Název:
Leoš Janáček: Kvarteto II "Listy důvěrné", dílo a interpretace
Překlad názvu:
Leoš Janáček: Kvartetto II ?Intimate letters" work and his expression
Autoři:
Mikeš, Jan ; Tomášek, Jiří (vedoucí práce) ; Tomášek, Jiří (vedoucí práce) ; Štraus, Ivan (oponent) ; Pazdera, Jindřich (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2006
Jazyk:
cze
Nakladatel: Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU. Knihovna
Abstrakt: [cze][eng] Druhý smyčcový kvartet " Listy důvěrné" je dílo Janáčkovy vrcholné tvůrčí periody a patří k vrcholným dílům kvartetní literatury 20. století. Dovršuje principy janáčkovy modality, montáže a tektoniky, odkrývá mnoho z témbrové kompozice a nové jednoduchosti. Byl napsán v zimě roku 1928, tedy jen několik měsíců před skladatelovou smrtí. Týká se milostného vztahu k Janáčkově přítelkyni kamile Stösslové. Prvním interpretem díla bylo Moravské kvarteto, které dílo za účasti autora spoludotvářelo. Po ě. světové válce přinesly naše přední soubory Smetanovo, Janáčkovo a Vlachovo kvarteto Listy důvěrné na koncertní pódia celého světa. Dílo bylo vydáno až v roce 1938 Hudební uměleckou maticí v Brně. Práce pporovnává nahrávky Smetanova kvarteta z roku 1976, Vlachova z roku 1969 a Janáčkova r r. 1963. Jsou to ukázky vysokého interpretačního umění našich předních kvartetních těles. Smetanovci vynikají výbornou souhrou, intonací a smyslem pro celkové vyznění díla, Janáčkovci kompaktností zvuku, vypracováním detailů a dlouhých ploch, Vlachovci vytříběným citem pro barvu a náladu.Second string quartet was written in the highest creative period of Janáček´s output. It was written 1928 few month before composer´s death. It describes feelings and passion of love to Kamila Stösslová ( Janáček´s gerlfriend). First interpret of this work was The Maravian quartet.Second string quartet belongs to the best of works of 20. century written for string quartet.It accomplishes principles of modality, folk elements, tectonic etc.It wasn´t published until 1938. Smetana, Janáček and Vlach quartets are our chief ensembles. We can admire their interpretative art from fifties of 20.century. My work also compares recordings of Smetana quartet from 1976, vlach quartet from 1969 and Janáček quartet from 1963.These recordings are demonstrations of high interpretative art of our prominent quartet ensembles. Smetana quartet stand out at excellent interplay, tuning, intonation, sence for whole buiding of phrases, Janáček quartet at compactness of the sound, elaborations of details, long sites and Vlach quartet at accomplished sensibility for colours of sound and mood.
Instituce: Akademie múzických umění v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné registrovaným uživatelům v digitálním repozitáři AMU. Původní záznam: http://hdl.handle.net/10318/4025