Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 138 záznamů.  začátekpředchozí109 - 118dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Místo chůvy v rodině a její obraz v současné společnosti
Topinková, Michaela ; Vítečková, Michaela (oponent) ; Pelikán, Jiří (vedoucí práce)
Tato práce má teoreticko - výzkumný charakter a klade si za cíl poskytnout čtenáři komplexní pohled na problematiku chův na území České republiky. Dovoluje si upozornit na složitosti, nejasnosti a neúplnosti v naší právní legislativě a pokouší se nabídnout řešení v podobě profesionalizace tohoto povolání. V první polovině teoretické části se věnuje neinstitucionální péči o děti ve dvou formách a to péči o děti poskytovanou chůvou ve vlastní domácnosti a v rodině dítěte. Popisuje vybrané formy těchto služeb v zemích Evropské unie (Německo, Rakousko, Francie, Velká Británie). Následně mapuje podmínky pro poskytování obdobných služeb na našem území a zabývá se fungováním agentur, které poskytují a zprostředkovávají službu hlídání dětí. Druhá polovina teoretické části se věnuje dílčím kapitolám, které popisují potřeby, motivy a důvody rodin, které vyhledávají a využívají služeb chůvy. Nabízí pohled na problematiku vztahů, rolí a pozic chův v rodinách, popisuje typologii problémových rodin, do kterých chůvy přicházejí pracovat a okrajově se zabývá komunikací mezi chůvou, rodiči a jejich dětmi. Praktická část je věnována pěti případovým studiím, které ilustrují skutečnou realitu toho, jak se chůvy do rodin dostávají, jaké vztahy v rodinách panují a z jakých důvodů z rodin odcházejí. Na případové studie navazuje...
Utváření hodnotových orientací u dětí staršího školního věku
Gubánová, Blanka ; Pelikán, Jiří (oponent) ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce)
Cílem diplomové práce Blanky Gubánové nazvané Utváření hodnotových orientací u dětí staršího školního věku je pojednat o hodnotách, hodnotových orientacích a hodnotových systémech, které se utvářejí v procesu lidského vývoje. O tom, které hodnoty si jedinec osvojí, rozhoduje mnoho činitelů, které jsou součástí sociokulturního prostředí, v němž žije. Vztah mezi nimi je také proto předmětem pojednání 1. části (1. - 5. kapitola). Problematika hodnot, hodnotových orientací a hodnotových systémů je v této části nahlížena z různých perspektiv. V 6. kapitole a v následující, 7. kapitole, jsou analyzovány vývojové etapy s cílem ukázat postupné zrání jedince, zejména vývoj sepepojetí, morální vývoj, který se zrcadlí v utváření jeho hodnotového systému a hodnotových orientací. Zvláštní pozornost je věnována období dospívání.
Využití metakognitivních postupů v poznávacím a osobnostním rozvoji žáka
Zemanová, Lenka ; Pelikán, Jiří (oponent) ; Krykorková, Hana (vedoucí práce)
Text diplomové práce je zaměřen na téma možností využití metakognitivních postupů v poznávacím a osobnostním rozvoji žáka. Práce obsahuje teoretické poznatky z dané problematiky a empirické šetření v nácviku záznamu z učení jako jedné z metakognitivních strategií, jejímž prostřednictvím lze žáka směřovat k osvojení vhodných učebních dovedností. V teoretické části jsou zpracovány principy vzdělávání pro 21. století a klíčové kompetence žáka. Stručně jsou zde představeny základní kurikulární dokumenty. Další kapitoly teoretické části představují témata, zabývající se poznávacím a osobnostním rozvojem žáka. Jedná se o sedm základních témat, jejichž studium je pro komplexní rozvoj žákovy osobnosti nezbytný. Kapitoly rozpracovávají základní psychologické pojmy daných témat, podávají pohled na problematiku z hledisek různých psychologických teorií, zmiňují výzkumy prováděné v oblasti metakognice. Poslední kapitola teoretické části uvádí podmínky pro rozvoj metakognitivních dispozic žáka. Další, metodologická, část práce seznamuje s cílem empirického šetření, popisuje použité metody a charakterizuje vybraný vzorek. Třetí část diplomové práce, obsahující empirické šetření, zjišťuje vliv metakognitivní strategie záznamu z učení na celkový přístup žáka k vlastnímu učení. Empirická část práce obsahuje analýzu...
Utváření osobnosti v prenatálním období a jeho důsledky pro následující výchovu
Menšíková, Jana ; Krykorková, Hana (oponent) ; Pelikán, Jiří (vedoucí práce)
V posledních letech stále více slyšíme nejen v médiích o problémech současného světa. Problémech regionálních a zejména problémech globálních, ať už environmentálních, interkulturních či antroposociálních. Neustále slyšíme o zhoršujících se mezilidských vztazích ať už v rodině, ve škole, v obcích, v politice, v celé společnosti. Hledají se různé cesty možné nápravy, a tudíž i příčiny tohoto současného stavu. Je jisté, že příčin je mnoho, možná více, než si je společnost schopna uvědomit a ochotna připustit. Tudíž i cest k nápravě současné situace je nespočet. Jednou z nich může být i vědomé utváření osobnosti člověka již v prenatálním období. Součástí světa jsou lidé, a změny mohou nastat tehdy, pokud se kromě anonymního "my" budeme obracet k osobnímu "já". Mnozí psychologové soudí, že mnoho problémů každého z nás vzniká již v průběhu prenatálního a perinatálního života. A i vzájemný vztah dítěte s jeho okolím, nastává již od početí. Nejprve pouze s matkou, později i s dalšími.
Vliv profese chůvy na rozvoj vlastního sebepojetí
Dvořáková, Helena ; Vítečková, Michaela (oponent) ; Pelikán, Jiří (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá oblastí péče o dítě mimo přítomnost rodičů, neboli hlídáním dětí. Klade si za cíl přiblížit danou tématiku v dostupných historických i novodobých souvislostech, a upozornit na možná úskalí a přesahy věci. Prezentovaná teoretickovýzkumná práce popisuje existující zařízení a služby pro zaopatření dítěte, spolu s načrtnutím genderového pohledu na současnou rodinu a vykreslením vztahové sítě mezi matkou a jejím potomkem. Výzkumná část se zaměřuje na osobnost chůvy, na její sebepojetí, motivy a angažovanost v zaměstnání. Sleduje problematiku a význam profese očima zkušených opatrovatelek. Teoretická i praktická část jsou doplněny přílohami, obsahujícími historické obrázky, související výzkumy a přehledy, a nezbytně i materiály, použité pro výzkumnou část. Stěžejním úmyslem textu je dovedení čtenáře k uvědomění si důležitosti postavy a role pečující osoby, a to nejen v zastupující, respektive náhradní pozici.
Grantové nabídky pro základní a střední školy v Karlovarském kraji
Lamiová, Kateřina ; Koťa, Jaroslav (oponent) ; Pelikán, Jiří (vedoucí práce)
Cílem mé práce bylo přispět všem, kteří si uvědomují, že získávání grantů je pro rozvoj školy nezbytné, k orientaci v grantových nabídkách a grantové politice, upozornit také na některé systémové nedostatky a nejasnosti při výběru jednotlivých projektů. Práce neměla za úkol tyto nedostatky řešit, jejím smyslem bylo na ně poukázat a umožnit zájemcům o granty orientaci v této problematice a snad díky tomu zvýšit jejich šanci uspět ve výběrovém řízení. Z mé práce vyplývá, že granty jako další zdroj financování jsou přínosem pro české školství a bylo by velkou chybou této příležitosti nevyužívat.
Úloha neziskových organizací v ovlivňování volného času dětí a mládeže (13-18 let)
Al-Amelová, Kateřina ; Pelikán, Jiří (oponent) ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce)
Tématem práce jsou dospívající a jejich volný čas. Nejprve se zabívá tím, co se z pohledu psychologického a sociologického děje v období dospívání. V další části jsou vymezeny pojmy vrstevnická skupina, volný čas a neziskový sektor. Pak následuje přehled organizací nabízejících volnočasové aktivity pro dospívající, včetně nabídky neziskových organizací. V empirické části jsou zpracovány výsledky dotazníkového šetření, který se snažil nalézt odpovědi na otázky : Jak tráví dospívající svůj volný čas? V jakých organizacích? Kde o nabídce získávají informace? Jak jsou se svým volným časem spokojeni?
Výkon pomáhající profese a rizika vzniku syndromu vyhoření
Klimešová, Veronika ; Pelikán, Jiří (oponent) ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce)
Život v dnešní době s sebou přináší řadu náročných situací, s nimiž se musí umět člověk vyrovávat. Často se setkáváme se stresem, který může v některých případech vyústit až v syndrom vyhoření. Týká se to především lidí, kteří pracují nad rámec svých možností, kladou na sebe příliš vysoké nároky a neumějí odpočívat nebo si nenajdou na relaxaci čas. Mezi ohrožené profese patří zejména tzv. pomáhající profese, kam můžeme řadit zdravotníky, učitele, sociální pracovníky a další, ale za ohrožené můžeme považovat i všechny ostatní profese. Aby naše každodenní stresy, vyplývající z plnění běžných i neočekávaných úkolů, nevyústily v syndrom vyhoření, je třeba tomu předcházet. Mezi účinná preventivní opatření proti syndromu burnout patří například osvojení si zdravého životního stylu, udržování hojnosti vztahů s ostatními lidmi, vytváření příznivého prostředí kolem sebe, dostatek relaxace atd.
Učitel jako oběť násilí
Tomášek, Jan ; Pelikán, Jiří (vedoucí práce) ; Černíková, Vratislava (oponent) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
Práce se zabývá problematikou násilí vůči učitelům. Jedná se o téma, které je v posledních letech předmětem široké diskuse, a to i díky několika případům, kdy u nás či v zahraničí došlo k fyzickému napadení pedagoga studentem, nejednou s tragickými následky. Často se poukazuje na skutečnost, že agresivita mládeže roste, a profese učitele se tak stává profesí rizikovou. Jak nicméně naznačuje teoretická část práce, obvyklé zdroje informací, o něž se takové tvrzení opírá, nejsou prosty určitých nedostatků či zkreslení. Týká se to nejen mediálního zpravodajství, ale i kriminálních statistik. Nemalým problémem je však již samotné vymezení pojmů agrese či násilí. Ty je v daném kontextu navíc nutno nahlížet v bezprostřední souvislosti s výkonem učitelské profese, tedy jako jednu z forem jevu, označovaného jako násilí na pracovišti. Práce se rovněž pokouší pojmenovat možné příčiny takové agrese, přičemž je nehledá jen v rovině útočníka a jeho osobnosti, ale v souladu s poznatky soudobých viktimologických studií i v chování a vlastnostech učitele coby oběti, respektive v některých specifických charakteristikách pedagogické interakce. Obecně se ukazuje, že nejvíce informací o rozsahu a podobách násilí vůči učitelům mohou nabídnout empirické výzkumy. Až dosud se však bohužel na toto téma zaměřilo pouze několik...
Problematika disciplíny v alternativní socializaci
Smolíková, Věra ; Pelikán, Jiří (oponent) ; Vališová, Alena (vedoucí práce)
V úvodní teoretické části se diplomová práce věnuje historicko-filosofickopedagogickým kořenům pojmu disciplína a jejímu současnému pojetí. Disciplínu v této práci vnímáme jako zdravé, vědomé respektování norem, pravidel spojených s určitými sociálními rolemi, úkoly, povinnostmi, jednáním a to v souladu s respektováním autority. Pojem zdravé respektování pravidel, norem ale i autority, má vyjadřovat určitý individuální toleranční limit spojený s individualitou daného člověka. Práce se zabývá také otázkami normality jedince a poruchami chování u dětí. V návaznosti na poruchu chování je další část práce situována do oblasti historie i současnosti alternativní socializace, kde má disciplína, řád své výsostní postavení. Pozornost je zde věnována specifikám reedukačního procesu, zejména klientele a výchovné metodice. V neposlední řadě se zabývá také problematikou pedagogického personálu a především jeho autoritou, jako atributem zprostředkujícím kulturní vzorce společnosti konkrétnímu jedinci. Na toto téma volně navazuje praktická část, která pomocí empirické sondy zjišťuje gender preferenci autority u dětí s nižší mentální úrovní, které jsou na základě soudního rozhodnutí vzaty z rodin a umístěny do reedukačního zařízení typu výchovný ústav. Diplomová práce v závěru nastiňuje možné využití získaných informací...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 138 záznamů.   začátekpředchozí109 - 118dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
8 Pelikán, Jakub
1 Pelikán, Jan
3 Pelikán, Jaroslav
3 Pelikán, Jiří
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.