Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 240 záznamů.  začátekpředchozí103 - 112dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Cante jondo jako reflexe pocitu osamocení
Jenerálová, Kristýna ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
Cílem diplomové práce Cante jondo jako reflexe osamocení příslušníků flamencové komunity, je rozebrat fenomén flamencového cante jondo a zaměřit se především na jeho literární stránku. V a rozebrány jejich sloky, kde důraz bude kladen na způsob, jakým reflektují různé druhy
The poetics of spontaneity in the Hispanic - American "rainforest novel"
Zaťko, Roman ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent) ; Areta Marigo, Maria Gema (oponent)
Disertační práce se zabývá fenoménem živlu v hispanoamerickém románu pralesa. Koncept živelnosti je založen na mechanismu prostupnosti složek ve struktuře uměleckého textu, které jsou součástí hybridnosti rozebíraných románů. Na základě živelnosti vznikají heterogenní struktury, jejichž výsledkem je interpretační variabilita literárního díla. Tato mnohovýznamovost pak umožňuje, aby ze strany čtenáře zájem o taková díla přetrval v čase. Vysvětlení živelnosti v literatuře se teoreticky opírá o pojem transkulturace, který vytvořil uruguayský esejista Ángel Rama, a o termíny záměrnosti a nezáměrnosti, definované Janem Mukařovským. Práce je členěna na dvě části: první se zabývá rozborem fenoménu živlu z hlediska formálního a druhá z hlediska tematického. Celý proces prostupnosti končí v poslední kapitole motivem rozkladu bouře, kdy se živel vody odděluje od živlu ohně, aby se oba elementy mohly opět propojit a vytvořit další bouři. Tento postup navazuje na cykličnost procesu slučování a oddělování jednotlivých prvků v literárním díle, kterým se fenomén živlu vyznačuje. Klíčová slova José Eustasio Rivera, Ciro Alegría, román pralesa, hispanoamerická literatura, příroda v literatuře, živelnost v literárním díle
Mexický svátek Día de Muertos: jeho vývoj a percepce pohledem mexické identity
Kalkusová, Tereza ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent)
Práce sleduje na vybraných dílech mexické literatury tematickou linii svátku Día de Muertos a projevy mexického vztahu ke smrti. Zaměřuje se jak na jejich proměnu napříč časem, tak na zdroje, ze kterých mexický vztah ke smrti, jakožto součást národního ideologického konstruktu, vyrůstá (existencialismus, rurální fatalismus, Mexická revoluce, "filosofie mexictví", tradice básní a grafik calaveras). Díla a okruhy zkoumání, kterými se práce zabývá, jsou: nahuaská intimní lyrika, tradice básní a grafik calaveras, metafyzická poéma Josého Gorostizy Nekonečná smrt; vybrané kapitoly z esejistické tvorby Octavia Paze, Carlose Fuentese a Carlose Monsiváise; román Juana Rulfa Pedro Páramo a novela Carlose Fuentese Aura.
The Concept of Utopia in the Work of Alejo Carpentier
Mištríková, Jana ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (oponent)
Cieľom diplomovej práce bolo zamerať sa na prítomnosť utópie v troch dielach kubánskeho spisovateľa Aleja Carpentiera Stratené kroky (Los pasos perdidos), Výbuch v katedrále (El siglo de las luces) a Kráľovstvo z tohto sveta (El reino de este mundo). Vymedzili sa charakteristiky utópie ako literárneho žánru, ktoré sa následne aplikovali na uvedené romány, pričom najväčšia pozornosť bola venovaná prvému spomínanému románu. Pozornosť sa upriamila aj na spisovateľove vnímanie Hispanoameriky skrze "zázračné reálno".
Absurdita násilí v moderním hispanoamerickém dramatu
Merhautová, Eva ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
(Česky) Předkládaná práce si klade za cíl prozkoumat a porovnat prvky absurdního dramatu u tří moderních hispanoamerických děl, Falsa Alarma (Planý poplach) Virgilia Piñery, Los Siameses (Siamčata) Griseldy Gambaro a naposledy La noche de los asesinos (Noc vrahů) Josého Triany. Počáteční teoretický úvod se zaměřuje na vznik tzv. absurdního divadla, jeho nejdůležitější znaky a konečně i rozšíření tohoto dramatu po Hispánské Americe. Následující stěžejní část práce se zabývá již konkrétně zkoumanými díly a okrajově i autory a jejich tvorbou související se zmiňovanými texty. V jednotlivých kapitolách jsou rozebírány jak typické absurdní prvky, tak i ty, které jsou nějakým způsobem v rámci tohoto paradigmatu originální. Hlavními vodítky při analýze každého dramatu jsou tři nejvýraznější charakteristiky absurdního divadla: popření děje, narušení komunikativní funkce jazyka a až systematické rozvrácení postav. Závěrečná část se věnuje porovnání tvorby tří hispanoamerických autorů jak vzájemně, tak s jejich evropskými protějšky.
Doppelgänger ve španělské povídkové tvorbě
Kroupová, Alžběta ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
(česky) Tématem této diplomové práce je postava dvojníka ve španělské povídkové tvorbě se zaměřením na 20. století. Načrtnutím historického kontextu tohoto literárního tématu sledujeme jeho proměny v čase, jeho přechod od tragického tónu k absurditě či komičnosti. Náplní práce je pozorovat Freudovu koncepci "unheimlich" aplikovanou na téma dvojníka a především zkoumat, jaké literární prostředky tento pocit ve čtenáři umocňují. Dále se zaměříme na motivy opakující se ve vybraných povídkách a zároveň se zamyslíme nad dílčími aspekty tohoto tématu v kontextu humanitních věd.
Parallelism in the Poetics of Juan Rulfo and María Luisa Bombal
Norocká, Monika ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
Cieľom tejto diplomovej práce je upozorniť na podobnosť medzi dielom jedného z najvýznamnejších hispanoamerických autorov 20. storočia, Mexičana Juana Rulfa, a jeho o niečo menej známej chilskej kolegyne, Maríe Luisy Bombalovej. Hoci diela oboch autorov boli často spájané s počiatkami tzv. magického realizmu, literárna kritika sa doteraz podrobnejšie nezaoberala štúdiom paralelizmu medzi ich poetikami. Práca sleduje odklon týchto autorov od typu literatúry dominantnej v ich dobe a ich snahu o jej renováciu. Ďalej sa zaoberá podobnosťou v ponímaní smrti v ich dielach a všíma si aj vplyv severskej literatúry na ich tvorbu. Ďalšia časť práce je venovaná paralelizmu medzi postavou Susany San Juan z Rulfovho Pedra Párama a Bombalovej hrdinkami. Okrem toho práca reflektuje aj to, aký bol osobný vzťah medzi spisovateľmi, ktorými sa zaoberáme.
Téma svobody v románu C. Cerdy Prázdný dům v kontextu období Pinochetovy diktatury
Lukešová, Pavlína ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (oponent)
diplomové práce Una casa vacía, v překladu Prázdný dům, je románem chilského spisovatele Carlose Cerdy. Jeho dějištěm je prázdný dům, do kterého se nastěhují manželé Cecílie a Manuel s přáním zachránit jejich manželství z krize. Diplomová práce se čtenáři snaží představit témata knihy na pozadí historického kontextu a politické situace v Chile během diktatury Augusta Pinocheta. Důraz je kladen na otázky lidských práv, svobody, ale také na výrazný autobiografický prvek, kterým je téma exilu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Téma zkázy světů v hispanoamerické literatuře
Flanderka, Milan ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
(česky) Tato diplomová práce pojednává o tématu zkázy světů v hispanoamerické literatuře. Její hlavní částí je detailní analýza románu ekvádorského autora Jorgeho Icazy, Indiánská pole a kubánského spisovatele Aleja Carpentiera, Království z tohoto světa. Další součástí práce je stručný přehled významných děl hispanoamerické literatury, ve kterých je přítomna tématika zkázy světů a krátká korpusová analýza porovnávající četnost některých výrazů spojených s tímto tématem v hispanoamerické a španělské literatuře. Práce řeší otázky jako zda je téma zkázy světů pro danou literaturu charakteristické, v jakých formách se v ní zkoumaná tématika vyskytuje, jak se ve vybraných dílech projevuje a jaké v nich jsou společné znaky. Diplomová práce také zkoumá vztah mezi hispanoamerickou realitou a přítomností dané tématiky v literárních manifestacích autorů narozených v této části světa. Důležitý pro vypracování diplomové práce je vztah mezi analyzovanými díly a historickým pozadím doby, ve které byla sepsána. Podstatné jsou také životní osudy autorů, které samozřejmě do jisté míry determinovaly jejich literární tvorbu.
Motiv dehumanizace člověka v současném mexickém divadle: Edgar Chías, Jaime Chabaud.
Melicharová, Tereza ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Kazmar, Vít (oponent)
(česky) Tato práce se věnuje zkoumání motivu dehumanizace ve dvou současných textech mexického dramatu, hře Rashid 9/11 autora Jaime Chabauda a textu Crack o de las cosas sin nombre Edgara Chíase. První část práce se zabývá pojmem dehumanizace, jak jej vnímají současní myslitelé jako C.P. Liessmann, C.P. Lorenc, M. F Foucault, J.F. Lyotard a další. Zkoumá příčiny toho, co řada filosofů a sociologů nazývá "odlidštění" či "odumírání lidskosti" a snaží se vysledovat stopy tohoto jevu v současné hypermoderní společnosti. Další část práce se věnuje uvedení zkoumaných her do kontextu světové dramatické tvorby 20. a 21 století s důrazem na inspirační zdroje uváděné autory. Třetí část práce se pak zabývá rozborem kategorií prostoru, času a postav zkoumaných her s důrazem na analýzu a interpretaci tématu dehumanizace ve všech rovinách textu. Klíčová slova (česky) mexické drama Edgar Chías Jaime Chabaud Dehumanizace Politické divadlo

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 240 záznamů.   začátekpředchozí103 - 112dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Housková, Alena
3 Housková, Alžběta
2 Houšková, Alice
3 Houšková, Alžběta
2 Houšková, Andrea
1 Houšková, Aneta
3 Houšková, Anežka
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.