Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 125 záznamů.  začátekpředchozí105 - 114dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
GeoGebra jako pomocník při řešení úloh s parametrem
Kudělková, Anna ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Jančařík, Antonín (oponent)
Vyvíjející se technologie poskytují učitelům matematiky mnoho různých možností, jak podpořit a zpestřit výuku. Tato bakalářská práce je zaměřena na využití GeoGebry ke grafickému řešení vybraných úloh s parametrem. Jako podklady pro tuto práci sloužily učebnice matematiky a jako inspirace další, zejména internetové zdroje. Text obsahuje stručnou informaci o programu GeoGebra, jeho možnostech, historii a komunitě, která ho využívá. Hlavní náplní práce je řešení úloh konstrukční a analytické geometrie v prostředí GeoGebry, a to tak, aby byly ukázány hlavní výhody ve srovnání s klasickým řešením. Celkem je v textu podrobně zpracováno pět úloh a ke každé úloze je přiložena sada příkladů zpracovaných v programu GeoGebra. KLÍČOVÁ SLOVA: GeoGebra, úlohy s parametrem, grafické řešení
Kritická místa matematiky na základní škole - analýza didaktických praktik učitelů (lineární rovnice)
Nováková, Anežka ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Jančařík, Antonín (oponent)
Kritická místa matematiky na základní škole (Analýza didaktických praktik učitelů - lineární rovnice) Critical Areas of Mathematics at the Primary School (Analysis of Teachers' Didactic Practices - Linear Equations) Abstrakt Cílem diplomové práce bylo popsat didaktické praktiky používané při výuce lineárních rovnic jako jednoho z kritických míst matematiky základní školy. Nejdříve jsou nastíněny strukturální i sémantické modely používané u lineárních rovnic a způsoby vyučování tématu lineární rovnice, jak je naznačují vybrané učebnice základní školy. Na základě studia odborné literatury jsou popsány obtíže žáků a typy chyb, kterých se v této oblasti dopouštějí. Vlastní výzkum sestával z polostrukturovaných rozhovorů s pěti zkušenými učiteli a náslechů v jejich hodinách. Rozhovory i náslechy byly přepsány do protokolů, které byly analyzovány technikami zakotvené teorie. Bylo zjištěno, že učitelé využívají jak běžných didaktických praktik, tak si i sami vytvářejí své vlastní metody a postupy. Tyto praktiky, modely, které učitelé využívají při výuce lineárních rovnic, přístupy k zavedení ekvivalentních úprav rovnic, stejně jako seznam kritických míst tématu lineární rovnice označených učiteli tvoří jeden z výsledků práce. Klíčová slova: lineární rovnice, modely, obtíže žáků, chyby, výukové přístupy
Kombinatorické úlohy v matematických soutěžích
Kadeřábek, Václav ; Jančařík, Antonín (vedoucí práce) ; Zhouf, Jaroslav (oponent)
Práce pojednává o možnostech rozdělení kombinatorických úloh, které se vyskytují v matematických soutěžích. Obsahuje představení kombinatoriky vyučované na středních školách. Poukazuje na rozdíly mezi řešením úloh ve školách a na matematických soutěžích. Pomocí grafů a tabulek znázorňuje nerovnoměrné rozdělení kombinatorických úloh. Na závěr nabízí typy příkladů, které v soutěžích chybí, nebo jsou tam v nedostatečném počtu.
Matematické úlohy z reálného života pro střední školu za pomoci interaktivní tabule
Hyánek, Martin ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Jančařík, Antonín (oponent)
Matematické úlohy z reálného života pro střední školu za pomoci interaktivní tabule. (Diplomová práce.) ABSTRAKT Diplomová práce se zabývá možnostmi aplikace interaktivní tabule při výuce matematiky na střední škole. Cílem bylo prozkoumat její didaktický potenciál při výuce matematických funkcí. Pro tento účel byly vytvořeny a popsány tři interaktivní prezentace v programech Smart Notebook a Math Tools zaměřené na elementární matematické funkce, které jsou demonstrovány na příkladech z reálného života a propojují znalosti z různých předmětů. Konkrétně jde o kvadratickou funkci a její aplikaci ve sportu, exponenciální funkci a její aplikaci v geografii a goniometrickou funkci sinus a její aplikaci v hudební výchově. Jedna z prezentací byla vyzkoušena v praxi při výuce. Práce reflektuje zkušenosti z hodiny a zkoumá také, jak použití interaktivní tabule vnímají samotní žáci. Potvrdila se nezastupitelná role učitele při použití IWB. Teoretická část práce kontextualizuje používání interaktivní tabule z historického, technického a didaktického hlediska. Práce by mohla sloužit i jako inspirace pro praktické využití interaktivní tabule ve výuce matematiky. Klíčová slova: interaktivní tabule (IWB), interaktivní výuka, Smart Notebook, Math Tools, matematické funkce
GeoGebra ve vzdělávání matematice
Havelková, Veronika ; Zhouf, Jaroslav (vedoucí práce) ; Jančařík, Antonín (oponent)
Cílem této práce je představení potenciálu užití programu GeoGebra ve vzdělávání matematice na všech úrovních edukačního procesu a zároveň zkoumání očekávání žáků a studentů od použití tohoto programu. Čtenář je seznámen s programem GeoGebra a se zahraničními výzkumy a články, které se věnují možnostem využití programů dynamické geometrie a programu GeoGebra ve výuce matematiky. Práce je podpořena dvěma výzkumy provedenými u žáků druhého stupně základní školy a u studentů učitelství matematiky na Pedagogické fakultě. Práce následně představuje další možnosti využití programu ve výuce funkcí a ve výuce na druhém stupni základní školy, kde zároveň prezentuje rozmanité možnosti programu ve výuce matematiky i mimo ni.
Tandemat - didaktická hra pro výuku matematiky na střední škole
Šilhánová, Lucie ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Jančařík, Antonín (oponent)
Tandemat - didaktická hra pro výuku matematiky na střední škole V diplomové práci se zabývám didaktickou hrou Tandemat, kterou jsem vytvořila jako doplněk výuky matematiky na střední škole. Cílem práce je zjistit a popsat potenciál této hry pro výuku matematiky na tomto stupni školy. Nejprve se zaměřuji na význam hry v životě člověka a s tím spojené využití ve výuce. Dále zmiňuji některé práce a publikace týkající se her při výuce matematiky. Jádro práce tvoří mnou vytvořená hra Tandemat, která byla inspirována známou hrou Activity. Výsledky pilotní verze hry pod provizorním názvem Aktivity, zrealizované na základní a vysoké škole, pomohly zdokonalit hru na současnou verzi Tandemat. Ta byla vyzkoušena ve čtyřech ročnících vyššího stupně gymnázia s pěti skupinami žáků. Průběh hry byl nahráván na videokameru a získaná data byla analyzována metodou založenou na zakotvené teorii. Kromě toho byl žákům zadán dotazník týkající se jejich studijních výsledků v matematice, potažmo v českém jazyce, a jejich připomínek ke hře samotné. Výsledky analýzy, pozorování i dotazníků ukazují na potenciál a meze Tandematu coby didaktické hry využitelné ve výuce matematiky na střední škole zejména při upevňování matematických pojmů a jejich významu.
Využití japonských hlavolamů ve výuce matematiky na 1. stupni základní školy
Pěničková, Barbora ; Kloboučková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Jančařík, Antonín (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou japonských hlavolamů a jejich využitím při výuce matematiky na prvním stupni základní školy. Jejím hlavním cílem je ověřit, zda je možné systematickým vedením, které využívá gradovanou sérii úloh, dovést žáky prvního stupně základní školy v luštění hlavolamu sudoku na úroveň srovnatelnou s úrovní starších žáků a dospělých luštitelů tohoto hlavolamu. Teoretická část je zaměřena na historii sudoku, strategie jeho řešení, několik dalších typů japonských hlavolamů a také na sudoku v kontextu školního využití. Praktická část popisuje sérii experimentů se žáky prvního, později druhého ročníku základní školy, které byly prováděny za účelem ověření hypotézy této diplomové práce.
Řešení úloh z oblasti elektrických obvodů
Devera, Filip ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Jančařík, Antonín (oponent)
NÁZEV: Řešení úhoh z oblasti elektrických obvodů AUTOR: Filip Devera KATEDRA: Katedra matematiky a didaktiky matematiky VEDOUCÍ PRÁCE: Prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc. ABSTRAKT: Tématem této práce je řešení úloh z oblasti elektrických obvodů. Teorie elek- trických obvodů je velmi široké téma, proto se tato práce se zabývá pouze úzkou podskupinou. Jedná se pouze o elektrické obvody, ve kterých zdroje dodávají proud a napětí buď o konstantním stejnosměrném průběhu, nebo průběhu harmonickém. Dále se těmito obvody zabýváme pouze v ustáleném stavu. Může to působit jako velké zjednodušení dané problematiky, ale vět- šina elektrických zařízení pracuje právě na stejnosměrné nebo harmonické napájení. Tato práce si klade za cíl vymezit vztahy pro řešení vybraných elektrických obvodů z mnohem širší problematiky teorie elektromagnetického pole. Na zá- kladě těchto vztahů existují různé metody a postupy pro řešení elektrických obvodů. Na řešených příkladech pak bude ukázáno použití jednotlivých me- tod. Kromě fyzikálního popisu obvodů bude zapotřebí matematický aparát pro řešení rovnic a soustav rovnic, které získáme pomocí fyzikálních vztahů.
Elementární funkce a definiční obor
Vitásek, Tomáš ; Pilous, Derek (vedoucí práce) ; Jančařík, Antonín (oponent)
Cílem mé bakalářské práce je ukázat studentům učitelství matematiky a uči- telům matematiky vztah mezi elementárními funkcemi a jejich definičním oborem a metody návrhu úloh na hledání definičného oboru. V kapitole "Zobrazení se snažím definovat a vysvětlit pojmy, které úzce souvisí s ele- mentárními funkcemi a definičními obory, které využívám v dalších částech. Stěžejními kapitolami jsou "Definiční obory elementárních funkcí a "Ná- vrhy úloh . V první z těchto kapitol podrobně vysvětluji algoritmus řešení úloh na hledání definičního oboru elementární funkce a diskutuji, jak vy- padají definiční obory různých elementárních funkcí. V druhé z nich potom k daným množinám navrhuji funkce takové, aby daná množina byla jejich definičním oborem. Snahou je navrhovat tyto funkce tak, aby úloha na nale- zení definičního oboru byla řešitelná maturanty z matematiky na gymnáziích. Klíčová slova: elementární funkce, definiční obor, skládání funkcí

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 125 záznamů.   začátekpředchozí105 - 114dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.