Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 115 záznamů.  začátekpředchozí106 - 115  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
R. Clarke - Sonáta pro violu a klavír (porovnání interpretací)
Kavánková, Lucie ; Malý, Lubomír (vedoucí práce) ; Malý, Lubomír (vedoucí práce) ; Pěruška, Jan (oponent) ; Tomášek, Jiří (oponent)
Diplomová práce pojednává o životě a díle anglické skladatelky a violistky Rebeccy Clarke, o její Sonátě pro violu a klavír a o třech interpretacích této skladby.Rebecca Clarke ( 1886 - 1979) je považovaná za nejvýznamnější anglickou meziválečnou skladatelku, která napsala téměř 100 skaldeb. Její díla jsou obvykle méně rozsáhlá, jedná se o písně a drobné vokální a instrumentální skaldby. Mezi její nejzávažnější díla patří Sonáta pro violu a klavír, kterou autorka napsala v roce 1919 a klavírní trio zkomponované o dva roky později. Její tvorba je pozdnš romantická až impresionistická, ovlivněná neoklasicismem a francouzským impresionismem, inspirovaná anglickým, skotským a irským folklórem.Podrobný rozbor skladby přibližuje strukturu díla, práci s motivy, dynamiku a nejrůznější formotvorné detaily. Následné kapitoly pojednávají o třech nahrávkách a interpretech. První nahrávka Sonáty pro violu a klavír pochází z roku 1979. Jejím autorem jsou violista Josef Kodˇousek a klavíristka Květa Novotná. Druhá nahrávka violisty Vladimíra Bukače a klavíristy Jaromíra Klepáče pochází z roku 1999 a třetí natočená violistou Alexanderem Besou a klavíristkou Jiřinou Kolmanovou vznikla roku 1997. Porovnání jejich interpretací předchází stručné životopisy všech umělců. Závěrečná kapitola obsahuje pět příloh, jejichž obsah slouží k přiblížení rebeccy Clarke a Josefa Koďouska.Přílohy věnované skladatelce jsou rozsáhlejší. Přehled tvorby s okolnostmi a daty vzniku skladeb, informace o interpretech a datech premiér těchto skladeb, fotogalerie Rebeccy Clarke a pozoruhodná orchestrace klavírního partu Sonáty pro violu a klavír jistě upoutá.
Skladby pro housle B. Martinů
Fuxová, Marie ; Štraus, Ivan (vedoucí práce) ; Štraus, Ivan (vedoucí práce) ; Tomášek, Jiří (oponent) ; Messiereur, Petr (oponent)
Práce se zabývá houslovou tvorbou jednoho z nejvýznamnějších českých skladatelů. Po stručném úvodu je obsah rozložen do tří kapitol. První pojednává o životě B. Martinů se zaměřením na jeho studium houslí a inspirace ke vzniku houslové tvorby. Druhá rozebírá zdroje tvorby a stručně charakterizuje jejo hudební řeč. Třetí kapitola představuje skladby pro housle a klavír a uvádí řadu notových příkladů. V příloze je stručný životopis v datech a několik skladatelových fotek.
Ivan Galamian
Oerterová, Daniela ; Štraus, Ivan (vedoucí práce) ; Štraus, Ivan (vedoucí práce) ; Messiereur, Petr (oponent) ; Tomášek, Jiří (oponent)
Práce pojednává o životě , díle a metodických postupech slavného houslového pedagoga Ivana Galamiana.
Leoš Janáček: Kvarteto II "Listy důvěrné", dílo a interpretace
Mikeš, Jan ; Tomášek, Jiří (vedoucí práce) ; Tomášek, Jiří (vedoucí práce) ; Štraus, Ivan (oponent) ; Pazdera, Jindřich (oponent)
Druhý smyčcový kvartet " Listy důvěrné" je dílo Janáčkovy vrcholné tvůrčí periody a patří k vrcholným dílům kvartetní literatury 20. století. Dovršuje principy janáčkovy modality, montáže a tektoniky, odkrývá mnoho z témbrové kompozice a nové jednoduchosti. Byl napsán v zimě roku 1928, tedy jen několik měsíců před skladatelovou smrtí. Týká se milostného vztahu k Janáčkově přítelkyni kamile Stösslové. Prvním interpretem díla bylo Moravské kvarteto, které dílo za účasti autora spoludotvářelo. Po ě. světové válce přinesly naše přední soubory Smetanovo, Janáčkovo a Vlachovo kvarteto Listy důvěrné na koncertní pódia celého světa. Dílo bylo vydáno až v roce 1938 Hudební uměleckou maticí v Brně. Práce pporovnává nahrávky Smetanova kvarteta z roku 1976, Vlachova z roku 1969 a Janáčkova r r. 1963. Jsou to ukázky vysokého interpretačního umění našich předních kvartetních těles. Smetanovci vynikají výbornou souhrou, intonací a smyslem pro celkové vyznění díla, Janáčkovci kompaktností zvuku, vypracováním detailů a dlouhých ploch, Vlachovci vytříběným citem pro barvu a náladu.
Čeští houslisté v zahraničí ve 2. pol. 20. století
Kvita, Ondřej ; Štraus, Ivan (vedoucí práce) ; Štraus, Ivan (vedoucí práce) ; Hůla, Pavel (oponent) ; Tomášek, Jiří (oponent)
Tato práce "Čeští houslisté v zahraničí v 2. polovině 20. století" pojednává o jejich životech, názorech, zkušenostech a přínosu pro naši kulturu. Tito hudebníci patřili k nejlepším hráčům své doby a někteří z nich byli také vynikajícími učiteli. Komunistický režim o nich vymazal veškeré záznamy. Hodně lidí se rozhodlo emigrovat z naší země v tomto "červeném" období naší historie. Tato práce je věnována všem, kteří se odhodlali k tak radikálnímu kroku - k emigraci.
Violin in Piece of Work of Wolfgang Amadeus Mozart
Slimáková, Zuzana ; Pazdera, Jindřich (vedoucí práce) ; Pazdera, Jindřich (vedoucí práce) ; Tomášek, Jiří (oponent) ; Štraus, Ivan (oponent)
V mojej práci se zaoberám skladbami, ktoré napísal W.A.Mozart pre husle. V prvej kapitole uvádzám vzťah Mozarta k husliam, Jeho začiatky pri poznávaní tohoto strunového nástroja, stručný priezez Mozartovým životom a prešla som stručne chronologickým sledom niektorých jeho kompozícií. Jeho dielo s využitím huslí je obrovské, ja som sa obmezila v ďalších dvoch kapitolách iba na niektoré skladby, a sice, husľové koncerty a niektoré huslové sonáty s doprovodom klavíra.
Josef Slavík - Houslový virtuóz a skladatel ( v kontextu české i světové hudby)
Valentová, Helena ; Pazdera, Jindřich (vedoucí práce) ; Pazdera, Jindřich (vedoucí práce) ; Tomášek, Jiří (oponent) ; Panocha, Jiří (oponent)
Tato práce přibližuje významnou osobnost v českých dějinách, houslistu a skladatele Josefa Slavíka, rodáka z Jince u Hořovic. Pojednává se v ní o jeho životě od prvopočátků na Pražské konzervatoři, přes nesnadnou cestu do ciziny, kde se mu podařilo prosadit se a zaujmout nejen hudební kritiku, ale najít své široké publikum a příznivce, až po jeho tragickou smrt v pouhých 27mi letech života. Zejména je zde kladena pozornost na jeho styky s význačnými českými i světovými osobnostmi, ať už hudebníky, či příslušníky vyšší společností. Popsána je tu jeho strhující osobitá a nadčasová hra, která je přirovnávána k samotnému Paganinimu! V neposlední řadě je zde uvedena i Slavíkova skladatelská činnost. V této práci je nastíněna situace a poměry v tehdejší době, pro lepší pochopení kontextu všech událostí.
Ulf Hoelscher - houslový virtuóz
Polakovičová, Tamara ; Štraus, Ivan (vedoucí práce) ; Štraus, Ivan (vedoucí práce) ; Messiereur, Petr (oponent) ; Tomášek, Jiří (oponent)
Předkládaná práce ukazuje čtenářům, jak důležitá je koncentrace ve dvou vyčerpávajících procesech v životě muzikantů a sice, denní cvičení a příprava na koncert. Houslový virtuóz a docent na Vysoké hudební škole v Karlsruhe (Německo) Ulf Hoelscher je brán jako vzor vývoje tohoto tématu. Popsány jsou i aspekty učení a aktuálního vyučování Ulfa Hoelschera. Zajímavé shrnutí hudebního života Ulfa Hoelschera je rovněž obsaženo v této práci. Čtenáři se mohou dovědět proč, jak a kdy začal hrát na housle, kdo byli jeho první učitelé, s kterými jinými hudebníky a ansámbly vystupoval a které orchestry a pod jakým dirigentem ho doprovodily a taky s kým vystupuje ještě v současné době. V malé sbírce budou také představeny jeho nahrávky a repertoár.
Dějiny orchestru FOK a jeho koncertní mistři
Vrabcová, Monika ; Štraus, Ivan (vedoucí práce) ; Štraus, Ivan (vedoucí práce) ; Tomášek, Jiří (oponent) ; Pazdera, Jindřich (oponent)
Studie popisuje klikaté cestičky osudu, jimiž se historie orchestru za dlouhá léta ubírala. Přibližuje atmosféru pionýrských začátků, stvoření tělesa v téměř garážových podmínkách, mapuje ?Zlatý věk?, kdy příznivé okolnosti nastavily nejlepší příležitosti k uměleckému rozvoji a budování vynikajícího jména na domácí i zahraniční kulturní scéně. Zmiňuje podrobněji 3 významné organizátorské a dirigentské osobnosti: Dr. Rudolfa Pekárka, Dr. Václava Smetáčka a Jiřího Bělohlávka, jejichž zásluhy byly pro vývoj orchestru klíčové. V kapitole ?Zahraniční zájezdy? se čtenář dozví, jaký až úsměvný vliv měly na podobu zahraničních hostování a pohodlí hráčů politické tlaky komunistické garnitury. Těžištěm pojednání jsou sekce věnované koncertním mistrům. Některé z osobností, jež tento post v orchestru v minulosti zastávaly, poutavě vzpomínají na své působení v orchestru FOK a přibližují svůj vlastní pohled na ideál koncertního mistra. Skrze slova vdovy po Mistrovi, paní Míly Smetáčkové, svůj názor vyjádří i legendární šéfdirigent Václav Smetáček, jemuž se stal FOK osudem na celých 30 let. Závěr práce poodkrývá současnou situaci s výhledem do budoucnosti a nevšední dramaturgické i marketingové nápady, jimiž se orchestr snaží čelit nepřízni dnešní doby, macešské ke své vlastní kultuře.
Fritz Kreisler
Burda, Antonín ; Tomášek, Jiří (vedoucí práce) ; Tomášek, Jiří (vedoucí práce) ; Messiereur, Petr (oponent) ; Hůla, Pavel (oponent)
Předkládám bakalářskou práci na téma rakouský houslový virtuóz a skladatel Fritz Kreisler. V první kapitole mé práse se věnuji životu Fritze Kreislera, jeho studiím a kariéře. Druhá kapitola popisuje F. Kreislera jako interpreta. Snažím se tady podle nahrávek rozkrýt aspekty Kreislerovy techniky a způsoby interpretace skladeb jeho i ostatních autorů. Pokusím se také popsat, jakých hudebních prostředků užil novátorsky jako první a v čem spočívala jeho výjimečnost.V třetí kapitole se věnuji F. Kreislerovi jako skladateli. Zaměřuji se jak na Kreislerovy kompozice, tak na jeho transripce.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 115 záznamů.   začátekpředchozí106 - 115  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
16 Tomášek, Jan
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.