Název:
Boží obraz u Řehoře z Nyssy
Překlad názvu:
God's Image in Gregory of Nyssa
Autoři:
Marunová, Magdalena ; Karfík, Filip (vedoucí práce) ; Bartoň, Josef (oponent) ; Dus, Jan (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem této práce je představit nauku Řehoře z Nyssy o člověku jako Božím obrazu, která se zakládá především na Řehořově díle Περ κατασκευ ς νθρώπουὶ ῆ ἀ (De hominis opificio). Řehoř ve svém spise vytvořil ze stoických zdrojů, z biblických interpretací inspirovaných Filónem Alexandrijským a Órigenem i z poznatků antického lékařství poměrně systematické antropologické pojednání. Na rozdíl od antických filosofických škol Řehoř odmítá v souvislosti s lidskou bytostí přirovnání k malému světu (mikrokosmu) a říká, že důstojnost člověka nespočívá v podobnosti stvořenému světu, ale v tom, že se člověk podobá Stvořiteli. Existuje mnoho rysů, na nichž se podobnost člověka Bohu zakládá, ale je to především nepochopitelnost, díky níž je člověk obrazem Boha. Nepochopitelnost spočívá v lidské mysli (νο ςῦ ), v níž lze onu podobnost člověka Bohu nejlépe rozpoznat. Mysl nemůže být umístěna nikde v těle a její spojení s tělem je podle Řehoře nevýslovné: mysl nesídlí v žádné části těla, a přece působí v celém těle a je jím ovlivňována. Božím obrazem je celé lidstvo, od prvního stvořeného člověka až po posledního. Až bude naplněn plánovaný počet duší, ustane čas a vše, co se v čase děje. Při konečné apokatastasi bude veškeré lidské či racionální stvoření obnoveno do původního stavu, jaký byl v ráji před tím, než...The aim of this work is to introduce Gregory of Nyssa's doctrine of man as the image of God, based especially on his work Περ κατασκευ ς νθρώπουὶ ῆ ἀ (De hominis opificio). In his work Gregory created quite a systematic anthropological treatise based on Stoic sources, Biblical interpretations inspired by Philo of Alexandria and Origen, as well as on ancient medicine. In contrast to the ancient philosophical school views concerning human being, Gregory refuses the parallel of man as a small world and says that the dignity of man consists not in being similar to the created world, but to the Creator. There are many attributes that constitute human similarity to God, but especially due to the incomprehensibility man is the image of God. The incomprehensibility consists in human mind (νο ςῦ ) in which the human likeness to God can most apparently be recognized. It cannot be placed anywhere in the body and the connection between mind and body is, according to Gregory, unspeakable: the mind does not reside in any particular part of the body, but yet it acts in and is influenced by the whole body. The image of God is the whole mankind, from the first up to the last created human being. When the planned number of souls is completed, the time and everything that happens in time will come to an end. In the...
Klíčová slova:
apokatastasis; Boží obraz; mysl; nepochopitelnost; pléróma; podobnost; pád; přirozenost; složená bytost; stvoření; apokatastasis; compound being; creation; fall; God's image; incomprehensibility; likeness; mind; nature; plerome