Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 131 záznamů.  začátekpředchozí101 - 110dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Vertiginous relations in Eugene O'Neill's Desire Under the Elms and Mourning Becomes Electra
Landerová, Petra ; Roraback, Erik Sherman (vedoucí práce) ; Wallace, Clare (oponent)
Téma rodinných vztahů na pokraji rozpadu je opakujícím se jevem ve hrách amerického dramatika 20. století, Eugena O'Neilla. Jako hlavní zdroj inspirace mu sloužila jeho vlastní rodina a neschopnost jejích členů vymanit se z pavučiny rodinných výčitek, bolesti a provinění. Snažíce se vypořádat s rodinnými traumaty, O'Neill hledá odpovědi na palčivé otázky skrze postavy svých her, kteří podobně jako O'Neill, jen těžko hledají cestu k sobě samým. Vzhledem k O'Neillově zaujetí psychoanalýzou, se kterou se blíže seznámil jako pacient, není divu, že vnitřní životy jeho postav svou důležitostí přesahují samotný děj. Pro porozumění jeho díla je nezbytné zaměřit se na samotné postavy, způsob, jakým na sebe navzájem působí, a do jaké míry jsou ovlivněni vnějšími faktory jako jsou společenské konvence a rodinné vztahy. Je to právě nevědomí postav, které nese stopy všeho, co oni sami potlačili tak hluboce, že není v jejich vědomých silách se tomuto obsahu přiblížit. Jen s pomocí klasických psychoanalytických teorií můžeme určit, na kolik jsou postavy sami sebou, a kde již začíná ten druhý. Hry Desire Under the Elms a Mourning Becomes Electra nabízí nevšední propojení klasického řeckého dramatu a moderní hry. Ačkoliv jsou obě hry zasazeny na konci 19. století, vliv řecké tradice je nepopiratelný a klíčový. O'Neill...
Poetika imanence: performance divadlo Forced Entertainment
Suk, Jan ; Wallace, Clare (vedoucí práce) ; Roraback, Erik Sherman (oponent) ; Voigts, Eckart (oponent)
Jan Suk Poetika imanence: performance divadlo Forced Entertainment Abstrakt Předkládaná disertační práce zkoumá aplikací myšlenkových konceptů Gilla Deleuze a Félixe Guattariho mnohotvárnou povahu autorských představení britského experimentálního souboru Forced Entertainment. Hlavními cíli práce je prozkoumat transformativní teritorium mezi hercem a divákem. Transformativita tohoto meziprostoru v díle Forced Entertainment je dekódovatelná zejména skrze analýzu strukturálních vzorců, prvků provokujících sympatie, virtuální integrace diváka a zvýšeného důrazu na přítomnost. Aplikací terminologie Deleuzovi filosofie, zejména pak fenoménu imanence, dochází k definici pojmu poetika imanence, jejíž fungování právě tuto transformativitu divadelního prostoru dokáže terminologicky a myšlenkově uchopit. Po vymezení základních pojmů, jako je např. divadlo, performance, live art či postdramatické divadlo, úvodní kapitola kontextualizuje Forced Entertainment jakožto klíčové představitele současného experimentálního divadla; dále kapitola provádí analýzu relevantní odborné literatury v diskurzu divadelní teorie a performance. Druhá kapitola přináší hlubší vhled do nejsignifikantnějších prvků deleuzovské a deleuzoguattariovské filosofie, jako jsou např. rhizom, deteritorializace, dění (becoming), haecita a imanence; tyto...
Fictional political mirroring in Two novels by Vladimír Nabokov
Šindelářová, Martina ; Quinn, Justin (vedoucí práce) ; Roraback, Erik Sherman (oponent)
Záměrem bakalářské práce je vytvořit ucelenější pohled na problematiku političnosti děl Vladimira Nabokova. Pro ilustraci této tématiky slouží detailní rozbor románů Pozvání na popravu a Ve znamení levobočka, považovaných literárními kritiky za nejpolitičtější z autorových děl. Cílem práce je na základě literárně kritických studií a za pomoci analýzy samotných textů románů objasnit možné spojitosti mezi obsahem děl a soukromým životem jejich autora, a dále pak ilustrovat, jak Nabokov promítl své politické názory do těchto románů a za jakým účelem tak činil. Přestože práce zohledňuje autorova politická, či spíše apolitická přesvědčení jako taková, zaměřuje se převážně na otázku totalitních režimů. V úvodní kapitole je proto nastíněn historický kontext vzniku románů a jsou zde shrnuty klíčové okamžiky ze života Vladimira Nabokova mající spojitost s totalitními systémy. Následující kapitoly se pak detailně zaměřují na podobnosti skutečných režimů vládnoucích v Evropě v první polovině dvacátého století a režimů fiktivních. Závěrečná kapitola pokračuje srovnáním světů a postojů hlavních hrdinů. Nezbytným doplněním jsou pak zdokumentované názory autora na politické dění jeho doby. V závěru dochází k zhodnocení možných spojitostí mezi fiktivními světy a reálným životem autora, a jejich významu pro pochopení...
Toni Morrison; Magical Realism Serving to Outline Cultural Experience
Hůlková, Kateřina ; Veselá, Pavla (vedoucí práce) ; Roraback, Erik Sherman (oponent)
Resumé Ve své práci jsem se zaměřila na roli magického realismu a jeho využití v románech Toni Morrisonové Píseň o Šalamounovi a Milovaná. Jelikož nadpřirozených prvků v těchto dvou příbězích je použito hlavně jako hybných sil, které napomáhají odhalovat utajené a potlačené skutečnosti ze života románových postav, byli mými hlavními cíli rozbor a určení autorčiných motivací k tomu, aby prvky magického realismu použila, za jakým účelem, a co tyto snahy patrně přinesly. Nejprve jsem analyzovala autorčinu vlastní akademickou práci, ve které se zaměřuje na to, v jaké pozici se jako afro-americká autorka nachází: musí čelit odlidštěnému obrazu černochů v americké společnosti tak, jak ho vytvořili američtí běloši, aby ochránili vlastní civilizovanost v divočině Nového Světa. Co se týče literárního jazyka, autorka polemizuje, že tato stanoviska a z toho pramenící literární tradice jí nabízejí jen dva možné přístupy k věci: útočnou oslavu černošské minority či defenzivní přizpůsobení se stanoviskům a přístupům hlavního proudu. Taková řešení se ovšem jeví jako slepé uličky, jelikož ani jeden z přístupů nemá potenciál k tomu, aby z něho vzešel autentický obraz života Afro- Američanů. Je třeba zmínit jednu důležitou překážku v takovém snažení, kterou je skutečnost, že během procesu odlidštění černochů bylo hodně z...
Copy, imitation, forgery as an artistic principle in the novel Chatterton by Peter Ackroyd
Labanczová, Johana ; Armand, Louis (vedoucí práce) ; Roraback, Erik Sherman (oponent)
Práce se zabývá různými druhy opakování, které je možno v neobyčejně hojné míře pozorovat v románu Chatterton od britského prozaika Petera Ackroyda, a to v nejrůznějších rovinách knihy: v tematickém a motivickém plánu, struktuře textu i rovině metatextové. Konkrétně jde například o opakování určitých motivů, případně citace a narážky. Různé druhy opakování jsou v úvodní kapitole nejprve popsány, aby mohly být co nejpřesněji rozlišeny jeden od druhého, jakož i vztaženy k pasážím z románu, v nichž se vyskytují. Takováto opatrnost je na místě obzvlášť z toho důvodu, že angličtina rozlišuje mezi třemi výrazy pro padělatelství, a sice "to counterfeit" - padělat něco tak, aby byl výsledek co možná nejpodobnější originálu, "to forge" - padělat něco tak, že si autor nejprve vymyslí fiktivního autora padělku anebo napodobí styl autora skutečného a stvoří další z "jeho" děl. Poslední z výrazů, kterými je v angličtině možno označit činnost padělatelství je "to plagiarise," kdy se již padělatel neskrývá v cizí identitě, ale veřejně si přivlastňuje díla druhých. Práce dále popisuje, jak princip opakování pomáhá vytvářet intertextuální dimenzi Ackroydova románu, který se vztahuje nejenom k mnoha textům literární a filosofické tradice, ale také sám k sobě. Pro jasnější orientaci v problému je uvedena základní terminologie...
Literary semiotics in the early works of Harry Mathews
Stankovianska, Veronika ; Armand, Louis (vedoucí práce) ; Roraback, Erik Sherman (oponent)
P·redkl¶adan¶a pr¶ace se zab¶yv¶a ran¶ymi pracemi americk¶eho spiso- vatele Harryho Mathewse, speci¶aln·e liter¶arn¶ s¶emiotikou Mathewsova rom¶anu The Sinking of the Odradek Stadium. Pr¶ace t¶e·z pojedn¶av¶a o vztahu Math- ewse k avantgardn¶mu seskupen¶ Oulipo (Ouvroir de litt¶erature potentielle) a jejich spole·cn¶eho projektu form¶aln¶ho experimentov¶an¶. K \potenci¶aln¶ li- teratu·re," zpracov¶avan¶e jako funkce znakov¶ych syst¶emu, se p·ristupuje po- moc¶ komparativn¶ anal¶yzy struktur a vztahu vyskytuj¶c¶ch se ve zd¶anliv·e nepropojen¶ych matematick¶ych disciplin¶ach.
King Lear on screen
Boguszak, Jakub ; Hilský, Martin (vedoucí práce) ; Roraback, Erik Sherman (oponent)
Tato práce vychází z předpokladu, že filmová adaptace se stala legitimním médiem pro zprostředkování nových, pro současnou společnost relevantních interpretací her Williama Shakespeara. Je-li dále pravda, že film je médium v prvé řadě vizuální, pak se nabízí hypotéza, že tyto interpretace jsou zprostředkovávány především skrze interakce slov a obrazů, respektive dobře známého textu a nového vizuálního zpracování. Záměrem práce je vysledovat různé typy takovýchto interakcí a poukázat na výsledné odlišnosti v estetice tří nejvýraznějších stylů shakespearovské adaptace. Při vymezování těchto stylů práce vychází z kategorizace navržené Jackem Jorgensem v knize Shakespeare on Film a pro ilustraci odkazuje ke třem televizním a dvěma filmovým zpracováním tragedie Král Lear.
Self, Speech and Agency: Emerson, Melville and Bartleby - Beyond Pragmatism and Performativity
Maderová, Blanka ; Robbins, David Lee (vedoucí práce) ; Roraback, Erik Sherman (oponent) ; Stock, Richard Thomas (oponent)
Blanka Maderová: Řeč, Já a Jednání: Emerson, Melville a Bartleby mimo Pragmatismus a Performativitu Abstrakt Dizertace se soustředí na Melvillovy postavy jako je Písař Bartleby, které jsou výzvou pro americký Emersonovský vitalismus, rétoričnost a performativitu. Melvilovo ticho, deaktivace, narušení diskurzu stálo už v Melvillově době v opozici k americkým mýtům úspěchu, síly vůle a soběstačnosti. Možnosti Melvillových "antihrdinů" útočí na rétorickou sílu, performanci a jednotu izolovaného já, které je v těchto mýtech reprezentováno. Zatímco Emersonovo rané dílo se týká předevěím spolehnutí se na síly "zhůry" (platonismus) a "zdola" (gnoze), které ale často nelze odlišit, jazyk Emersonova pozdního díla na mnoha úrovních rezonuje s dílem pozdního Melvilla. Dynamický vztah mezi Melvillem a Emersonem podle mého názoru utváří už od Mellvilova revivalu ve dvacátých letech dvacátého století americkou kulturu a debaty o ustavování subjektivity, problémy jednání a performativity. Ačkoli je Emerson často představován jako "krásný nepřítel" Melvilla, snažím se zde ukázat, že se oba zabývají stejnými tématy - zvláště otázkami moci, řeči, vůle, ticha, protestu proti otcovským autoritám - a oba zdůrazňují potencialitu. V poslední době se o postavu Bartlebyho rozhořel nový, intenzivní zájem. Můžeme ho podle mého názoru...
White city, 1893, technological, commercial, cultural wonder; Against the Day, 2007, Thomas Pynchon
Létalová, Michaela ; Roraback, Erik Sherman (vedoucí práce) ; Robbins, David Lee (oponent)
Román Thomase Pynchona Against the Day, do českého jazyka dosud nepřeložený, klade na čtenáře mimořádně náročné požadavky jak v oblasti zkušeností s procesem četby jako takové, tak v oblasti odborných znalostí. K dosažení úspěchu alespoň částečného se čtenář musí orientovat nejen na poli znalostí všeobecných, ale v celém průběhu románu je neustále konfrontován i s informacemi z odvětví specifických, ať už se jedná o oblast historie, geografie, matematiky či ostatních exaktních věd. Všechny romány tohoto autora ve své podstatě simulují čtenářovo střetávání se s každodenní realitou, s narůstajícím množstvím informací a vjemů a s nutností sebeorientace jak v prostředí, které ho obklopuje, tak i ve vlastní psychice, tímto vnějším působením ovlivněné. Stejně tak jak je záhadná samotná osoba Thomase Pynchona, zůstane i jeho dílo pro mnohé čtenáře nerozluštitelnou hádankou. Cestou spletitým labyrintem myšlenek a informací se nám podaří dostat k úsekům, prosvětleným pochopením několika základních hybatelů současného světa, jimiž jsou nejen vyspělé technologie a úskalí, která jejich využití a případné zneužití představují, ale i stoupající míra aplikace psychologických věd v oblasti komerce se zcela zřejmým účelem. Komplikovanost textu je umocněna prolnutím faktorů podporujících pravdivost různých konspiračních...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 131 záznamů.   začátekpředchozí101 - 110dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.