Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 136 záznamů.  začátekpředchozí107 - 116dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Oděvní kultura Íránu (ženský oděv a jeho změny od islámské revoluce)
Kubošová, Kamila ; Korecká, Zuzana (oponent) ; Štěpánová, Irena (vedoucí práce)
Tématem této práce je oděvní kultura Íránu, se zaměřením na ženský městský oděv a jeho vývoj po Islámské Revoluci 1979. Vývoj oděvu po Islám Revoluci byl silně ovlivněn politickými zásahy. Jedna část mé práce je věnovaná chronologickému soupisu událostí, které ovlivnily vývoj odívání žen. Popisuji také jednotlivé části oděvu nošeného na veřejnosti a zkrášlování těla, jako je líčení a plastické operace. Stěžejní částí mé práce tvoří úvahy o roli zahalení ve společnosti. V závěru práce představuji názory a postoje Íránek k tématu povinného zahalení.
Podoba a funkce chodského kroje v minulosti a současnosti
Kalousová, Lucie ; Štěpánová, Irena (vedoucí práce) ; Krupková, Jaroslava (oponent)
Chodsko zauj'ma' z hlediska vy'voje lidove'ho odeˇvu na u'zem' Cˇ ech vy'jimecňe' postaven'. Zdejš' ženský kroj nezanikl během přelomu 19. a 20. stolet', jak tomu bylo ve většině ostatn'ch regionřu. Nejen, že se udržel v životě lid' ve 20. stolet', ale dokonce se nadále měnil, formoval a měnila se i jeho funkce. Vrcholná podoba kroje svátečn'ho z poloviny 19. stolet' se zachovala dodnes, i když ji lze spatřit jen d'ky m'stn'm národopisným souborřum nebo ve velmi výjimečných slavnostn'ch situac'ch. Postřekovské rukávce, jakási modernějš' podoba kroje, ovlivněná kroji bavorskými, se nos' výhradně na bály a v obdob' masopustu, ale za upozorněn' stoj' fakt, že tento kroj oblékaj' d'vky poprvé ve věku patnácti let a nos' jej přibližně do padesáti let věku. V Mrákově zase nos' svátečn' kroj mladé d'vky a ženy k nejrřuznějš'm c'rkevn'm obřadřum, zat'mco př'slušnice nejstarš' generace tento typ kroje nenos'. Jediný typ chodského kroje, který se ale na Chodsku nos' dodnes i ve všedn' den, jsou šaty. Variantou šatřu je kandřuš, který se i dnes v hojné m'ře nos' na bály, o masopustu, apod. Historie vývoje kandřuše je velmi zaj'mavá, nebot' se vyvinul z kroje všedn'ho do polosvátečn'ho a v naš' době pln' fukci svátečn'ho a slavnostn'ho...
Příbramské voskařství v kulturním a historickém kontextu
Blažková, Lenka ; Štěpánová, Irena (vedoucí práce) ; Royt, Jan (oponent) ; Petráňová, Lydie (oponent)
Současná moderní doba s sebou přináší řadu faktorů pozitivních, příjemných, ale i těch méně žádoucích. K těm zajisté pozitivním momentům lze přičítat zájem o dobové lidové zvyky a tradice, v neposlední řadě pak také zaniklá historická řemesla. Poměrně dlouhou řadu v původní podobě dnes již neexistujících řemesel mezi jinými doplňuje i voskařství. Jak už sám název dává tušit, vycházela voskařská práce především ze zpracování vosku. Původně šlo o včelí vosk, od 19. století získaly při výrobě voskařského zboží srovnatelný, později dokonce ještě větší význam vosky vyráběné uměle. Mluvíme-li dnes o práci s voskem, většina z nás si napoprvé bezděčně vybaví zejména svíčky. Voskařství ovšem zdaleka nebylo jen o produkci svící. Mistři voskaři, voskařští specialisté a v neposlední řadě vybraní umělci, zásobovali trh vedle různých druhů svící celou řadou dalších výrobků, a to jak dekoračních nebo užitkových různé kvality, tak i exempláři poměrně vysoké umělecké úrovně. Včelí vosk byl rovněž zpracováván a používán v rámci dalších oblastí, jako například v umění, kovolitectví, lékařství, později také v kosmetickém a farmaceutickém průmyslu. Často býval vosk součástí nejrůznějších ochranných a konzervačních nátěrů nebo tmelů. Historie zpracování včelího vosku je dlouhá a pestrá. Již pravěký člověk, dobývající z včelstev...
Fiakry a drožky Prahy
Břečka, Josef ; Štěpánová, Irena (oponent) ; Šalanda, Bohuslav (vedoucí práce)
Diplomova prace se snail 0 co nejkomplexnejsi v)'poved' 0 vyvoji fiakrove a drozkarske dopravy v hlavnim meste Praze_ Jeji pohled se zameruje na dye Wavnl tema_Na rozvoj teto dopravy v historicko-kulturne industrialnim vYvoji mesta a na odborn)1 vyklad dopravy daneho oboru prace a jeho instituovimLSnaii se take pfibliiit kouzlo stare Prahy s timto fenomenem "momadne" dopravy ve meste prakticky po ceIem 19_sto1eti prevladajicim-K cemu neodlucne pam i kone predstavujici jedinou pohonnou sHu ve meste samem te doby _A Praha je absorbovala a zila ve svem kulturnim vyvoji s nimi_MnoM pamMky i remesla dodnes predstavuji zivou pnpominku svebyine tlkoftsh~" kultury ve mestiUsou to nejen n'izne postroje,b)rvale ... ajizdarny,ale i dopravni prostfedky jako jsou taine vozy a hlavne k... dnesnich fiakrove turisticke promemidni dopravy_Do tohoto kouzla patTili i razovite postavy svetackych fiakristu a drozkaru,ktcfi neodlucne patnli ke koloritu mesta a muzeme se zde s nim; setkat dodnes_V diplomove pn'tci se snail pisatel pribliiit jejich zivot a obycejny pracovni den_ Prace ukazuje celkovy vYvoj v tzv_momadne mestske doprave_Od prvych pramic a pramu prev3.iejicich pres Vltavu a nositek premiSejici sve zakazniky po stare Praze, pres prve koiiske ornnibusy,pi'edchudce autobusu,pfijezd prvnich parou pohanenych vlakU...
The situation of breastfeeding Slovak mothers based on the sample of selected group of respondents
Troligová, Anna ; Štěpánová, Irena (vedoucí práce) ; Jágerová, Margita (oponent)
Diplomová práca pojednáva o dojčení z pohľadu kultúrnej antropológie. V teoretickej časti práca popisuje dojčenie v historickom a sociálnom kontexte, zároveň sa zameriava na súčasnú situáciu na Slovensku. Výskumná časť práce analyzuje pomocou kvalitatívneho výskumu vybranú skupinu jedenástich slovenských vysokoškolsky vzdelaných žien zo súčasnej generácie dojčiacich matiek. Základnou výskumnou hypotézou je, že spoločnosť a kultúra ovplyvňuje vzťah a názor matiek na dojčenie u vybranej skupiny matiek. Práca využíva metódu pološtruktúrovaných rozhovorov a zúčastneného pozorovania. Základné okruhy otázok reflektujú subjektívne názory a skúsenosti matiek s touto problematikou. Práca dospela k záveru, že dojčenie je u vysokoškolsky vzdelaných matiek významne ovplyvnené. Do značnej miery je vzťah k dojčeniu utváraný spoločenským tlakom, ale zároveň prevláda u jednotlivých žien určitá individualita v prístupe k dojčeniu.
Valašská svatba
Macková, Veronika ; Pargač, Jan (oponent) ; Štěpánová, Irena (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá svatebním obřadem na Valašsku. Sleduje tento důležitý akt v rodinné obřadnosti z historického hlediska, a to na základě analýzy a komparování dat z dobové odborné literatury. První kapitola po úvodu zhodnocuje použitou literatury. Staví se k ní kriticky a bere ohled i na stav oboru na konci 19. století. V další kapitole se popisuje obecný význam svatby ve společnosti, kde se zmiňují klíčové atributy tohoto obřadu. Dále je součástí práce kapitola, která stručně nastiňuje vývoj celého valašského regionu - hlavně příchod Valachů na toto území. Hlavní část této práce obsahuje popis a analýzu jednotlivých fází svatby, které jsou za sebe řazeny chronologicky. Na samotný závěr je uvedena literatura, která byla pro sepsání této bakalářské práce nezbytná.
Slovaks in Kovačica - artists of naive paintings
Spodniaková, Ivana ; Štěpánová, Irena (oponent) ; Dudková, Janka (vedoucí práce)
Kovacica je obec, ktoni sa nachadza v JUZnom Bamite, v regione Vojvodina, v sevemom Srbsku. Okrem domova slovenskej minority, je aj domovom naivneho, Ci insitneho umenia, fenomenu, ktoremu sa chcem venovaf v mojej bakahirskej pnki. Je niekol'ko spajajucich cinitel'ov, ktore boli podnetom k ryberu tejto problematiky. K Srbsku rna viaze osobny vzfah nevyspytatel'nej sympatie, ktorej zrod neviete zasadif do presneho casoveho useku. Spoznavanie tejto krajiny, vd'aka niekol'ky-m pobytom mi tento pocit este umocnili. Umelecka tvorba a rytvame umenie, su pre mila vel'mi blizkou oblasfou a zaujimavou pre detailnejsie presktimanie. Tieto dva cinitele sa spojili do vyUstenia temy, ktora v sebe spaja umeleckosf i otazku etnicity. V praci by som chcela poskytnUf pohl'ad na ulohu aM zastava umenie v spolocnosti, to ostava mojim hlavnym predmetom zaujmu. Ako aj otazka minoritneho a majoritneho obyvatel'stva a koexistenciajednotlirych skupin v multietnickom prostredL V tejto praci sa budem skromne snazit' 0 skibenie ty-chto faktorov: Zaujimalo ma minoritne postavenie Slovakov zijucich v Srbsku, a zaroveii obraz Slovakov ako skupiny, ktora sa stala svetovo znamou prostrednictvom umenia, ktore dostalo pomenovanie naivne- insitne. Zrod insitneho umenia sa datuje od pociatku 50tych rokov, kedy vznika prve zoskupenie naivnych...
Virtuální světy - konstrukce minulosti jako hra. Amatérský historický šerm
Moravcová, Jana ; Štěpánová, Irena (vedoucí práce) ; Kašpar, Oldřich (oponent)
pojem amatersky historicky serm predstavuje v soucasnosti zpusob tniveni volneho casu, ktery je zameren predevsim na zobrazovani zpusobu boje v minulosti formou dramatickych predstaveni (vystupovani pred publikem vsak neni podminkou). leho akteri k tomu pouzivaji vyzbroj, vystroj, odev a dalSi rekvizity, ktere by mely alespon ramcove odpovidat urCitemu historickemu obdobi. Existuje siroke spektrum pojeti historickeho sermu jak u jednotlivych akteru, tak u skupin, do nichz se tito sdruzuji. Presto je mozno uvazovat 0 sermirske spolecnosti jako 0 relativne kompaktni skupine spojene podobnymi zajmy. Ruzne predstavy 0 obsahu pojmu historicky serm, 0 naplni Cinnosti jeho protagonistu i rozdily v realnem pristupu k provozovani sermu, preferencich a motivacich jednotlivych akteru vsak podle me nedovoluji pouzlt pro amatersky historicky serm terminu "subkultura", ackoli se na prvni pohled nabizi. Historicky serm jako celek patti do sirsi oblasti aktivniho fyzickeho zobrazovani minulosti, vedle historicke hudby, historickeho tance, historickych remesel, atd. Dulezitym aspektem techto Cinnosti je, ze jak z hlediska akteru, tak hlavne ze strany konzumentu jejich zabavna a esteticka funkce prevazuji nad funkcemi ostatnimi (vychovnou, vzdelavaci, socialne-konstitucni). Vsechny tyto Cinnosti muzeme bez nadsazky nazvat...
Dětská oděvní kultura v historických a sociálních kontextech
Pitrová, Pavlína ; Krupková, Jaroslava (oponent) ; Štěpánová, Irena (vedoucí práce)
Tématem mé diplomové práce je dětská oděvní kultura v historických a sociálních kontextech. Zajímalo mě, jakým způsobem se formovala dětská oděvní kultura v průběhu staletí, tedy konkrétně od středověku do konce 19. století, jaký vlastně byl přístup k dětem a jejich oděvu v rámci společenských, kulturních a ekonomických hledisek. Dalším tématem k zamyšlení byla otázka, jak a zda lze postihnout proměny postavení a reflektování dítěte ve společnosti prostřednictvím dětské oděvní kultury. Práci jsem rozdělila na tři základní části. V první se zabývám dětmi v historických literárních pramenech a v ikonografii. Druhá část je pojata v rámci historického vývoje odívání dospělých a následně i dětí, a tomu odpovídá i její název Odívání dětí - nástin od středověku do konce 19. století. Ve třetí kapitole Odívání dětí se zabývám již samotným konkrétním vývojem dětského oděvu od novorozence až po děti školního věku. Součástí práce je i dotazníkový výzkum, který je doplňkem pro určitou konfrontaci minulosti se současností a který se týká současného odívání dětí. Nezbytné barevné obrazové přílohy dokreslují výše popsané a zkoumané téma. Ve své práci jsem se snažila skloubit pohled historické etnologie s klasickými společenskovědními (historickými) přístupy, reflektuji kulturní historii, sociologii, vývojovou psychologii,...
Příbramské voskařství v kulturním a historickém kontextu
Blažková, Lenka ; Štěpánová, Irena (vedoucí práce) ; Royt, Jan (oponent) ; Petráňová, Lydie (oponent)
Současná moderní doba s sebou přináší řadu faktorů pozitivních, příjemných, ale i těch méně žádoucích. K těm zajisté pozitivním momentům lze přičítat zájem o dobové lidové zvyky a tradice, v neposlední řadě pak také zaniklá historická řemesla. Poměrně dlouhou řadu v původní podobě dnes již neexistujících řemesel mezi jinými doplňuje i voskařství. Jak už sám název dává tušit, vycházela voskařská práce především ze zpracování vosku. Původně šlo o včelí vosk, od 19. století získaly při výrobě voskařského zboží srovnatelný, později dokonce ještě větší význam vosky vyráběné uměle. Mluvíme-li dnes o práci s voskem, většina z nás si napoprvé bezděčně vybaví zejména svíčky. Voskařství ovšem zdaleka nebylo jen o produkci svící. Mistři voskaři, voskařští specialisté a v neposlední řadě vybraní umělci, zásobovali trh vedle různých druhů svící celou řadou dalších výrobků, a to jak dekoračních nebo užitkových různé kvality, tak i exempláři poměrně vysoké umělecké úrovně. Včelí vosk byl rovněž zpracováván a používán v rámci dalších oblastí, jako například v umění, kovolitectví, lékařství, později také v kosmetickém a farmaceutickém průmyslu. Často býval vosk součástí nejrůznějších ochranných a konzervačních nátěrů nebo tmelů. Historie zpracování včelího vosku je dlouhá a pestrá. Již pravěký člověk, dobývající z včelstev...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 136 záznamů.   začátekpředchozí107 - 116dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Stepanova, Inga
1 Štěpánová, Ingrid
1 Štěpánová, Iva
1 Štěpánová, Ivana
1 Štěpánová, Iveta
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.