varování před posledním soudem) a Mt 11,1-19 (popisující Janovy pochybnosti ohledně Ježíšova poslání, Ježíšovo potvrzení Janovy role a odmítnutí Janovy a Ježíšovy zvěsti židovskou stranou). Obsahem této části je stručné shrnutí vykládaného textu, popis, členění a zasazení textu v rámci širšího kontextu evangelia nebo srovnání se synoptiky. Následuje překlad veršů z řečtiny do češtiny, který je doplněn vysvětlivkami, literárními zajímavostmi, odkazy na zvláštnosti vyplývající z daného překladu, nebo odlišnostmi nacházejícími se v porovnávaných českých či cizojazyčných verzích. Následně přichází na řadu samotný výklad jednotlivých veršů doplněný o poznatky nabyté při studiu daného tématu a následné shrnutí kapitoly. Hlavním pramenem informací použitých při zpracování této práce je především samotný biblický text, doplněný o údaje pocházející z několika komentářů, článků, monografií, učebnic, slovníků, a to i internetové provenience. Výsledné shrnutí je potom založeno na kombinaci zjištěných...
Poklad v Novém zákoně
Rampich-Hamariová, Juliana ; Mrázek, Jiří (vedoucí práce) ; Dus, Jan (oponent)
Diplomová práce shrnuje výsledky provedených exegetických studií všech čtrnácti textů konkordančně obsahujících slovo "poklad" (thesauros) v řeckém Novém zákoně, a dále ve třech případech látku pro poklad zástupnou, za použití jazykového rozboru, textové analýzy a dostupných českých nebo cizojazyčných komentářů. K přiřazení jiných termínů, tedy termínu "hřivna" dochází v evangeliu Matoušově a Lukášově, kde v podobenství o hřivnách jsou splněny vnější i vnitřní atributy hřivny jako "pokladu". Pro evangelium Janovo, kde označení "poklad" nenalézáme vůbec, je zvolena pro svůj symbolický význam a vztah k Velikonocům "vonná mast" v oddíle o Pomazání v Betanii, přičemž janovskou verzi srovnáváme s líčením u synoptiků. Roztříděním dosažených interpretačních rámců všech sedmnácti textů; se dostaneme k několika základním modelům, které charakterizují roli "pokladu" v Novém zákoně z pohledu materie, alegorie, symbolismu nebo konotace. Poklad je obraz pro něco vzácného, světu nevlastního, s čím máme pramalou zkušenost, protože se s tím nemáme obvykle možnost konfrontovat, a je třeba dát se vést hodnotami, které jsme citem v Duchu svatém přijali za vlastní. Novozákonní poklad je dobrým znakem pro všechno, čím je Ježíšova zvěst, evangelium a Království nebeské. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 26 záznamů.   předchozí11 - 20další  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
3 Dus, Jakub
1 Dus, Jan A
2 Dus, Jan A.
1 Dus, Jan Amos
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.