|
Význam fotografie v kontextu dějin umění a v kontextu vizuálních studií
Stecker, David ; Dvořák, Tomáš (vedoucí práce) ; Silverio, Robert (oponent)
Ocitáme se dnes na předělu kvalitativní změny tvůrčích postupů? Jsme svědky konce velké éry evropského kulturního modelu, jehož význam ve světě byl mimořádný a během dvou a půl tisíce let dovede reflektovat pocity a osudy evropských národů s nebývalou plasticitou? Máme vyhlásit konečné vyčerpání této éry a nástup nové estetiky postmodernismu? Nebo budeme uvažovat o pouhé episodě, enklávě, jejíž tvůrčí parametry jsou zábavné, plné čerstvého vanu a hravosti, která nehlídá hranice autorství, ale po nějaké době přichystá návrat k opuštěnému tradičnímu modelu s tím, aby vtiskl této nové objevné stopy, v určité míře obohatil jeho další dobrodružství tvůrčího hledání? Miluji kontroverzní otázky, miluji snění nad nejistými osudy, otevřené konce, překvapivé řešení. Vkročme tedy do tohoto příběhu.
|
|
Vývoj státnického portrétu
Bouška, Ondřej ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce) ; Silverio, Robert (oponent)
Způsob portrétování státníků tak, jak jej důvěrně známe z 20. století, je třeba chápat v kontextu žánru, kterým se umělci zabývají od počátku figurativního umění. Chronologický vývoj, kdy předchozí forma státnického portrétu ovlivňuje formu následující, je hlavním tématem této práce. Významné paralely k formální stránce zobrazení panovníků-státníků nachází práce ve způsobu zobrazování bož-stev, bohů a Boha, tedy nejvyšších náboženských autorit, s předpokladem, že vzájemná podobnost těchto žánrů není náhodná. Nároky na zpodobňování představitelů říší a států vyústily ve formulaci téměř jednotného stylu takovýchto portrétů, který rozbíjí a významným způsobem obměňuje až nástup fotografie. Nová estetika a typologie fotografického zobrazování přinášejí nové způsoby ve zpodobňování státníků počátku dvacátého století, které jsou ale ovlivněny tradicí a tedy i konstruovány s přihlédnutím k ní.
|
| |
| |
| |
|
Recyklace ve fotografii
Veselá, Barbora ; Musilová, Helena (vedoucí práce) ; Silverio, Robert (oponent)
Text představuje recyklaci jako jeden z výrazných proudů současného výtvarného umění, který zejména v oblasti fotografie zaslouží pozornosti. Vysvětluje obsah pojmu a představuje vývoj recyklace v historii výtvarného umění. Zamýšlí se nad postavením fotografie a její recyklace v postmoderní situaci z pohledu diváka i autora. Vnímá pochybnosti o legitimitě používání nepůvodních děl pro vlastní tvorbu. Metoda recyklace může být východiskem z tvůrčího hledání, otevírá nové možnosti vyjádření pocitů a myšlenek. Autorka se zaměřuje ve fotografii na recyklaci fyzickou, nikoli obsahovou. Rozděluje recyklaci podle způsobu zpracování převzatých snímků. Jmenuje autory a konkrétní díla, na kterých blíže vysvětluje tvůrčí metody.
|
|
Současná politická fotografie
Müller, Kristyna ; Silverio, Robert (vedoucí práce) ; Musilová, Helena (oponent)
In my BA thesis I am exploring photographers that are working with politics, political photographers. They intetionally are photographing to comment or change certain political incidents. Photographers that I am briging up are such as Alfredo Jaar, Raphael Dallporta or Jean-Christian Bourcart. I explore their work with questions like, how they photograph, what political event and how do they work with the viewer. It is a broad subject, and I am trying to give the reader a first meeting with what politics and photography is.
|
| |
| |
| |